Recenzia: Gigabyte GeForce GTX 680 OC

Nereferenčná GeForce GTX 680 vyzbrojená kvalitným Windforce chladením a vyššími frekvenciami.

Gigabyte GeForce GTX 680 OC

Výkon referenčnej GeForce GTX 680 prekvapil hádam aj samotnú nVidiu. :-) Svojim výzorom síce nenadchla, no o to viac zaujala predvedeným výkonom spolu so skvelými prevádzkovými vlastnosťami. Dnes sa pozrieme na jej luxusnejšie vybavenú verziu s vlastným návrhom od spoločnosti Gigabyte.

 

 

Nepôjde len o zmenu v dizajne plošného spoja a osadení dvojslotového chladenia WindForce, karta prináša bonus v podobe vyšších pracovných frekvencií. Spomínané chladenie WindForce pozostáva z trojice pomalobežných ventilátorov a plní svoj účel viac než dobre, viac v kapitole o prevádzkových vlastnostiach. O dostatočné napájanie grafickej karty je postarané cez 6 + 8pin, k toré s jednou fázou navyše dáva väčší priestor pre pretaktovanie.

Gigabyte pretaktovalo plne aktivované jadro GK104 tohto modelu na frekvenciu 1071MHz s GPU Boost frekvenciou až 1131Mhz (pri našom testovaní pracovalo s omnoho vyššou hodnotou). GDDR5 pamäte ostali na pôvodnej frekvencii s akou prišla referenčná karta, 1502MHz. Viac technických detailov nájdete na nasledujúcej strane.

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Technické detaily

Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v nasledujúcej tabuľke.

 

GeForce GTX 670

GeForce GTX 680

Gigabyte GTX 680 OC

Jadro:

GK104-325GK104-400GK104-400
Výrobný proces:28nm28nm28nm
Veľkosť jadra:~294 mm^2~294 mm^2~294 mm^2
Počet tranzistorov:~3540 miliónov~3540 miliónov~3540 miliónov
Počet aktívnych clustrov:788
Frekvencia jadra:915 MHz + Turbo1006 MHz + Turbo1071 MHz+ Turbo
Frekvencia pamäte:1502 MHz1502 MHz1502 MHz
Kapacita, typ pamäte:2048 MiB, GDDR52048 MiB, GDDR52048 MiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:915 MHz + Turbo1006 MHz + Turbo1071 MHz+ Turbo
Počet TFUs:112128128
Počet TAUs:112128128
Počet ALUs:7x Vec192
(1344SPs)
8x Vec192
(1536SPs)
8x Vec192
(1536SPs)
Počet ROPs323232
Podpora Direct3D:11.111.111.1
Pixel fillrate:29 280 - 34 560 MPixels/s32 200 - 35 500 MPixels/s34 300 - 36 000 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:102 480 - 120 960 MTexels/s128 800 - 142 100 MTexels/s137 100 - 143 900 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
29 280 - 34 560 MTexels/s32 200 - 35 500 MTexels/s34 300 - 36 000 MTexels/s
Z-sample rate:102 480 MSamples/s128 768 MSamples/s137 088 MSamples/s
AA-sample rate:204 960 MSamples/s257 536 MSamples/s274 176 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:2460 - 2903 GFLOP/s3090 - 3410 GFLOP/s3290 - 3453 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:
(1/24 zo SP)
102 - 120 GFLOP/s
(1/24 zo SP)
129 - 142 GFLOP/s
(1/24 zo SP)
137 - 144 GFLOP/s
Geometry rate:3660 MTriangles/s4024 MTriangles/s4282 MTriangles/s
Šírka zbernice:256 bit256 bit256 bit
Priepustnosť pamäte:192,26 GB/s192,26 GB/s192,26 GB/s

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Testovacia zostava

Do našej testovacej zostavy s doskou Asus P8P67 Deluxe (recenzia) sme osadili procesor Core i7 2600k (recenzia), ktorý je pretaktovaný a výsledky by nemal ovplyvniť bottleneck z jeho strany. Ako zdroj je použitý nadpriemerne vybavený Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.

 Testovacia zostava PC.sk
Procesor
Intel Core i7-2600k @ 4.5 GHz
HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté
Chladenie
Noctua NH-U12P SE2
2x NF-P12-1300 ~ 900rpm
Matičná doska
Asus P8P67 Deluxe
LGA 1155, P67 Express Chipset (B3), BIOS 2302
Pamäte
G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV
1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V
Pevný disk
Samsung 500GB
SATA II, 7200rpm, 16MiB cache
Zdroj
Enermax  MaxRevo 1350 W
80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready
Skrinka
SilverStone FT02B-W
Midi Tower
Monitor
Samsung SyncMaster 305T+
(30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
Operačný systémWindows 7 Ultimate 64-bit

Testované grafické karty a použité ovládače:

  • AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
  • AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
  • nVidia GeForce GTX 670 (915/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.33 WHQL
  • nVidia GeForce GTX 680 OC (1.071/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.42 WHQL

Za poskytnutie procesora Core i7 2600k ďakujeme spoločnost Intel

Za poskytnutie matičnej dosky Asus P8P67 Deluxe ďakujeme spoločnost Asus

 

 

Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax

 

 

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

 

 

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

 

 

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Metodika testovania

Herné testy prebiehajú vždy s maximálne možnými detailami a to v troch rozlíšeniach: 1.680 x 1.050, 1.920 x 1.200, 2.560 x 1.600. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené priamo v ovládačoch grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá testovaná scéna premeraná v troch pokusoch, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.

Testované hry
Anno 2070Direct3D 11, verzia 1.01
Batman: Arkham CityDirect3D 11, verzia 1.1
Battlefield Bad Company 2Direct3D 11, verzia
Crysis WarheadDirect3D 10, verzia 1.1
Crysis 2Direct3D 11, verzia 1.9
Colin McRae Dirt 2Direct3D 11, verzia 1.2
Metro 2033Direct3D 11, verzia 1.1
S.T.A.L.K.E.R. Call of PripyatDirect3D 11, verzia 1.6.02
Benchmarky
3DMark 11
Direct3D 11, verzia 1.3
Performance, Extreme
LuxMark
OpenCL, verzia 2.0, 64bit
Room Scene, 2016 Triangles
MediaEspresso
AMD APP, nVidia CUDA, verzia 6.5
1GiB súbor -> iPhone 4
Unigine Heaven
Direct3D 11, verzia 3.0
4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High

S novými hrami, hlavne pre tie s deferred renderingom, sme sa rozhodoli vyradiť merania s 8xMSAA. Tie hry, ktoré to umožňujú, budú odteraz pretestované v najvyššej kvalite obrazu za použitia režimu 4xMSAA a tie s DR so zapnutým MLAA/FXAA. Celkový výkon grafických kariet už nebudeme rozdeľovať na režimy 4x/8xMSAA, ale len na základe použitého rozlíšenia.

Ovládače

Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa dole priložených screeshotov (okrem série HD 6xxx, pri ktorej používame filtrovanie textúr v režime High Quality).

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - 3DMark 11, Unigine Heaven, Luxmark

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je posledná verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša podporu nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Prepracovaný je aj test fyziky, v ktorom bol PhysX nahradený open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

Luxmark

ilustračný obrázok

Luxmarkje voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Anno 2070, Batman Arkham City

Anno 2070

ilustračný obrázok

V najnovšom pokračovaní stratégie Anno 2070 sa po prvýkrát dostávame do budúcnosti. Napriek tomu, že hra beží na rovnakom engine ako Anno 1404, moderné prostredie hry je kompletne prepracované a obohatené o efekty najnovšieho Direct3D 11 rozhrania. Naše testy prebiehajú na začiatku kampane počas 20s.

1920x1200   2560x1600

Batman Arkham City

ilustračný obrázok

Pokračovanie najlepšej komiksovej hry súčasnosti Batman beží na upravenom Unreal Engine 3 s podporou Direct3D 11. Skvelú atmosféru v hre dopĺňajú grafické efekty ambient occlusion, teselácia a zároveň niekoľko úrovní PhysX nastavení (off, normal, high). Testovanie prebieha v stavanom benchmarku.

1920x1200   2560x1600

 

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead

Battlefield Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

1920x1200   2560x1600

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh hry Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom engine ako jednička Cryengine 2. V kampani sa dostanete do role bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a s prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1920x1200   2560x1600

 

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Crysis 2, Colin McRae Dirt 2

Crysis 2

ilustračný obrázok

V novej časti hry Crysis 2, ktorá je postavená na Cryengine 3, sa dostávame z džungle do mesta. S novým enginom (hlavne po opatchovaní) nám pribudli efekty Direct3D 11 (teselácia) a textúry s vysokým rozlíšením. Hru testujeme v scéne "Dead Man Walking" po dobu 25s.

1920x1200   2560x1600

Colin McRae Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Colin McRae Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1920x1200   2560x1600

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1920x1200   2560x1600

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po skončení dielu Shadow of Chernobyl. Call of Pripyat beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

1920x1200   2560x1600

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Spotreba, Hlučnosť, Teploty

Spotreba

Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF. 

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

 

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

 

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 IdleCrysis
jadropamäteVRMjadropamäteVRM
Gigabyte GeForce GTX 680 OC32°C32,5°C41,1°C65°C78,9°C87,6°C
nVidia GeForce GTX 67032°C44,9°C36,5°C77°C79,7°C92,9°C
nVidia GeForce GTX 68035°C37,2°C44,3°C78°C76,3°C74,2°C
AMD Radeon HD 795037°C39,2°C39,4°C70°C70,9°C57,1°C
AMD Radeon HD 797037°C38°C38,9°C78°C84,1°C75,4°C

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Pretaktovanie, Výkon po OC

Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v troch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možne regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie.

Gigabyte GeForce GTX 680 OC

Cez možnosti Power Target, GPU Clock Offset a Memory Clock Offset som túto nereferenčnú GeForce GTX 680 pretaktoval na 1286/1700MHz (+110/400MHz), o 86MHz viac ako som dosiahol u referenčnej verzie. Spotreba zostavy sa z pôvodných 299W dostala na 320W. Spolu s ňou stúpla hlučnosť na 46,6dBA (pri porovnaní s referenčnými verziami stále relatívne tichá) a tiež teploty pre jadro/pamäte/VRM na 69/79,2/98,3°C. 

Výkon po pretaktovaní a škalovanie

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Zhrnutie výsledkov

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len výsledky z 8 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 670.

1920x1200   2560x1600

Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Záver

Nereferenčná GeForce GTX 680 s WindForce chladením od Gigabyte patrí k tomu najlepšiemu, čo možno na trhu s grafickými kartami nájsť. Trojica ventilátorov je v uzavretej bedni nepočuteľná a ani pri záťaži nedáva o sebe príliš vedieť. High-end riešenie ako sa patrí. Aj pri týchto nízkych otáčkach ventilátorov je karta dobre chladená a má nižšie teploty ako jej referenčná verzia. Spotreba bez záťaže je porovnateľná s Radeonmi HD 7900. Exceluje v záťaži, kde vychádza o 20W úspornejšia ako jej hlavný rival Radeon HD 7970.

Nereferenčný Kepler od Gigabyte je výrobcom pretaktovaný na frekvenciu 1071MHz pre jadro, pamäte ostali na pôvodnej frekvencii 1502MHz. Frekvencia jadra však dosahuje omnoho vyššie frekvencie, GPU Boost držal kartu počas našich testov permanentne v rozmedzí 1167-1178MHz. Pri tejto frekvencii je karta výkonnejšia ako Radeon HD 7970 vo väčšine z testovaných hier. Najväčší problém jej robí hra Metro 2033, kde stráca niekoľko percent z celkového hodnotenia.

V porovnaní s referenčnou verziou prináša vyšší výkon, lepšie prevádzkové vlastnosti a zároveň aj OC možnosti. Rozdiel je aj v cene, za túto nereferenčnú verziu od Gigabyte si priplatíte približne o 10-15eur viac.

Grafická karta Gigabyte GeForce GTX 680 OC si od nás odnáša ocenenie tip redakcie pc.sk.
 

Gigabyte GeForce GTX 680
Plusy
Mínusy
- pretaktovaná od výroby
- výkon
- tiché chladenie v kombinácii s nízkymi teplotami
- lepšie OC ako referenčná verzia
- PhysX
- lepšia spotreba ako Radeon HD 7970
- cena
- 2GiB Vram

Za zapožičanie grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 680 OC ďakujeme spoločnosti Gigabyte.

Komentáre (3)
delegat
Aky priemer maju ventilatory na tejto karte?
davison
80 mm
RingKingKong
Maintenant, dans le monde d'aujourd'hui, où les gens sont à la recherche de leur ligne de poils sur les procédures de cheveux artificiels du cuir chevelu (haarsystem), a été très apprécié. Implant de cheveux artificiels a été générée dans la liste des plus acceptables, se rapporte généralement à un cheveu, accumulés autour du cuir chevelu. Perruques de cheveux humains, les raisons de la demande à la fois les hommes et les femmes. Pas même Mme perruques accessoire, mais ceux-ci peuvent avoir à utiliser un autre but. Perruque de cheveux artificiels, qui est en fait composée de différentes stratégies ont été installés dans le personnel de la tête chauve homme. Les gens veulent aujourd'hui pour obtenir un processus de cheveux de la perruque, ils ont quelques idées dans la pensée.
Pridať nový komentár
TOPlist