EN

Ako na karty 3DFX?

Donedávna existujúca spoločnosť 3Dfx je známa tým , že ako prvá prišla na trh s 3D akcelerátorom , ktorý skutočne fungoval bez väčších problémov - bolo to Voodoo1. Ak si niekto z Vás pamätá na prídavnú kartu Diamond Monster 3D a prvého Quaka pod rozhraním Glide vie, aká to bola revolúcia. Potom prišlo Voodoo2 s podporou SLI , veľmi aj dnes populárne Voodoo3 a napokon Voodoo4 a 5 , ktoré však neboli úspešné. ...

Ako na karty 3DFX?

Donedávna existujúca spoločnosť 3Dfx je známa tým , že ako prvá prišla na trh s 3D akcelerátorom , ktorý skutočne fungoval bez väčších problémov - bolo to Voodoo1. Ak si niekto z Vás pamätá na prídavnú kartu Diamond Monster 3D a prvého Quaka pod rozhraním Glide vie, aká to bola revolúcia. Potom prišlo Voodoo2 s podporou SLI , veľmi aj dnes populárne Voodoo3 a napokon Voodoo4 a 5 , ktoré však neboli úspešné.

Podrobne sa rozpíšem o akcelerátore Voodoo3 , ktorý je dnes cenovo veľmi pristupný a dá sa suprovo pretaktovať. Tak čítajte :-))

Hoci je grafická karta (akcelerátor) 3DFX Voodoo3 na dnešnú dobu pomaly archaizmus – stále sa teší veľkej popularite. Nie každý však vie prečo. Samozrejme dôvodov je viacero – samotný chip Voodoo3 znesie teploty až okolo 90 C , tým pádom sa dá výborne pretaktovať , je veľmi rýchla v 16 bitovom móde a je až na niekoľko prípadov (rôzne verzie driverov) bezproblémová.

Poznáme tri modely Voodoo3. Je to model 2000, 3000 a 3500. Model 2000 a 3000 je vo verzii AGP aj PCI (3000 má TV výstup) , model 3500 je len vo verzii AGP a dodáva sa TV Tunerom.

Voodoo3 a jeho výkon

Čo sa týka výkonu , je Voodoo3 stále malým želiezkom v ohni a stíha pri určitom procesore (od AMD K6II vyššie) aj najnovšie hry. Tu je však jeden problém , Voodoo3 akceleruje hry iba v 16 bitoch (. Samozrejme 16 bitov požaduje menšie nároky na rýchlosť pamätí a na pamäťovú priepustnosť (to je však už na inú tému ….).

Na mojom Amd Durone 600@702 Mhz , 128 MB 133 Mhz , Voodoo 3 3000 166 @ 180 Mhz , stíhala (už mám Geforce2 MX a Duron 600@980 ) karta v rozlíšení 1024x768 každú hru veľmi rýchlo. V Quake III išiel v pohode na 1152x864 na 39 + FPS (snímkov za sekundu) - obraz bol nastavený na max. kvalitu + zvuk. Určite však teraz všetci prikyvujete , že na takej konfigurácii to musí stíhať. Vyvediem Vás z omylu – ešte pred Duronom som vlastnil K6 2- 450 a 550 , tiež s Voodoo3 a tam som hral Quake III na 1024 x 768 pri 30 FPS.

Voodoo3 ma veľmi dobré napísané a podporované ovládače pre AMD procesory – takže aj preto taký výkon. Ako to však bude s techsupportom po odkúpení spoločnosti to presne neviem - informácie sa líšia a nemienim si vymýšľať. Posledná verzia ovládačov je 1.07.00 , ale nie je veľmi dobrá , zatiaľ mám z nej samé záporné pocity (bude to mať asi niečo spoločne s DirectX8 ….).Odporúčam verziu 1.05.00. Je stabilná a spoľahlivá.

Voodoo3 a overclocking (Pretaktovanie)

Ako som spomenul Voodoo3 je veľmi vhodné na overclocking. Vydrží zahriatie až na 90 C , čo je len kladom. To však neznamená , že ho netreba chladiť.

Poďme však k frekvenciám. Jednotlivé modely sa od seba odlišujú (čo sa týka čipu) len frekvenciou na ktorej pracuje čip. Model 2000 je na 143 Mhz, 3000 na 166 mhz a posledný 3500 na 183 Mhz.

V podstate nám ide o to , aby sme sa dostali napr. z 143 Mhz na 166 Mhz , čím získame z Voodoo 3 2000 modelu , model 3000 a zadarmo (možno...J).

Ak chceme taktovať , musíme chladiť. Na základnom modeli Voodoo3 2000 , teda na jeho čipe je len malý hliníkový pasívny chladič ( heatsink ) bez vetráka. Skúste nechať 5 minút bežať nejakú hru a dotknite sa ho – určite sa trošku spečiete. Takto to samozrejme nemôžme nechať – dokúpime jeden malý vetráčik na grafické karty (150 Sk) a primontujeme ho na ten pasívny – hliníkový. Po montáži si opäť skúste heatsink chytiť – už bude oveľa , oveľa chladnejší. Druhý prípad je zmontovanie celého pasívneho chladiča a následná kúpa nového chladiča od Titanu na grafické karty (to sa potom bude taktovať). To sa týkalo pred – pretaktovávacej úpravy modelu 2000.

A čo model 3000? Ten čo som vlastnil vyzerá (mám ho v robote) asi takto :

Model 3000 je vybavený už oveľa väčším heatsinkom. Ale aj ten je pri práci neskutočne horúci. Na jeho úpravu potrebujeme : dva malé vetráky , štyri šrúbky a trošku rozumu.

Tu je detail – pravý vetrák (Global Win) sa namontuje ako prvý a na pravej vrchnej a spodnej strane sa pritiahne do užších rebier pasívneho heatsinku. Zoberieme si druhý vetrák , ten však treba zo strany , kde sa bude dotýkať prvého vetráku , opracovať. Proste z neho trošku odoberieme. Potom ho zamozrejme primontujeme na heatsink a pritiahneme na ľavej vrchnej a spodnej strane pritiahneme šrúbkami do užších rebier pasívneho heatsinku.Takto je už Voodoo3 3000 pripravené na taktovanie .

Taktovanie

Samotné taktovanie prebieha zvyšovaním frekvencie pomocou programov jako V3 Overclock , V3 Tweaker - sú v sekcii download.

Postupujeme nasledovne : stále zvyšujeme frekvenciu po 5 Mhz nahor. Po zdvihnutí frekvencie zo 143 na 150 Mhz skontrolujeme napr. benchmarkom 3DMark2001, či je práca na takejto frekvencii bezproblémová a preskúšame to aj hrami (QuakeIII) .Ak je všetko v poriadku (žiadne mrznutia , rozpádavanie textúr , biele bodky , chyby obrazu atď.) , môžeme ísť vyššie až dovtedy, pokiaľ sa spomínané chyby neobjavia. Je dobré postupovať po malých krokoch aby sme objavili kde je hranica našej karty (tá však môže byť spôsobená aj zlým chladením).

Môžem Vás len povzbudiť – moja karta funguje bez problémov na 183 Mhz (zo 166 ) a dokonca som videl aj Voodoo3 2000 PCI na 200 Mhz - a fungovalo.

Záleží samozrejme aj od daného kusu karty , od chladenia kde sa až dostanete.

Všetky zásahy do V3 , ktoré som robil , Vás zbavia nároku na reklamáciu. Treba zobrať do úvahy aj výkon , ktorý prinesie zvýšenie frekvencie. Oplatí sa hlavne nataktovať V3 2000 na úroveň 3000, kde sa dá zbadať zvýšenie výkonu aj voľným okom. Zvýšenie frekvencie V3 3000 na 3500 sa oplatí iba ak máte silný procesor ( v prípade 3DFX je to max. 600 Mhz) a hráte v rozlíšení 1024x768.V tom prípade je rozdiel opäť citeľný.

Pridať nový komentár
TOPlist