Čo sa stane keď sa zrazí lietadlo s dronom?

Dronov je na oblohe stále viac a otázka dôsledkov zrážky dronu s lietadlom bola doteraz riešená najmä v teoretickej rovine. Čo sa stane naozaj overili výskumníci z University of Dayton experimentom pri ktorom sa zrazil dron s krídlom lietadla.

Výskumníci z University of Dayton už 40 rokov skúmajú účinky zrážok vtákov a lietadiel. Po minuloročnej kolízii armádneho vrtuľníka Blackhawk s dronom, ktorý Blackhawk prežil len s menším poškodením rotora zamerali svoju pozornosť aj na tento druh kolízií. Chceli ukázať výrobcom dronov a lietadiel, aké nebezpečenstvo z takej zrážky reálne hrozí. Pripravili preto na  výskumnom inštitúte UDRI (University of Dayton Research Institute), výstižný názov pre ucho slováka, experiment zrážky dronu s krídlom lietadla.  

Dron DJI Phantom 2 vážiaci jeden kilogram bol pri ňom urýchlený na rýchlosť 383 km/h a nasmerovaný na krídlo lietadla Mooney M20 stojaceho na zemi. Účinky zrážky sú obdobné ako pri zrážke letiaceho lietada a dronu. Test ukázal, že dron sa pri náraze nerozpadol, neroztrhal na menšie kúsky, ale prerazil plášt krídla a pokračoval v lete cez krídlo ničiac jeho hlavný nosník. Keďže sa dron nerozpadol, napáchal na konštrukcii krídla väčšiu škodu. 

Zrážka dronu s krídlom spôsobila poškodenie hlavného nosníka, čo sa pri experimentoch s podobne vážiacími vtákmi nestalo. Výskumníci vypustili na krídlo aj sériu gélových vtákov, na porovnanie efektov zrážky. Ukázalo sa, že vták pri zrážke s krídlom spôsobí na pohľad väčšiu škodu, no len vizuálne, vtáci na rozdiel od dronu nikdy nepoškodili hlavný nosník krídla.

Výskumníci upozorňujú, že s príchodom doručovacích dron služieb, bude na oblohe viac dronov s väčšou váhou ako má dron DJI Phantom 2. Ich váha už bude podobná ako váha kanadskej husi, pri ktorej je známe, že pri náraze na krídlo lietadla dokáže spôsobiť signifikantné škody. Aby určili ako katastrofické také zrážky môžu byť, vykonajú ďalšie experimenty s väčšími dronmi, na otestovanie účinkov ich zrážky s krídlom, ale aj s oknami a motormi lietadla. Výskumníci odporúčajú ako praktickejší prístup na zníženie rizika takýchto zrážok regulovať prvádzku dronov, skôr než leteckú prevádzku.

Výskum vzbudil ohlas, video už má viac než 400 tisíc videní a ak vás napadlo, že sa použitie dronu DJI Phantom 2 nepáči jeho výrobcovi DJI, tak máte pravdu. DJI už požaduje stiahnutie videa.

Zdroj: www.udayton.edu

 

Komentáre (8)
motúzik
No čo by sa stalo, počuť také, že - buch.
wake up
doplnite clanok aj o vyjadrenie DJI ci en zas kecy co si niekde vycucnete??
etrealista
Ak dron z umelej hmoty, ktorý dolámem jednou rukou napácha na krídle lietadla takéto škody, nie je problém v drone, ale v konštrukcii krídla lietadla. A ako cestujúci mám zrazu o 400% väčšie obavy z bezpečnosti letectva, ako som mal doteraz
jan
Tu nejde o to z coho je dron vyrobeny. Pri tej rychlosti je nebezpecne cokolvek letiace. Aj keby to bolo z peny. Vid priklad Raketoplanu Columbia
ondon
este som nevidel hracku letiet 380 km rychlostou
had
A uz si videl letiet lietadlo rychlostou 380km/h nie? ked dron stoji na mieste a lietadlo do neho jebne, je to to iste...
Bynk
Nemusí vôbec letiet rýchlo, stačí ak bude vysieť vo vzduchu na jednom mieste a tou 380 km rýchlostou don narazí lietadlo. :-)
ondon
Dron je bezpilotne dialkovo riadene LIETADLO ,radiom riadene v desnej dobe zvycajne wifi signalom vrtulkove hracky dosahujuce vysku max 100 metrov su zakazane pouzivat v okoli letiska a celkovo na ne treba povolenie na prevadzku ktore stoji stovky eur
Pridať nový komentár
TOPlist