Minirecenzia knihy, Ann Gibbonsová, První lidé

Jedna z najzaujímavejších a najkontroverznejších otázok, ktoré si kladieme. Aké sú naše korene? Aký bol najstarší predok človeka?

Kniha Ann Gibbonsovej mapuje vývoj v oblasti paleoantropológie, kde v posledných desaťročiach skutočne prebiehali preteky v hľadaní nášho najstaršieho predka. Preteky v ktorých sa prelínalo mnoho zaujímavých príbehov, kde sa nehralo vždy čisto, kde šlo o celosvetovú slávu. Kokteil, ktorý nemôže byť nezaujímavý.

Ann Gibbonsová nám ho ponúka na ochutnanie a prevádza nás posledným viac než storočím výskumu pôvodu človeka. Príbehy hľadania a nájdenia najdôležitejších skamenelín nám ponúka cez osudy ľudí, ktorí ich našli. Od Jávskeho človeka (objaveného roku 1891) a Taungského dieťaťa (1924), ktorí žili pred jedným a dvomi miliónmi rokov, po relatívne nedávno objavených Orrorina tugenensis (2000 / žijúci pred 6 miliónmi rokov) a Sahelanthropus tchadensis (2002 / 6-7 miliónov rokov).

Kniha nám ponúka zasvätený pohľad priamo do kuchyne viacerých najvýznamnejších paleoantropologických tímov na svete. Nečakajte však, že sa hovorí len o paleoantropológii. To naozaj nie, kniha je kronikou vzťahov a osobných histórií protagonistov honby za prvým človekom.

Príbehy v knihe ukazujú, že cesta za pôvodom človeka nie je vždy priama a aj jej najvýznamnejší protagonisti sa niekedy zmýlia. Ramapithecus a Kenyapithecus boli po hlbšej analýze vylúčení zo zoznamu našich predkov. No veda, ako nezastaviteľná mašinéria na objavovanie nového prináša aj tu svoje výsledky a niekedy pomaly niekedy rýchlejšie no neustále napreduje.

Vidíme, že príbeh hľadania pôvodu človeka sa zďaleka neskončil, naopak, ďalej beží svojím krkolomným tempom. Kniha První lidé je tak výborným úvodom do deja v tejto oblasti. Popisuje fakty, ktoré tvoria základ frontovej línie na ktorej proti sebe stojí Darwinizmus a Kreacionizmus. Po jej prečítaní budete novinky z hľadania nášho prapredka vnímať s väčším pôžitkom a možno aj hlbším pochopením.

Kniha s výstižným podtitulom "Závody v hledání nejstaršího předka"

Lo there do I see the line of my people, back to the beginning.

The 13th Warrior, Michael Crichton.