Dronov je na oblohe stále viac a otázka dôsledkov zrážky dronu s lietadlom bola doteraz riešená najmä v teoretickej rovine. Čo sa stane naozaj overili výskumníci z University of Dayton experimentom pri ktorom sa zrazil dron s krídlom lietadla.
Výskumníci z University of Dayton už 40 rokov skúmajú účinky zrážok vtákov a lietadiel. Po minuloročnej kolízii armádneho vrtuľníka Blackhawk s dronom, ktorý Blackhawk prežil len s menším poškodením rotora zamerali svoju pozornosť aj na tento druh kolízií. Chceli ukázať výrobcom dronov a lietadiel, aké nebezpečenstvo z takej zrážky reálne hrozí. Pripravili preto na výskumnom inštitúte UDRI (University of Dayton Research Institute), výstižný názov pre ucho slováka, experiment zrážky dronu s krídlom lietadla.
Dron DJI Phantom 2 vážiaci jeden kilogram bol pri ňom urýchlený na rýchlosť 383 km/h a nasmerovaný na krídlo lietadla Mooney M20 stojaceho na zemi. Účinky zrážky sú obdobné ako pri zrážke letiaceho lietada a dronu. Test ukázal, že dron sa pri náraze nerozpadol, neroztrhal na menšie kúsky, ale prerazil plášt krídla a pokračoval v lete cez krídlo ničiac jeho hlavný nosník. Keďže sa dron nerozpadol, napáchal na konštrukcii krídla väčšiu škodu.
Zrážka dronu s krídlom spôsobila poškodenie hlavného nosníka, čo sa pri experimentoch s podobne vážiacími vtákmi nestalo. Výskumníci vypustili na krídlo aj sériu gélových vtákov, na porovnanie efektov zrážky. Ukázalo sa, že vták pri zrážke s krídlom spôsobí na pohľad väčšiu škodu, no len vizuálne, vtáci na rozdiel od dronu nikdy nepoškodili hlavný nosník krídla.
Výskumníci upozorňujú, že s príchodom doručovacích dron služieb, bude na oblohe viac dronov s väčšou váhou ako má dron DJI Phantom 2. Ich váha už bude podobná ako váha kanadskej husi, pri ktorej je známe, že pri náraze na krídlo lietadla dokáže spôsobiť signifikantné škody. Aby určili ako katastrofické také zrážky môžu byť, vykonajú ďalšie experimenty s väčšími dronmi, na otestovanie účinkov ich zrážky s krídlom, ale aj s oknami a motormi lietadla. Výskumníci odporúčajú ako praktickejší prístup na zníženie rizika takýchto zrážok regulovať prvádzku dronov, skôr než leteckú prevádzku.
Výskum vzbudil ohlas, video už má viac než 400 tisíc videní a ak vás napadlo, že sa použitie dronu DJI Phantom 2 nepáči jeho výrobcovi DJI, tak máte pravdu. DJI už požaduje stiahnutie videa.
Zdroj: www.udayton.edu
motúzik
wake up
etrealista
jan
ondon
had
Bynk
ondon