Kozmický kalendár 2013

Čo najzaujímavejšie nás čaká v kozmickom výskume v roku 2013? Čo pri prieskume kozmu?

Áno, prídu neočakávané objavy, čo je jedna z najkrajších vecí na vede. Avšak, sú vecí plánované, s presne určenými termínmi, kde napäto očakávame ako dopadnú a čo nového prinesú. A tie si podobne ako pred rokom aj tentoraz zrekapitulujeme.

Ktoré sú teda tie naj?

50 štart Progresu k ISS

Medzinárodná vesmírna stanica je naozaj kozmickým prístavom. Zásobovacia loď Progress poletí začiatkom budúceho roka k ISS už po 50 krát. Plánovaný dátum štartu je 12. februára 2013.

Interface Region Imaging Spectrograph - IRIS

Interface Region Imaging Spectrograph je heliofyzikálna misia NASA pre prieskum chromosféry nášho Slnka. Ide v podstate o rýchlu a veľmi presnú multikanálovú UV kameru. Vyhotoví jednu snímku za sekundu so spektrálnym rozlíšením v subangstromovej oblasti. To znamená snímky vo vlnových dĺžkach líšiacich sa od seba o menej než 0,1 nanometra. Na jej orbitu ju 28. apríla 2013 vynesie raketa Pegasus XL.

Základné charkteristiky misie pekne popisuje tento poster: http://iris.lmsal.com/iris_poster1.pdf

Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN - MAVEN

MAVEN je misia NASA na prieskum atmosféry Marsu. Z jeho orbity bude pozorovať interakciu ionosféry Marsu so slnečným vetrom , straty neutrálnych a ionizovaných plynov Marsovskej atmosféry a obsah stabilných izotopov v nej. Prispeje k objasneniu postupnej straty hustejšej atmosféry marsu v minulosti. Predbežný termín štartu je stanovený na 18. november 2013. Nosičom bude raketa Atlas V 401.

Tiangong-2

Druhá čínska vesmírna stanica, Tiangong-2, by sa tiež mala dosťať na orbitu nasledujúci rok. Bude väčšia a ťažšia ako Tiangong-1, ktorý si na svoje konto pripísal veľký úspech v práve končiacom roku.

Súkromný vesmír

Už vo februári pravdepodobne odštartuje na svoj prvý počas roka 2012 mnohokrát odložený let raketa Antares spoločnosti Orbital Sciences pôvodne známa ako Taurus 2. Antares je nosičom kozmickej lode Cygnus, ktorá je druhou súkromnou kozmickou loďou určenou na zásobovanie ISS. Orbital Science sa tak pripojí k spoločnosti SpaceX, ktorá už lieta k ISS. so svojou kozmickou loďou Dragon. Cygnus pri februárovom štarte jej nosiča Antares ešte k ISS nepoletí,  no pri svojom druhom štarte, ktorý tiež prebehne budúci rok, ISS už navštívi.

Zaujímavé bude sledovať vývoj projektu Grasshopper spoločnosti SpaceX a z časti podobného projektu New Shepard spoločnosti Blue Origin Jeffa Bezosa (zakladateľa amazon.com). Ale aj štart, či aspon približenie sa štartu kozmickej turistiky, či už spoločnosťou Virgin Galactic alebo v podobe zaujímavého balónového projektu Bloon.

A na konci roku 2013 možno zažijeme vesmírne divadlo aké tu už dávno nebolo.

Na čo sme podľa vás zabudli?

Pridať nový komentár