Test grafickej karty Microstar GeForce3 (MSI - G3Pro-VT640)

Po niekoľkých dňoch testovania tejto výkonnej karty , Vám konečne prinášame kompletné výsledky. Na začiatok  poviem , že karta sa chovala úplne bez problémov , pričom aj výkon je viac ako dobrý. Za zaslanie na testy môžeme poďakovať spoločnosti ProCA , pričom samotnú kartu , ako aj iný HW a produkty si môžete pozrieť na stránke tu. Poďme sa teda pozrieť na parádu od MSI....

Vzhľad karty

Karta bola zabalená ako je už pri MSI zvykom vo veľmi graficky peknej a veľkej krabici.

Digitálny fotoaparát sme nemali k dispozícii , preto sa karta jednoducho skenovala. Dominuje jej , ako je vidno z prvého obrázku dosť prepracované chladenie GPU (Graphical Prosessing Unit) a pamätí. GPU chladí aktívne chladenie resp. vetrák zapustený do heatsinku. Pozeral som pod samotný heatsink , lebo viem , že MSI zvykne dávať málo teplovodivej pasty (hlavne pri typoch Geforce2 MX). Tentoraz bolo pasty dostatok - pasta sa pretlačila až cez boky na GPU. Heatsinky na pamätiach sú klasické hliníkové obdĺžniky s rebrovaním , pričom samotné rebrá mohli byť trošku mohutnejšie (kvôli čomu spomeniem nižšie).

Karta bola vybavená doskou s vstupmi a výstupmi MS-5999. Celkovo je vybavená 2 vstupmi (S-IN a AV-IN) a výstupmi (AV-OUT a S-OUT).

Karta má vďaka heatsinkom vyššiu hmotnosť čo pocítite ihneď. Montáž prebehla bez problémov , grafická karta zasadla do AGP na doraz.

Príslušenstvo a software

Ku každej lepšej karte dostávame určitý software, či sú to ovládače , alebo nejaký program na grafiku a pod. Z krabice "vypadli" tieto veci : 1 inštalačné CD s ovládačmi a utilitkami (MSI 3D Turbo , MSI Live Bios) , druhé CD s MSI DVD softwarom a posledné CD s plným softom Intervideo Winproducer. Nechýba dosť hrubý manuál , tiež káblik na prepojenie Videa s kartou.

Vlastnosti karty

Chipset : GeForce3  

Pamäť : 64 MB DDR 3,8 ns

Špecifikácia :
-
256-bitová architektúra , AGP 4X, 200 MHz Jadro , 460 MHz Pamäť , 57 Mil.Tranzistorov, 800 billiónov Operácii za s. , 3.2 Billiónov za s. pri HRAA (High Resolution Anti Aliasing ), 76 GFLOPS, 7.4 GB/sec priep. pamäte
- Podpora Windows® 9x, 2000, ME, NT, XP

Features : 
- nFinite-FX™ Engine 
- Full-scene High Resolution Anti-aliasing (HRAA) 
- Lightspeed Memory Architecture™ - vysoko výkonná pamäťová architektúra.

Minimálne požiadavky na systém : 

Intel® Pentium™ II, III, 4, Celeron™, AMD-K6, K6-2, K6-III, Athlon™ alebo iné kompatibilné CPU a doska s AGP slotom
64MB Pamäte
CD-ROM 
Windows® 9x, 2000, ME, NT alebo XP

 

Konfigurácia 

Pri testovaní grafickej karty bola použitá táto zostava :

AMD Duron 600@936 Mhz (144 Mhz FSB x 6,5 násobič) , chladič Titan TTC-D5TB , matičná doska MSI K7T Turbo Raid , 2x128 MB PQI133 SDRAM  (časovanie pamäte na 2-5-2-2 a 4way Int. ) , 15 GB HDD MAXTOR 7200 rpm , CD-ROM Teac , CD-RW Sony , Sieťovka REaLTEK , MSI GeForce 3 64 MB , 200W zdroj EC , 17" monitor Hansol

Ovládače : Via 4in1 4.34 , Detonátory XP 21.83 , DirectX 8.1 RC2

OS: Windows 98 SE Sk , matičná doska mala aktuálny 3.0 Bios , karta bola pretaktovávaná utilitkou RIVA TUNER v7.01.

Použitý testovací software - benchmarky :  

Použitie toho a iného softu na testovanie je stále veľmi diskutabilné , jedným nevyhovuje toto , iným iná vec. Na tému testovania grafických kariet som už v minulosti rozprával so Specom a MAXom. Nakoniec sme sa dohodli na programoch :

Pre Direct3D : 3D Mark 2000 , 3D Mark 2001 , Expandable (tú som však nemal) a preto ju nahradil Max Paynom

Pre OpenGL : Quake3 Arena v.1.17 ,  , Village Mark

Dôležité sú výstupy z programov : D3DInfo a GLinfo , ktoré Vám doslova hodia na obrazovku , čo podporuje karta v Direct3D a pod OpenGL (tým myslím podporu rôznych formátov textúr a veľa, veľa iných vecí - výsledky si môžete sťiahnuť.)

Výsledky Testov

Začneme s výkonom pod Direct3D 

3D Mark 2000 :

1024x768x16 bit bez Anti-Aliasingu

Po pretaktovaní - to isté nastavenie

1024x768x32 bit bez Anti-Aliasingu

Výkon viac ako dobrý. V prvom deme klesli obrázky pod 100 fps možno 2 krát. Test prebehol bez problémov a úspešne.

 

3D Mark 2001:

1024x768x32 bit , bez Anti-Aliasingu , kompresia textúr

Po pretaktovaní na tých istých nastaveniach bol výsledok oveľa lepší 

Za povšimnutie stojí hlavne počet snímkov v  benchmarku NATURE - 31,9 fps je dobrý výsledok.

1024x768x32 bit , 2x Anti-Aliasing , kompresia textúr

1024x768x32 bit , 4x Anti-Aliasing , kompresia textúr

Ako vidno z výsledkov , bez AA je všetko rýchlejšie , ale kvalitu , ktorú prináša treba akceptovať. Rozdiel v obraze je viditeľný. Prihodil som Vám aj detailné zobrazenie k danému testu.

Hra MAX PAYNE v.1.0 : hrou MAX Payne ukončíme testy pre Direct3D. Určite sa budete pýtať ako sa v Max Paynovi Benchmarkuje. V podstate je potrebné si sťiahnuť určité súbory z netu , nakopírovať ich do adresára a spustiť hru s dodatočným príkazom. Potom Vám už vyjde menu so štyrmi benchmarkami :

PCGH´s FINAL SCENE NO.1 (VGA-DEMO) , PCGH´s FINAL SCENE NO.2 (CPU-DEMO) CONCEPT´s Shooting Alex DEMO a ANANDTECHS Truck Exploding DEMO.

Výsledky pri nastavení :

PCGH´s FINAL SCENE NO.1 (VGA-DEMO) : 33 fps

PCGH´s FINAL SCENE NO.2 (CPU-DEMO) :41 fps

CONCEPT´s Shooting Alex DEMO : 56 fps

ANANDTECHS Truck Exploding DEMO : 51 fps

Po zapnutí nastavení 4X Anti - Aliasingu , Anizotropic. filtrovania textúr a všetkých detailov na maximum bola kvalita obrazu veľmi dobrá. Nedá sa to porovnať s klasickou GF2 MX. Problémom však bolo to , že hra pri takomto nastavení na mojom systéme trhala (zišiel by sa výkonnejšie CPU). Po pretaktovaní sa však opäť všetko hýbalo bez problémov.

Výsledky ktoré vidíte sú priemerné snímky za sekundu - teda nie maximálne , ktoré dosahovali niekedy hodnotu aj 70 fps.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Výkono pod OpenGL sa testoval klasickým benchmarkom - hrou 

Quake3-ARENA v.1.17 :

Bez AA / Bez KOMPRESIE Textúr , DEMO001

  NORMAL :

  (640x480) 124.4

  (800x600) 122.8

 (1024x768) 121.1

(1280x1024) 111.8

HIGH :

  (640x480) 121.1

  (800x600) 120.1

 (1024x768) 118.6

(1280x1024) 107.5

  MAX :

  (640x480) 118.6,

  (800x600) 119.4,

 (1024x768) 115.3,

(1280x1024) 105.1,

2x Anti - Aliasing / s KOMPRESIOU Textúr , DEMO001

NORMAL

  (640x480) 124.1

  (800x600) 121.8

 (1024x768) 111.9

(1280x1024)  79.2

  HIGH

  (640x480) 121.4

  (800x600) 118.5

 (1024x768)  99.6

(1280x1024)  66.6

  MAX

  (640x480) 118.9

  (800x600) 114.9

 (1024x768)  98.5

(1280x1024)  66.1

 

VILLAGE MARK v.1.10 :

a po pretaktovaní 

Škoda , že GeForce3 vie iba 3 vrstvý multitextúring . Kyro 1/2 má 8 vrstvý a výkon je poznať. 56 fps nie je zlých - moja nataktovaná Geforce2 MX tu podáva 21 fps :( Po pretaktovaní stúpol počet snímkov o hodnotu 9.

Nakoniec si tu môžete pozrieť výstupy z programov D3DInfo a GlInfo.

 

PRETAKTOVANIE Karty !!!

Určite ste boli zvedavý ako sa mi podarilo max. nataktovať túto kartu. Na pretaktovanie som použil klasickú utilitku Riva Tuner RC7.1 a v nej postupne taktoval.

GeForce3 je štandardne taktovaná na 200 Mhz jadro a 460 Mhz pamäte. Podarilo sa mi ju stabilne pretaktovať na 245 Mhz jadro a 550 Mhz pamäte bez pridania vetrania - musel som však otvoriť Case , pretože karta hriala tak , že mi stúpla Case teplota min. o 6 !!! C.

Rozdiel vo výkone po pretaktovaní ste si pri výsledkoch testov mohli všimnúť. 

Pri pretaktovaní však odporúčam upraviť chladenie , hlavne pamätí , pretože Heatsinky boli také horúce , že som na nich ledva podržal prst. A o tom ako zahreje zatvorený Case ani nehovorím. Najlepšie by preto bolo , dať pôvodné Heatsinky dole a nainštalovať mohutnejšie s dlhšími rebrami + nainštalovať do vedľajšej pozície odsávač teplého vzduchu.

Záver

Počas testovacích dní som si kartu obľúbil ( kto by si ju neobľúbil , že :)) ). Podávala výborný výkon , kvalita obrazu 2D bola výborná (keď to porovnám s mojou GeForce2 MX od MSI tak bol obraz ostrejší a kontrastnejší) , a o kvalite v 3D hrách ani nehovorím. Vyskúšal som nielen dané benchmarky , ale aj kopec nových a starých hier ( Unreal Tournament , Deus-EX , NHL2001 a 2002 , Commandos 2 , BG2 ....) všetky fungovali skvele , ale hlavne rýchlejšie. V hrách ako sú UT alebo Quake3 je rýchlosť veľkým prínosom (tým myslím hlavne hru po sieti).

Celkový vzhľad a vypracovanie karty je tiež bez problémov. Je vybavená dobrým chladením (ktoré v podstate postačí aj po pretaktovaní a otvorenej Case) , vetrákom.

Jediná vec , ktorú som nemal možnosť otestovať sú vstupy a výstupy (ak sa mi podarí vybaviť aspoň video tak sa to pokúsim testnúť) na prídavnej karte.

Kartu Vám teda môžem len odporúčať , no je otázne , či jej cena nepôjde dole už len kvôli tomu , že vyšla nová rada kariet GeForce3 Ti 500 , Ti 200 a GeForce Ti. Nejde však len o cenu , ide o to , či sa neoplatí počkať na GeForce3 Ti 200 a pretaktovať ju na hodnotu našej Geforce3 resp. pôvodnej Geforce3. Uvidíme ako sa to vyvinie po príchode nových kariet od Nvidie na Slovenský trh.

Cena daného modelu sa pohybuje okolo hodnoty 16000 Sk bez DPH , čo je samozrejme dosť , treba však brať v úvahu výkon , stabilitu , dobré pretaktovanie a príd.kartu s vstupmi a výstupmi.

Na záver by som ešte raz chcel poďakovať spol. ProCA za poskytnutie tejto karty na testy.

Pridať nový komentár
TOPlist