Ako financovať cesty a zabezpečiť, aby elektromobily platili svoj diel

Elektrické vozidlá nepoužívajú benzín či naftu, ich vodiči preto neplatia daň z pohonných hmôt. A keďže viac ľudí vlastní elektromobily (EV), príjmy z dane z pohonných hmôt pre opravy ciest sa znižujú. Tak ako sa môže Kalifornia, zvýšok USA a ostatné krajiny vyhnúť nedostatku finančných prostriedkov pre cesty a zabezpečiť, aby EV vodiči platili svoj podiel potrebných opráv?

Výskumná správa z University of California, Davis Institute of Transportation Studies predložená tento týždeň Kalifornskej legislatíve navrhuje inovatívne riešenie: Prechod EV vozidiel na poplatok za najazdené kilometre, zatiaľ čo ostatné automobily budú naďalej platiť dane z pohonných hmôt.

Daň z pohonných hmôt alebo poplatok za najazdené kilometre?

Mnoho štátov USA, vrátane Kalifornie, sa rozhodlo pre ľahkú cestu - účtovať zvláštny poplatok za registráciu elektrických vozidiel. To však nie je trvalo udržateľné alebo efektívne riešenie, tvrdí autor správy Alan Jenn, vedecký pracovník UC Davis v centre pre výskum hybridných a elektrických vozidiel Plug-In.

"Kalifornský poplatok za registráciu vozidiel s nulovými emisiami nepodporuje dlhodobé financovanie dopravnej infraštruktúry, a nie je spravodlivým riešením pre vodičov elektrických a vodíkových vozidiel," povedal Jenn.

Iní tvrdia, že daň z plynu musí byť čo najskôr nahradená poplatkom za kilometer, aby sa zabránilo zvyšovaniu výpadkov finančných prostriedkov na financovanie ciest. Prechod z dane za pohonné hmoty na poplatok za najazdené kilometre by bol technicky a administratívne zložitý.

"Kalifornia má teraz príležitosť podporiť alternatívne mechanizmy financovania," povedal Jenn. "Naša štúdia zistila, že poplatok za prejdený kilometer, navrhnutý špeciálne pre vozidlá s nulovými emisiami, je pomerne lacným a udržateľným riešením financovania našich ciest."

Očakáva sa, že navrhovaný prechod bude stáť menej, bude ľahšie spravovateľný a poskytne hladký prechod od daní za pohonné hmoty. V správe sa dospelo k záveru, že poplatok za používanie najazdených kilometrov by bol najjednoduchší a najlacnejší spôsob riešenia dlhodobého poklesu daní z pohonných hmôt.

Správa "Hodnotenie alternatív k poplatku za registráciu elektrických vozidiel v Kalifornii" bola vyžiadaná kalifornským zákonodarcom.

Autor tlačovej správy: Stephen Kulieke

Zdroj: www.ucdavis.edu

Pridať nový komentár
TOPlist