Mercedes-Benz GLA 250e – plug-in hybrid so spotrebou pod 4 litre

Keď sa pozriete do ponuky Mercedes-Benz, zistíte, že táto automobilka má vo svojom portfóliu viac ako 20 verzií elektrifikovaných áut. Ten kto má záujem o plug-in hybrid, či elektrické auto si rozhodne má z čoho vybrať.
Spoluprácu s Mercedes-Benz sme vykopli testom plug-in hybridu GLA 250e. Aj keď „čistá elektrika“ môže byť zaujímavejšia, plug-in hybrid sa skvelo hodí na dom, či do mesta. Navyše môžete hodiť za hlavu starosti s nabíjaním, ak sa potrebujete vydať na dlhšiu cestu... 

 


Dizajn


Nové GLA je z vonka pomerne oblé a pôsobí mohutným dojmom – rovnako ako iné SUV tejto značky. Pritom však ide o pomerne kompaktné SUV, ktoré ponúka vo vnútri naozaj dostatočný priestor pre posádku. Prvých pár dní som doma tvrdil, že je GLA pomerne veľké auto... Na konci testu som si uvedomil, že ani náhodou a ide o skvelé auto do mesta. Ak by som mal GLA 250e niekam zaradiť, padlo by medzi SUV a Crossover kategóriu.

 


Testovacie auto malo obuté 18“ kolesá o rozmeroch 235/55, ešte so zimnými pneumatikami – dizajn kolies je zameraný na lepšiu spotrebu a päť zdvojených lúčov dopĺňa hliníkova výplň kolies (súčasť disku), ktorá optimalizuje prúdenie vzduchu okolo kolies. Tým je aspoň čiastočne zabezpečené efektívnejšie využívanie elektrickej energie, či paliva.

 


Keďže ide o plug-in hybrid, auto má dve nádrže – na ľavej strane je nádrž na benzín, na pravej zase dva konektory pre nabíjanie. GLA 250e podporuje jednosmerné DC nabíjanie cez CCS konektor, čo by malo dať majiteľom možnosť nabíjať auto rýchlosťou 24 kW. Teoreticky by tak mali možnosť na takejto rýchlo-nabíjačke stráviť približne pol hodinu.

 


Z pohľadu vodiča


Na interiéri GLA 250e sa mi najviac pozdával spojený displej pre ukazovatele za volantom a displej infotainmentu – prvok, ktorý pôsobí naozaj moderne. Navyše, rozlíšenie aj farebnosť displeja je na vysokej úrovni. Ku všetkým nastaveniam auta, bezpečnosti a údajom o jazde sa dostanete pomocou dotykového displeja alebo cez tlačidlá a touch pad na stredovej konzole.

 

 

Ako prvé musím pochváliť Mercedes-Benz za rýchlosť systému, pocitovo ide o najrýchlejší infotainment systém, s ktorým som mal doteraz dočinenia. Rovnako aj rozloženie jednotlivých informácií a ich úrovní mi prišlo vhodne navrhnutých a nikdy som nemal pocit, že niečo hľadám, lebo to je niekde „zašité“.

 

 

Radenie rýchlostí sa nachádza na pravej strane


Jedným dotykom si viete meniť hocikedy počas jazdy, jazdný režim – na výber máte: individuálny, komfortný, športový a elektrický. Posledne menovaný sa dá samozrejme zvoliť len ak má batéria nejakú dostupnú kapacitu. Cez nastavenia si viete navoliť aby GLA nepoužívalo batériu a odložilo ju napríklad na cestu po meste alebo okresných cestách.
To, čo mne úplne na interiéri nesadlo, boli výduchy klimatizácie. Samotný dizajn nie je moja šálka kávy ale ako to býva pri všetkom, dizajn je individuálna záležitosť. Vyzdvihnúť však musím náladové svetlo, ktoré si viete nastaviť podľa svojich predstáv ako len chcete – osvetlené sú spomínané výduchy, dvere aj osvetlenie nôh.

 

 


Výkon, dojazd


Základom GLA 250e je 1,3l benzínový motor s výkonom 118 kW (158 konských síl) s krútiacim momentom 230 Nm. Sekunduje mu elektrický motor s výkonom 75 kW a slušným krútiacim momentom 330 Nm. Popravde ak by ste dopredu nevedeli, aký motor sa schováva pod kapotou GLA, odhadli by ste rozhodne niečo iné. Tip ako 2l motor s výkonom aspoň 200 koní by bol namieste.
Zvukový prejav motora rozhodne neukazuje na menšiu kubatúru. Mierne som ostal prekvapený, koľko hluku prejde do vnútorného priestoru pri plnej akcelerácii. Aby ste ma nepochopili zle, pri jazde v meste alebo na diaľnici s nastaveným tempomatom, nebude o motore príliš vedieť. Ak však stupíte na plyn výraznejšie, motor dá o sebe celkom slušne vedieť.

 

Batéria GLA 250e má kapacitu 15,6 kW a chladená je vodou – to umožňuje aj spomínané rýchle nabíjanie. Na klasickej nabíjačke, akou je napríklad ZSE v Galante, sa na 50 kW CCS konektore, nabíjalo GLA 250e z 0% na 100% niečo málo cez 1 hodinu. Ako ma upozornil výrobca, táto dĺžka nabíjania nie je štandardná a muselo prísť k chybe na strane ZSE a konkrétnej nabíjačky.

Z domácej zásuvky s maximálnym výkonom 2.1kW to trvalo 5 hodín aj 50 minút.
Kto však rozmýšľa nad kúpou plug-in hybridu alebo elektrického auta, mal by určite zvážiť wallbox alebo prenosnú nabíjačku akou je napríklad tá od spoločnosti ejoin s maximálnym výkonom 22kW. Pre túto nabíjačku potrebujete mať doma 400V 5P konektor.
S touto nabíjačkou sa nabilo GLA 250e takmer presne za 1 hodinu aj 15 minút (11kW nabíjanie). Navyše ju stačí hodiť do kufra a zobrať si ju so sebou na cesty. Starosti s nabíjaním budú takmer preč (už len nájsť miesto so 400V 5P konektorom 😊 ).

 


Za zapožičanie prenosnej nabíjačky ejoin ďakujeme spoločnosti ejoin.


Aká je reálna spotreba GLA 250e? U plug-in hybridoch sa to popravde hodnotí pomerne ťažko. Teoreticky dokážete jazdiť neustále na elektrickú energiu, ak teda dokážete priebežne nabíjať a tým pádom sa  spotreba paliva bude blížiť k 0. Lenže reálne používanie bude predsa len trochu iné. Preto som sa rozhodol s GLA absolvovať cesty za bežných podmienok, ktoré sa týkajú asi väčšiny z nás. 
Pre následne porovnanie, Mercedes-Benz uvádza dojazd na elektrickú energiu 51-60 kilometrov.

  Stav batérie Pohon Mesto Diaľnica Dojazd/Spotreba paliva
Jazda 1 100% elektrický 6km 38km 44km
Jazda 2 100% elektrický 48km   48km
Jazda 3 100% mix 20km 120km 4.6l
Jazda 4 0% benzín 8km 62km 7.2l


Jazda 1, 100% nabitá batéria, jazda čisto na elektrický pohon: 6 kilometrov mesto, 38 kilometrov po diaľnici, tempomatových 115 km/h – celkový dojazd 44 kilometrov.


Jazda 2, 100% nabitá batéria, jazda čisto na elektrický pohon: 48 kilometrov po meste


Jazda 3, 100% nabitá batéria, režim jazdy comfrot - 140 kilometrová jazda: 20 kilometrov v meste, 120 kilometrov po diaľnici, tempomatových 115 – 130 km/h, spotreba paliva: 4.6l


Jazda 4, 0% batéria, 70 kilometrová jazda: 8 kilometrov mesto, 62 kilometrov diaľnica tempomatových 115 km/h, spotreba paliva 7.2l.

 

Pri jazde číslo 3 je jasné, že ak by som sa niekde zastavil alebo ma možnosť nabiť batériu aspoň na 50%, spotreba by išla pod 4 litre.

 

Pre zaujímavosť, na 62 kilometrovej ceste dobil benzínový motor batériu tak, že som v meste mohol prejsť ďalšie 4 kilometre čisto na elektrický pohon. Keď som auto odovzdával späť,  svietila priemerná spotreba paliva na hodnote 5.3l/100 kilometrov po najazdených 1780 kilometroch (rôznymi redakciami).

Ak sa nevykašlete na nabíjanie, dokáže byť GLA 250e pomerne úsporné auto, pričom naozaj netreba nabíjať po každom zastavení.

 


Záver


Na GLA 250e je toho veľa, čo budete mať nakoniec radi. Elektrifikované GLAčko má dojazd na batériu takmer 50 kilometrov v meste, približne 40 kilometrov na diaľnici (v lete sa určite dostanete nad tieto hodnoty) a ani benzínový motor vám neurobí dieru do peňaženky. Ohľadom spotreby to je naozaj dobré. Ak navyše dokážete auto priebežne dobíjať, kľudne sa so spotrebou dostanete aj pod 3 litre (pomerne časté nabíjanie).
Auto ako také, ponúka skvelý komfort – šofér a spolujazdec si nemajú načo sťažovať a rozhodne ani cestujúci vzadu – tí majú miesta na rozdávanie a keď otvoríte kufor, ostanete prekvapený, kde sa vzalo ešte toľko miesta. Kufor má veľkosť 385 litrov so zadnými sedačkami v hornej pozícii a 1383 litrov keď sedačky sklopíte.

 


Trocha ma zamrzelo, že v štandarde nebol vyhrievaný volant, či elektricky polohovateľné sedadlá – obe sú za príplatok. Celé toto však kompenzuje hladká jazda – tlmiče dokážu absorbovať značné množstvo nerovností na ceste, tie väčšie sa ozvú iba miernym otrasom.
Hlučnejší benzínový motor má svoje plus aj mínus. Tí, ktorí sú športovo naladený, tak si toto príliš ani neuvedomia, dokonca si zvuk motora užijú. Druhá polovica si naň časom zvykne...

Ak dokážete GLAčko dobíjať častejšie ako jeden krát, počítajte so spotrebou pod 4 litre, čo je naozaj skvelé.

 

 

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

Za zapožičanie GLA 250e ďakujeme spoločnosti Mercedes-Benz

Komentáre (8)
Martin

Nezdieľam vaše nadšenie zo spotreby. Aby auto na diaľnici pri 115 (reálne asi 110)km/h žralo 7,2l mi príde v dnešnej dobe úbohé. A tešiť sa z "nulovej" spotreby, alebo spotreby okolo 4L a neuvažovať, že aj za elektriku sa platí, je trošku zavádzajúce. V dnešnej dobe je vhodné počítať náklady v €/km a to je veľmi ťažké, keďže nabíjačky majú extrémne rozdielne ceny. Predstava skutočne úsporného auta začína asi pod 6€/100km, takže sa skúsme baviť o takýchto číslach. Plyn, diesel aj niektoré klasické hybridy do toho vlezú už dávno, tak kde je ten pokrok?

Lukáš Lancz

Dakujem za nazor, samozrejme ze nemozete kazde auto porovnat v spotrebe pir dialnicnom tempe - GLAacko je SUV, ma oblejsie tvary, vyssie polozene takze jasne, ze spotreba je vyssia od nejakeho sedanu...
Spotreba 4l - nikde som nenapisal, ze je elektrika zadarmo...

Martin

Berte to odo mňa ako návrh. Každá automobilka pomaly uvádza svoje PHEV. Ľudí zaujímajú reálne náklady na prevádzku. Keďźe metodika merania je klamlivá (sorry, ale 1,8l/100km... ...ha ha ha), bolo by fajn, keby sa pri takýchto autách zaviedlo hodnotenie reálnej spotreby v testoch asi takto: zaplatené palivo (benzín + elektrika) € / 100km. PS: 115km/h nie je diaľničné tempo, GLA je mini SUV, alebo skôr crossover, oblé tvary aerodinamike pomáhajú... A áno, sedan dokáže jazdiť 150km/h pri 6l/100km.... ...ale nad 7l/100km pri 115kmh to je ospravedlniteľné pre kategóriu áut ako Caddy, alebo Transporter, prípadne pre iné pojazdné skrine, ale nie pre najmodernejšiu pohonnú jednotku v malom aute.

Lukáš Lancz

- Co je dialnicne tempo? 90/100/120/130? Cize ano aj 115 je dialnicne tempo
- Ako pomahaju/nepomahaju oble tvary by sme museli vidiet z tunela ;) Vacsie aut, vyssie od cesty bude mat vzdy vyssiu spotrebu
- Ktory sedan Vam da pri 150km/h s 18" zimnymi 225/55 6 litrov? Ziaden? Navyse znacka pneu spravi svoje.. (moja i30 ma za poslednych 2600km 7.2 na zimnych, Kia ceed 6.8)
- Nezabudajte, ze GLAcko pohana len 1.3l motor, nie 2l diesel, takze 7l spotreba je uplne ok

Martin

Vrátim sa k podstate problému, samotný motor 1,3L považujem za jeden z najlepších nových downsize motorov a je adekvátne, keď má v takomto aute spotrebu 7-8L. Toto je ale plugin verzia, ktorá deklaruje spotrebu 1,6-1,8L a príplatok za elektromotor a batériu je slušne povedané nezanedbateľný. Preto je neospravedlniteľné, že reálna spotreba je 2x - 4x väčšia ako hovorí výrobca.
Diaľničné tempo je pre mňa 130, nerád by som druhých otravoval pomalou jazdou.
Na to, že oblé tvary zlepšujú aerodynamiku prišli v Tatre ešte pred druhou svetovou vojnou
Bora 1,9TDI automat R17 225/45 jazdila po diaľnici 5,5-6,5L na Matadoroch, na Bridgestone to bolo o niečo menej. V princípe 25 rokov stará technika.
Som fanúšik hybridov, ale musí to dávať zmysel. RAV4 hybrid jazdí bez nabíjania za 6L, čistý benzín cucal 10L.

Lukáš Lancz

Tak ak je spotreba 7-8l ok, tak nechapem predchadzajucu kritiku... Ak ste a podla mna ano, pozorne citali tak vidite, ze tu spotrebu som dosiahol bez nabitej baterie.
S nabitou bateriou som na 140km ceste s pociatocnym nabitim dosiahol spotrebu benzinu 4.6l benzinu.

Celkove naklady na 100kilometrov teda boli:
- nabitie baterie: 1.06 eura
- cena benzinu 6.2 eur
Celkova cena: 7.26 eur

To, ze spotreba nesedi podla vyrobcu -> sedi aj nesedi. Ak by som dokazal nabit auto este jeden krat pre cestu spat, klesne mi spotreba benzinu pod 2litre.
Takze ako pisem, s plugin hybridom sa da jazdit aj s 0 spotrebou benzinu, len treba nabijat stale.

Aka je minimalna rychlost na dialnici? Takze asi tak ze aj 115km/h je ok

Ano octavia 1.9 tdi 66kw jazdila za 4.2

Martin

Super, ďakujem za vyčíslenie reálnych nákladov.
Kritizujem spotrebu, lebo život nie je len o jazdách do 100km a papierová spotreba všetkých PHEV je úplne mimo realitu, ale toto je problém, ktorí vyrobili úradníci v EÚ.
Napriek tomu si myslím, že PHEV nevyužívajú svoj potenciál optimálne, lebo sú zamerané len na 2 spôsoby jazdy: 1.nabitý - maximálne využitie elektro, "nulová" spotreba. 2.vybitý - spotreba horšia ako klasický benzín, lebo vozím baterku. PHEV by mali mať režim "dlhá jazda", kde by sa využitie energie optimalizovalo spôsobom, aby motor bežal nonstop, ale len v optimálnych otáčkach a udržiaval auto v pohybe a o výkonové špičky by sa nárazovo starala batéria.

Roman

To vôbec nie je zlý nápad. Takto by mi ten hybrid ešte dával zmysel. Tak ako je to teraz, je to úplne na ho...

Pridať nový komentár
TOPlist