Hyperloop: revolúcia v doprave?

Elon Musk včera večer predstavil Hyperslučku, nový revolučný spôsob hromadnej dopravy. 

Pondelok 12.8. 2013, 21:18

Elon Musk je aktuálne pravdepodobne najvplyvnejší technologický vizionár na svete. Príbeh jeho spoločností SpaceX a Tesla a nimi sľubované revolúcie v kozmickom a automobilovom priemysle sledujeme mnohí už dlhší čas. Hyperloop (Hyperslučku) po prvý raz ako revolučný spôsob dopravy Musk zmienil pred rokom v júli 2012, pričom to o čo presne pôjde nezverejnil. Hyperloop popísal ako spôsob prepravy, ktorý "nikdy nemôže padnúť" s rýchlosťou dvojnásobne vyššou ako rýchlosť prúdových lietadiel a pritom energeticky úsporny.

Systém je vhodný na dopravné prepojenie veľkých aglomerácií, pričom prvou zvažovanou trasou je spojenie Los Angeles (LA) a San Francisca (SF). Cesta medzi 552 kilometrov vzdialenými mestami by mala trvať menej než pol hodiny. Cenu Hyperloopu SF-LA Musk odhaduje na 6 miliárd dolárov. Čo je desatina ceny prepojenia oboch miest vysokorýchlostnou železnicou. 

Napriek všetkým zverejneným informáciám Elon Musk neprezradil o čo presne pôjde. Zverejnenie konceptu ohlásil na dnešné poobedie kalifornského času. Ostávajú už len minúty. Sledujte zverejnenie s nami v tomto aktualizovanom článku.

Aktualizované, 23:45

Krátko po zverejnení linkov na dokument popisujúci Hyperloop koncept Elonom Muskom na jeho Twitter účte sa k žiadnemu z nich pre preťaženosť stránok nedalo dostať. Nakoniec sa ukázalo, že nepôjde o vlak vo vákuovej trubici, čo bola najčastejšie hádaná možnosť pred zverejnením. 

Hyperloop je systém kapsulí cestujúcich medzi LA a SF, vychádzajúcich z oboch staníc každých 30 sekúnd. Každá kapsula poskytne miesto 28 cestujúcim, čo znamená 7,4 milóna prepravených osôb ročne oboma smermi. Pri finančných nákladoch na vybudovanie 6 miliárd dolárov a predpokladanom splatení systému za 20 rokov by mala byť cena jednosmerného lístka približne 20 dolárov.  

Kapsuly široké 1,35 metra, vysoké 1,1 metra a ťažké 15 ton sa pohybujú na vzduchovom vankúši vnútri oceľovej trubice so vzájomným rozostupom približne 37 kilometrov. Kompresor v čelnej časti zabezpečuje vytvorenie vzduchového vankúša na ktorom sa kapsula kĺže a zároveň znížuje aerodynamický odpor. Dve trubice umožňujúce prepravu oboma smermi budú postavené na pylónoch s rozostupom 30 metrov a pokryté solárnymi článkami zabezpečujúcimi energiu pre prepravný systém.

V trubiciach bude atmosférický tlak na úrovní jedenej tisíciny tlaku na úrovni hladiny mora. Rýchlo sa pohybujúce kapsuly tak budú čeliť nižšiemu aerodynamickému odporu, pri stále prijateľnej cene za udržanie nízkeho tlaku v trubici. Pri predpokladaných cestovných rýchlostiach cez 1200 km/h v najrýchlejších častiach trasy by aj toto bol príliš vysoký tlak a tu svoju rolu zohráva vyššiespomenutá turbína. Celý systém na svoju prevádzku potrebuje 21 MW dodávaného výkonu, solárne články by mali zabezpečiť 57MW.

Dokument s popisom konceptu: hyperloop-alpha.pdf

Zdroj: www.spacex.com/hyperloop

Pridať nový komentár
TOPlist