EN

VW e-Golf – elektrické auto do mesta, ale aj na krátke výlety mimo neho

Po Hyundai Kona EV sa mi do rúk dostalo druhé čisto elektrické auto. Tentokrát od koncernu VW a jeho najobľúbenejší model v elektrickej podobe Golf. Čo od tohto auta očakávať a pre koho je vlastne turčené sa dočítate v dnešnej recenzii.

Prvé dojmy

Špecifikácie e-Golfu sú pomerne „nudné“ – iba 136 koní, 290Nm točivého momentu a zrýchlenie 0-100 za 9.5 sekundy. Nuda? Nepovedal by som 😊 Menšia zábava ako s Konou? Ani to nie…
Keď nastúpite do e-Golfu, nasadáte vlastne do obyčajného Golfu. Žiadny prvok vo vnútri vás neohúri natoľko, že si poviete wau.

 

 

Rovnaké sú sedačky aj ovládacie prvky... Pri recenzii Kona EV som aj vďaka vysokej cenovke (približne 50 tisíc eur) očakával od interiéru pomerne veľa. Do e-Golfu som nasadal s trošku triezvejšími očakávaniami. Napriek tomu musím povedať, že asi od každého elektrického auta očakávam niečo čo hovorí, že nesedíte v aute s klasickou technológiou. Keď vám to nepovie exteriér tak by to mohol naznačiť aspoň interiér.

 


Ak by sa po stlačení štartovacieho tlačidla (e-Golf má bez kľúčové štartovanie) neozvalo pípnutie prístrojovej dosky a nezmäkol by brzdový pedál ani by ste nevedeli, že ste naštartovali. Interiéru dominujú dva prvky – digitálna prístrojová doska a veľký dotykový displej, cez ktorý si viete zobraziť viaceré informácie, či si nastaviť automatické nabíjanie (čas) alebo pred ohrev interiéru.
Ticho, ktoré v kabíne e-Golfu (a vlastne každého elektro auta) zaznie, je po každé podmanivé. Stačí zaradiť Déčko a môže sa vyraziť na cestu...

 

Prvé stlačenie plynového pedálu

Ak si spomínate na recenziu Kona EV tak viete, že pretočiť kolesá nebol ten najmenší problém (kombinácia silnejšieho motoru a horších pneumatík). Aby ste to spravili na e-Golfe, potrebujete na to mokrú cestu alebo hladký červený asfalt na autobusových zastávkach😊 
Pretočiť kolesá síce nejde tak ľahko ale zrýchlenie z miesta je dostatočne silné na to aby vás zatlačilo do sedadla a vyčarovalo na vašej tvári úsmev. Z rýchlenie z 0 na 60 trvá 4.4 sekundy. Na mestskú premávku viac než dostatočné.

 


Ak sa rozhodnete ísť mimo mesta, e-Golf vyštartuje z 0 na 100 km/h za 8.9 sekundy. Tieto merania prebehli už s obutými zimnými Continentalkami. S lepšími letnými pneumatikami by to bolo určite ešte o niečo menej. Na nemeckej diaľnici dosiahol e-Golf maximálnu rýchlosť 157 km/h.

 


Ak sa pozriete na stránky e-Golfu dočítate sa o zrýchlení z 0-100 za 9.5 sekundy a maximálnej rýchlosti 150 km/h. Takže realita je o niečo lepšia.

S mestkým autom aj na dlhšie trasy?

E-Golf sa na nič nehrá a VW priznáva, že ide o auto do mesta a ako na mestské auto sa treba naň aj pozerať. Avšak je jasné, že sa určite niekedy stane, že s autom potrebuje ísť aj mimo neho. Podľa normy WLTP je kombinovaný dojazd e-Golfu 231 km, čiže na kratšie vzdialenosti mimo mesta by sa s ním malo dať ísť. Aby som naozaj preveril skutočný dojazd a to či môžete na výjazdy mimo mesto myslieť, tak som s e-Golfom každý deň absolvoval cestu Galanta-Bratislava a späť. Reálna vzdialenosť z domu do práce je 68km – celková trasa tak bola približne 136km. Po každé som sa snažil ísť, čo najšetrnejšie som vedel - jazdný režim Eco (je možné prepínať medzi Normal, Eco a Eco+) a priebežné vypínanie kúrenia.

 


Najideálnejšie, ako by vám odporučil každý kto vlastní elektro auto, by bolo mať kúrenie non-stop vypnuté a zohrievať sa len vyhrievaním sedadla. Keď je však vonku 2-6 stupňov úplne reálne to nie je a váš komfort to pomerne výrazne ovplyvní. 
Počas môjho testovania som mal teda non-stop zapnutý ohrev sedadla a zopár krát zapnuté kúrenie (v momente keď som začal cítiť chlad som kúrenie zapol a následne vypol keď tento pocit zmizol). 
Rýchlosť na diaľnici som obmedzil na tempomatových 105 km/h, využíval som adaptívny tempomat a keď sa dalo tak aj rekuperáciu – k jej ovládaniu sa ešte dostaneme.
Pri takomto štýle a prejdenej vzdialenosti (136km denne GA->BA->GA) mi po zaparkovaní doma ukazovala palubná doska dojazd v priemere 70 km. Celkový dojazd sa teda pohyboval na úrovni 210 km. Vynechajte diaľnice a dojazd sa bez problémov zvýši o ďalších 40km. Zástupca Porsche Slovakia dokázal na diaľnici prejsť s autom pri Eco+ móde v závese za kamiónom niečo málo cez 300 km, čo je už slušný dojazd. O zábavnú jazdu však určite nešlo 😊

Ak na e-Golfe „nabeháte“ denne okolo 120-140 km, potrebujete na plnú „nádrž“ aby sa vám e-Golf dobíjal z domácej siete aspoň 12 hodín – to vám pridá na dojazde približne 150km. Pre komfortnejšie a rýchlejšie nabíjanie budete musieť využívať dobíjacie stanice. Opäť som využil služby Greenway, ktorých nabíjacie stanice sú na mojej trase umiestnené najlepšie – Zeleneč a pri Avione. Batériu môžete dobíjať cez konektor ACC alebo CCS.

 


Takmer z nulovej kapacity batérie potrebujete dobíjať auto v domácich podmienkach z klasickej zástrčky okolo 17-18 hodín. Cez wallbox podľa VW okolo 6 hodín (tento údaj som nedokázal overiť). Ak auto necháte na nabíjacej stanice a použite rýchlo dobíjanie cez CCS konektor budete potrebovať viac ako jednu hodinu. Rýchlosť nabíjania sa zníži, keď kapacita batérie dosiahne 80%.
Takže áno, s e-Golf aj na dlhšie trasy ale musíte ho každý deň dobíjať. Dobrou správou je, že má e-Golf zabudovaný manažment dobíjania batérie a viete si nastaviť v akom čase sa má spustiť nabíjanie, po akú kapacitu batérie nabíjať alebo kedy spustiť ohrev interiéru.

S e-Golfom každý deň

Elektro motor má čo to do seba a je jedno či má „len“ 136 koní alebo 250 koní. Okamžitý výkon, ktorý máte od prvej sekundy vás neprestane baviť ani po dvoch týždňoch. To čo som si rovnako užíval bolo ticho v aute, či som išiel 50km/h alebo 120 km/h na diaľnici. VW si odviedlo svoju robotu perfektne - e-Golf je skvelo odhlučnený. Viacerí, ktorí sa so mnou viezli zhodnotili, že išlo o príjemné zvezenie 😊
Mini mínus na ktorý si treba zvyknúť sú mäkšie brzdy – nástup brzdného účinku je pomerne dlhý a pri úplnom zastavení vozidla cítite ako sa celá váha auta hýbe vopred. 

 

 

Kufor má objem 341l (klasický model má 380l) a v pohode sa doň zmestil kočík, či separovaný odpad (keď už eco, tak som si odviezol separovaný sám:) ) 


To, čo mi na e-Golf vadilo asi najviac bolo ovládanie rekuperácie. Tá sa ovláda pomocou páky radenia. V režime D smerom doľava alebo doprava meníte silu rekuperácie od vypnutej až po level 3. Toto umiestnenie a spôsob akým sa rekuperácia mení mi nepríde práve najšťastnejšie. V mestskej to znamená mať takmer stále jednu ruku dole z volantu. Pádla pod volantom alebo tlačidlá po bokoch volanta (ktoré by sa ovládali napr. palcom) by mi prišlo rozumnejšie. Tak či onak, aktívne používanie rekuperácie vám prinesie maximálne 2-3km dojazdu. Radšej som tak využíval menší valivý odpor auta, vďaka ktorému viete prejsť väčšiu vzdialenosť ako na klasickou aute. Treba sa však naučiť a mať natrénované pri akých rýchlostiach treba pustiť plynový pedál a kam sa tak viete až dostať.

 


Mimochodom, auto vám ukáže koľko energie ste ušetrili použitím rekuperácie v danom okamihu vo Wh, rozmiestnené na časovej osi, ale už vám neukáže celkovú hodnotu ušetrenej energie. Popravde nikto naozaj nikto sa nebude snažiť spočítať tieto hodnoty do kWh a prepočítať si to na teoretický dojazd. Ako mohla takáto drobnosť VW utiecť naozaj nechápem. Jediným vysvetlením je pre mňa, že to bolo vlastne  tak trochu naschvál aby neprišlo ku kritike, že rekuperáciou toho až tak veľa neušetríte. 
Po silnejšej kritike musí prísť aj pochvala 😊 Tú si zaslúžia LED svetlá, ktoré sú absolútne perfektné a v noci vidíte svoje okolie omnoho lepšie ako s klasickými svetlami.  Na jazdu večer som sa doslova tešil 😊

 

Sme pripravený na elektrické autá?

Aj keď som bol z niektorých vecí trochu sklamaný (ovládanie rekuperácie, pre mňa nie práve najlepšie rozmiestnené ovládacie tlačidlá na volante, auto za 35 tisíc bez plnej výbavy), najviac som bol sklamaný z nás vodičov. Viem, že málokto má zažitú jazdu s elektro autom a preto to čo napíšem nemusí každému prísť úplne k veci. Mentalita nás vodičov vôbec nie je pripravená na to, že sa po cestách pohybuje elektrické auto, ktoré nemá dojazd 600 km a že existujú ľudia, ktorý chcú jazdiť eco.
Tým, že má e-Golf menší dojazd som sa štýlom jazdy musel viac prispôsobiť eco jazdeniu ako s Konou EV (reálny dojazd okolo 385km). Eco jazda spočívala v tom, že som sa vyhýbal prudkej akcelerácii a po väčšinu času som jazdil na diaľnici 105-110 km/h.

 

Každý deň, čo som sedel v e-Golfe som mal za „zadkom“ nalepené autá s nedočkavými vodičmi, zopárkrát sa ozval klaksón a nezriedka škaredé pohľady. Eco jazda a šetrenie batérie viacerým z nás jednoducho nič nehovoria – pritom som ani raz nikoho neohrozil, či zámerne nespomalil a dodržiaval všetky pravidlá cestnej premávky.
Dnešná uponáhľaná doba má svoje následky. Ak sa tým však nenecháte ovplyvniť, máte pred sebou skvelý tréning eco jazdenia 😊
Menší dojazd má však aj jednu obrovskú výhodu – dobitie batérie je omnoho rýchlejšie ako u batérie s vyššou kapacitou. Stačí jeden pol hodinový nákup a na aute môžete veselo jazdiť ďalej.

Zhodnotenie a záver

Na e-Golf sa treba pozerať ako na mestské elektrické auto s možnosťou občasného výjazdu mimo mesto. Ak si udržíte tento pohľad tak snáď až na ovládanie rekuperácie, ktoré je do mesta maximálne nepraktická nie je čo tomuto autu vytknúť. Na semaforoch budete takmer vždy prvý a na 50 km/h vystrelíte ako malá raketa. Do mesta je e-Golf zábavná hračka, mimo neho si to vyžaduje ľahkú nohu a silné eco myslenie...

 


Pre tých, ktorý sa radi lepia na druhých a musia dokázať, že majú rýchlejšie auto – ak uvidíte pred sebou hocijaké elektrické auto, myslite na to, že vodič takéhoto auta môže jazdiť jednoducho na dojazd a nechce si dovoliť to, čo na bežnom aute s oveľa vyšším dojazdom.
Ak neviete o čom hovorím, požičajte si elektrické auto aspoň na týždeň a pochopíte o čom hovorím. Aj takáto nudnejšia eco jazda má čo to do seba a mňa rozhodne bavila 😊
Okamžitý výkon a ticho, ktoré dostanete v máloktorom aute mi budú ešte dlho chýbať.

 

 

Za zapožičanie VW e-Golf ďakujeme spoločnosti Porsche Slovakia.

Foto: Tomáš Lancz

Komentáre (22)
Ján Kisty

všetko super - len tá cena
za stejné prachy mám FOCUS COMBI ST v plnej výbave 2.3 ecoboost, ale áno je beriem, je to už použiteľné ale auto by malo stáť aspoň o 10 000€ menej.

fero

Jedina pravda čo tu bola napísaná je, že to auto je "zábavná hračka" nič viac len hračka a ja by som ešte dodal, že aj poriadne dráha hračka ...😕

Lukáš Lancz

A zbytok nie je pravda?:)

fero

Asi som sa zle vyjadril, celý článok môže biť pravdivý, ale spojenie "zábavná hračka " úplne vystihuje na čo a pre koho to auto vlastne je.....pre deti na hranie.....😀 Hádam by malo nejakú úžitkovú hodnotu keby stalo okolo 8tisicok zablokovali by mu Max. rýchlosť na 50km/h a mohli by ho šoférovať od 15 rokov 😯

Lukáš Lancz

odporca elektro aut?:)

fero

Nie, nie som odporca, keď budú mať aspoň 1000km dojazd na jedno nabitie, nabije sa za čas ako sa dnes tankuje, cenu benzínového ekvivalentu, nabitie približne v cene terajšieho tankovania, jednoduchšiu a lacnejšiu údržbu ako dnešné autá veď vývoj ide dopredu tak prečo by to nemalo tak biť a potom uznam všetky tie jeho výhody ako sú....vyššia zamestnanosť ( musi sa postaviť hromada elektrární, vykopať hromada uhlia, do tých elektrární, natiahnuť kilometre káblov k nabíjačkam) čistejšie životné prostredie ( tam kde to auto bude jazdit, komín na uhoľnej elektrarne bude predsa úplne inde ) a v neposlednom rade smetisko nereciklovatelnych batérií ( ktoré takisto nebude v meste ) a to som určite ešte kopec " výhod" zabudol... ako vidíš nenapísal som tu ani jednu nevýhodu takéhoto super moderného pohonu budúcnosti ☺😁😀

atomi100

1. Ani klasicke auto nema dojazd 1000km aj ked natankujes do plna. Preco to ocakavas od elektro auta? A vatsina ludi nevyuzova ani ten dojazd co ma v benziniaku, ja tiez tankujem len do polky raz za tyzden lebo to staci !!!! Takze dojazt na 300-400 km staci pre 95% ludi upne v pohode, a k tomu este rataj ze ten co byva v rodinnom dome este ani tych 5-10 min na cerpacke nemusi.
2. Lacnejsiu udrzbu eAuta mas uz dnes, neviem odkial berez se nie. Nemenis olej, nemenis rozvody, nemas prevodovku, nemas kopu ale fak kopu tociacich sa veci a ventily a cerpadla atd atd, Nemenis v podstate ani brzdy. mam pokracovat?
3. Neviem kde zijes ale u nas sa ziadne uhlie nemusi kopat (ked zatvroia novaky).A ano ten komin bude inde ked uz hovorime o nejakom plynovom alebo uholnom elektrarni ale vies preco mas ten komin tak vysoky? Aby si ten vzduch nedychal. Zo spalovaku to priamo dychas na ulici !!!
4. Aj infrasruktura na ropu a na pumpy a vsetko okolo sa muselo stavat alebo si myslis ze sme mali tolko rafinerii a pump pred 30 rokmi?
5. Baterky sa daju recyklovat Zatial je lacnejsoie vyrobit nove, ale to sa casom zmeni
6. Nechcem ta sklamat ale ROBY JE NA SVETE OBMEDZENE MNOZSTVO. A viem slovac by to zacal riesit ked uz je 5 min po 12. Ale na stastie vo svete vedia ze situaciu treba riesit dopredu najlepsie 20-30 rokov aby sa bvsetko co to obnasa dalo spravit, bybudovat a tazbu ropy utlmit.
Takze buducnosti bude len elektrika ci uz z bateriek priamo (pri malcy autoch) alebo z vodika (palivovy clanok) pri dodavkach kamionoch atd.

pet

praobyčajná octávka takže plná max.65 tankování dojezd 1050-1200km normální rozumné jízdy většinou 1150km.........

Igor

Zadarmo by som to zobral, ináč nie. Podľa mna to nemá budúcnosť, treba iný pohon, z elektriky len hybrid

viking

škoda toho y v 5

i

...a preto sa dotácie na elektromobily rozchytali za 5 minút.

P

Takze to jazdi na dotacie a nie na eletrinu.

heretic

na auto s takym dojazdom je to premrstena cena.. oplatilo by sa z 10, 12tis eur... ale za 50tis? Nikdy v zivote sa to neoplati. Ekonomicka volba to byt nemoze a za ekologicku volbu dat o najmenej 30tis viac, neda skoro nikto

Lukáš Lancz

e-golf nestoji 50k.... tolko stala Kona EV

MatoMa

V základe stojí 27990€, ak chce človek tú istú výbavu čo aj v štandardnom aute (Parkovacie senzory vpredu a vzadu s optickým a akustickým upozornením ) a iné doplnky, cena ide rapídne hore. Tí čo brali dotácie vedia prečo ich brali. Ostatní, ktorí na to nemajú a k dotáciam (čiže darovanie aj mojich peňazí iným) sa nedostali, majú akože čo robiť??? Elektroautá tu boli skôr ako benziňáky a nikdy sa nedokázali skutočne presadiť. Skúste porozmýšľať prečo! Veď v článku sám píšete, že auto je len pre mestské flákanie sa a nie na normálne jazdenie. Tak potom načo nám je auto za 30.000€, ktoré nesplní ani to čo Dacia sandero?

brano2

Keď si odmyslím tú cenu, jazdenie s baranicou, spomaľovanie premávky, tak by to bolo dobré ako druhé auto do rodiny na také tie pohodlné nákupy v 1km vzdialenom hypermarkete. Na to by sa neoplatilo štartovať studený diesel.
No už vidím ak sa tieto baterko-autá rozšíria, tie monopolné zmluvy miest so stavačmi predražených nabíjačiek ako kasírujú ľudí.
Jediné v čo ohľadne týchto baterko-áut dúfam, že niekto vynájde elektro-generátor (asi zelený, aby to "prešlo") dostatočne kompaktný, aby sme sa zbavili vozenia tisícov tých chemických valčekov ktoré nakoniec zostarnú a znehodnotia dokonale celé auto.

Lukáš Lancz

aby ste ma nepochopili zle...o ziadne spomalenie premavky tu neslo...e-golf vie ist v pohode 120-130 aj 150...

ale ak ho pouzivate na dalsie vzdialenosti tak potrebujete setrit energiu a ist na dialnici idealne 100-105km/h

Vsetko v ramci zakonov..to ze niektori nevedia akceptovat ze nie kazdy ide 130+ neznamena spomalovanie dopravy

jano

a mňa by ešte zaujímala životnosť a cena náhradnej batérie, lebo si myslím, že po roku - dvoch tá batéria nebude mať kapacitu ani na 120 km...

Makka

Oj ľudia . Vo svete to funguje excelentne ale u nás sa iba frfle a nadáva a pritom 90% ľudí ani v elektroaute nesedelo.
Tu v nórsku je to úplne bez problémov a ... škoda písať - aj tak sa bude len frflať

Makka

Jano - batérie majú po 7-8 rokoch Ca. 80% svojej kapacity. Môžu mat aj viac keď si to nastavis v nadstaveniach Kolko sa má nabíjať batéria . Odporúča sa 90% pri napr. Tesla. E-golf má záruku 8 rokov na batériu že dosiahne min. Kapacitu 70% - do mesta golf s terajším odjazdom 300 km - reálnym 260-290 je to v pohode.
Batéria stojí cca. 30-50% z ceny auta

Názor z Druhohôr

Super test, ktorý potvrdil obavu, že to je nezmysel :)
Jazdím totiž už pár rokov na pedelec-u (e-bike) a tak mám nejaké tie skúsenosti.
Hlavná skúsenosť je tá, že údaje o dojazde sú marketingové haluze - permanentná, vždy a všade prítomná marketingová lož, ktorú už ani nevnímame ako klamstvo - až keď si nespomenieme akoby nás za to vyfliaskala stará mama, keď sme ešte boli malé deti ...
Ale pedelec (e-bike) mám predsa len rád - lebo má jednu obrovskú výhodu: ak dôjde baterka, tá sa bez problémov šliapať a ešte si tak aj zlepšiť si kondíciu (ak máte elektromotor motor s planetovou prevodovkou a voľnobežkou - tak na elektro-bicykli sa šliape presne rovnako ťažko, ako na normálnom - akurát s tým rozdielom, že so sebou vlečiete 3kg baterku a 3kg motor - ale hustenie gúm na 400kPa to v pohode vykompenzuje)
Že klamem ja a dojazd je 40km (či viac :)
Keď tlačíte, tak iste.
Ale ja si potrebujem vychutnať vietor vo vlasoch a "eco" je pre mladých - však tí majú čas, lebo celý život pred sebou - my dôchodcovia potrebujeme poriadnu akceleráciu a jazdu na zadnom kolese ;)

Ivan

Pri 10000000 El. aut x 150KW ...10000 nabíjacích stojanov, tisíce km káblov...to bude z Marsu?

Pridať nový komentár
TOPlist