Vrátime sa k nadzvukovým letom? Čoskoro pravdepodobne áno. Rýchlosti až do 31 000km/h!

V Inštitúte vesmírnych systémov v Brémach odhalili ďalší koncept hypersonického lietadla.

Princíp je jednoduchý. Hypersonické lietadlo by sa skladalo z dvoch oddeliteľných častí. Prvou časťou by bol akýsi nosič, alebo booster a druhá časť by bola prepravná s pasažiermi. Tie by boli následne od seba rozdelené v mezosfére. Rýchlosť by mala dosahovať 25 – násobok rýchlosti zvuku. Teda približne 31 000 km/h. Web CNN dodáva, že pod pojmom hypersonická rýchlosť sa chápe rýchlosť 5× rýchlosť zvuku, teda 5 Mach. Supersonická rýchlosť, je rýchlosť zvuku.

Hypersonické superstroje nie sú iba sci-fi. Minimálne dva sú reálne vo vývoji. Patrí tu japonský JAXA2025. S cieľom priniesť do roku 2025 rýchlosť 5 Machov. Motor PCTJ, teda experimentálny prúdový pohon už bol otestovaný a „zrýchlený“ až na 1,8 Mach. Teoreticky by mal dosiahnuť aj snívaných 5 Machov. No nie je to iba o pohone, tzv. HYTEX (hypersonic technology experimental aircraft) lietadlá sú v pláne.  

Nespí ani ESA (Európska vesmírna agentúra). Jej LAPCAT II, má ako uvádza na svojej stránke: „dva protichodné body Zeme“ zvládnuť medzi 2 až 4 hodinami. Rýchlosť superlietadla by mala byť niekde medzi 5 až 8 Machov. Štúdia je nateraz ukončená. Lietadlo by mal poháňať experimentálny motor ScramJet. Napriek tomu sa počíta, že lietadlo by mohlo vzlietnuť prvýkrát okolo roku 2030. Airbus plánuje prvé testy v roku 2019, aj to v prípade, že všetko pôjde podľa plánu. Motor ScramJet síce reálne existuje, faktom je, že v praxi bol otestovaný iba párkrát. Wikipedia uvádza, že maximálna rýchlosť, ktorú sa podarilo dosiahnuť bola neuveriteľných 10 Machov, to by dokonca nemalo byť maximom samotnej technológie.

Vráťme sa teraz k SpaceLineru. Lietadlo by malo mať kapacitu 25 osôb a pohon by malo zabezpečovať 11 raketových motorov. Po dosiahnutí 80km nad Zemou by došlo k oddeleniu a časť s pasažiermi by sa ďalej „kĺzala“ ako vetroň.  Raketové motory by mali mať životnosť 25 štartov a obe časti asi 150 letov. Inžinieri tvrdia, že ich koncept je založený na reálnych, existujúcich a otestovaných technológiách. Prvých 10 minút majú pasažieri pociťovať preťaženie až 2,5G.

Ako vidíme, hypersonické lietadla tú môžu byť (opäť) približne do 15 rokov. Dôležité budú však náklady a ich návratnosť, hoci scramjet sľubuje prijateľnú spotrebu paliva, problémom budú náklady na materiály. Pri takýchto rýchlostiach sa už musí vážne zaoberať aeronautika aj teplotnou rozťažnosťou materiálov. Týmto problémom už trpel aj Concorde, ktorý sa predlžoval asi o 30 centimetrov.

A možno to bude úplne inak...a „budeme ešte dlho lietať“ subsonickými rýchlosťami. 

Zdroj: cnn

Image Credit: ESA

Komentáre (5)
CoSiYak?
"Rýchlosť superlietadla by mala byť niekde medzi 5 až 8 Machov" čiže vlastne je to hyperlietadlo ak dobre chapem článku? :)
asdasd
hypersupermegagigalietadlo!
Miro123
Takto nejako sa v 60tych rokoch hovorilo o raketoplánoch a hlavne o americkom Space Shuttle. Opakované použitie, masová preprava na orbit, nízke náklady. A ako dopadla realita? Čo kus to originál, niekoľko mesačná príprava raketoplánu na štart, astronomické náklady a sem-tam nejaký výbuch... RIP. "Soudruzi, tudy cesta nevede." Ale dávam bod za snahu ;-)
teta
ježíš mária a co to žere?
Juraj62
Životnosť raketových motorov 25 štartov a zvyšných častí časti 150 letov + enormné náklady na prevádzku a palivo vygenerujú prevádzkové náklady, ktoré v bežnej komerčnej prevádzke zaplatí len ten, kto nevie čo s peniazmi. A keďže jediným prínosom je tá rýchlosť, myslím, že až na malé výnimky sa vzhľadom na cenu ľudia nebudú až tak ponáhľať. V dohľadnej dobe čistá utópia.
Pridať nový komentár
TOPlist