Nemecko spustilo do prevádzky prvú e-diaľnicu

Projekt, ktorý bol predstavený ešte v roku 2012 spoločnosťou Siemens sa dostáva do praxe na verejne prístupnom úseku diaľnice A5 blízko Frankfurtu. Nákladné autá vybavené touto technológiou tak môžu v 10 km dlhom úseku jazdiť čisto na elektrický pohon, podobne ako trolejbusy. Ostatných účastníkov premávky e-diaľnica nijako neobmedzuje, jednoducho sa len do nej "nepripoja".

Projekt je stále v testovacej fáze a zostane tak až do roku 2022. Následne sa nemecká vláda rozhodne, či projekt e-diaľnice dostane zelenú a rozšíri sa do ďalších častí krajiny. Podľa spoločnosti Siemens, ktorá stojí za projektom, prinesie elektrifikácia 30% nákladných áut na nemeckých diaľniciach úsporu až 6 miliónov ton emisií oxidu uhličitého. Okrem toho má elektrifikovaný 40 tonový kamión ušetriť na pohonných hmotách 20.000 € každých prejdených 100.000 km.

Systém je podobný tomu, aký používajú električky alebo vlaky. Vozidlo získava energiu z elektrického vedenia umiestneného nad vozovkou cez zberače na pantografovom mechanizme, ktorý sa vysunie zo strechy vozidla a funguje až do rýchlosti 90 km/h. Nákladné vozidlo je tak hybridom, ktorý mimo e-diaľnice používa spaľovací motor a počas jazdy dokáže plynulo prepínať medzi elektrickým a hybridným režimom pohonu.

Podľa štúdie, ktorú vypracovalo nemecké ministerstvo dopravy, by elektrifikáciou mohlo prejsť až 80% nákladných áut na cestách. To by určite výrazne prispelo k ambicióznemu plánu, podľa ktorého chce Nemecko do roku 2020 znížiť objem vypúšťaných skleníkových plynov oproti hodnotám z roku 1990 o 40%, o 55% do roku 2030 a až o 95% do roku 2050. 

 

Zdroj: cnet, Business Insider

Komentáre (14)
Vladimir

Pekne uz len ta elektrika zkadial bude ked sa zbavuju jadra

mantak

aktualne...
Zrútené trakčné vedenie odstavilo električkovú trať v bratislavskej Petržalke.
toto na dialnici, par x za rok...

Zajac

Je to zaujímavé a čistota ovzdušia spolu s finančnými úsporami hovoria za všetko. Podrôtované nebudú len mestá, ale aj diaľnice, ale nech, pre zdravie všetko. Teraz ide o to, kde na to zobrať elektrinu, ak jadro sa nesmie použiť, vodné zdroje sú už dnes obmedzené, o tepelných ani nesnívať! Slnečná energia spolu s veternou nie sú v dodávkach do siete stabilné. Asi sa tvorcovia tohto nápadu dostanú so "zelenými" do sporu. Smiešni sú Rakúšania, ktorí nám tými vrtuľami pri našich hraniciach chcú ukazovať ako sa to robí, lebo nikde inde sa im to nečnie (Alpy by boli vhodné, lebo tam fúka stále vietor), pritom gró elektriky majú z vodných zdrojov. Jadro je budúcnosť, či sa to niekomu páči, alebo nie.

buko1

10 km úsek... Som skutočne zvedavý, koľkým majiteľom kamiónov sa kvôli 10 km oplatí investovať do prestavby nákladiaka. Najmä ak o tom, či sa bude projekt realizovať masovo vôbec nie je rozhodnuté a čaká sa na výsledky týchto testov. Čo tade bude jazdiť - 3 kamióny spoločnosti Siemens????

Omar

Prečo sa kpt. Andrej Danko nerealizuje v takýchto zmysluplných projektoch na slovensku ?

Korima

kapitán je na baterky, ten nepotrebuje pantograf

aa

Boze tym nemcom ale hrabe.

Dva Pantografy

... lebo niet koľajníc :( To musí byť dosť drahé ...
dvojnásobne, ak to je od Siemens :(((
Šírka pantografu je asi menšia, než rozostup trolejí - ale vietor (a iné nedomyslenosti) a asi dokáže svoje ...
A potom to môže byť veselé - aj keď je pravda, že moderné odpojovače pracujú neskutočne rýchlo.
Tak, či onak - asi to nebude to, na čo čakáme - lebo také sa dalo urobiť už pred 100 rokmi ...

Jozko

Len by ma zaujímalo, že o koľko viac váži takýto kamión v porovnaní s bežným kamiónom čisto so spaľovacím motorom.

feri58

No konečne to zrealizovali, takúto myšlienku som už mal pred rokmi, ale ja som len obyčajný občan s sk platom a vzdelaním teda nebolo v mojich možnostiach niečo také ani len zapatentovať nieto zrealizovať. Aj napriek tomu výtam túto aktivitu v mene planéty. Už je načase aby najznečisťujúci druh dopravy zekologizovali.

mino6

Oni sú tu už skoro 200 rokov železnice, na to si zabudol?!

patrul

scestneeee, rakovinotvorny prach z pneumatik a droliacich sa ciest im nic asi nehovori... ZELEZNICA je TOP, a uz existuje... ale zial aj siemens potrebuje odbyt... ekonomicky rast, tak to v EU musia pretlacat... staci sa zamysliet, kolko ludi na tomto zarobilo... nebezpecie vysokeho napatia nad dialnicou? spocital to niekto? a ked to budu opravovat, kolko bude dialnica uzavreta v roku dni? CELE ZLEEEE

onmu

a miliony ton z ciny dovezenej ocele na vytvorenie a udrzbu trolejovej siete navysia emisie v lodnej doprave o 200% ak sa totu cestou postupne vyberie cele EU tak to bude aj tisic %, ale hlavne, ze si svedomie uchlacholime, ze robime nieco pre ekologiu. Co oko nevidi to srdce neboli a cinske oceliarne a namorna doprava mozu rozkvitathoc aj na uholny pohon a topit vraky na morskom dne.

mino6

Blbci, oni nemajú železnice? Objavili teplú vodu...

Pridať nový komentár
TOPlist