Nové GeForce 200M karty: Direct3D 10.1, 40nm a GDDR5!

nVidia predstavila v pondelok oficiálne nové GeForce 200M mobilné grafické karty, ktoré prinášajú so sebou viaceré zaujímavé novinky...

 

Celkovo predstavila nVidia v pondelok 5 nových mobilných grafických kariet, ktoré nesú názvy G 210M (nahrádza G 110M), GT 230M (nahrádza GT 130M), GT 240M, GTS 250M (nahrádza GTS 150M), GTS 260M a sú založené na troch GPUs - GT218, GT216, GT215. Zaraďujú sa do low-end až nižšieho high-end segmentu, pričom najvýkonnejšie riešenia zostávajú GTX 280M a GTX 260M. Na rozdiel od nich sú všetky nové GPUs založené na G200 architektúre a nie G92b. 1 Cluster teda obsahuje okrem iného 24 stream procesorov a pravdepodobne 8 texturovacích jednotiek. Oproti G200 teda žiadna zmena, čo nie je celkom "podľa plánu", keďže pôvodne mali mať GT2xx čipy 32 stream procesorov v clustry. Zrušený high-end čip GT212 mal mať 12* (8*4).


klikni pre zväčšenie

Spoločným znakom všetkých nových mobilných čipov je tiež 40nm proces u TSMC v ktorom sú vyrobené. Vďaka tomu majú pomerne malé rozmery jadier: GT218 ~55mm^2, GT216 ~95mm^2 a GT215 ~120mm^2. Jedná sa zatiaľ len o odhady na základe veľkosti package, pretože nVidia nezverejnila, ako už býva zvykom, žiadne čísla. Menší výrobný proces tiež umožnil zdvojnásobiť výkon a znížiť pritom spotrebu v 2D režime (idle) na polovicu oproti jednotlivým predchodcom.
 
klikni pre zväčšenie

Verejným tajomstvom sú však zlé Yields 40nm procesu, teda percento funkčných čipov na 300mm wafer a aj preto majú jednotlivé čipy pomerne nízke pracovné frekvencie, nižší počet výpočtových jednotiek ako desktop varianty. Samozrejme, prispieva k tomu tiež fakt, že sa jedná o mobilné čipy, ktoré nemajú mať vysokú spotrebu, respektívne TDP. Všetky podstatné technické detaily sú v nasledovnej tabuľke:

  GeForce G 210M GeForce GT 230M GeForce GT 240M GeForce GTS 250M GeForce GTS 260M
Jadro GT218, 40nm GT216, 40nm GT216, 40nm GT215, 40nm GT215, 40nm
Počet TMUs 8 (?) 16 16 32 32
Počet SPs 16 48 48 96 96
Frekvencia jadra 625 MHz 500 MHz 550 MHz 500 MHz 550 MHz
Frekvencia shader core
1500 MHz 1100 MHz 1210 MHz 1250 MHz 1375 MHz
Frekvencia pamäte 800 MHz 800 MHz 800 MHz 1600 MHz 1800 MHz
Max. kapacita VRAM, druh 512MiB, GDDR3 1GiB, GDDR3 1GiB, GDDR3 1GiB, GDDR5 1GiB, GDDR5
Aritmetický výkon 72 GFLOPs/s 158 GFLOPs/s 174 GFLOPs/s 360 GFLOPs/s 396 GFLOPs/s
Texelfillrate 5000 MTexels/s (?)
8000 MTexels/s 8800 MTexels/s 16000 MTexels/s 17600 MTexels/s
Zbernica 64bit 128bit 128bit 128bit 128bit
TDP 14W 23W 23W 28W 38W

klikni pre zväčšenie

Z tabuľky nám vyplýva ďalšia novinka - podpora GDDR5 pamäti v prípade GTS 260M a GTS 250M založených na GT215. Tie nepodporoval zatiaľ žiaden čip od nVidie. Vďaka nim si vystačia aj silnejšie čipy so 128bit zbernicou a nie sú limitované priepustnosťou. Posledná novinka, ktorú nám prinášajú tieto grafické karty je zároveň najzaujímavejšou - podpora Direct3D 10.1. Potvrdili sa teda špekulácie zmienené v novinke. Oficiálny dôvod, prečo sa rozhodla nVidia pridať podporu nie je známa. S najväčšou pravdepodobnosťou stoja za tým OEM zákazníci, ktorí si potrpia na featuresete a túto podporu vyžadovali. Podporované je tiež CUDA a PhysX.


jadro GT215

Na tom celom sú zaujímavé aj ďalšie fakty. V prezentácii/reviewers guide nových GPUs sa o žiadnej podpore Direct3D 10.1 nehovorí a pri "meetingu" sme sa museli konkrétne opýtať na danú podporu Direct3D. Oficiálne odôvodnenie nVidie je, že sa nejedná o podstatné feature, a preto nie je potrebné sa mu venovať. Domnienka, že nVidia by túto podporu najradšej zamlčala je namieste. Tento obraz dotvárajú internetové stránky nVidie venované špecifikáciám kariet, kde podporu Direct3D 10.1 nenájdete, ale až pod ďalším odkazom "features". Nečudujem sa tomu celému zatajovaniu, veď desktop varianty takúto podporu nemajú a teraz sa ukazuje, že to nebolo to najlepšie rozhodnutie. Nevieme teda ani ktoré jednotky museli byť upravené v GPU aby bola dosiahnutá podpora Direct3D 10.1 - pravdepodobne však TMUs, lebo SPs a ROPs G200 už mali potrebné schopnosti. Launch 40nm mobilných čipov máme za sebou a nasledovať budú asi 40nm desktop varianty o ktorých sme písali v novinke. Podpora posledného "update" Direct3D API je ale už teraz istá...

Zdroj: vlastný

Komentáre (12)
Dawid
pre notebooky dost dobre
Mugwai
..čakal som, že keď NV nepodporila D10.1 ani neskôr, že sa plne sústredí na D11.. ..ale ako vidno, TSMC na 40nm nepo***lo len čipy pre AMD.. ..a NV teraz varí z vody, ktorú pred tým rok splachovala do záchodu..
rado3105
preco ten vykricnik :D, nic nove ani prevratne
Frosty
sa stavim ze nikto nekupi bo budu drahe
Gudas
rado: u nVidie aj hej :-)
rado3105
:D
Glauko
Ja by som z podpory DX10.1 u nových kariet EN zase až tak hrozivo nevidel. Nie som hráč takže to pasívne z odstupom sledujem, ale koľko hier z DX10.1 tých top 10 napr. bolo doposial bolo uvedených. No moc ich nie je. EN nič nezmeškala. Taky príklad. S3 Graphics podporu DX10.1 má no a čo z toho... Sama EN dokonca ani na tento prechod neupozorňuje, pretože nalejme si čistého vína nejde o technologickú novinku zrovnateľnú napr. ako bola DX9 na DX10 resp. DX7/8/8.1 na DX9. Zaujímavé však bude ako sa Win 7 postaví k DX10.1 pričom sa predpokladá, že jej nová RDP architektúra. Inak rado3105 to pekne zhrnul: nič nové ani prevratné DX10.1 oproti DX10 nie je.
Mugwai
Glauko: sila 10.1 oproti 10 spočíva v optimalizácii. Zobraziť to isté s nižšími nárokmi na hw. Keby NV podporila 10.1, ver že by tých hier bolo viac.. ..aj keď - keď sa to tak vezme, zväčša sa patchovalo D9.. ..čisté d10 by sa dali spočítať na prstoch ruky a ešte by asi aj nejaký ten prst ostal ;)
Glauko
No tak napr. čo som skúšal Tom Clancy s HAWK nezdalo sa mi pod DX10.1 hra zoptimalizovaná po HW stránke. S tou podporou DX10 sa dá tiež súhlasiť. Samozrejme, že keby EN podporila, veď práve o tom to je. Takže nič jej až tak neušlo. Dá s to prirovnať k 64 bit. AMDčkam, ktoré boli pred Inteláckymi a čo za ten čas AMD z toho vyťažilo. Nič moc.
baqq
podla tych specifikacii to vyzera tak, ze tie prve 3 budu klasicke vykonovo slabucke znovu-recyklovane variacie typu 8600gt, ktore budu vydavane za "herne" grafiky. tak ako to funguje uz cele roky, bez akehokolvek pokroku. ale uz ta GTS 250 vyzera zaujimavo, nieco medzi desktopovou 9600GT a 9800GT. len aby sa to aj dostavalo do notebookov v normalnych cenach, pretoze stagnacia v tejto oblasti v NB je az zarazajuca.
baqq
resp. podla tych znizenych frekvencii predsa skor stale vyrovnane s desktopovou 9600GT, ta 250tka.. a az ta 260tka o cosi vyssie... no v podstate taku uroven tu uz mame dlhsie vdaka kartam s G92, tie ale bud nekupis, alebo kupis v booku za 2000e a viac... som zvedavy ci sa to novymi kartami zmeni alebo s notebookmi zostaneme stale na urovni X rokov dozadu ked po 3 generacnych vymenach CPU sa krutime okolo toho isteho grafickeho vykonu.
Mugwai
Glauko: ..to s TCH bude asi tým, že si nemohol porovnať v nej 10 a 10.1.. :) ..použijem už ošúchaný príklad Assasins Creed - s 10.1 patchom výkon vybehol o cca. 7-10%, niektorí tvrdili aj že dokonca cca. 15% /to si myslím že preháňajú/ s tým istým hw. Vyšší výkon zadarmo? Len sw patchom? No prečo nie? NV sa však zamerala na Ph-X a 10.1 odmietla ako zbytočnosť.. Chcem ťa upozorniť, že špecifikáciu 10.1 si nevymyslelo/a AMD/ATI ale že je to rozšírenie štandartu D10 od MS, ktoré AMD zahrnulo do svojej podpory takmer okamžite.. ..To NV až !teraz! "chytá vlak" a aj to sa tvári, že ide autobusom.. Netvrdím že NV vga sú nevýkonné, práve naopak sú to dobré karty. Len to oficiálne presvedčenie o "ich" pravde nám zákazníkom možno "zobralo" výkon, ktorý sme mohli mať zadarmo..
Pridať nový komentár
TOPlist