Koho majú samojazdiace auta zabiť? Šoféra či chodcov?

 
Samojazdiace auto vás jedného dňa môže úmyselne zabiť. Bude to však na úkor záchrany iných ľudských životov.

Autonómne samojazdiace vozidlá sú horúcou témou nielen z hľadiska techniky či legislatívy, ale aj kvôli etike. Najnovší výskum ohľadom bezpečnosti ponúkol zaujímavé výsledky. Ľudia totiž chcú, aby boli samojazdiace auta naprogramované tak, aby minimalizovali straty na životoch počas nehody aj keby to malo znamenať, že majú obetovať pasažierov vo vnútri auta vrátane šoféra. Paradoxne by však v takomto aute nechceli jazdiť a kúpili by si radšej auto, ktoré chráni posádku.
 
Celá anketa bola založená na takzvanom „probléme vozíka“. Ten sa pýta, čo by ste urobili, ak ste videli prichádzať vlak po koľajach, na ktorých je priviazaných 5 ľudí, ktorí sa nemôžu uhnúť. Stojíte pri výhybke a máte možnosť presmerovať vlak tak, aby sa vyhol 5 spomínaným ľudom. Na trati, na ktorú ho presmerujete je však iný jeden človek, ktorého by vlak prešiel. Čo by ste spravili? A čo by ste spravili kedy ste vy tým 1 človekom na druhej trati?
 
„Väčšina ľudí chce žiť vo svete, kde auta minimalizujú straty na životoch. Ale každý chce od ich vlastného auta aby ho chránilo za každú cenu.“, hovorí profesor Iyad Rahwa, spoluautor štúdie z MIT, ktorá bola publikovaná v magazíne Science. Ide presne o také rozhodnutia, ktoré vývojári v Google či Tesle musia urobiť v prípade, že je nehoda nevyhnutná a na 100% k nej dôjde. V takomto prípade sa budú musieť vozidlá v zlomku sekundu rozhodnúť čo urobia a koho obetujú. Názorný príklad zobrazuje obrázok pod týmto odsekom. Malo by sa vozidlo vyhnúť väčšej skupine chodcov a zabiť miesto toho jedného chodca (A)? Malo by radšej uhnúť čo i len 1 chodcovi a radšej obetovať posádku auta (B)? Alebo má obetovať posádku až keď sa to „oplatí“ a v hre je viac chodcov (C)?
 
 
Toto sú niektoré z možných scenárov, určite však nebudete mať problém vymyslieť ďalšie. Čo napríklad v prípade, že hrozí zrážka s tehotnou ženou? Zabiť radšej posádku, alebo túto budúcu mamičku? Bude vôbec niekedy algoritmus schopný identifikovať či je žena tehotná? Na takéto a podobné etické otázky je veľmi ťažké odpovedať, no výrobcovia samojazdiacich áut budú musieť spraviť nejaké rozhodnutie. V ankete sa 76% respondentov zhodlo na tom, že by súhlasili aby bolo vozidlo naprogramované tak, aby obetovalo jedného pasažiera v aute, ak by to malo zachrániť 10 chodcov. Čím menej chodcov však bolo ohrozených, tým menej sa prikláňali k tomu, aby vozidlo zabilo šoféra v aute, čo je však logické.
 
 
Zaujímavá zmena nastala v momente, keď mali v takomto aute sedieť samotní opýtaní ľudia. V takomto prípade súhlasilo s obetovaním samých seba v prospech 10 chodcov o tretinu menej opýtaných, teda asi 25%. Zatiaľ však stále našťastie platí, že samojazdiace autá sú lepšie a bezpečnejšie ako ľudskí šoféri. Koniec-koncov ani rozhodnutia a reflexy ľudí nie sú vždy najlepšie a najrýchlejšie a samojazdiace autá tak budú mať aj v tomto smere možno náskok. 
 
Zdroj: science
 
Komentáre (11)
Bawor
Ako vidieť, vývojári nemajú sedlácky rozum. Stačí logicky uvažovať. Zameranie klásť na núdzový brzdový systém ktorý je schopný spomaliť auto tak aby minimalizoval straty na životoch. Nakoľko v prednej časti je o niečo viac miesta, zmestí sa tam vonkajší airbag. V prípade ako sú uvedené že sa naozaj havária musí stať je jednoduché vysvetlenie situácie: Obrázok A: jeden logicky uvažujúci človek ktorý asi kričí na debilov že sú na ceste nech idú preč alebo správne čaká na možnosť prejsť cez cestu. V tomto prípade by som to napálil presne do tých inteligentov čo nemajú čo robiť na ceste, tým sa viac dostane do podvedomia človeka v budúcnosti neriskovať prechod cez cestu. Obrázok B: znázorňuje situáciu kde auto dokáže vypočítať vzdialenosť objektu na ceste tak aby vedel prejsť vedľa neho s tým že ho bočná strana auta možno knokaute ale je pravdepodobne ze neskončí pod autom a bude odhodeny na bok zo zlomenou nohou. Takže auto nemusí trhať volantom. Zase ponaučenie pre dementa že nemá chodiť cez cestu kedy nemá. Obrázok C: zobrazuje situáciu kedy hromadne chodia cez cestu kedy nemajú a myslím že stačí mierne zatočiť volantom do strany kde je posledný z nich, tak ako v situácii B aj A je tam dostatok ľudí aby mu tu zlomeninu ošetrili do príchodu sanitky. Zase upozornenie pre nich aby nechodili cez cestu kedy nemajú. V prípade alternatívy urobiť šmyk do pravej strany tak aby bočná strana auta odhodila ľudí na ceste do strany. Myslím si že tieto situácie hrozia na rýchlostných cestách, diaľniciach kde ľudia nemajú čo robiť preto obetovanie posádky nemá význam. V prípade že sú na ceste deti, tehotné a dojčiace matky v tom prípade súhlasím s obeťou posádky ale ak sa navrhne zákon ktorý prinúti osoby na ceste uhradiť veľkú čiastku rodine za smrť a trestné postihy pre rodičov detí ktorý za nich zodpovedajú alebo pre osobu ktorá ich ma na zodpovednosť. Asi tak.
Tonino
ake jednoduche, ale v principe suhlasim.
MXLuigi
Ty kkt aky expert...Ja si myslim ze uz si to vyriesil.
jan2324
No ten systém by mohol tesne pred nehodou preskenovať občianske preukazy a z nejakeho cloudu natiahnut informacie o dôležitosti zučastnených ludí, a v zlomku sekundy vybrať tých, ktorý sa mu hodia do algoritmu... Bohatší človek by si potom mohol v tom systéme zarezervovať ochranu pri nehode... No a ovce by potom padali jedna za druhou... Však čo už...
Pjetro de
Bez prepacenia, tak to je myslienka hodna idiota. To tych menejcennych mozes rovno strielat (alebo ich rovno potratit v maternici) a necakat na nejaku nehodu, nech nezavadzaju tym, co si predplatili lepsie miesto v spolocnosti. Taka Gattaca geneticky vyslahtenych a poriadne predplatenych, dovedena do uplneho extremu, pripadne skombinovane s In Time, kde utekas na bus a odpocet na zapasti ti ukazuje ze mas 1 hodinu zivota a listok na bus zdrazel zo 45 na 90 minut, tak musis ist peso, lebo nestihnes prist domov a nabit si cas. Iste je, ze by to nieco stalo a podla tvojej dementnej logiky by si privilegovane miesto nemohla dovolit signifikatna cast populacie, mozno vsetci s podoriemernym platom, co je 2/3 populacie. Zavadzas predplatene pravo na zivot a to tu nebolo od cias Hitlerta. Iba idiot si neuvedomuje ze potrebni su aj ti produktivni ludia co si nieco nemozu dovolit a zarabaju podpriemerne.
jan2324
Pekne, lenže to ty si tu ten dement, ktorý to pochopil presne naopak... zobral si uplne vážne to, čo som ja písal ako vtip...
FiloSr
Výsledky ankiet by mali byt preferované určite v tých oblastiach v ktorých budú tieto autá jazdiť
Pjetro de
Pre krista boha ziveho to co sa tu riesi? V meste je mprka 50 km/h (na niektorych hlavnych tahoch 60 ci 70 km/h ale to su vacsinou vypadovky daleko od centra, resp. hlavnejsie tahy). No a pri rychlosti 50 km/h je aj idiotovi jasne co treba robit. Napoveda: ked auto tresne v 50 km/h do budovy a ma riadne bezpecnsotne systemy (hlavne airbagy, nehovoriac o tom ze v 50 km/h by to uz byt nemalo, lebo auto uz ma daaaaaavno pribrzdit), tak posadka v aute ma veeeeeeeeelmi slusnu sancu na prezitie (naraz by mal byt medzi 30 a 40 km/h). Lenze ked v 50 km/h sundam mamicku s kocikom, tak jej sance na prezitie (aj toho 3-4 kiloveho prda v kociku) su ABSOLUT NULA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Takze absolutne nechapem kriste pane co sa tu riesi ked riesenie je absolutne jasne: najst volne miesto bez chodcov a narazit tam kde nie su chodci. Bude dokrceny predok auta, vyletia airbagy, nejaka zlomena hnata a to je pre posadku v 40 km/h vsetko. Na dialnici pri 135 km/h je to uz troska ine, ale tam sa zasa neriesi otazka chodcov. OZAJ NECHAPEM CO SA PRE BOHA RIESI !!!
sarevok
co sa tu riesi? nuz urcite nie situacie kedy sa da zrazke predist s malymi stratami na majetku a par skrabancami. riesia sa situacie kedy uz je to bud o smrti vodica lebo chodca. obrazky su ilustracne, ide o princip. podla mna je jedine mozne riesenie. ten kto urobil chybu nech pyka. v zivote by som si nekupil auto ktore sa moze rozhodnut ma zabit aby zachranilo zivot ozratemu k.....vi ktoreho zapotaca z chodnika pred auto. tak isto mi je jedno ci mam o zivot prist koli tomu ze skupinka deti sa nevie spratat do koze a ich rodicia zanedbavaju vychovu. take auto by som nielen ze nekupil ale ani do neho nenastupil.
Pjetro de
ak dozijeme, uvidime jak to bude s tymi samojazdiacimi autami za 30-40 rokov, koho budu zabijat
avixe
ja sa priklanam k nazoru ze pri presnom urceni pravidiel by mal byt chraneny ten kto ich dodrziava... obdobny system je v podstate vyuzity pri treste smrti.. ak existuje niekto, kto svojim spravanim porusuje stanovene pravidla, usmrti sa elektrickym kreslom povedzme.. otazku spravnosti pravidiel riesi vacsinove rozhodnutie spolocnosti.. (demokracia)
Pridať nový komentár
TOPlist