ASUS GeForce GTX 560 DirectCUII TOP - naspeedovaná 560tka

V teste jedna z najrýchlejších neTitánových GeForce GTX 560 - TOP model od ASUSu, ktorý láka nielen výkonom, účinným DirectCU II chladením, ale aj cenou.

GeForce GTX 560

nVidia zacelila s novým modelom väčšiu výkonovú medzeru medzi GeForce GTX 460 a GeForce GTX 560 Ti. V podstate pokryla celé spektrum, keďže výrobcom kariet ponechala pri GeForce GTX 560 voľné ruky a nestanovila jej referenčné takty. Tie môžu voliť podľa vlastného uváženia a potreby. 

Pri pohľade na špecifikácie nižšie je každému jasné, že nový model je v podstate len pretaktovaná GeForce GTX 460. GeForce GTX 560 má podobne ako GeForce GTX 460 deaktivovaný 1SM blok. Obe teda disponujú 336SPs, 7SMs, 32ROPs, 512kiB L2 Cache a 1GiB GDDR5 pamäťou pripojenou cez štyri 64bit pamäťové radiče. Z pohľadu výkonu je však najdôležitejším rozdielom taktovacia frekvencia. Jadro GF114 dokáže pracovať na vyšších pracovných frekvenciách a zároveň prináša lepšie prevádzkové vlastnosti ako jeho predchodca.

 GTX 460 1GiBGTX 560GTX 560 Ti
JadroGF104GF114GF114
Počet SPs336336384
Počet TMUs565664
Počet ROPs323232
Frekvencia jadra675MHz810 - 950MHz822MHz
Frekvencia shadercore1350MHz1620 - 1900MHz1644MHz
Frekvencia pamätí900MHz1001 - 1100MHz1002MHz
Pamäť1GiB GDDR51GiB GDDR51GiB GDDR5
Šírka zbernice256bit256bit256bit

Dnes je na trhu mnoho modelov s frekvenciami  v rozmedzí 810 – 950MHz pre jadro a 1001 – 1122 pre pamäte. Preto je porovnanie výkonu mierne chaotické a výraznejšie rodiely sú aj pri prevádzkových vlastnostiach, ktoré sa líšia kus od kusu. Najnižšie taktovaný model GeForce GTX 560 by mal byť konkuretom Radeonu HD 6870.

AMDnVidia
Radeon HD 6990GeForce GTX 590
-GeForce GTX 580
Radeon HD 6970GeForce GTX 570
Radeon HD 6950 2GiB-
Radeon HD 6950 1GiBGeForce GTX 560 Ti
Radeon HD 6870GeForce GTX 560
Radeon HD 6850GeForce GTX 460 1GiB

V dnešnej recenzii sa pozrieme na jednu z najrýchlejších GeForce GTX 560, verziu DirectCUII TOP od ASUSu. Okrem jej detailov, výsledkov v hrách a benchmarkoch, prevádzkových vlastností, zaostríme aj na výkonový rozdiel medzi 336 vs. 384SPs. 

Technické detaily

Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v tabuľke

 

GeForce GTX 470

GeForce GTX 480

GeForce GTX 560 Ti

ASUS GeForce GTX 560 DCII TOP

GeForce GTX 570

Jadro:

GF100-275

GF100-375

GF114-400GF114-325GF110-275
Výrobný proces:40nm40nm40nm40nm40nm
Veľkosť jadra:~550 mm^2~550 mm^2~367 mm^2~367 mm^2~550 mm^2
Počet tranzistorov:~3000 miliónov~3000 miliónov~1950 miliónov~1950 miliónov~3000 miliónov
Počet aktívnych clustrov:14158715
Frekvencia jadra:608 MHz700 MHz822 MHz925 MHz732 MHz
Frekvencia pamäte:837 MHz924 MHz1002 MHz1050 MHz950MHz
Kapacita, typ pamäte:1280 MiB, GDDR51536 MiB, GDDR51024 MiB, GDDR51024 MiB, GDDR51280 MiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:1215 MHz1401 MHz1644 MHz1850 MHz1464 MHz
Počet TFUs:5660645660
Počet TAUs:5660645660
Počet ALUs:14x Vec32
(448 SPs)
15x Vec32
(480 SPs)
8x Vec48
(384 SPs)
7x Vec48
(336 SPs)
15x Vec32
(480 SPs)
Počet ROPs4048323240
Podpora Direct3D:1111111111
Pixel fillrate:24 320 MPixels/s33 600 MPixels/s26 304 MPixels/s29 600 MPixels/s29 280 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:34 048 MTexels/s42 000 MTexels/s52 608 MTexels/s51 800 MTexels/s43 920 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
17 024 MTexels/s21 000 MTexels/s26 304 MTexels/s20 900 MTexels/s21 960 MTexels/s
Z-sample rate:
97 280 MSamples/s134 400 MSamples/s105 216 MSamples/s118 400 MSamples/s117 120 MSamples/s
AA-sample rate:194 560 MSamples/s268 800 MSamples/s210 432 MSamples/s236 800 MSamples/s234 240 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:1088,6 GFLOP/s1344,96 GFLOP/s1262,59 GFLOP/s 1243,2 GFLOP/s1405,44 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:136,08 GFLOP/s168,12 GFLOP/s105,22 GFLOP/s103,6 GFLOP/s175,68 GFLOP/s
Geometry rate:2432 MTriangles/s2800 MTriangles/s1644 MTriangles/s1850 MTriangles/s2928 MTriangles/s
Šírka zbernice:320 bit384 bit256 bit256 bit320 bit
Priepustnosť pamäte:133,92 GB/s177,4 GB/s128,26 GB/s134,4 GB/s152 GB/s

ASUS GeForce GTX 560 DirectCUII TOP

Grafickú kartu Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP nájdete v škatuli, ktorej dominuje mix tmavších farieb, zväčša zeleno-čierna. Presne ako u ostatných TOPiek od Asusu.

Spolu s kartou je súčasťou balenia aj dvojica redukcií napájania molex -> 6pin, redukcia z DVI-I na D-sub, miniHDMI -> HDMI, užívateľská príručka a inštalačné cd s ovládačmi.

Jedna z najrýchlejších a dizajnovo najvydarenejších GeForce GTX 560 na trhu má trocha netypicky rozdielne ventilátory. Zrejme kvôli vyššej efektivite použil Asus u tejto karty jeden 9lopatkový a druhý 11lopatkový ventilátor. Dĺžka karty je kvôli väčšiemu chladiču necelých 25cm (referenčná verzia má cca 23cm).

Chladenie DirectCU II je zložené z hliníkovej základne, z ktorej sú vyvedené tri medené heatpipe trubice. Tie sú zalisované k základni tak, aby mali priamy kontakt s heatsprederom GPU. Menší pasív je umiestnený aj na napäťových regulátoroch. K pevnosti karty prispieva vystužená železná opora pozdĺž PCB.

Po odstránení chladiča je vidieť PCB čiernej farby. ASUS GTX 560 DirectCU II TOP vyžaduje napájanie z dvoch 6pin PCIe konektorov, ktoré sú umiestnené na hornej strane karty. Správne zapojenie konektorov indikuje na zadnej strane PCB dvojica LED diód.

O kŕmenie jadra sa stará 6 fáz, siedma patrí pamätiam. Tie sú od Samsungu, konkrétne 8 modulov 1Gbit K4G10325FE-HC04. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1250MHz, na karte ale pracujú s nižšou frekvenciou (1050MHz). 

Karta má pre pripojenie monitorov štandardne ako väčšina GeForciek dvojicu DL-DVI konektorov a jeden mini-HDMI.

Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP je výrobcom agresívne pretaktovaná na frekvencie 925/1850/1050MHz. Pri porovnaní s najpomalšou GeForce GTX 560 má frekvencie vyššie o 14,2% pre jadro/shader core a 4,9% pre pamäte.

Testovacia zostava, Metodika testovania

Testovacia zostava:

  • Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
  • Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 82)
  • RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
  • HDD: 500GB Samsung
  • Zdroj: Enermax Infinity 650W
  • DVD mechanika: Samsung
  • Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
  • Skrinka: SilverStone FT02B-W

Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.

Testované grafické karty a použité ovládače:

nVidia GeForce

  • GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
  • GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
  • GeForce GTX 580 (772/1.544/1002 MHz 1,5 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33
  • Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP (925/1.850/1050 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33

AMD Radeon

  • AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview

Použité rozlíšenia v teste:

  • 1.680 x 1.050
  • 1.920 x 1.200
  • 2.560 x 1.600

Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pre náročnosť na grafický výkon je rozlíšenie 2.560 x 1600 doplnené o režim 1xMSAA. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.

Testované hry a benchmarky:

  • Direct3D 9:
    • Call of Duty: Black Ops (verzia )
    • Mass effect 2 (verzia 1.2)
  • Direct3D 10:
    • Just Cause 2 (verzia 1.1)
    • Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
    • Crysis Warhead (verzia 1.1)
  • Direct3D 11:
    • Metro 2033 (verzia 1.1)
    • Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
    • Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
    • S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
    • Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)

Syntetické benchmarky:

  • Direct3D 11:
    • 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
    • Unigine Heaven (verzia 2.1)

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

Nastavenie ovládačov grafických kariet:

Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:

3DMark 11, Unigine Heaven

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

Alien vs Predator, Anno 1404

Alien vs Predator

ilustračný obrázok

Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Anno 1404

ilustračný obrázok

Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops

Battlefield: Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Call of Duty: Black Ops

ilustračný obrázok

Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead

Colin McRae: Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Just Cause 2, Mass Effect 2

Just Cause 2

ilustračný obrázok

Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Mass Effect 2

ilustračný obrázok

Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1680x1050 1xMSAA   1680x1050 4xMSAA

1920x1200 1xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

336 vs. 384 Cuda jadier

Ako už bolo niekoľkokrát spomenuté, rozdiel medzi modelmi GeForce GTX 560 Ti a GeForce GTX 560(460) je v počte aktívnych SM blokov. Prvá menovaná má aktívne všetky výpočtové jednotky ~ 8 SM blokov. Druhá GeForce GTX 560, ktorá je vlastne len OCnutá GTX 460, je o jeden blok ukrátená. Z čoho vyplýva, že tieto modely majú na rozdiel od "Ti" verzie o 48 Cuda jadier, 1Polymorph engine a 8 textúrovacích jednotiek menej.

Zo zaujímavosti, aký výkonový boost prináša tento jeden SM blok navyše, som podtaktoval Asus GeForce GTX 560 DirectCU II TOP na frekvencie referenčnej GTX 560 Ti a výsledky (priemerné fps) niekoľkých testov hodil do tabuľky. Menšie odchýlky v meraní boli výsledkom rozdielnych ovládačov.

  GeForce GTX 560GeForce GTX 560 TiRozdiel
3DMark 11Performance41254305+4,4%
Extreme13251415+6,8%
Unigine Heaven1920x1200 NT30,533,4+9,5%
1920x1200 ET22,725,3+11,4%
2560x1600 NT20,122,2+10,4%
2560x1600 ET1617,7+10,6%
Alien vs Predator1680x1050 4xMSAA33,536,81+9,9%
1920x1200 4xMSAA27,0529,86+10,4%
2560x1600 1xMSAA24,3927,15+11,3%
2560x1600 4xMSAA16,1718,44+14%
Colin McRae Dirt 21680x1050 4xMSAA55,4860,13+8,4%
1680x1050 8xMSAA47,1250,25+6,6%
1920x1200 4xMSAA47,7952,33+9,5%
1920x1200 8xMSAA41,2743,71+5,9%
2560x1600 1xMSAA37,7242,64+13%
2560x1600 4xMSAA31,7635,65+12,2%
2560x1600 8xMSAA26,9230,01+11,5%
Crysis Warhead1680x1050 4xMSAA29,1331,93+9,6%
1680x1050 8xMSAA25,8327,97+8,3%
1920x1200 4xMSAA23,4325,93+10,7%
1920x1200 8xMSAA21,0722,6+7,3%
2560x1600 1xMSAA17,519,53+11,6%
2560x1600 4xMSAA12,914,53+12,6%
Metro 20331680x1050 1xMSAA23,1325,37+9,7%
1680x1050 4xMSAA18,420,87+13,4%
1920x1200 1xMSAA19,221,1+9,9%
1920x1200 4xMSAA10,611,7+10,4%
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat1680x1050 4xMSAA44,1747,57+7,7%
1920x1200 4xMSAA35,8739,17+9,2%
2560x1600 1xMSAA30,4333,63+10,5%
2560x1600 4xMSAA18,5320,13+8,6%

GeForce GTX 560 Ti je na rovnakých frekvenciách približne o 10% výkonnejšia než GeForce GTX 560.    

Spotreba, Hlučnosť, Teploty

Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570/580 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Keďže sa mi s novými ovládačmi nepodarilo odstrániť OCP u GTX 570/580, všetky merania spotreby, hlučnosti a teplôt vo Furmarku sú v defaultnom nastavení týchto kariet!

Spotreba

Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v troch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 1920x1200 s 4xMSAA/16xAF. Posledné meranie prebiehalo po dobu 15minút v programe Furmark. Testovanie bolo v rozlíšení 1280x1024 1xMSAA, 1xAF a Xtreme Burning Mod. Táto hodnota predstavuje tzv. "worst case" hodnotu, maximálne vyťaženie grafickej karty.

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Spotrebovaná energia zostavy s Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP je v stave bez záťaže na úrovni GeForce GTX 460, čo je pri pohľade na ostatné karty vynikajúci výsledok. Po zaťažení v hre Crysis sa spotreba dostala na úroveň konkurenčného Radeonu HD 6950 1GiB.

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému, 3D počas hry Crysis a 15minút vo Furmarku. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk, zdroj Enermax Infinity 650W so zregulovanou Noctuou P12-1300 na 750rpm a tiež zregulovaný CPU chladič NH-U12P s jedným ventilátorom P12-1300. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Chladenie DirectCUII TOP nemá s kartou v Idle žiadne problémy, zvukovým prejavom kopíruje Twin Frozr II na GeForce GTX 560 Ti. Po zaťažení je aj napriek vyššiemu napätiu, ktoré si vyžadujú vysoké takty GF114, stále relatívne tiché.

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas troch testov (2D, 3D - Crysis, Furmark) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 JadroPamäteNapäťové regulátory
IdleCrysis FurmarkIdleCrysisFurmarkIdleCrysisFurmark
Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP30°C66°C81°C32,1°C70,7°C93,2°C39,4°C85.6°C112,2°C
MSI GeForce N580GTX Lighting32°C62°C64°C35,3°C61,1°C68,3°C38,9°C62,4°C67,7°C
MSI GeForce N580GTX TFII/OC38°C74°C80°C40,9°C80,5°C93,2°C50,8°C86,5°C94,3°C
MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC28°C57°C74°C33,6°C69,8°C99,6°C40,9°C83,4°C118,8°C
AMD Radeon HD 695041°C75°C89°C39,6°C69,7°C83,6°C43,4°C55,7°C74,1°C
AMD Radeon HD 699041°C86°C94°C------
Asus Radeon HD 697038°C75°C89°C42,6°C85,8°C101,2°C44,2°C77,9°C92,4°C
Asus GeForce GTX 57039°C80°C85°C41°C78,1°C84,5°C39,2°C70,9°C85,4°C
Gigabyte GeForce GTX 470 SOC41°C83°C-46.5°C83.4°C-57.8°C89.6°C-
Asus GeForce GTX 47043°C86°C91°C40,4°C73,2°C83,3°C39,7°C59,8°C89,9°C
Gigabyte GeForce GTX 460 SOC29°C63°C80°C35.2°C72.8°C91.8°C40.5°C83°C90.3°C
Asus GeForce GTX 460 DC TOP30°C60°C73°C39,3°C73,4°C96,1°C45,5°C75,2°C104,7°C
Gigabyte Radeon HD 687041°C77°C86°C40.2°C70.2°C75,5°C40,9°C70,4°C74,4°C
Sapphire Radeon HD 6850 Toxic42°C75°C83°C41,7°C70,6°C74,8°C45,7°C67.2°C 75,4°C

Pretaktovanie, Výkon po OC

Pretaktovanie je celkom obľúbený spôsob ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia.

Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP

Vzhľadom na agresívne továrenské frekvencie, na ktorých karta pracuje, môžeme len ťažko očakávať vyšší % nárast MHz pri overclockingu. Pri základnom napätí (1.025V) boli stabilné frekvencie 950/1900/1195MHz. Pri porovnaní s jej pracovnými frekvenciami ide o 2,7% navýšenie pre jadro/shader core a 13,8% pre pamäte.

Výsledok pretaktovania sa po miernom zvýšení napätia (1.05V) zastavil na 980/1960/1195MHz, čo je nárast frekvencií o 5,9% pre jadro/shader core.

OC výsledok Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP so štandardným a zvýšeným napätím (1.05V)

Výkon po pretaktovaní

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

Zhrnutie výsledkov, Pomer cena/výkon

Výkon

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy zo 10 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 580.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

Výkonový rozdiel spôsobený menším počtom jednotiek (GTX 560 vs GTX 560 Ti) doháňa TOP verzia od Asusu vysokými pracovnými frekvenciami. V priemere je o nejaké to percento rýchlejšia ako referenčná GeForce GTX 560 Ti.

Pomer výkon/cena

Pre výpočet pomeru výkon/cena používam priemerné ceny z Heureka.sk, Tichepc.sk, Agem.sk, Alza.sk. Použité ceny pre: GeForce GTX 460 150 eur, GeForce GTX 470 185 eur, Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP 190 eur, GeForce GTX 560 Ti 208 eur, GeForce GTX 570 303 eur, GeForce GTX 580 437 eur, Radeon HD 6850 152 eur, Radeon HD 6870 179 eur, Radeon HD 6950 1GiB 216 eur, Radeon HD 6970 308 eur.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

Vysoké pretaktovanie sa podpísalo aj pri hodnotení pomeru výkon/cena, kde v porovnaní s referenčnými verziami karta dominuje. 

Záver

Karta Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP je určená najmä okruhu ľudí, ktorí neradi experimentujú s pretaktovaním. Z pohľadu výkonu je táto GF114 vďaka agresívnemu pretaktovaniu výkonnejšia ako Radeon HD 6870, ktorého výkon je porovnateľný s nepretaktovanými GeForce GTX 560. Pre týchto zákazníkov ponúka pri menšej cene presne to, čo referenčný model GeForce GTX 560 Ti. O dobre nastavanej cene hovorí aj jej skvelý pomer cena/výkon.

Výhodou tejto GeForcky sú vo väčšine prípadoch aj jej prevádzkové vlastnosti. Najmä chladenie DirectCU II, ktoré je vo Windowse dostatočne tiché a pri zaťažení veľmi neotravuje. Spotreba karty v 2D ju radí k tomu najlepšiemu v tomto segmente, je menšia ako pri konkurenčných modeloch. Pri zaťažení hrou Crysis sa dostáva na úroveň rýchlejšieho Radeonu HD 6950 1GiB, mohla byť teda o niečo nižšia.

Ostatní, skúsenejší užívatelia môžu pri kúpe ušetriť a uprednostniť nepretaktovanú nonTOP verziu a pár klikmi dotaktovať, či sa pohrať s BIOSom. Naopak, pri menšom príplatku tu je GeForce GTX 560 Ti, prípadne rýchlejší Radeon HD 6950. Obe karty disponujú väčším OC potenciálom. Záleží len od obsahu vašej peňaženky.

Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP patrí k určite zaujímavým kartám a po zhrnutí všetkých vlastností a najmä za jej pomer cena/výkon jej udeľujeme rovnomenné ocenenie pc.sk.

Zhrnutie kladov a záporov testovanej karty:

Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP
Plusy
Mínusy
- Pretaktovaná od výroby
- Mierne výkonnejšia ako referenčná GeForce GTX 560 Ti
- Pomer cena/výkon
- Chladenie napäťových regulátorov
- Tiché chladenie v režime 2D
- Cuda, PhysX
- Menší OC potenciál
- Maximálne 2 monitory

Za zapožičanie grafickej karty Asus GeForce GTX 560 DirectCUII TOP ďakujeme spoločnosti Asus.

 

 

Komentáre (16)
emPORiO
Ze by pretaktovane GTX560Ti stracali vykon ? Ten rozdiel vykonu medzi referencnymi a neref. frekvenciami je minimalny, alebo pretaktovana straca. Good job, pekna recka ... :)
yesper
toto nie je Ti verzia ;).. ma menej jednotiek. dik
emPORiO
Jajj ... taky dolezity detail som si nevsimol ... :D Tak to moze byt ... Ti ma viac vypoctovych jednotiek
Marián Ferenc
Ak pretaktujem GTX 560 Ti na: jadro 1GHz a zvýšim takty aj pamätiam tak budem mať výkon ako GTX 570?
yesper
Zalezi od pouzitej hry, po vacsine staci 950-970MHz pre jadro...no najdes hry kde nestaci ani ten 1GHz. Davaj ale pozor na chladenie VRM, so zvysenim napatia sa dost hreju
Ghost
A aka ma byt teplota VRM? Mne to pri BF2 vyskoci asi na 85°C, ale pamate maju az 101! Je to vela? (MSI 560Ti Hawk - taktovana na 1000 a pamate na 2200)
yesper
taketo teploty (niekedy aj vyssie) som mal vacsinou len vo furmarku a zatial ani jedna karta neskapala, otazna je zivotnost.. asi by som to hodil na nejake rozumne frekvencie pri nizsom napati
LordRainmaker
Celkom nerozumiem tomu oceneniu. Je to cisto krok ku firme, co poskytla karty. Za cenu zacinajucu od 210€ sa da kupit slusna OC verzia 560Ti. Cena/vykon je uplne zcestne!
yesper
presne tak, navrhujem aby autor otestoval vsetky karty na trhu a samozrejme prepocital ku kazdej jej pomer cena/vykon.
LordRainmaker
tu nejde o prepocitanie, ale o to, ze tato karta je predrazena verzia GTX560 a ani nahodou by to nemal byt typ na cena/vykon kartu. Vykonejsiu kartu s lepsou cenou priamo na Alze trva najst 15s aj spomalsim netom. Je skoda sa k tomu vyjadrovat. Ak niekto nema prehlad nech nerobi recenzie, aj ked osobne si myslim, ze ma prehlad, len to musi urobit kvoli firme, ktora kartu na testovanie poskytla. http://www.alza.sk/msi-n560gtx-ti-twin-frozr-ii-oc-d215844.htm
yesper
Objednáno, termín nepotvrzen aj ked ide o neaktualnu ponuku, prepocitam len pre najrozhladenejsieho cloveka pomer vykon/cena, MSI 560Ti OC je od tejto asusky rychlejsia cca o 5%, po dosadeni k mojim cislam mi vyslo toto 1680x1050 4xMSAA Asus 560 DCII TOP - 41,02 MSI 560 TI OC - 38,49 1680x1050 8xMSAA Asus 560 DCII TOP - 40,91 MSI 560 TI OC - 38,38 Viac je lepsie, takze pozdravujem //pripadne jednoduchsie, MSI je drahsia o viac ako 11% a vykonnejsia len o 5%, ktora ma lepsi pomer cena/vykon?
LordRainmaker
http://pccko.sk/grafick%c3%a9-karty/gigabyte-geforce-gtx-560-oc-ti-1gb-gddr5-(256bit)-hdmi-dual-link-dvi-i-gv-n560oc-1gi/p-c6700708 skladom, este vyssi takt a este nizsia cena ale celkovo je skoda lamat palicou, tu je recenzia s pomerom cena/vykon http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_560_TOP_Direct_Cu_II/29.html prajem pekny vecer:)
yesper
a pixmaniu neskusis? akoze ja mam prejst vsetky eshopy a ich ceny, ci co vlastne chces? zaplatis mi cas straveny pre pisanie recenzie? ....pekny vecer a v tej recenzii mas urcite ceny na nasom trhu a urcite aktualne ;)
LordRainmaker
nech si ludia urobia usudok sami, v zahranicnych recenziach teda TOP verzia od ASUS hodnetenia cena/vykon nedostava, uz len kvoli tomu, ze narast ceny u GTX560 je equivalentny narastu vykonu. V kazdom pripade je to pekna, rozsiahla recenzia, len skoda toho hodnotenia cena/vykon.
yesper
ano nedostala, lebo bola cena pri jej uvedeni (ked ju mala vacsina redakcii) rovna referencnej GeForce GTX 560 Ti, po case ju ale ASUS dal nizsie a mne vysla takto. Ekvivalentny ako u ktorej, to si uz snad spocita kazdy sam, ked vie vykon
leesasa
cheap oakley sunglasses glasses to the concept of glasses products subversion, in that it took the glasses of comfortable sex, cheap oakleyspractical and artistic fusion. Whether the product design or the selection of material, after a series of advanced scientific experiment and testing, make sure it is comfortable and high quality, and make function and fashion fusion. Historical low price, summer is coming, kiss can the choose a like sun glasses, can protect the eyes and can decorate.oakley frogskins replica
Pridať nový komentár
TOPlist