Recenzia: GeForce 185.65 beta a 182.50 WHQL

Spolu s oficiálnym predstavením GeForce GTX 275 zverejnila nVidia aj nové GeForce 185.65 beta ovládače, ktoré predchádzali ešte novinárske GeForce 185.63 beta. Aby toho nebolo málo, boli o deň neskôr predstavené ďalšie ovládače – GeForce 185.66 beta a predvčerom GeForce 185.68 beta. Rozdiely medzi nimi sú ale minimálne, obmedzujúce sa na bugfixy, ktoré neovplyvňujú výkon a nové (SLI)profily pre hry. To najzaujímavejšie na týchto ovládačoch sú však sľúbené nárasty výkonu oproti GeForce 182 sérii. Preto sme sa pozreli bližšie na tieto ovládače. Preverili sme si ich výkon v hrách, kvalitu obrazu a spotrebu. Do testu sme pridali aj menej zaujímavé, avšak posledné WHQL ovládače GeForce 182.50...

Úvod


Súboj medzi nVidiou a AMD/ATi sa neodohráva len čisto v oblasti hardvéru – GPUs. Na to, aby sa mohli grafické karty presadiť voči konkurencii potrebujú aj nemenej kvalitné grafické ovládače. Jedna aj druhá spoločnosť preto často uverejňujú nové ovládače, ktoré majú umožniť grafickým kartám najmä v nových hrách podať adekvátny výkon k ich technickým parametrom. V extrémnom prípade sa dokonca môže stať, že nový ovládač je nutný na spustenie danej hry. Kalifornský výrobca čipov má pri tom jednu veľkú výhodu, mnohé hry patria do ich TWIMTBP programu a nVidia teda úzko spolupracuje s developermi už pri vývoji hier. Na rozdiel od AMD/ATi nezverejňuje nVidia každý mesiac nový ovládač, ale vždy vtedy, keď to pokladá za potrebné. Najmä pri uvedení novej generácie čipov je potrebný nový ovládač, ktorý je zoptimalizovaný na novú architektúru.


Spolu s oficiálnym predstavením GeForce GTX 275 zverejnila nVidia aj nové ovládače – GeForce 185.65 beta, podporujúce túto grafickú kartu. Ovládač je datovaný na 31. marca a nemá WHQL certifikát od Microsoftu. V 64bit verzii pre operačný systém Windows Vista má kompletný balík ~114MB, pričom veľkú časť zaberá PhysX System Software vo verzii 9.09.0203. Stiahnuť sa dá už tradične zo stránky nVidia.com. Medzi podporovanými kartami nájdeme aj všetky doteraz vydané s jadrom G92 a vyššie. To zanemená GeForce 9, 100 a 200 grafické karty. GeForce 6, 7 a 8 odpadli a nie sú oficiálne podporované. Zmeniť sa to dá úpravou .inf súboru.



Okrem mnohých vylepšení, ako bugfixov a nových features, majú GeForce 185.65 beta priniesť aj pomerne výrazné zvýšenie výkonu – podľa hry od 5 do 45% oproti GeForce 182 ovládačom. nVidia menuje ako dôvody vyššieho výkonu: zlepšený management textúr v Direct3D 10, zvýšenú efektivitu Z-Culling-u a lepšiu kompresiu pre AA. Okrem zníženia potrebnej priepustnosti sa ušetrí aj pár MiB VRAM. Je preto logické, že tieto vylepšenia sa prejavia najmä vo vysokých rozlíšeniach s MSAA. Vďaka novým a upraveným SLI profilom mal byť tiež zvýšený celkový nárast výkonu s SLI zapojením. Pridaných a upravených bolo ale aj veľké množstvo profilov pre hry a aplikácie. Keďže by presný zoznam s názvami hier/aplikácií zabral priveľa miesta, nebudem ho na tomto mieste uverejňovať.

 

GeForce 185.65 beta podporujú ako už testované GeForce 185.20 beta (recenzia) feature s názvom „Ambient Occlusion“. Mierne zmeny však nastali. Odpadla možnosť nastaviť „úroveň“ (low až high), v slovenskom Control Panely je toto feature už preložené, ako „priepustnosť prostredia“ a bol zvýšený počet podporovaných hier zo 17 na 26. Ambient occlusion môžete preto zapnúť aj v Cryostasis, Dead Space, FEAR 2 Project Origin, Racedriver: GRiD, Team Fortress 2 alebo Unreal Tournament 3.


 

Zmenený bol mierne aj samotný Control Panel – pribudol ukazovateľ HDCP statusu a doplnili sa nastavenia pre zmeny farieb monitora/TV. Ovládače podporujú tiež novinku - CUDA 2.2, umožňujúca lepší výkon v GPGPU aplikáciách. Ďalšie zmeny nie sú pre koncového užívateľa zaujímavé a týkajú sa inštalačného balíka, jednotlivých súborov a pod. Celkovo bolo teda uskutočnených naozaj množstvo zmien v R185 ovládačoch.

 

V úvode som už spomenul, že dnes testované ovládače GeForce 185.65 beta už nie sú najnovšie. Zmeny novších beta ovládačov sú ale minimálne, obmedzujú sa na bugfixy, ktoré neovplyvňujú výkon a nové (SLI)profily pre aplikácie. Konkrétne je rozdiel medzi „novinárskym“ GeForce 185.63 a 185.65 v SLI profile pre hru Down of War 2 a bugfixoch pre lepšiu stabilitu. Napriek tomu, že my sme nezaznamenali žiadne problémy so stabilitou, mali mať viacerí užívatelia takéto problémy, a preto vydala nVidia GeForce 185.66 beta. Vylepšenia sa znovu obmedzili na bugfixy pre stabilitu. Najväčšia zmena zatiaľ posledného beta ovládača GeForce 185.68 je pridaný profil pre ešte nevydanú hru The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Z týchto zmien jasne vyplýva, že po výkonnostnej stránke sú si GeForce ovládače 185.63/65/66/68 až na dve výnimky (pričom jedna je nevydaná hra) identické.

 

Testovali sme aj výkon posledného GeForce 182.50 WHQL ovládača, datovaného na 27. marca 2009. Ten sa ale voči GeForce 182.08 WHQL výrazne nelíši. Prináša len nové bugfixy, profily pre hry a oficiálnu podporu GeForce GTX 275. Očakávame preto rovnaké výsledky v hrách ako s minule testovanými GeForce 182.06 WHQL. Celková veľkosť balíka je okolo 100MB a obsahuje tiež posledný PhysX System Software 9.09.0203. Bližšie informácie nájdete v jeho release notes.

Ovládače sme si podrobne predstavili, poďme sa pozrieť na ich výkon. Vďaka spoločnosti Gigabyte sme mohli uskutočniť testy ovládačov na novej „Nehalem“ testovacej zostave s príslušným 800W ODIN zdrojom. Výkon ovládačov sme testovali pochopiteľne v nových hrách, aby sa mohli prejaviť optimalizácie novších GeForce ovládačov. Konkrétne v hrách Crysis Warhead, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Racedriver: GRiD a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. Nemohli sme vynechať ani 3DMark Vantage. Ako grafickú kartu sme použili Gigabyte GeForce GTX 280 (recenzia na pc.sk), poskytnutú tiež spoločnosťou Gigabyte. Testy prebehli, ako je už zvykom, v rozlíšení 1920x1200, na 26“ LCD SyncMaster 2693HM od Samsung.





Testovacia zostava

Každú grafickú kartu sme testovali na nasledujúcej zostave s čisto formatovaným pevným diskom a nanovo nainštalovaným operačným systémom.

Testovacia zostava:



  • Procesor: Intel Core i7 920 (4 jadrový "Nehalem" procesor, 45nm, 8MB L3 cache, 6,8 GHz QPI, zapnuté SMT) pretaktovaný na 3800 MHz
  • Základná doska: Gigabyte GA-X58-Extreme (čipset Intel X58, podpora Nehalem procesorov, vodou chladená NB)
  • Grafická karta: Gigabyte GeForce GTX 280 (G200, pretaktovaná na 625/1404/1200MHz)
  • RAM: 6GiB DDR3 GooDRAM, 1520 MHz (6-7-7-28-1T)
  • HDD: 750GB Western Digital Caviar 7500AAKS
  • Zdroj: Gigabyte ODIN 800W (+80% )
  • DVD mechanika: Plextor PX-716A
  • Operačný systém: Windows Vista Ultimate 64bit, Service Pack 1, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 2693HM (26", max. 1920x1200)


Za poskytnutie produktov by sme sa chceli poďakovať spoločnostiam:
Bez ich podpory by nebolo možné uskutočniť túto recenziu.

Použité ovládače:

  • GeForce 178.12 WHQL
  • GeForce 180.48 WHQL
  • GeForce 181.20 WHQL
  • GeForce 185.20 Beta
  • GeForce 182.06 WHQL
  • GeForce 182.50 WHQL
  • GeForce 185.65 Beta


Použitá grafická karta:
  • Gigabyte GeForce GTX 280, 1GiB VRAM, G200, pretaktovaná na 625/1404/1200MHz, GPU-Z validate


GPU-Z 0.3.3 screenshot použitej Gigabyte GeForce GTX 280 s 1GiB VRAM

Použité benchmarky:

Syntetické:

  • 3DMark Vantage, verzia 1.0.1
Hry:
  • Call of Duty: World at War, DX9, verzia 1.3
  • Crysis Warhead, D3D 10, verzia 1.1.16
  • Far Cry2, D3D 10(.1), verzia 1.01
  • Racedriver: GRiD, DX9, verzia 1.2
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, D3D 10(.1), verzia 1.5.07
Každý test prebehol minimálne dvakrát a prvý priebeh sme nebrali do úvahy. Takto sme odstránili prepad FPS pri načítaní textúr a ďalšie faktory, ktoré by sa mohli negatívne prejaviť na výkone. Hodnoty minimálnych/maximálnych FPS v tabuľkách sú zaokrúhľované na celé čísla a priemerné FPS na dve desatinné miesta. Vo všeobecnosti sme testovali s maximálnymi detailami v rozlíšeniach 1920x1200 so 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pokiaľ nebolo možné zapnúť AF v hre, vynútili sme ho v ovládači. Obdobne sme postupovali pri vyhladzovaní hrán (AA). Vyššie rozlíšenie s AA, AF je ideálnejšie, nakoľko sa stáva grafická karta limitujúcim faktorom a v jednotlivých testoch sa tak ukáže jej výkon.

Použité programy:
Nastavenia v grafických ovládačoch:

nVidia GeForce:
  • Filtrovanie textúr - kvalita: Kvalita
  • Vynútiť mapy MIP - Žiadne
  • Filtrovanie textúr - negatívne vychýlenie: Ohraničovať
  • Filtrovanie textúr - trilineárne optimalizácie: Zap.
  • Vertikálna synchronizácia: Vynútiť vypnutie
  • Vyhladzovanie - nastavenie: Ovládané aplikáciou/4xMSAA
  • Vyhladzovanie - korekcia gama: Zap.
  • Anizotropné filtrovanie (AF): Ovládané aplikáciou/16x
  • Vyhladzovanie - priehľadnosť: Vyp.




3DMark Vantage



ilustračný obrázok

Najnovší prírastok do rodiny 3DMarkov od fínskeho výrobcu softvéru Futuremark s názvom „Vantage“ je pokračovateľom 3DMark 2006, ktorý po vizuálnej stránke už nezodpovedal dobe a s novšími grafickými kartami bol čoraz viac limitovaný procesorom. Vývojári sa preto rozhodli pri novinke vsadiť na Direct3D 10 API, v ktorej je od základu naprogramovaný. Jeho technická stránka je celkovo na veľmi vysokej úrovni a druhý GPU test „New Calico“ ponúka aj po vizuálnej stránke veľa. Sú použité fyzikálne korektné simulácie pohybu látok, Parallax Occlusion Mapping, FP-16 HDR rendering, Depth of Field, Raytracing a ešte mnohé iné render techniky či efekty. Nie je prekvapením, že aj najnovšie grafické karty nedokážu zobrazovať veľa obrázkov za sekundu na obrazovkách. Viac informácií si môžete prečítať v recenzii: 3DMark Vantage. GeForce ovládače sme testovali v extreme presete, čo znamená rozlíšenie 1920x1200 so zapnutým 4xMSAA, 16xAF a detaily nastavené na extreme.



Feature 3DMark Vantage testy: GeForce 178.13 WHQL
GeForce 180.48 WHQL GeForce 181.20 WHQL GeForce 185.20 Beta
GeForce 182.06 WHQL GeForce 182.50 WHQL GeForce 185.65 Beta
CPU Test 1 3260,30 Plans/s 3251,21 Plans/s 3277,56 Plans/s 3270,58 Plans/s 3282,39 Plans/s 3303,49 Plans/s 3319,06 Plans/s
CPU Test 2 29,38 Steps/s 29,58 Steps/s 29,19 Steps/s 29,65 Steps/s 29,14 Steps/s 29,44 Steps/s 30,05 Steps/s
Texture Fill 699,88 GTexels/s
699,38 GTexels/s 699,32 GTexels/s 699,32 GTexels/s 699,38 GTexels/s 699,32 GTexels/s 699,15 GTexels/s
Color Fill 7,15 GPixels/s
7,14 GPixels/s 7,13 GPixels/s 7,14 GPixels/s 7,13 GPixels/s 7,14 GPixels/s 7,14 GPixels/s
Parallax Occlusion Mapping 30,35 FPS
34,35 FPS 34,34 FPS 37,58 FPS 34,58 FPS 34,34 FPS 37,56 FPS
GPU Cloth 29,12 FPS 28,89 FPS 28,89 FPS 29,77 FPS 28,97FPS 28,98 FPS 29,81 FPS
GPU Particles 38,00 FPS 37,75 FPS 37,71 FPS 37,74 FPS 37,73 FPS 37,72 FPS 37,84 FPS
Perlin Noise 40,46 FPS 39,76 FPS 39,78 FPS 43,07 FPS 39,74 FPS 39,77 FPS 43,16 FPS
nVidia sa nevyjadrila, že by nastalo s R185 ovládačmi výraznejšie zvýšenie výkonu v 3DMark Vantage. Naše merania to dokazujú, pričom GPU-scóre GeForce 185.65 beta je len mierne pod úrovňou GeForce 185.20 beta a nad GeForce 182.06 WHQL. Zaujímavejšie dopadli feature testy, pretože sme ako s 185.20 beta zaznamenali výraznejšie nárasty FPS v testoch Parallax Occlusion Mapping a Perlin Noise. GeForce 182.50 WHQL neprekvapil a podal podľa očakávania skoro rovnaký ako GeForce 182.06 WHQL.



Call of Duty: World at War


ilustračný obrázok
Call of Duty: World at War je piatym pokračovateľom Call of Duty série a prebral veľa zo štvrtého dielu – Modern Warfare. Okrem rovnakého enginu, ktorý je od 2 verzie stále vylepšovaný, sa podobajú aj po grafickej a hernej stránke. Najväčší rozdiel je v dobe, kedy sa odohráva dej hry. Vývojári z Treyarch sa rozhodli znovu pre druhú svetovú vojnu. Celkovo je v single-player móde k dispozícii 15 misií, rozdelených do dvoch častí – Európa a Tichý oceán. Obdobne sa striedajú osobnosti v ktorých prechádza hráč misie - pvt. Miller (USA) a pvt. Petrenko (Rusko). Po grafickej stránke boli vylepšené simulácie ohňa a dymu, využívajú sa lepšie shader efekty a častejšie paralax-mapping. Mierne však zaostávajú textúry a zvuky zbraní. Chýba naďalej podpora Direct3D 10, a tak sa využíva jeho predchodca DirectX9.

Pre porovnanie výkonu sme pomocou aplikácie FRAPS merali 35s začiatku misie „Relentless“, odohrávajúcej sa v džungli na ostrove „Peleliu“. Jedná sa o graficky náročné scény s výbuchom a následnou paľbou. Všetky detaily boli nastavené na maximum, 4xMSAA a 16xAF bolo zapnuté v hre.


V release notes hovorí nVidia o 5% náraste výkonu R185 ovládačov v rozlíšení 2560x1600 so 4xMSAA a 16xAF oproti R182. Z toho dôvodu sme v našom testovanom rozlíšení 1920x1200 žiaľ nenamerali výraznejší nárast výkonu oproti GeForce 182.06 WHQL. Aj tak hodnotíme výsledok GeForce 185.65 beta pozitívne, pretože tesne predbehol v priemerných FPS GeForce 180.47 WHQL, čo sa inému ovládaču zatiaľ nepodarilo. Kvalita obrazu tiež nebola zhoršená. GeForce 182.50 WHQL je podľa predpokladov na jednej úrovni s GeForce 182.06 WHQL.



Crysis Warhead


ilustračný obrázok
Z „Add-on“ Crysis Warhead sa kvôli jeho dĺžke stal nakoniec „standalone“, ktorý vyšiel na trh desať mesiacov po Crysis. Tento krát dostane hráč kontrolu nad špeciálnym vojakom s menom Psycho, ktorý je kolega Nomad-a. Dej sa odohráva paralelne k deju v Crysis a Crytek sľúbil už v popredí viac „action“ a výbuchov. Hlavným cieľom vývojárov bolo odstránenie nedostatkov pôvodného Crysis. Okrem prepracovania A.I. mimozemšťanov sa venovali dlho aj optimalizáciám výkonu, aby sa dal Warhead plynulo hrať aj na 500 Euro drahom PC s GeForce 9800 GT. Boli pridané aj nové zbrane, vozidlá a prvky z multiplayera prvej hry. Po grafickej stránke boli vylepšené textúry, výbuchy a tváre postáv. Naďalej sa však využíva prepracovaný engine z Crysis a všetkými jeho technológiami, vrátane Direct3D 10.

Pre porovnanie výkonu ovládačov GeForce sme odmerali FPS v začiatočných 30s graficky náročného levelu „From Hell´s Heart“ s maximálnymi detailami (Enthusiast), Direct3D 10, 1xMSAA a 16xAF vynúteným cez ovládače.

Druhý najväčší nárast výkonu sľubovala nVidia s R185 ovládačmi v graficky veľmi náročnom Crysis Warhead. Napriek tomu, že sme netestovali s 8xMSAA, sme zaznamenali výrazné zvýšenie FPS s GeForce 185.65 beta ovládačom. Priemerné FPS sú dokonca nad úrovňou maximálnych FPS predchádzajúcich ovládačov. Driver tím nVidie si za to určite zaslúži pochvalu, pretože to dokázal bez zhoršenia kvality obrazu. Naša testovacia karta Gigabyte GeForce GTX 280 má 1GiB VRAM, a preto pripisujeme nárasty výkonu efektívnejšiemu Z-cullingu. Pri lepšom MSAA a rozlíšení by sa samozrejme prejavili aj ďalšie vylepšenia. Druhý testovaný ovládač - GeForce 182.50 WHQL neobsahuje tieto vylepšenia a podal preto rovnaký výkon ako GeForce 182.06 WHQL. Kvalita obrazu je znovu zhodná.




Far Cry 2


ilustračný obrázok
Far Cry 2 je druhý diel Far Cry (angl. výkrik z diaľky) série. Na rozdiel od prvého dielu sa dvojka neodohráva na tropickom ostrove ale v africkej savane. Zmenil sa aj vývojársky tím, pretože Crytek sa po nečakane veľkom úspechu Far Cry osamostatnil. O vývoj sa teda staral Ubisoft Montreal, ktorý je aj za Assassin´s Creed. Pre účely simulácie savany bol vytvorený nový engine s názvom „Dunia“. Ten využíva najmodernejšie render techniky – Direct3D 10.1 alebo Direct3D10. Vyniká simuláciu fyziky, ohňa, zmenou dňa/noci a mnohým iným efektami. Úloha vašej postavy je jednoduchá, zabiť „šakala“, obchodníka so zbraňami, ktorý spôsobil otvorený konflikt v južnej Afriky. Hra sa rozprestiera na 50km^2 a k dispozícii sú tri desiatky zbraní, medzi inými aj plameňomet. O dlhú zábavu a grafickú náročnosť je preto postarané.

My sme testovali výkon ovládačov pomocou veľmi dobrého integrovaného „benchmarktool“ v timedeme „Ranch Small“ s maximálnymi (ultra) detailami, 4xMSAA, Direct3D10 a zapnutou A.I. Po trochu prechodoch vyhotoví tool aj priemer a priebeh FPS. 16xAF bolo vynútené cez ovládače.



Už prvé Big Bang 2 ovládače prinášali vďaka lepšiemu z-cullingu, ak bolo zapnuté vyhladzovanie hrán, vyšší výkon vo Far Cry2. Logiky sme očakávali aj s GeForce 185.65 beta nárast výkonu. nVidia hovorila dokonca o 14%. V našom prípade to toľko nie je, keďže sme netestovali v rozlíšení 2560x1600. Avšak aj tento nárast výkonu hodnotíme pozitívne, lebo nebola zhoršená kvalita obrazu. Ani teraz nepredviedol GeForce 182.50 WHQL niečo nečakané a výsledné FPS sú skoro identické s GeForce 182.06 WHQL.




Race Driver: GRiD


ilustračný obrázok
Závodný simulátor, vyvíjaný spoločnosťou Codemasters, predstavuj ďalšiu "chuťovku" roka 2008. Už podľa názvu sa dá zaradiť do Race Driver série, neprebral ale DTM základ. Beží na EGO engine, ktorý je odvodeného od NEON enginu známeho z Colin McRaeRallye: Dirt. Kompletne bol ale prerobený model poškodenia a interakcie s okolím. Práve fyzika a možnosť realisticky rozbiť svoje 4 kolesá zožalo veľký ohlas, podobne aj nemenej kvalitná vizuálna stránka hry – textúry, modely áut, osvetlenia. Súčasťou je 45 licencovaných motorových vozidiel, ktoré sú zaradené do 13 kategórií a 89 rôznych okruhov v Európe, Japonsku a USA. Pri testovaní výkonu sme museli znovu siahnuť po aplikácii FRAPS, ktorá zaznamenávala 25 sekúnd našej jazdy na okruhu v Miláne - Castello Ring B. Meranie sa začalo hneď po štarte a daný úsek sme museli prejsť bez kolízie s inými vozidlami. Všetky detaily v hre boli nastavené na maximum, 8xMSAA sme pre odstránenie CPU limitu tiež zapli v hre. 16x anizotropný filter bol vynútený ovládačom.


Hru Racedriver: GRiD sme síce netestovali v rozlíšení 2560x1600 so 4xMSAA a 16xAF, kedy by mal byť R185 ovládač o 11% výkonnejší ako R182, ale v 1920x1200 s 8xMSAA. Nárast výkonu GeForce 185.65 beta ovládača oproti predchodcom sa preto v našom meraní veľmi približuje k tejto hodnote. Driver tím odviedol znovu výbornú prácu, pretože vyšší výkon nebol dosiahnutý horšou kvalitou obrazu. Neprekvapil ale GeForce 182.50 WHQL, ktorého FPS sú na jednej úrovni s GeForce 182.06 WHQL ovládačom.




S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

ilustračný obrázok
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky je prequel k prvému dielu S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, vyvinutý ukrajinskou GSC Game World. Clear Sky sa teda odohráva časovo ešte pred prvým dielom. Vaša postava – Narbe, v anglickej verzii Scar sa znovu potuluje v oblasti okolo jadrového reaktora Černobyl. Vo fiktívnom príbehu sa v roku 2006 uskutoční ďalšia explózia v sarkofágu štvrtého bloku elektrárne. Preto sa okolie, nazývané „The Zone“ zmení. Vaša úloha je jasná, zabrániť Strelok-ovi, aby sa dostal do centra Zone. Po technickej stránke bol engine voči predchodcovi ešte prepracovaný a podporuje viaceré nové efekty, od patch 1.05.06 aj Direct3D 10.1. Západy/výstupy slnka, všetky svetelné efekty a tiene sú na najvyššej úrovni. Hanbiť sa nemusí ani pred technicky vyšperkovaným Crysis. Vďaka podpore Direct3D 10 je možné konečne aplikovať aj MSAA na hrany plygonov, čo nebolo v predchodcovi pre Deferred Shading algoritmus možné.

Na porovnanie výkonu GeForce ovládačov sme využili schopnosť enginu vytvoriť a prehrať timedemo. Vlastné timedemo z mapy Marshland trvá zhruba 60s a odohráva sa cez deň, keď musí grafická karta prepočítavať dráhu slnečných lúčov. O grafickú záťaž je teda postarané. Všetky detaily boli nastavené na maximum, využíval sa Direct3D 10 renderpath a 1xMSAA. 16xAF bolo vynútené cez control panel.


V graficky tiež náročnom S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky nemá priniesť GeForce 185.65 beta nárast výkonu. Napriek tomu sme očakávali nejakú, aspoň minimálnu zmenu, keďže by sa vylepšený z-culling mal prejaviť. Výsledné FPS s GeForce 185.65 beta sú preto lepšie ako tie, ktoré sme namerali s poslednými R182. To je pozitívne a aj fakt, že výsledku sú skoro identické s GeForce 181.20 WHQL. Zhoršenie kvality obrazu sme nespozorovali. GeForce 182.50 WHQL síce dosiahol o ~1 FPS horší priemerný výsledok ako predchádzajúce ovládače R182, nie to však nič tragické.




Porovnanie kvality obrazu

Nebolo by to prvýkrát, čo by bola zhoršená kvalita obrazu pre dosiahnutie vyšších FPS, aj keď dnes by sme sa s niečím podobným už nemali stretnúť. Spoločnosti sa poučili, že strata imidžu je väčšia ako získané FPS. Napriek tomu sme si porovnali kvalitu obrazu jednotlivých GeForce ovládačov. Najprv sme pomocou aplikácie Direct3D AF tester skontrolovali trilineárny anizotropný filter, jeho závislosť na uhloch, presnosť a mip-map stupne. Keďže rozpoznáva ovládač túto aplikáciu, spravili sme testy aj s premenovaným .exe súborom. Výsledky sa však zhodovali.
 

GeForce 178.13 WHQL


GeForce 185.65 beta a 182.50 WHQL


Žiadne vylepšenie ani zhoršenie anisotropného filtra sme v tomto teste nespozorovali. Kvalita je naďalej na konštantnej úrovni. Siahli sme preto k testom kvality obrazu v hrách, kde je možné vidieť prípadné optimalizácie a z toho vyplývajúci shimmering. Kvalitu obrazu jednotlivých ovládačov sme porovnali v dokopy troch moderných hrách – Crysis Warhead, Far Cry2 a Race Driver: GRiD. Vo všetkých menovaných hrách sme nespozorovali žiadne zhoršenie kvality obrazu. Príslušné obrázky si môže každý porovnať.Celkovo môžeme skonštatovať, že kvalita obrazu oboch testovaných ovládačov - GeForce 185.65 beta, 182.50 WHQL je zhodná s GeForce 178.13 WHQL, pričom bol zvýšený výkon.

porovnanie kvality obrazu v hre Crysis Warhead


GeForce 178.13 WHQL


GeForce 185.65 beta a 182.50 WHQL


GeForce 178.13 WHQL


GeForce 185.65 beta a 182.50 WHQL

porovnanie kvality obrazu v hre Far Cry2


GeForce 178.13 WHQL


GeForce 185.65 beta a 182.50 WHQL

porovnanie kvality obrazu v hre Race Driver: GRiD


GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 185.65 beta a 182.5.0 WHQL





Spotreba v 2D

Spotreba v 2D
Nezabudli sme zmerať ani spotrebu, pretože nás zaujímalo, či sa niečo nezmenilo s funkciou šetrenia energie v 2D vďaka novším ovládačom GeForce, oproti ich predchodcom. Pomocou "Voltcraft Energy Monitor 3000" meracieho prístroja sme 5 minút po nabootovaní operačného systému Windows Vista 64bit Ultimate so zapnutou Aero plochou zmerali spotrebu celej zostavy. Tento údaj je znázornený v tabuľke.


Je pozitívne, že oba testované ovládače - GeForce 182.50 WHQL a 185.65 beta nemali problémy s podtaktovaním grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 280 v 2D. Preto bola naša nameraná spotreba celej testovacej zostavy zhodná s predchádzajúcimi meraniami.




Zhrnutie a záver

Naše merania potvrdzujú tvrdenia nVidie, že GeForce R185 beta ovládače prinesú vo viacerých hrách vyšší výkon. Samozrejme, nárasty FPS sa líšia v závislosti od hry a nastavenia. Pokiaľ teda hráte moderné hry vo vysokých rozlíšeniach s AA/AF, môže počítať s nárastmi od 5 do 45%. Celkovo je preto GeForce 185.65 beta ovládač v našom teste o zhruba ~9% výkonnejší ako posledný GeForce WHQL ovládač – 182.50. Ten podal podľa očakávania skoro identický výkon ako GeForce 182.06 WHQL a prináša oproti nemu len nové bugfixy, (SLI)profily a podporu GeForce GTX 275.


Pozitívne nás prekvapil GeForce 185.65 beta najmä vysokým nárastom FPS v graficky náročnom Crysis Warhead, čo iné doteraz testované ovláda zatiaľ nedokázali. Dôvodom nárastov výkonu sú vylepšený managementu textúr v Direct3D 10, inteligentnejší z-culling a lepšia kopresia AA. Z tohto dôvodu sme v žiadnej testovanej hre nespozorovali zhoršenie kvality obrazu. Keďže fungovali všetky features na zníženie spotreby grafickej karty v 2D správne, bola aj spotreba na úrovni predchodcov. GeForce 185.65 beta prináša okrem toho mnoho bugfixov, (SLI)profilov a mierne upravený Control Panel. Poteší najmä „Ambient Occlusion“, ktoré teraz podporuje viacej hier. Nemôžeme zabudnúť ani na podporu CUDA 2.2, ktorá sa hodí najmä vývojárom.


Driver tím nVidie spravil všetko správne – vytvoril s GeForce 185.65 beta výkonný ovládač, obsahujúci mnohé vylepšenia. Jediný nedostatok by mohla byť horšia stabilita, ktorú však odstránila nVidia s GeForce 185.66 beta. Mám ho nainštalovaný od vydania a problémy so stabilitou som nespozoroval. Predvčerom vydaný GeForce 185.68 beta si zachováva všetky vyššie zmienený fakty a pridáva ešte profil pre budúcu hru - The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Stáva sa preto „must have“ GeForce ovládačom, ktorý odporúčame nainštalovať každému, pokiaľ je vaša grafická karta oficiálne podporovaná. Je otázne, či by sa nehodilo označenie „Big Bang 2“ ovládač skôr na GeForce 185.63/65/66 a 68. nVidia sa rozhodla, že nie – my ich ale považujeme za naozaj vydarené ovládače, ktoré môžeme porovnať s Catalystmi 9.2 WHQL. Jediný ich nedostatok je štandardne trochu horšie nastavenie farieb a kontrastu v 2D režime, koľkí z čitateľov by si to ale všimli?

Na záver by sme sa chceli poďakovať spoločnosti Gigabyte za vypožičanie základnej dosky Gigabyte GA-X58 Extreme, zdroja ODIN 800W a grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 280.



Odporúčame prečítať aj:




Komentáre (3)
jardik2003
Pekny test, musi to dat spoust prace, kazdopadne diky. Ale u obrazku z Crysisu kde je videt v poxzadi ostrov s budovou, tak na 185.65 chybi poradny kus ostrova s vegetaci (v pozadi) a u druheho obrazku z Crysisu se mi zda (muze to byt neobjetivni) jako by objekty od stredni vzdalenosti byly jakoby rozmaznute. Takze pokud tomu tak je, tak narust fps v Crysisu muze byt chybka v ovladacich, jako by si nekdo pohral s LOD u teto hry. No ale je to jen BETA, ze ;).
jardik2003
Tak a teď jsem si všiml že u série obrázků z Crysisu, kde je vidět ten velký bar se slaměnou střechou, tak u ovladačů 182.50 je jaku u jediných vidět objekty které u dalších ovladačů chybí. Přesně se podívejte úplně vlevo cca uprostřed obrazu tak tam se jsou š keříčky, které jinde nejsou + když se podíváte skrz bar, tak za terasou je objevují takaé další keře, které jinde chybí. Sááákryš co to je optimalizace :(.
crux2005
Viem o tom, ale to nie sú optimalizácie ovládača - aj napr. Catalyst 8.12 ich tam nemá a ďalší ovládač áno (pritom výkonom sa 8.12 v Crysis Warhead nelíši od ostatných ovládačov, alebo len vrámci presnosti merania). Nejedná sa proste o statické objekty - ich renderovanie záleží od toho, kam sa hráč pozerá a pri určitých loadingoch to tam proste chýba. Po ďalšom loade ale sú znova tam a tak...
Pridať nový komentár
TOPlist