Veľké porovnanie GeForce ovládačov

Tentokrát sa komplexne pozrieme na ovládače z tábora nVidie. Zelení vydávajú ovládače nepravidelnejšie ako AMD/ATi a majú pre ne iné číselné označenia. Aj názov samotných ovládačov je pochopiteľne iný. Po treťom premenovaní nesú názov ako grafické karty, teda „GeForce“. Ďalší názov „Big Bang 2“ používa nVidia pre označenie viacerých zmien, ktoré uskutočnila na ovládačoch GeForce 180 a vyššie. Okrem vylepšení majú priniesť aj vyšší výkon. Pre test sme si preto spravili prierez ovládačmi a vybrali len tie relevantné. Štyri testované ovládače sú z Big Bang 2 série a jeden je ešte spred druhého tresku. Tradične nás zaujímal výkon, kvalita obrazu ale aj spotreba, vylepšenia a nové features. Kto sa chce dozvedieť viac, nech číta ďalej...

Úvod

Súboj medzi nVidiou a AMD/ATi sa neodohráva len čisto v oblasti hardvéru – GPUs. Na to, aby sa mohli grafické karty presadiť voči konkurencii potrebujú aj nemenej kvalitné grafické ovládače. Jedna aj druhá spoločnosť preto často uverejňujú nové ovládače, ktoré majú umožniť grafickým kartám najmä v nových hrách podať adekvátny výkon k ich technickým parametrom. V extrémnom prípade sa dokonca môže stať, že nový ovládač je nutný na spustenie danej hry. Kalifornský výrobca čipov má pri tom jednu veľkú výhodu, mnohé hry patria do ich TWIMTBP programu a nVidia teda úzko spolupracuje s vývojármi už pri vývoji hier. Na rozdiel od AMD/ATi nezverejňuje nVidia každý mesiac nový ovládač, ale vždy vtedy, keď to pokladá za potrebné. Najmä pri uvedení novej generácie čipov je potrebný nový ovládač, ktorý je zoptimalizovaný na novú architektúru. Pre zjednodušenie môžeme ovládače zaradiť do troch kategórií.

1.) zverejnené nVidiou s WHQL certifikátom
2.) zverejnené nVidiou, ale bez WHQL certifikátu
3.) „leaknuté“ treťou stranou.


Nie je preto zriedkavé, že nVidia zverejní nové „beta“ ovládače bez WHQL certifikátu, aby nimi odstránila akútne nedostatky. Napriek tomu, že nVidia píše o možných „rizikách“ beta ovládačov, nemusí mať koncový užívateľ strach ohľade ich kvality. Po stránke stability sú väčšinou rovnako na tom ako ich WHQL bratia. Len vďaka tomu, že nemajú WHQL certifikát, sa znížia výdavky a ušetrí čas. Jedine u ovládačoch „leaknutých“ treťou stranou je väčšia pravdepodobnosť, že spôsobia problémy. Ani to ale nie je pravidlo. Momentálne už tretí názov ovládačov od nVidie pre ich desktop grafické karty je „GeForce“, ako názov grafických kariet. Je teda hneď jasné, pre aké karty sú ovládače určené. Najnovšie ovládače je možné stiahnuť zo stránky nVidia.com. Predtým sa nazývali „ForceWare“ a možno si ešte niekto spomenie aj na prvý názov – „Detonátory“. Za týmto názvom je ešte päťmiestne číselné označenie, trojica oddelená od dvojice bodkou, ktoré vypovedá o tom, aký je ovládač starý a do akej generácie ho môžeme zaradiť.

 

Ešte koncom minulého roka 2008 boli vydané GeForce ovládače 180. série, obsahujúce oproti predchodcom viaceré zmeny. Marketingové oddelenie nVidie má pre ne výstižný názov „Big Bang 2“ ovládače („druhý veľký tresk“). Zmeny možno zhrnúť do štyroch hlavných bodov. Okrem celkovo vyššieho výkonu GeForce grafických kariet v moderných hrách hovorí nVidia aj o podpore SLI na Intel X58 základných doskách, novom „multi-display“ režime pri zapnutom SLI a možnosti mať jednu grafickú kartu v systéme, ktorá sa bude starať len o PhysX.


V krátkosti si preto povieme niečo o PhysX ovládačoch, presnejšie „PhysX System Software“. Po odkúpení spoločnosti Ageia, ktorá sa zaoberala urýchľovaním fyzikálnych výpočtov s marketingovým názvom „PhysX“ na špeciálnych kartách (FPUs), sprístupnila nVidia postupne „PhysX“ aj na svojich grafických kartách podporujúcich Direct3D 10 (GeForce 8. a vyššie). Je to možné vďaka najflexibilnejším jednotkám v GPU - stream procesorom a CUDA (Compute Unified Device Architecture). Určitý, dopredu určený počet, nebude v tomto prípade „počítať pixely“ ale fyzikálny model hry. V minulosti by to pre strnulosť render pipeline nebolo možné. Postupne boli preto PhysX ovládače včlenené do balíka s grafickými ovládačmi a zvýšili tak výrazne ich veľkosť. Novšie GeForce ovládače majú z tohto dôvodu väčšinou aj novšie PhysX ovládače. Presunul sa aj „zapínač“ PhysX zo samostatného PhysX System Software do Control Panela GeForce ovládačov. Najnovšie PhysX ovládače je ale možné stiahnuť aj samostatne zo stránky nVidie.

 

Vďaka spoločnosti Gigabyte sme mohli uskutočniť testy ovládačov na novej „Nehalem“ testovacej zostave s prílušným 800W ODIN zdrojom. Výkon ovládačov sme testovali pochopiteľne v nových hrách, aby sa mohli prejaviť optimalizácie novších GeForce ovládačov. Konkrétne v hrách Crysis Warhead, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Racedriver: GRiD a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. Nemohli sme vynechať ani 3DMark Vantage. Ako grafickú kartu sme použili Gigabyte GeForce GTX 280 (recenzia na pc.sk), poskytnutú tiež spoločnosťou Gigabyte. Testy prebehli, ako je už zvykom, v rozlíšení 1920x1200, na 26“ LCD SyncMaster 2693HM od Samsung. Na ďalšej strane sa najprv bližšie pozrieme na päť testovaných ovládačov a následne na ich výkon v moderných hrách.





Komentáre (3)
emporio
crux2005 máš v testovacej zostave napísané "Grafická karta: Asus Radeon HD 4870 (RV770, pretaktovaná na 775/1000MHz)". Oprav si to, takmer som spadol zo stoličky xD Inak veľmi pekná práca :) vidim že ťa to baví. Teším sa na ďalšie :)
crux2005
tá je tiež súčasťou testovacej zostavy, ale pre test bola samozrejme použitá Gigabyte GeForce GTX 280 ako môžeš nižšie vidieť :-P a ďakujem za pochvalu
Mikhail
Tak k tejto recenzii mozem povedat len jedno...klobuk dole...testovat ovladace nie je ziadna prdel a dal si si ozaj robotu s celou recenziou...Super ! niet k tomu co viac povedat...;-)
Pridať nový komentár
TOPlist