Viac než polovica vodičov v Toronte nevidí chodcov a cyklistov pri odbočovaní vpravo

, Autor: Tlačové správy z vedy

Výskumníci na Fakulte aplikovanej vedy a techniky na Torontskej univerzite študovali pohyby očí vodičov na rušných križovatkách v Toronte. Zistili, že viac ako polovica vodičov zlyhala pri vykonávaní potrebných kontrôl (obzretí sa) prítomnosti chodcov alebo cyklistov v odbočovaní doprava.

Je to prvá štúdia, ktorá používala zariadenia na sledovanie očí, ktoré presne určili, kde sa vodiči pozerajú pri odbočovaní na križovatke.

Počas leta, keď v meste zaznamenali sériu kolízií vozidiel a chodcov a vozidiel a cyklistov - s 21 úmrtiami v júni - štúdia prináša nový pohľad na nesprávne rozdelenie pozornosti vodiča pri odbočovaní na rušné mestské ulice.

"Existuje veľa vizuálnych a duševných požiadaviek na vodičov na križovatkách, najmä v hustom, mestskom prostredí ako je centrum Toronta," povedala Nazli Kaya, študentka strojárstva a priemyselného inžinierstva, ktorý viedol výskum pod vedením docentky Birsen Donmez.

"Vodiči musia rozdeliť svoju pozornosť v niekoľkých smeroch, či už sú to iné vozidlá, chodci alebo dopravné značky a dopravné signály - bezpečnosť dopravy sa okamžite stáva hlavným problémom," povedala.

Účastníci výskumu mali od 35 do 54 rokov, a všetci mali viac ako troj ročné skúsenosti so šoférovaním. Od vodičov sa požadovalo, aby z ulice Bloor odbočili doprava na Palmerston Avenue, na štvorcestnej križovatke so signalizáciou. a potom z ulice Bloor na Major Street, T križovatke T bez signalizácie. Obe miesta vyžadovali, aby vodiči bezpečne odbočili vpravo cez cyklotrasy na Bloor Street.

Štúdia výskumníkov zistila, že:

- Jedenástim z 19 vodičov sa nepodarilo pozrieť na dôležitú oblasť, na ktorej by sa mali nachádzať cyklisti alebo chodci, a potom sa odbočili.
- Všetky poruchy pozornosti súviseli s nerealizovaním častých pohľadov cez rameno pre kontrolu cyklistov.
- Na hlavnej ulici došlo k väčšiemu počtu zlyhaní v dôsledku zaparkovaných vozidiel, ktoré blokovali výhľad vodičov na cyklotrasu.
- Zlyhania pozornosti boli pravdepodobnejšie u tých, ktorí jazdia častejšie v centre Toronta.
- Zdá sa, že vodiči, ktorí sú menej oboznámení s oblasťou kde šoférujú, boli pri otáčaní opatrnejší.

"Výsledky boli dosť prekvapujúce," povedala Donmez. "Neočakávali sme až takúto úroveň zlyhaní pozornosti, najmä preto, že sme vybrali skupinu, ktorá je považovaná za skupinu s nízkym rizikom nehody."


Nazli Kaya so zariadením na sledovanie pohybu očí, ktoré použili na presné určenie smeru pohľadu vodičov pri otáčaní na križovatkách (foto Laura Pedersen).

Donmez je presvedčená, že na zlepšenie bezpečnosti dopravy sú potrebné zmeny cestnej infraštruktúry, poukazujúc na nekonzistentnú implementáciu cyklistických trás ako na jednu z mnohých nebezpečenstiev, ktorým čelia ulice Toronta. "Myslím, že ide o infraštruktúru. Nemyslím si, že ide o vzdelávací problém. Keď sa pozriete na cyklistické trasy v meste - objavujú sa tu, ale zmiznú inde - čím viac sú cestné pravidlá nepredvídateľne, tým je to náročnejšie."

Kým sa tieto zmeny v infraštruktúre nevykonajú, "vodiči musia byť opatrnejší, a častejšie sa obzerať cez plece," povedala Donmez.

"Hlavný odklaz pre chodcov a cyklistov je: Vodiči vás nevidia. Nie nevyhnutne preto, že sú to zlý vodiči, ale ich pozornosť je príliš rozdelená," dodala Donmez. "Pri vkročení do ulice by ste mali predpokladať, že vás vodič auta nevidí."

Tento výskum bol nedávno predstavený na konferencii Kanadskej asociácie odborníkov na bezpečnosť cestnej premávky (CARSP). Na jeseň plánujú Kaya a Donmez nadviazať na svoju prácu, vykonaním cestných testov s väčším počtom účastníkov a na viacerýkrižovatkách po celom meste.

Autorka tlačovej správy: Liz Do

Zdroj: www.utoronto.ca

 

 

Kľúčové slová
psychológia
Po kliknutí na vybrané kľúčové slovo sa vám automaticky zobrazia všetky súvisiace články na pc.sk

nejde o to, ze nevidi, ale prehliadne. V autach je neprijemna vec predny stlpik na ktorom je navyse spetne zrkadlo. V mojom to zabera dobrych 30cm zorneho pola a cyklista sa tam lahko zmesti. Takze ak sa zhodou okolnosti dostane do uhla v ktorom ho nemoze vodic vidiet, tak ho prehliadne. Podobne sa dokaze auto skryt v spetaku (mrtvyu hol) v urcitej polohe od soferovho auta

Zažili sme niečo podobné. Chodec bol schovaný pri prechádzaní cez cestu za stĺpikom , našťastie som ho zo sedadla spolujazdca zbadala a manžel stihol zabrzdiť.

Re: Viac než polovica vodičov v Toronte nevidí chodcov a ...

jazdil som po Toronte vo dne v noci, v centre, rôznych štvrtiach a všetko O.K. Nikdy žiadny problém! Super mesto!!!

Poslať nový komentár

TOPlist