nVidia GeForce 9600 GT (OC) - MEGA recenzia

Nielen AMD/ATi mala problémy, ale aj nVidia. Zatiaľ čo sa im v high-end vďaka G80 a v danej dobe novým 65nm G92 darilo, nemali v mainstreame dlho žiadnu poriadnu kartu. Táto situácia sa ťahala od uvedenia G84, ktoré pre 80nm proces neobsahovali polovicu výpočtových jednotiek G80 ako to bývalo zvykom pre dobrý mainstream čip. Keby ich obsahovali, boli by príliš drahé na výrobu a nVidia si len nerada siaha na zisk, pokiaľ samozrejme nemusí. Celá situácia sa zmenila, keď AMD/ATi uviedla 55nm RV670 a veľmi dobrú mainstream kartu – Radeon HD 3850. nVidia musela zareagovať GeForce 9600GT – čipom G94, ktorý má poskytnúť za danú cenu vysoký výkon. Predpoklady na to má ...

Úvod

V nasledovnej recenzii sa teda pozrieme na GeForce 9600 GT, jej výkon a tradične aj na architektúru čipu G94. Najprv sa ale vrátime do nedávnej minulosti. Vydaním high-end čipu G80 a uvedením GeForce 8800 série držala nVidia dlho high-end vo vlastnej réžii. Čip G80 bol veľký a drahý, napriek tomu sa ho predalo viac ako sa očakávalo. Situácia v mainstreame bola ale oveľa horšia. Kto nechcel investovať príliš veľa a chcel dostať slušný výkon, nesiahol častokrát po predražených a málo výkonných GeForce 8600, založených na 80nm G84, ale k starším high-end alebo performance kartám. X1950 Pro sa tak dlho ešte veľmi dobre predávala. V danej dobe bol výrobný proces dôvod, prečo neboli vydané lepšie mainstream karty. 80nm proces nedovolil nVidii integrovať väčšie množstvo výpočtových jednotiek do G84, aby sa zároveň dal ešte lacno vyrábať a predaj bol ziskový.


Preskočme teraz na koniec roka 2007. AMD/ATi sa podarilo skôr ako bolo plánované vydať grafické karty HD 3000 série založené na RV670. Bližšie sme sa im venovali v recenzii: AMD/ATi Radeon HD 3870 (CrossFire). nVidia bola preto nútená urýchlene vydať GeForce 8800 GT, ktorá predstavuje kvôli cene a výkonu konkurenciu len pre výkonnejší model – HD 3870. Radeon HD 3850 bola dlho bez náprotivku. Zmeny sa museli dotknúť aj výkonu – pôvodný čip G92 so 6 aktívnymi clustermi (nazývané interne TPCs, thread processing clusters, nakoľko spracuvávajú „threads“), dostal ešte jeden, aby sa výkonom dostal nad úroveň RV670. Dôvod bol zlý odhad RV670 zo strany nVidie. Predpokladali, že RV670 bude obsahovať tri R600 clustre. Ako keby nemali dosť problémov, G92 vyrábaný v 65nm procese u TSMC nedosahoval očakávané frekvencie.


referenčná GeForce 9600 GT, takmer na nerozoznanie od GeForce 8800 GT
 
Dajme špekulácie bokom, fakt je, že tesne pred vydaním HD 3000 série sa nVidii podarilo „vyhodiť“ na trh GeForce 8800 GT. Vyhodiť som použil zámerne, nakoľko by vám zhovorčivejší zamestnanec nVidie povedal, „G92 a jej výrobný proces mali ešte zrieť“. Vedenie ale nechcelo nechať nové karty od AMD/ATi bez konkurencie a tak sa dostalo všetko do pohybu. Mierne by som ešte odbočil a skonštatoval, že už v tejto dobe vedela nVidia o tom, že sa AMD/ATi znovu podarí dostať na nohy a získať podiely na desktop trhu. Boli vydané aj rôzne interné dokumenty ... to sa hodí ale už viac do histórie iného čipu. :-)


najväčší konkurent a dôvod vzniku GeForce 9600 GT - AMD/ATi Radeon HD 3850

Keďže vydala nVidia v decembri ešte grafickú kartu založenú na G92 so všetkými aktívnymi clustermi, ktorých je 8: GeForce 8800 GTS-512, dalo sa očakávať, že novom roku budú nasledovať ďalšie takéto karty, ktoré vymenia starí high-end GeForce 8800 GTX/Ultra. Hlavný cieľ nVidie bolo vymeniť drahé G80 lacnejšími G92. Napriek rovnakému počtu clusterov a vyšším frekvenciám nemohla byť G92 tá „pravá“ náhrada za G80, keďže má len 16 vylepšených ROPs – z čoho vyplýva 256bit zbernica a 512MiB VRAM. Vďaka relatívne malej veľkosti 330mm^2 sa ale jadro G92 hodilo pre použitie na GX2 karte, ktorá bola naplánovaná ako konkurent pre HD 3870X2.

Boj o zákazníka, ktorý začala AMD/ATi sa tak pretavil vo viaceré pozitíva. Bola vydaná Radeon HD 3850, ktorá sa líši oproti HD 3870 len frekvenciou a ponúka za danú cenu výborný výkon, dostačujúci na väčšinu Direct3D 10 titulov. Vo viacerých prípadoch je možné zapnúť vyhladzovanie hrán a anizotropný filter. Reakcia nVidie nemala nechať dlho na seba čakať. Nakoniec sa tak stalo až o 3 mesiace.


Vďaka 65nm G92 sa odstránil problém – dostatočne malý výrobný proces a preto mohla byť vo februári predstavená prvá mainstreamová grafická karta od nVidie s polovičným počtom výpočtových jednotiek ako high-end a 256bit zbernicou, ktorá podporuje Direct3D 10. Marketingové oddelenie vybralo názov „GeForce 9600 GT“. Predstavuje preto prvú kartu GeForce 9. sérii, napriek tomu, že vychádza z G92 použitého na GeForce 8800 GT/GTS-512 a je zaužívané začať novú sériu predstavením high-end karty. Má to samozrejme psychologický dôvod – výkonnejšie karty „tlačia“ predaj slabších. nVidia odôvodňuje tento krok faktom, že 9600GT ponúka „doposiaľ najlepší“ pomer cena/výkon.


Pravda je, že G94 sa podobá oveľa viac G92 ako G84 na G80. Napriek tomu, že G84 bola po stránke architektúry efektívnejšia ako G80, mala len 1/4 clusterov a 40% šírku zbernice. Výkonom preto zaostávala výrazne za GeForce 8800 GTS. Na druhej strane – GeForce 9600 GT obsahuje 1/2 clusterov G92, rovnakú 256bit zbernicu. Pozitívnym faktom, ktorý stojí za zmienku je aj navýšenie štandardu veľkosti VRAM v mainstreame z 256MiB na 512MiB. Nejedná sa o marketingový ťah, hry si to proste vyžadujú. Všetky grafické karty GeForce 9600 GT sú založené na čipe G94, ktorému budeme venovať ďalšiu stranu.



Komentáre (14)
jutes
tento cip (a kartu s nim) mozem len doporucit skvely vykon (skoro) GF8800GTcky za malo penazi, uz len pockat na niekoho kto bude predavat ASUS EN9600GT TOP za par supov a kupujem do SLi, a to taktovanie ... ;) OC z 720MHz (OC verzia od ASUSu) na 810MHz OC na jadro je pre mna dostacujucy argument
M1ch4l
uplne som nepochopil to testovanie v 1024x768 a tiez ani porovnanie 9600 GT s 8800 GTX a HD4870 CF, ale ako myslis. inak pekny review, len som to preletel, 9600 GT ma uz par tyzdnov nezaujima :D cakam si na prazdninove zlacnenie HD4870
Gudas
...no ako DFI dosky - neskôr ale kvalitnejšie ;-) Btw, dal som na tvoju radu a kúpil túto kartu už dávnejšie, tento test mi potvrdil že to bolo správne...Ďakujem
M1ch4l
sry myslel som samozrejme HD3870 CF, s CF 4870 myslim ze by tie grafy nedopadli dobre :D
M1ch4l
mohol si este skusit kartu dalej taktovat, ze co to da s tymto nestandardnym chladicom. GF 9600 GT dost malo hreje aj s referencnym, tuna tie 2 heatpipe to musia stihat, takze s teplotami by problem nebol. btw - slo by to dorobit na web moznost editovania svojich komentarov k clankom/novinkam?
andrejsvk
smel by som vediet kolko hodin trva napisanie takejto recenzie ?)
JeffoneoN
Cely clanok je pekny , krasna recenzia ale tie rozlisenia preco si netestoval vo vyssich?
fobos
wow, tych 1024x768 je trochu mimo, nie? Skorej by sa patrilo 1280x1024 a 1680x1050, predsa su to len karty ktore v tychto rozliseniach pustia vsetky hry.
Pavol Bobik
Netestuje sa vo vyssich rozliseniac pretoze v redakcii nie je monitor s vyssim rozlisenim nez 1024x768, bohuzial. Takato recenzia to su desiatky hodin prace. Cruxo je na tyzden na dovolenke, az sa vrati, napise tu presnu odpoved.
fobos
<i>"Netestuje sa vo vyssich rozliseniac pretoze v redakcii nie je monitor s vyssim rozlisenim nez 1024x768, bohuzial. "</i> to ma akoze redakcia C2Q , crossfire HD3870 a monitor s 1024x768 ? Wow, dnes sa da zohnat , ked aj CRT za par stovak
Gudas
...myslené bolo 1280x1024 samozrejme, v teste je toto rozlíšenie použité tiež.
Pavol Bobik
Ano, nezohnali sme ziaden lepsi monitor na dlhodobe zapozicanie - ak nam ho zozenies tak Ti pekne podakujeme. A ze je to par stoviek, ano, ale prevadzka pretaktovanie.sk cosi stoji a najskor sa pokryvaju priority.
sapiq
ta atina ma fakt hrozny CF xDD
crux2005
@M1ch4l: uvedené pracovné frekvencie predstavovali maximum @fobos: nie, C2Q ani CF HD 3870 už redakcia nemá, boli to komponenty vypožičané spoločnosťami na určitú dobu. To čo "vlastní" redakcia je moje osobné PC a s budúcimi recenziami prídu viaceré zmeny ...
Pridať nový komentár
TOPlist