AMD Radeon HD 6950 1GiB - Cayman nasmerovaný k masám

Dnes si predstavíme najlacnejšieho Caymana na trhu, variant HD 6950 s polovičnou veľkosťou pamäte. Rad prišiel na Radeon HD 6950 1GiB. Ako ovplyvní jeho výkon menšia veľkosť pamäte a ako dopadne v porovnaní s GeForce GTX 560 Ti?

Úvod

AMD malo po uvedení HD 6970/6950 2GiB (recenzia na PC.sk) a následne vlajkovej lodi HD 6990 (recenzia na PC.sk) vcelku úspešne pokrytý high end trh. Väčšia cenová medzera ostala len v segmente, v ktorom je dôležitým meradlom pomer cena/výkon - medzi modelmi HD 6950 a HD 6870. Začiatkom roku chcela túto situáciu využiť nVidia, od ktorej sa očakával nástupca úspešnej GTX 460. S novou revíziou jadra mala GTX 560 Ti svojou cenou zapadnúť presne medzi hore spomenuté modely, čo sa po vydaní karty aj potvrdilo. Odpoveď od AMD na seba nedala dlho čakať, prišla okamžite. Ešte v ten istý deň vydala kalifornská firma Radeon HD 6950 s polovičnom kapacitou pamäte, pričom mu ponechala jeho pracovné frekvencie.

Situácia na trhu vyzerá momentálne takto

AMDnVidia
Radeon HD 6990GeForce GTX 590
-GeForce GTX 580
Radeon HD 6970GeForce GTX 570
Radeon HD 6950 2GiB-
Radeon HD 6950 1GiBGeForce GTX 560 Ti
Radeon HD 6870GeForce GTX 560
Radeon HD 6850GeForce GTX 460 1GiB

Výkon HD 6950 1GiB by mal byť identický s 2GiB verziou, s väčšími rozdielmi až v rozlíšeniach 2560x1600+, kde je limitujúcim faktorom práve pamäť. Existujú však aj extrémy, ako Crysis, S.T.A.L.K.E.R. alebo Metro 2033, kedy je 1GiB Vram málo aj pri nižších rozlíšeniach. Stačí použiť vyšší režim Antialiasingu v kombinácii s maximálnou kvalitou textúr a pamäť je v momente v čudu. 

Referenčná verzia Radeonu HD 6950 1GiB je prakticky zhodná s 2GiB Caymanmi. Rovnaký chladič a rovnaké PCB (okrem jeho farby) s jediným rozdielom - osadené pamäte. Kým u 2GiB Radeonu nájdeme 8 kusov 2Gib GDDR5 modulov, u 1GiB modelu je počet rovnaký 8, ale s menšou kapacitou - 1Gib GDDR5.

Okrem toho dostali výrobcovia od AMD u tejto karty viac voľnosti a s cieľom znížených nákladov produkujú lacnejšie PCB, výsledkom čoho sú ceny nižšie ako rozdiel spôsobený použitím lacnejších pamätí. Referenčný model HD 6950 1GiB je na trhu takmer nedostupný.

V dnešnom teste si vďaka spoločnosti MSI budete môcť pozrieť aj porovnanie Radeonu HD 6950 1GiB s jeho najväčším konkurentom zo stajne nVidia - GeForce GTX 560 Ti. Jej pretaktovanú verziu, ktorú sme pre tento prípad podtaktovali k referenčným frekvenciám, si predstavíme onedlho v nasledujúcej recenzii. Zaujímavé bude tiež sledovať aké zmeny priniesli nové ovládače Catalyst 11.4WHQL. O týchto ovládačoch s kódovým názvom Mjölnir, ktorých primárnym cieľom bolo optimalizovaním k súčasnej architektúre zvýšiť výkon novej generácie Radeonov, sme vás už dávnejšie informovali.

Ako sa a či vôbec tento výkonový boost prejavil na HD 6950 1GiB uvidíte ďalej. Prezradím len, že sa je na čo tešiť. 

Technické detaily

Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v tabuľkách

 

GeForce GTX 470

GeForce GTX 480

GeForce GTX 560 Ti

GeForce GTX 570

Jadro:GF100-275GF100-375GF114-400GF110-275
Výrobný proces:40nm40nm40nm40nm
Veľkosť jadra:~550 mm^2~550 mm^2~367 mm^2~550 mm^2
Počet tranzistorov:~3000 miliónov~3000 miliónov~1950 miliónov~3000 miliónov
Počet aktívnych clustrov:1415815
Frekvencia jadra:608 MHz700 MHz822 MHz732 MHz
Frekvencia pamäte:837 MHz924 MHz1002 MHz950MHz
Kapacita, typ pamäte:1280 MiB, GDDR51536 MiB, GDDR51024 MiB, GDDR51280 MiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:1215 MHz1401 MHz1644 MHz1464 MHz
Počet TFUs:56606460
Počet TAUs:56606460
Počet ALUs:14x Vec32
(448 SPs)
15x Vec32
(480 SPs)
8x Vec48
(384 SPs)
15x Vec32
(480 SPs)
Počet ROPs40483240
Podpora Direct3D:11111111
Pixel fillrate:24 320 MPixels/s33 600 MPixels/s26 304 MPixels/s29 300 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:34 048 MTexels/s42 000 MTexels/s52 608 MTexels/s43 920 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
17 024 MTexels/s21 000 MTexels/s26 304 MTexels/s21 960 MTexels/s
Z-sample rate:
97 280 MSamples/s134 400 MSamples/s105 216 MSamples/s117 200 MSamples/s
AA-sample rate:194 560 MSamples/s268 800 MSamples/s210 432 MSamples/s234 400 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:1088,6 GFLOP/s1344,96 GFLOP/s1262,59 GFLOP/s1405,44 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:136,08 GFLOP/s168,12 GFLOP/s105,22 GFLOP/s175,680GFLOP/s
Geometry rate:2432 MTriangles/s2800 MTriangles/s1644 MTriangles/s2928 MTriangles/s
Šírka zbernice:320 bit384 bit256 bit320 bit
Priepustnosť pamäte:133,92 GB/s177,4 GB/s128,26 GB/s152 GB/s

 

Radeon HD 6850

Radeon HD 6870

Radeon HD 6950 

Radeon HD 6970

Jadro:

"Barts" RV940

"Barts" RV940"Cayman" RV970"Cayman" RV970
Výrobný proces:40nm40nm40nm40nm
Veľkosť jadra:~255 mm^2~255 mm^2~389 mm^2~389 mm^2
Počet tranzistorov:~1700 miliónov~1700 miliónov~2640 miliónov~2640 miliónov
Počet aktívnych clustrov:12142224
Frekvencia jadra:775 MHz900 MHz800 MHz880 MHz
Frekvencia pamäte:1000 MHz1050 MHz1250 MHz1375 MHz
Kapacita, typ pamäte:1 GiB, GDDR51 GiB, GDDR51 GiB, GDDR52 GiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:775 MHz900 MHz800 MHz880 MHz
Počet TFUs:48568896
Počet TAUs:48568896
Počet ALUs:192x Vec5
(960 SPs)
224x Vec5
(1120 SPs)
352x Vec4
(1408 SPs)

384x Vec4
(1536 SPs)

Počet ROPs32323232
Podpora Direct3D:11111111
Pixel fillrate:24 800 MPixels/s28 800 MPixels/s25 600 MPixels/s28 160 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:37 200 MTexels/s50 400 MTexels/s70 400 MTexels/s84 480 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
18 600 MTexels/s25 200 MTexels/s35 200 MTexels/s42 240 MTexels/s
Z-sample rate:
99 200 MSamples/s115 200 MSamples/s102 400 MSamples/s112 640 MSamples/s
AA-sample rate:198 400 MSamples/s230 400 MSamples/s204 800 MSamples/s225 280 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:1488 GFLOP/s2016 GFLOP/s2253 GFLOP/s2703 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:--563,2 GFLOP/s675,75 GFLOP/s
Geometry rate:775 MTriangles/s900 MTriangles/s1600 MTriangles/s1760 MTriangles/s
Šírka zbernice:256 bit256 bit256 bit256 bit
Priepustnosť pamäte:128 GB/s134,4 GB/s160 GB/s176 GB/s

AMD Radeon HD 6950 1GiB

Referenčná verzia HD 6950 1GiB je až na farbu PCB prakticky totožná s 2GiB Caymanmi. Dĺžka karty je teda 27,5cm. S týmto modelom sa v predaji stretnete len veľmi zriedkavo. Výrobcovia prinášajú zväčša ich vlastné návrhy PCB s rôznymi chladičmi.

 

Karta je vybavená dvoma CFX konektormi pre M-GPU zapojenie, pri ktorých nájdete aj prepínač medzi dvoma BIOSmi. Primárnym účelom je poskytnúť ochranu pred neúspešným flashom BIOSu. V tomto prípade je možné spustiť kartu so záložným BIOSom (pozícia 2, je chránený proti zápisu) a po prepnutí (pozícia 1) sa pokúsiť o úspešný flash.

O dodanie potrebnej energie sa okrem PCIe slotu starajú dva 6pin PCIe konektory, ktoré sú umiestnené na hornej strane karty. Medzi výstupmi na karte nájdete dva DL-DVI, dva mini-DP 1.2 a jeden mini-HDMI 1.4a port.

Dvojslotové chladenie HD 6950 je totožné s chladením HD 6970. Základným prvkom je teda Vapor Chamber komora. O prívod čerstvého vzduchu sa stará 80mm ventilátor. Celý chladič je chránený plastovým krytom.

Pamäte osadené na karte pochádzajú od Hynixu, konkrétne 8modulov 1Gbit H5GQ1H24AFR T2C. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1250MHz, na ktorej u karty aj pracujú. V porovnaní s HD 6970 sa jedná o nižšie taktované pamäte. Ich 2Gbit verziu nájdeme na referenčnej HD 6990 a HD 6950 2GiB. Napájaciu časť obvodu tvorí jeden digitálny regulátor CLA1108-4-50TR-R od Volterry.

Referenčná verzia HD 6950 1GiB má pracovné frekvencie nastavené na 800/1250MHz.

Testovacia zostava a metodika testovania

Testovacia zostava:

  • Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
  • Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 78)
  • RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
  • HDD: 500GB Samsung
  • Zdroj: Enermax Infinity 650W
  • DVD mechanika: Samsung
  • Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
  • Skrinka: SilverStone FT02B-W

Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.

Testované grafické karty a použité ovládače:

nVidia GeForce

  • GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,28 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
  • GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,28GiB GDDR5) @ WHQL 266.77

AMD Radeon

  • AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview

Použité rozlíšenia v teste:

  • 1.680 x 1.050
  • 1.920 x 1.200
  • 2.560 x 1.600

Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pre náročnosť na grafický výkon je rozlíšenie 2.560 x 1600 doplnené o režim 1xMSAA. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.

Testované hry a benchmarky:

  • Direct3D 9:
    • Call of Duty: Black Ops (verzia )
    • Mass effect 2 (verzia 1.2)
  • Direct3D 10:
    • Just Cause 2 (verzia 1.1)
    • Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
    • Crysis Warhead (verzia 1.1)
  • Direct3D 11:
    • Metro 2033 (verzia 1.1)
    • Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
    • Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
    • S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
    • Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)

Syntetické benchmarky:

  • Direct3D 11:
    • 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
    • Unigine Heaven (verzia 2.1)

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

Za poskytnutie hier Battlefield Bad Company 2 a Mass Effect 2 ďakujeme spoločnosti EA

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

Nastavenie ovládačov grafických kariet:

Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:

3DMark 11, Unigine Heaven

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

Alien vs Predator, Anno 1404

Alien vs Predator

ilustračný obrázok

Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Anno 1404

ilustračný obrázok

Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops

Battlefield: Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Call of Duty: Black Ops

ilustračný obrázok

Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead

Colin McRae: Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Just Cause 2, Mass Effect 2

Just Cause 2

ilustračný obrázok

Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Mass Effect 2

ilustračný obrázok

Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1680x1050 1xMSAA   1680x1050 4xMSAA

1920x1200 1xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Spotreba, hlučnosť a teploty

Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Keďže sa mi nepodarilo odstrániť OCP u GTX 570, všetky merania spotreby, hlučnosti a teplôt vo Furmarku sú v defaultnom nastavení týchto kariet!

Spotreba

Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v troch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 1920x1200 s 4xMSAA/16xAF. Posledné meranie prebiehalo po dobu 15minút v programe Furmark. Testovanie bolo v rozlíšení 1280x1024 1xMSAA, 1xAF a Xtreme Burning Mod. Táto hodnota predstavuje tzv. "worst case" hodnotu, maximálne vyťaženie grafickej karty.

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Radeon HD 6950 1GiB spotrebuje v stave bez záťaže trocha netypicky viac energie ako jeho rýchlejší brat. Príčinou môžu byť väčšie straty v jednoduchšej napájacej časti, prípadne horší kúsok kremíka. Počas záťaže je spotreba na úrovni GTX 460, HD 6950 má ale omnoho vyšší herný výkon. 

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému, 3D počas hry Crysis a 15minút vo Furmarku. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk, zdroj Enermax Infinity 650W so zregulovanou Noctuou P12-1300 na 750rpm a tiež zregulovaný CPU chladič NH-U12P s jedným ventilátorom P12-1300. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Výsledky chladenia HD 6950 1GiB a HD 6970 sú v stave bez záťaže na nerozoznanie. Menší rozdiel je až pri zaťažení. Dôvod je jednoduchý - menej stratového tepla HD 6950, vďaka čomu beží na menších rpm. Napriek tomu sa nejedná o žiaden zázrak.

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas troch testov (2D, 3D - Crysis, Furmark) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 JadroPamäteNapäťové regulátory
IdleCrysis FurmarkIdleCrysisFurmarkIdleCrysisFurmark
AMD Radeon HD 695041°C75°C89°C39,6°C69,7°C83,6°C43,4°C55,7°C74,1°C
AMD Radeon HD 699041°C86°C94°C------
Asus Radeon HD 697038°C75°C89°C42,6°C85,8°C101,2°C44,2°C77,9°C92,4°C
Asus GeForce GTX 57039°C80°C85°C41°C78,1°C84,5°C39,2°C70,9°C85,4°C
Gigabyte GeForce GTX 470 SOC41°C83°C-46.5°C83.4°C-57.8°C89.6°C-
Asus GeForce GTX 47043°C86°C91°C40,4°C73,2°C83,3°C39,7°C59,8°C89,9°C
Gigabyte GeForce GTX 460 SOC29°C63°C80°C35.2°C72.8°C91.8°C40.5°C83°C90.3°C
Asus GeForce GTX 460 DC TOP30°C60°C73°C39,3°C73,4°C96,1°C45,5°C75,2°C104,7°C
Gigabyte Radeon HD 687041°C77°C86°C40.2°C70.2°C75,5°C40,9°C70,4°C74,4°C
Sapphire Radeon HD 6850 Toxic42°C75°C83°C41,7°C70,6°C74,8°C45,7°C67.2°C 75,4°C

Pretaktovanie, výkon po OC

Pretaktovanie je celkom obľúbený spôsob ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, lebo nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia.

Referenčná verzia HD 6950 1GiB, ktorú nám poskytlo AMD, mala už od začiatku problém s pamäťami. Preto som sa pri taktovaní rozhodol dvíhať len frekvencie jadra. Po nastavení PowerTune na +20% som sa bez dvíhnutia napätia dostal až k stabilným 880/1250MHz - 10% navýšenie bez zmeny napätia.

OC výsledok AMD Radeon HD 6950 1GiB so štandardným napätím

Výkon po pretaktovaní

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

Zhrnutie výsledkov, záver

Výkon

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy z 10hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení Radeon HD 6950 1GiB.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA   1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

Už pri pohľade na čiastkové výsledky je jasné, ako ich ovplyvnili nové ovládače. Catalyst 11.4 WHQL sadli najnovšej architektúre skvele, hlavne v hrách Alien vs Predator, Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops, Colin McRae Dirt 2 a Just Cause 2. V týchto hrách sa Radeon HD 6950 1GiB výrazne približuje aj k rýchlejšej HD 6970 (v jednom prípade dokonca prekonáva), ktorú sme testovali ešte so starším buildom 11.2. Celkovo je rozdiel medzi kartami menší, ako by bol pri použití rovnakých Catalystov u oboch Radeonov. Pri zrovnaní s najväčším konkurentom GeForce GTX 560 Ti je jednogigový Radeon s novými ovládačmi rýchlejší takmer vo všetkých situáciách. S vyšším režimom MSAA sa rozdiel v celkovom hodnotení zväčšuje v prospech HD 6950 1GiB.

Prevádzkové vlastnosti

Spotreba bez záťaže je nezvyčajne vyššia ako u 2GiB HD 6970. Príčinu nepoznám, pravdepodobne jednoduchšie napájanie, či horší kus kremíka. Pri záťažení je spotreba v poriadku. Horšie je to s hlukom, pretože referenčné chladenie Caymanov nepatrí zrovna k najlepším. Tiché chladenie vyzerá trocha ináč. Avšak koľko referenčných HD 6950 1GiB ste videli?

Pomer výkon/cena

Pre výpočet pomeru výkon/cena používam priemerné ceny z Heureka.sk, Tichepc.sk, Agem.sk, Alza.sk. Použité ceny pre: GeForce GTX 460 160eur, GeForce GTX 470 190eur, GeForce GTX 560 Ti 208eur, GeForce GTX 570 303eur, Radeon HD 6850 153eur, Radeon HD 6870 179eur, Radeon HD 6950 1GiB 213eur, Radeon HD 6970 305eur.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA   1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

Záver

Radeon HD 6950 1GiB je viac než vyrovnaným súperom k GTX 560 Ti, celkový výkon a pomer výkon/cena hovoria za všetko. Jediný problém referenčných verzií Caymanov je ich chladič. HD 6950 1GiB nájdete na trhu ale po väčšinou len v nereferenčných prevedeniach, preto je toto hodnotenie trocha bezpredmetné a závislé od konkrétneho výrobcu. Menšia pamäť karte veľmi neublížila, práve naopak, zrazila cenu a spravila z nej konkurencieschopné riešenie. 

Zhrnutie kladov a záporov testovaných kariet:

AMD Radeon HD 6950 1GiB
Plusy
Mínusy
- Výkonnejšia ako GeForce GTX 560 Ti
- Pomer výkon/cena
- Eyefinity
- Chladenie

Za zapožičanie grafickej karty Radeon HD 6950 1GiB ďakujeme spoločnosti AMD.

Komentáre (7)
Satano
oprav si obrázky... máš na nich GTX 560 bez Ti... síce tam je frekvencia jadra, no určite to pomýli hodne ludí... :)
yesper
viem o tom, v zavere je to ok... ak bude cas opravim ;)
Mirco92
hehe... nasmerovany k masam ? ved na alze stoji Sapphire HD 6950 1GB 215€.... Sapphire HD6950 2GB stoji 239€ ... malicky rozdiel pochybujem ze to bude niekto kupovat ked za malicko viac ma 2 GB verziu, ale inak chvalim paradny clanok :)
bledos
ako vidim priama konkurencia 560Ti, ale uz len kvoli tomu chladeniu by som sa rozhodol pre zelenych - mam to doma na stole bez krytu a vobec to nepocut - pricom som kupoval asi najlacnejsiu verziu aka bola... Inac je to dost blbe, ze clovek vyhodi 200e za nieco a oni sa nepostaraju o taky detail ako chladenie.
yesper
HD 6950 1GiB najdes v podstate len nereferencne, tak to zalezi na vyrobcoch....GTX 480 a 470 stali podstatne viac a boli na tom este horsie :)
bliss
Nemátoe niekto ten obrázok s tým ATi okom čo je na hlavnej stránke? Ale bez tej GPU.
yesper
napis mi na fore ss, poslem ti ho
Pridať nový komentár
TOPlist