Ancestors – The Humankind Oddysey – vráťe sa na počiatok ľudstva

Myšlienka Ancestors ma chytila už od prvého traileru, ktorý Panache Digital Games predstavili spolu s vydavateľom Private Division. Vrátiť sa späť v čase 10 miliónov rokov a ovládať jeden z klanov Hominoidov až po počiatok ľudstva znie absolútne úžasne. Aspoň z časti si zažiť to čo naši predkovia, preskúmavať okolo, učiť sa používať nástroje ...


Myšlienka chytí nejedného z nás... Aká je však realita?


Začiatky

 

Ako som už naznačil v úvode, dej hry je zasadený do prostredia 10 miliónov rokov späť. Ovládate jedného člena menšieho klanu – buď samca alebo samicu. Celý dej začína pomerne jednoducho – stratí sa malé dieťa z klanu a vašou úlohou je ho nájsť. Hneď na úvod si prejdete malým tutoriálom, ktorý vám ukáže ako používať tzv. sense a hearing (zmysly a počutie), ktoré budú počas hry asi najpodstatnejšie (okrem skákania), čo budete potrebovať.

 

Už tu narazíte na niečo, čo vám bude prekážať počas celej hry. Hra nemá žiadnu mapu, podľa ktorej by ste sa ľahšie orientovali v okolí a aspoň čiastočne vás nasmerovala správnym smerom. Na to by ste mali použiť práve spomenuté sense a hearing.


Malého hominoida som našiel až po dvoch frustrujúcich hodinách, keď som zistil, že bol od miesta klanu asi pár minút lezenia a nemusel som ísť až na okraj lesa, pokiaľ ma hra pustila. Píšem pustila práve kvôli tomu, že ak nemáte dostatok preskúmaných vecí, nemôžete zatiaľ po mape chodiť ako sa vám zachce. Keď zájdete príliš ďaleko od klanu a svojho miesta zjavia sa vám akýsi démoni, celé okolie z tmavne a musíte sa vrátiť späť.

 


Používanie sense a hearing vás však začne pomerne rýchlo otravovať – aby ste sa niekam dostali alebo sa vyhli predátorovi budete musieť oba zmysli používať veľmi často. Aj kvôli krkolomnému ovládaniu, nebude pocit z deja až taký plynulý. Použiť jednu zo spomínaných funkcií viete len vtedy ak úplne zastavíte – ideálne nie pred stromom, či kameňom aby ste sa nemuseli kúsok posunúť znova.

Gameplay

Podstatou toho aby ste svoj klan niečo naučili, bude skúmanie okolia a predmetov. Tým budete trénovať neuróny a získate body na uchovanie už naučeného pre ďalšie nové generácie. 
Váš bežný deň tak bude o skúmaní okolia, predmetov a skákania po stromoch. Časom sa naučíte ako z haluzí postaviť miesto na spanie, alebo ako spraviť napríklad kópiu. Tu si však dajte veľký pozor, ak z veľkej výšky zle skočíte a nedokážete sa zachytiť na strome buď skončíte so smrťou daného jednotlivca alebo so silnou zlomeninou. Zlomenina našťastie neznamená koniec hry ale budete na dlhú dobu čiastočne obmedzený. To znamená pomalé chodenie, lezenie a stanete sa ľahšou korisťou pre predátorov. Bohužiaľ toto sa vám však bude stávať častejšie ako by ste chceli.

 

Napriek tomu, že skákanie medzi stromami je kľúčovou záležitosťou, máte pocit, že musíte na strom skočiť dokonale aby ste sa zachytili a nespadli na zem. Po pár takýchto pádoch budete radšej skákať priamo na kmeň stromu a nebude ani myslieť na to, či vás niektorá haluz udrží alebo nie.
Na smrti je asi najhoršie to, že začínate úplne odznova! Čiže opäť hľadať stratené mláďa, preskúmať celú oblasť... Jeden z najfrustrujúcejších elementov.

 


S pohľadu gameplay by bolo omnoho lepšie a prirodzenejšie ak by ste vedeli skákať medzi stromami v plnej rýchlosti a nemuseli sa na každom strome zastaviť a hľadať hrubšie haluze.
Ako som spomínal, v prípade pádu z vyššej výšky si môžete zlomiť nohu a byť čiastočne obmedzený. To isté sa týka ak zjete nejaké otrávené ovocie, alebo zjete z nejakého ovocia na ktoré nie ste zvyknutý toho príliš veľa. Výsledkom môžu byť na určitú dobu iné farby okolia alebo roztrasený pohľad. Aj keď to neznie práve najlepšie, znamená to, že sa váš primát učí a získava ďalšie skúsenosti a body pre vývoj.

 

Zhodnotenie

Napriek viacerým nedostatkom, ktoré som tu spomenul majú Ancestors – The Humankind Oddysey však v sebe niečo, čo vás k hre stále núti sadnúť a hrať ďalej a ďalej.  A ak pri hre vydržíte dostanete sa do stavu, že hominoid/opica je dostatočne stará a môžete sa ďalej rozmnožovať, čo vám zase dá možnosť poskočiť resp. preskočiť milióny rokov vývoja a posunúť sa tak ďalej.

 


Myšlienka, nápad a prvotné minúty hrania vyzerajú sľubne a sami si poviete, že pôjde o revolučnú hru. Lenže, hra vám naschvál nijak nepomáha (tutorial, walkthrough) – rovnako ako naši predkovia nemali žiadnu pomoc, ovládanie nie je také ako by ste čakali a až príliš veľa vecí sa stane časom repetitívnych.
Napriek už spomínanému faktoru, ktorý vás nejak núti hru hrať, si ju bohužiaľ dlhodobo až tak neužijete a aj keď som bol na začiatku hry z nadšený musím priznať, že potenciál nebol bohužiaľ naplno využitý.

 


Majte na pamäti, že ak sa rozhodnete hru reštartovať a začať s novým klanom, začnete úplne odznova. Je absolútne jedno ako ďaleko ste sa predtým dostali.


Za mňa hra dostáva slabšie hodnotenie 6/10
 

Za zaslanie kódu Ancestors – The Humankind Oddysey, ďakujeme PR zastúpeniu Koolthings

Pridať nový komentár
TOPlist