Recenzia: Catalyst 9.6 WHQL

V nasledujúcej recenzii sa komplexne pozrieme na najnovší „júnový“ Catalyst ovládač od AMD/ATi pre Radeon HD grafické karty. Vďaka spoločnosti Asus sme mohli porovnať jeho výkon na referenčnej Radeon HD 4890 s predchádzajúcimi verziami Catalyst ovládačov. Okrem výkonu nás samozrejme zaujímali aj nové features, kvalita obrazu a spotreba v 2D režime. Pokiaľ chcete vedieť ako dopadli testované ovládače v jednotlivých kritériách, tak odporúčam čítať ďalej...  

Úvod

Súboj medzi nVidiou a AMD/ATi sa neodohráva len čisto v oblasti hardvéru – GPUs. Na to, aby sa mohli grafické karty presadiť voči konkurencii potrebujú aj nemenej kvalitné grafické ovládače. Jedna aj druhá spoločnosť preto často uverejňujú nové ovládače, ktoré majú umožniť grafickým kartám najmä v nových hrách podať adekvátny výkon k ich technickým parametrom. V extrémnom prípade sa dokonca môže stať, že nový ovládač je nutný na spustenie danej hry. Kalifornský výrobca čipov má pri tom jednu veľkú výhodu, mnohé hry patria do ich TWIMTBP programu a nVidia teda úzko spolupracuje s developermi už pri vývoji hier. Na rozdiel od AMD/ATi nezverejňuje nVidia každý mesiac nový ovládač, ale vždy vtedy, keď to pokladá za potrebné. Najmä pri uvedení novej generácie čipov je potrebný nový ovládač, ktorý je zoptimalizovaný na novú architektúru.


Samotný grafický ovládač Catalystu 9.6 s označením „8.62“ je datovaný na 15. mája 2009 a má WHQL certifikát od Microsoftu, na ktorý sa musí čakať určitá doba, okolo 2 týždňov. Preto bolo možné vydať ovládače až 15. júna. V 64bit verzii pre operačný systém Windows Vista má kompletný balík s CCC okolo 58MB, o pár MB menej ako predchádzajúce verzie. Stiahnuť sa dá už tradične zo stránky game.amd.com. Podporované sú znovu len všetky Radeon HD grafické karty, teda od HD2000 série vyššie aj keď AMD/ATi sľúbila podporu všetkých Radeon kariet v tz. kvartálnych ovládačoch. Ďalej sú podporované všetky All-in-Wonder/Theate, FireStream a aj integrované grafické karty (IGPs). Od Catalystu 9.5 sa jedná už o druhý „unified“ ovládač, ktorý je len s miernymi úpravami dostupný pre všetky Windows operačné systémy. Pre konečného zákazníka to znamená okamžitú dostupnosť novej verzie ovládača pre jeho OS, najmä Windows 7.


„Júnový“ Catalyst 9.6 WHQL prináša, ako väčšina ovládačov, nové bugfixy, CrossFire profily a zvýšenie výkonu. AMD/ATi píše v Release Notes o nárastoch výkonu s jednou grafickou kartou v Company of Heroes (do 25% s HD 4600, do 10% s HD 4800) a World in Conflict (do 30%). Nové profily sa podpísali pod zvýšenie CrossFire výkonu do 13% v Crysis a 11% v Crysis Warhead.


Ďalšie ovládače, ktoré sme zaradili do dnešnej recenzie sú Catalyst 9.4 a 9.5 WHQL. Rozhodli sme sa pre tieto ovládače, nakoľko staršie už oficiálne nepodporujú našu grafickú karta – Radeon HD 4890 od Asus. V krátkosti sa teda pozrieme na najväčšie zmeny v Catalyste 9.5 WHQL s ovládčom „8.612“, datovaným na 28. apríla. Jedná sa o prvý „unified“ ovládač s WDDM 1.1 WHQL certifikátom pod Windows 7 pre Radeon HD 2000 až HD 4000 sériu. Ďalej priniesol vylepšenia s ATi Stream – bugfixy v ATi video Converter a zvýšenie výkonu. Zvýšenia výkonu mal priniesť aj v hrách BattleForge, Unigine Tropics a Company of Heroes. Ďalšie informácie a detaily nájdete v jeho Release Notes. Posledný a zároveň najstarší testovaný ovládač Catalyst 9.4 WHQL s číselným označením „8.60“ priniesol okrem bugfixov a CF profilov len jedinú novinku – AutoTune tlačidlo v „Overdrive“ časti CCC. Ako už názov napovedá, stlačením sa bude snažiť aplikácia sama nájsť najvyššie frekvencie pre vašu Radeon HD 4000 grafickú kartu. Viaceré informácie sú v Release Notes.


Ovládače sme si podrobne predstavili, poďme sa pozrieť na ich výkon. Vďaka spoločnosti Gigabyte sme mohli uskutočniť testy ovládačov na novej „Nehalem“ testovacej zostave s príslušným 800W ODIN zdrojom. Výkon ovládačov sme testovali pochopiteľne v nových hrách, aby sa mohli prejaviť optimalizácie novších Catalystov. Konkrétne v hrách Crysis Warhead, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Racedriver: GRiD a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. Nemohli sme vynechať ani 3DMark Vantage. Ako grafickú kartu sme použili referenčnú Radeon HD 4890 (Recenzia je v príprave), poskytnutú spoločnosťou Asus. Testy prebehli, ako je už zvykom, v rozlíšení 1920x1200, na 30“ LCD SyncMaster 305T+ od Samsung. (recenzia na PC.sk)



Testovacia zostava

Každú grafickú kartu sme testovali na nasledujúcej zostave s čisto naformatovaným pevným diskom a nanovo nainštalovaným operačným systémom.

Testovacia zostava:



  • Procesor: Intel Core i7 920 (4 jadrový "Nehalem" procesor, 45nm, 8MB L3 cache, 6,8 GHz QPI, zapnuté SMT) pretaktovaný na 3800 MHz
  • Základná doska: Gigabyte GA-X58-Extreme (čipset Intel X58, podpora Nehalem procesorov, vodou chladená NB)
  • RAM: 6GiB DDR3 GooDRAM, 1520 MHz (6-7-7-28-1T)
  • Zvuková karta: Creative X-Fi Titanium
  • HDD: 750GB Western Digital Caviar 7500AAKS
  • Zdroj: Gigabyte ODIN 800W (+80% )
  • DVD mechanika: Plextor PX-716A
  • Operačný systém: Windows Vista Ultimate 64bit, Service Pack 1, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)


Za poskytnutie produktov by sme sa chceli poďakovať spoločnostiam:
Bez ich podpory by nebolo možné uskutočniť túto recenziu.

Použité ovládače:

  • Catalyst 9.4 WHQL
  • Catalyst 9.5 WHQL
  • Catalyst 9.6 WHQL
Použitá grafická karta:

GPU-Z 0.3.4 screenshoty použitej Asus Radeon HD 4890

Použité benchmarky:

Syntetické:

  • 3DMark Vantage, Direct3D 10, verzia 1.0.1
Hry:
  • Call of Duty: World at War, DirectX 9, verzia 1.4
  • Crysis Warhead, Direct3D 10, verzia 1.2
  • Far Cry 2, DirectX 9, verzia 1.02
  • Racedriver: GRiD, DirectX 9, verzia 1.2
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, Direct3D 10(.1), verzia 1.5.09
Každý test prebehol minimálne dvakrát a prvý priebeh sme nebrali do úvahy. Takto sme odstránili prepad FPS pri načítaní textúr a ďalšie faktory, ktoré by sa mohli negatívne prejaviť na výkone. Hodnoty minimálnych/maximálnych FPS v tabuľkách sú zaokrúhľované na celé čísla a priemerné FPS na dve desatinné miesta. Vo všeobecnosti sme testovali s maximálnymi detailami v rozlíšeniach 1920x1200, 2560x1600 so 4xMSAA/8xMSAA a 15xAF/16xAF. Pokiaľ nebolo možné zapnúť AF v hre, vynútili sme ho v ovládači. Obdobne sme postupovali pri vyhladzovaní hrán (AA). Vyššie rozlíšenie s AA, AF je ideálnejšie, nakoľko sa stáva grafická karta limitujúcim faktorom a v jednotlivých testoch sa tak ukáže jej výkon.

Použité programy:
Nastavenia v grafických ovládačoch:

Po dôkladnom premyslení a analýzach kvality obrazu oboch čipov sme sa rozhodli pre nasledujúce nastavenia kvality obrazu v ovládačoch.

ATi Catalyst:
  • Catalyst AI: Standard
  • Mipmap Detail Level: High Quality
  • V-sync: Use application setting
  • Antialiasing (AA): Use application settings, 4xMSAA/8xMSAA (box filter)
  • Anisotropic filtering (AF): Use application settings/16x
  • Adaptive Antialiasing: Off


Výsledná kvalita obrazu je teda podobná, dosiahnuť úplne identickú je ale momentálne nemožné. Bližšie sme sa venovali kvalite obrazu v článku: R600 pod drobnohľadom (časti: Porovnanie AA, AF, AI), kde je kvalita obrazu čipu R600 porovnaná s G80. Nakoľko vychádza RV770 z R600 sa ani kvalita obrazu nezmenila voči R600. Rovnako to platí pri porovnaní G8x/G9x s G200(b). Ako vidieť z nastavení, G8x/9x/200 grafické karty poskytujú väčšie možnosti nastavenia kvality a majú s maximálnym možným nastavením, kvalitnejší a takmer dokonalý anizotropný filter.



3DMark Vantage



ilustračný obrázok

Najnovší prírastok do rodiny 3DMarkov od fínskeho výrobcu softvéru Futuremark s názvom „Vantage“ je pokračovateľom 3DMark 2006, ktorý po vizuálnej stránke už nezodpovedal dobe a s novšími grafickými kartami bol čoraz viac limitovaný procesorom. Vývojári sa preto rozhodli pri novinke vsadiť na Direct3D 10 API, v ktorej je od základu naprogramovaný. Jeho technická stránka je celkovo na veľmi vysokej úrovni a druhý GPU test „New Calico“ ponúka aj po vizuálnej stránke veľa. Sú použité fyzikálne korektné simulácie pohybu látok, Parallax Occlusion Mapping, FP-16 HDR rendering, Depth of Field, Raytracing a ešte mnohé iné render techniky či efekty. Nie je prekvapením, že aj najnovšie grafické karty nedokážu zobrazovať veľa obrázkov za sekundu na obrazovkách. Viac informácií si môžete prečítať v recenzii: 3DMark Vantage. Naše grafické karty sme testovali v extreme presete, čo znamená rozlíšenie 1920x1200 so zapnutým 4xMSAA, 16xAF a detaily nastavené na extreme.



Feature 3DMark Vantage testy: Catalyst 9.4 WHQL
Catalyst 9.5 WHQL Catalyst 9.6 WHQL
CPU Test 1 3305,48 Plans/s 3300,73 Plans/s 33001,98 Plans/s
CPU Test 2 29,34 Steps/s 29,27 Steps/s
29,16 Steps/s
Texture Fill 886,80 GTexels/s 886,80 GTexels/s 886,71 GTexels/s
Color Fill 6,00 GPixels/s 6,00 GPixels/s
5,99 GPixels/s
Parallax Occlusion Mapping 26,82 FPS 26,86 FPS
26,83 FPS
GPU Cloth 24,36 FPS 24,35 FPS
24,46 FPS
GPU Particles 44,17 FPS 44,18 FPS
44,30 FPS
Perlin Noise 60,47 FPS
60,51 FPS 60,50 FPS
V GPU testoch podáva s Asus Radeon HD 4890 najelepší výkon, paradoxne najstarší testovaný ovládač - Catalyst 9.4 WHQL Oba novšie ovládače dosahujú s rovnakou kartou mierne nižšie FPS, a preto je aj GPU scóre o pár bodov nižšie. Nie je to však nič tragické. Prekvapivý je ale na bod rovnaký výsledok Catalystu 9.5 WHQL a 9.6 WHQL. Podobne nezaujímavo dopadli výsledky feature testov. Jedine Catalyst 9.6 WHQL sa mohol v GPU cloth a particles testoch mierne odsadiť od starších ovládačov, inak sú výsledky až príliš podobné.



Call of Duty: World at War


ilustračný obrázok
Call of Duty: World at War je piatym pokračovateľom Call of Duty série a prebral veľa zo štvrtého dielu – Modern Warfare. Okrem rovnakého enginu, ktorý je od 2 verzie stále vylepšovaný, sa podobajú aj po grafickej a hernej stránke. Najväčší rozdiel je v dobe, kedy sa odohráva dej hry. Vývojári z Treyarch sa rozhodli znovu pre druhú svetovú vojnu. Celkovo je v single-player móde k dispozícii 15 misií, rozdelených do dvoch častí – Európa a Tichý oceán. Obdobne sa striedajú osobnosti v ktorých prechádza hráč misie - pvt. Miller (USA) a pvt. Petrenko (Rusko). Po grafickej stránke boli vylepšené simulácie ohňa a dymu, využívajú sa lepšie shader efekty a častejšie paralax-mapping. Mierne však zaostávajú textúry a zvuky zbraní. Chýba naďalej podpora Direct3D 10, a tak sa využíva jeho predchodca DirectX9.

Pre porovnanie výkonu sme pomocou aplikácie FRAPS merali 35s začiatku misie „Relentless“, odohrávajúcej sa v džungli na ostrove „Peleliu“. Jedná sa o graficky náročné scény s výbuchom a následnou paľbou. Všetky detaily boli nastavené na maximum, 4xMSAA a 16xAF bolo zapnuté v hre.

Hneď v prvej testovanej hre sme zaznamenali malý nárast výkonu nových Catalyst 9.6 WHQL ovládačov oproti predchodcom, napriek tomu, že v Release Notes nepíše AMD/ATi o nárastoch výkonu v Call of Duty: World at War. Nárast je naozaj malý, nejedná sa však o chybu v meraní, pretože sme aj po viacerých testoch zaznamenali vyššie FPS ako s ostatnými Catalystami. Catalyst 9.5 a 9.4 WHQL sú na jednej úrovni, pričom rozdiely sú opäť veľmi malé. Zhoršenie kvality obrazu alebo anizotropného filtra sme nezaznamenali so žiadnym testovaným ovládačom.



Crysis Warhead


ilustračný obrázok
Z „Add-on“ Crysis Warhead sa kvôli jeho dĺžke stal nakoniec „standalone“, ktorý vyšiel na trh desať mesiacov po Crysis. Tento krát dostane hráč kontrolu nad špeciálnym vojakom s menom Psycho, ktorý je kolega Nomad-a. Dej sa odohráva paralelne k deju v Crysis a Crytek sľúbil už v popredí viac akcie a výbuchov. Hlavným cieľom vývojárov bolo odstránenie nedostatkov pôvodného Crysis. Okrem prepracovania A.I. mimozemšťanov sa venovali dlho aj optimalizáciám výkonu, aby sa dal Warhead plynulo hrať aj na 500 Euro drahom PC s GeForce 9800 GT. Boli pridané aj nové zbrane, vozidlá a prvky z multiplayera prvej hry. Po grafickej stránke boli vylepšené textúry, výbuchy a tváre postáv. Naďalej sa však využíva prepracovaný engine z Crysis a všetkými jeho technológiami, vrátane Direct3D 10.

Pre porovnanie výkonu ovládačov Catalyst sme odmerali FPS v začiatočných 30s graficky náročného levelu „From Hell´s Heart“ s maximálnymi detailami (Enthusiast), Direct3D 10, 1xMSAA a 16xAF vynúteným cez CCC.

V Crysis Warhead sme zaznamenali v našich testoch mierny pokles priemerných a maximálnych FPS s Catalystom 9.6 WHQL oproti predchodcom. Zvýšila sa ale hodnota minimálnych FPS. Výsledok Catalystov 9.4 a 9.5 WHQL je skoro identický a v priemere oproti najnovšiemu "júnovému" Catalystu o pár FPS lepší. O náraste alebo poklese výkonu sa ale nedá hovoriť, ako v prípade testovaných Catalystov 9.2 WHQL. Momentálne je tu stagnácia výkonu s ovládačmi, čo je pochopiteľné, keďže sa jedná o jednu z graficky najnáročnejších hier na trhu.



Far Cry 2


ilustračný obrázok
Far Cry 2 je druhý diel Far Cry (angl. výkrik z diaľky) série. Na rozdiel od prvého dielu sa dvojka neodohráva na tropickom ostrove ale v africkej savane. Zmenil sa aj vývojársky tím, pretože Crytek sa po nečakane veľkom úspechu Far Cry osamostatnil. O vývoj sa teda staral Ubisoft Montreal, ktorý je aj za Assassin´s Creed. Pre účely simulácie savany bol vytvorený nový engine s názvom „Dunia“. Ten využíva najmodernejšie render techniky – Direct3D 10.1 alebo Direct3D10. Vyniká simuláciu fyziky, ohňa, zmenou dňa/noci a mnohým iným efektami. Úloha vašej postavy je jednoduchá, zabiť „šakala“, obchodníka so zbraňami, ktorý spôsobil otvorený konflikt v južnej Afriky. Hra sa rozprestiera na 50km^2 a k dispozícii sú tri desiatky zbraní, medzi inými aj plameňomet. O dlhú zábavu a grafickú náročnosť je preto postarané.

My sme testovali výkon ovládačov pomocou veľmi dobrého integrovaného „benchmarktool“ v timedeme „Ranch Small“ s maximálnymi (ultra) detailami, 4xMSAA, Direct3D10 a zapnutou A.I. Po troch prechodoch vyhotoví tool aj priemer a priebeh FPS. 16xAF bolo vynútené cez ovládače.



Merania vo Far Cry 2 by až na rozdielne maximálne FPS neboli výraznejšie odlišné. Rozdielny výsledok maximálnych FPS však nepripisujeme ovládačom ale samotnej testovacej scéne, ktorá nie je vždy identická, a tak ovplyvňuje tento údaj. Neostáva nám teda nič iné, ako skonštatovať, že výkon testovaných Catalystov je vo Far Cry 2 na jednej úrovni a kvalita obrazu nebola zhoršená.



Race Driver: GRiD


ilustračný obrázok
Závodný simulátor, vyvíjaný spoločnosťou Codemasters, predstavuj ďalšiu "chuťovku" roka 2008. Už podľa názvu sa dá zaradiť do Race Driver série, neprebral ale DTM základ. Beží na EGO engine, ktorý je odvodeného od NEON enginu známeho z Colin McRaeRallye: Dirt. Kompletne bol ale prerobený model poškodenia a interakcie s okolím. Práve fyzika a možnosť realisticky rozbiť svoje 4 kolesá zožalo veľký ohlas, podobne aj nemenej kvalitná vizuálna stránka hry – textúry, modely áut, osvetlenia. Súčasťou je 45 licencovaných motorových vozidiel, ktoré sú zaradené do 13 kategórií a 89 rôznych okruhov v Európe, Japonsku a USA. Pri testovaní výkonu sme museli znovu siahnuť po aplikácii FRAPS, ktorá zaznamenávala 25 sekúnd našej jazdy na okruhu v Miláne - Castello Ring B. Meranie sa začalo hneď po štarte a daný úsek sme museli prejsť bez kolízie s inými vozidlami. Všetky detaily v hre boli nastavené na maximum, 8xMSAA sme pre odstránenie CPU limitu tiež zapli v hre. 16x anizotropný filter bol vynútený ovládačom.


Najvyšší nárast výkonu s novým Catalystom 9.6 WHQL sme dosiahli v hre o ktorej sa znovu Release Notes nezmieňuje - Race Driver: GRiD. Nárast dvoch FPS v priemere nie je veľa, ale predsa niečo. Možnú chybu merania sme znovu prekontrolovali ďalšími priebehmi. Všetky vykazovali obdobný nárast. Catalysty 9.4 a 9.5 WHQL sú znovu na jednej úrovni, pričom novší dosahuje o pár FPS lepší priemerný výsledok. Kvalita obrazu a anizotropného filtra nebola ako v predchádzajúcich hrách zhoršená, čo je pozitívne.
 


S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

ilustračný obrázok
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky je prequel k prvému dielu S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, vyvinutý ukrajinskou GSC Game World. Clear Sky sa teda odohráva časovo ešte pred prvým dielom. Vaša postava – Narbe, v anglickej verzii Scar sa znovu potuluje v oblasti okolo jadrového reaktora Černobyl. Vo fiktívnom príbehu sa v roku 2006 uskutoční ďalšia explózia v sarkofágu štvrtého bloku elektrárne. Preto sa okolie, nazývané „The Zone“ zmení. Vaša úloha je jasná, zabrániť Strelok-ovi, aby sa dostal do centra Zone. Po technickej stránke bol engine voči predchodcovi ešte prepracovaný a podporuje viaceré nové efekty, od patch 1.05.06 aj Direct3D 10.1. Západy/výstupy slnka, všetky svetelné efekty a tiene sú na najvyššej úrovni. Hanbiť sa nemusí ani pred technicky vyšperkovaným Crysis. Vďaka podpore Direct3D 10 je možné konečne aplikovať aj MSAA na hrany plygonov, čo nebolo v predchodcovi pre Deferred Shading algoritmus možné.

Na porovnanie výkonu ovládačov Catalyst sme využili schopnosť enginu vytvoriť a prehrať timedemo. Vlastné timedemo z mapy Marshland trvá zhruba 60s a odohráva sa cez deň, keď musí grafická karta prepočítavať dráhu slnečných lúčov. O grafickú záťaž je teda postarané. Všetky detaily boli nastavené na maximum, využíval sa Direct3D 10.1 renderpath, 1xMSAA. 16xAF bolo vynútené pomocou CCC.


S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky je spolu s Crysis: Warhead najnáročnejšia hra v ktorej testujeme výkon ovládačov. Nárast výkonu s novými Catalystmi 9.6 WHQL som preto nepredpokladal a môj odhad sa aj uskutočnil. Merania Catalystu 9.6 WHQL vykazujú dokonca mierny pokles FPS oproti predchodcom. Najlepší výsledok sme namerali s Catalystom 9.5 WHQL, ktorý má najvyššie minimálne, priemerné a aj maximálne FPS. Celková kvalita obrazu alebo anizotropného filtra nebola znovu so žiadnym Catalystom zhoršená a je na jednej úrovni.



Porovnanie kvality obrazu

Nebolo by to prvýkrát, čo by bola zhoršená kvalita obrazu pre dosiahnutie vyšších FPS. Porovnali sme preto kvalitu obrazu testovaných Catalystov 9.4, 9.5 a 9.6 WHQL s 8.12 WHQL. Najprv sme pomocou aplikácie Direct3D AF tester skontrolovali anizotropný filter, jeho závislosť na uhloch, presnosť a mip-map stupne.



Catalyst 8.12 a 9.4 WHQL


Catalyst 9.5 a 9.6 WHQL

Už na prvý pohľad je vidieť, že výsledok s Catalystmi 9.5 a 9.6 WHQL ovládačmi je iný ako s Catalystmi 8.12, 9.4 WHQL. V prípade týchto dvoch novších ovládačov už nie je "kvetina" filtrovaná trilineárne, ale len brilineárne. Brilineárny anizotropný filter predstavuje kvalitatívny kompromis medzi trilineárnym a bilineárnym. Je síce kvalitnejší ako čisto bilineárny filter, ale oproti trilineárnemu sa šetrí na kvalite a teda texelfillrate. Z tohto by logicky vyplývalo, že kvalita anizotropného filtra klesa s Catalystmi 9.5 a 9.6 WHQL. Nie je to ale pravda. AMD/ATi len odstránila detakciu zafarbených mip-maps od Catalystov 9.5 WHQL. Preto ukazuje D3D AF tester až od týchto ovládačov skutočnú kvalitu anizotropného filtra na Radeon grafických kartách. V hrách sa teda nič nemení. So zapnutým A.I. sa v nich už vždy filtrovalo menej kvalitne - brilineárne. Potrvrdzujú to aj ďalšie obrázky a fakt, že výkon s Catalystmi 9.5 WHQL nestúpol výraznejšie oproti Catalystom 9.4 WHQL. O tejto skutočnosti sme vás tiež informovali v novinke: Catalyst 9.5 WHQL a anizotropný filter.

Kvalitu obrazu sme testovali aj v hrách, keďže v nich je možné vidieť prípadné nové optimalizácie a z toho vyplývajúci (väčší) shimmering. Kvalitu obrazu jednotlivých ovládačov sme porovnali v dokopy troch moderných hrách – Crysis Warhead, Far Cry2 a Race Driver: GRiD. Vo všetkých menovaných hrách sme nespozorovali žiadne zhoršenie kvality obrazu s testovanými ovládačmi. Príslušné obrázky si môže každý porovnať. Celkovo môžeme skonštatovať, že kvalita obrazu testovaných Catalyst ovládačov je so zapnutým A.I. Standard zhodná s Catalystom 8.12 WHQL so všetkými jeho pozitívami aj negatívami. Nie je naďalej možné nastaviť trilineárny filter v hrách, ale vypnúť len negatívne AF optimalizácie, spôsobujúce väčší shimmering. Konkurencia v podobe nVidie pritom toto všetko ponúka.

porovnanie kvality obrazu v hre Crysis Warhead


Catalyst 8.12 a 9.4 WHQL
 

Catalyst 9.5 a 9.6 WHQL


Catalyst 8.12 a 9.4 WHQL
 

Catalyst 9.5 a 9.6 WHQL

porovnanie kvality obrazu v hre Far Cry2


Catalyst 8.12 a 9.4 WHQL


Catalyst 9.5 a 9.6 WHQL

porovnanie kvality obrazu v hre Race Driver: GRiD


Catalyst 8.12 a 9.4 WHQL
 

Catalyst 9.5 a 9.6 WHQL


Spotreba v 2D

Spotreba v 2D

Nezabudli sme zmerať ani spotrebu, pretože nás zaujímalo, či sa niečo nezmenilo s funkciou šetrenia energie v 2D vďaka novším ovládačom Radeon, oproti ich predchodcom. Pomocou "Voltcraft Energy Monitor 3000" meracieho prístroja sme 5 minút po nabootovaní operačného systému Windows Vista 64bit Ultimate so zapnutou Aero plochou zmerali spotrebu celej zostavy.

  • Catalyst 9.6 WHQL: 235W
  • Catalyst 9.5 WHQL: 234W
  • Catalyst 9.4 WHQL: 235W
Aj výsledky meraní spotreby v 2D režime jednotlivých Catalyst ovládačov dopadli "nezaujímavo". To je ale na druhej strane pozitívne, keďže ani jeden testovaný ovládač nespôsobuje vyššiu spotrebu vo Windowse a features na zníženie spotreby fungujú správne.



Zhrnutie a záver

AMD/ATi sľubuje zvýšenie výkonu s Catalystom 9.6 WHQL len v určitých hrách, ktoré som ja netestoval. Je preto dopredu jasné, že v našich testovaných hrách sa nebude vedieť výkonnostne presadiť voči svojim predchodcom – Catalystom 9.4 a 9.5 WHQL. Nasledujúca tabuľka porovnania výkonu testovaných Catalystov v hrách hovorí jasnou rečou. Rozdiely sú na úrovni 1%, teda minimálne.


Po výkonnostnej stránke teda nie je Catalyst 9.6 WHQL druhým „Catalystom 9.2“ (recenzia). Také nárasty výkonu ale nie je možné vždy dosiahnuť. Kvalita obrazu alebo anizotropného filtra nebola voči predchodcom zhoršená, a preto hodnotíme aj tieto malé nárasty výkonu v Race Driver: GRiD a Call of Duty: World at War, ako pozitívne. Odstránená bola od Catalystu 9.5 WHQL aj „negatívna“ detekcia zafarbených mip-maps, ktorá stála výkon a len klamala Direct3D AF tester. Od týchto ovládačov môžeme konečne vidieť skutočnú „kvalitu“ anizotropného filtra na Radeon grafických kartách. Najnovšie Catalysty prinášajú okrem toho viaceré bugfixy a CrossFire profily, ktoré potešia zvýšením výkonu majiteľov dvoch Radeonov HD. Počas testovania Catalystu 9.6 WHQ sme tiež nezaznamenali žiadne problémy so stabilitou alebo artefakty v hrách. V celkovom hodnotení preto môžeme posledné „júnové“ ovládače pre Radeon HD grafické karty odporučiť. Koncový užívateľ môže inštaláciou len získať – výkon alebo bugfixy.

 
Na záver by sme sa chceli poďakovať spoločnosti Gigabyte za vypožičanie základnej dosky Gigabyte GA-X58 Extreme, zdroja ODIN 800W a spoločnosti Asus za vypožičanie grafickej karty Asus Radeon HD 4890.



Odporúčame prečítať aj:



Komentáre (2)
Nibur
Pekná recenzia , pridávam skúsenosť s COH . Po piatich minútach pád hry. A to proklamovali velký nárast výkonu
avixe
aj mne sa paci... hodnotim 10 z 10...
Pridať nový komentár
TOPlist