Recenzia: 2x Radeon HD 6970 (CrossFire)

ASUS alebo MSI? Súboj dvoch nereferenčných grafických kariet s ťažkotonážnymi chladičmi, DirectCU II versus Lighting. Ktoré z nich opanovalo naše testy?

ASUS vs. MSI (Radeon HD 6970)

Radeon HD 6970 je na trhu už pomerne dosť dlhú dobu, počas ktorej vcelku úspešne súperí s konkurenčnou GeForce GTX 570. Vietor do plachiet mu pridali vyladené Catalysty 11.4, ktorých dopad ste si mohli všimnúť už v recenzii pre Radeon HD 6950 1GiB. A keďže je test referenčnej verzie za nami, dnes si predstavíme dve custom riešenia od spoločností ASUS a MSI, ich dve vycibrené vlajkové lode s jadrom Cayman.

Dominantným prvkom oboch kariet je obrovský chladič, ktorému sekunduje nereferenčné PCB osadené tými najlepšími súčiastkami. Na karte od ASUSu sa vyníma nekompromisné trojslotové DirectCUII chladenie s veľkými 10cm ventilátormi. Ako mu dokáže vzdorovať "len" dvojslotové riešenie od MSI, ktoré taktiež nepatrí k najmenším? Veď Lighting je dlhšia ako dvojjadrový Radeon HD 6990. S väčšou kartou som sa ešte nestretol, existuje vôbec?

Masívnou úpravou prešli aj samotné dosky plošných spojov. U oboch sa zväčšila napájacia kaskáda (MSI – 16 fáz, ASUS – 10 – fáz, referenčná verzia 8 - fáz), referenčný 6+8pin vystriedal 8+8pin a mnoho iných vylepšení, na ktoré sa podrobnejšie pozrieme pri predstavení jednotlivých kariet. Za zmienku stoja ešte takty kariet u ktorých ASUS veľmi nešpekuloval. Jadro DirectCUII pretaktoval na 890MHz, čo je v porovnaní s referenčnou verziou len 10MHz navyše. U MSI si toho dovolili podstatne viac, jadro Lighting pracuje na slušných 940MHz. Frekvencia pamätí ostala u oboch modelov nezmenená.

Ako sme už avizovali v jednej z noviniek, v našej testovacej zostave nastali zmeny. V tomto smere patrí vďaka spoločnosti Enermax, ktorá nám poskytla skutočný klenot medzi zdrojmi - Enermax MaxRevo 1350W. Preto sme kvôli skresleniu vyradili výsledky prevádzkových vlastností z predchádzajúcich recenzií a v dnešnej nájdete porovnanie len s týmito kartami:

Zhora: AMD Radeon HD 6990, MSI Radeon HD 6970 Lighting, ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII, AMD Radeon HD 6950 1GiB

 

Technické detaily

 

Radeon HD 6950 

Radeon HD 6970

ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII

MSI Radeon HD 6970 Lighting

Jadro:

"Cayman" RV970"Cayman" RV970"Cayman" RV970"Cayman" RV970
Výrobný proces:40nm40nm40nm40nm
Veľkosť jadra:~389 mm^2~389 mm^2~389 mm^2~389 mm^2
Počet tranzistorov:~2640 miliónov~2640 miliónov~2640 miliónov~2640 miliónov
Počet aktívnych clustrov:22242424
Frekvencia jadra:800 MHz880 MHz890 MHz940 MHz
Frekvencia pamäte:1250 MHz1375 MHz1375 MHz1375 MHz
Kapacita, typ pamäte:1 GiB, GDDR52 GiB, GDDR52 GiB, GDDR52 GiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:800 MHz880 MHz890 MHz940 MHz
Počet TFUs:88969696
Počet TAUs:88969696
Počet ALUs:352x Vec4
(1408 SPs)

384x Vec4
(1536 SPs)

384x Vec4
(1536 SPs)
384x Vec4
(1536 SPs)
Počet ROPs32323232
Podpora Direct3D:11111111
Pixel fillrate:25 600 MPixels/s28 160 MPixels/s28 480 MPixels/s 30 080 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:70 400 MTexels/s84 480 MTexels/s85 540 MTexels/s90 240 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
35 200 MTexels/s42 240 MTexels/s42 720 MTexels/s45 120 MTexels/s
Z-sample rate:
102 400 MSamples/s112 640 MSamples/s113 920 MSamples/s120 320 MSamples/s
AA-sample rate:204 800 MSamples/s225 280 MSamples/s227 840 MSamples/s240 640 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:2253 GFLOP/s2703 GFLOP/s2734 GFLOP/s2888 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:563,2 GFLOP/s675,75 GFLOP/s683,52 GFLOP/s721,92 GFLOP/s
Geometry rate:1600 MTriangles/s1760 MTriangles/s1780 MTriangles/s1880 MTriangles/s
Šírka zbernice:256 bit256 bit256 bit256 bit
Priepustnosť pamäte:160 GB/s176 GB/s176 GB/s176 GB/s

 

ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII

Trojslotový ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII dorazil v škatuli podobnej ostaným DirectCUII produktom. 

  

Táto masívna karta je len o niečo kratšia ako Radeon HD 6990, cca 29.7cm.

Balenie, ktoré sa dostalo do redakcie bolo mierne chudobnejšie, no mali by tam byť: dve redukcie napájania 6pin -> 8pin, CrossFire mostík, 1x redukcia DVI-> HDMI, užívateľská príručka a inštalačné cd s ovládačmi.

Ako napovedá značenie karty, päť medených 8mm heatpipe je zalisovaných k základni tak, aby mali s jadrom priamy kontakt. Nad nimi je dvojica vysokoprofilových 10cm ventilátorov usadených v kovovej konštrukcii trojslotového chladenia.

  

Nereferenčné PCB je vybavené vysokokvalitnými súčiastkami Super Alloy Power a je navyše vystužené železnou konštrukciou.

Na PCB je celkovo desať fáz, 8 pre jadro a 2 pre pamäte. Ako regulátor napätia pre jadro je použitý SHE ASP0907, s ktorým si poradí len utilita ASUS Smart Doctor. Dostatok šťavy zaručuje nadštandardné napájanie, dvojica 8pin PCIe napájacích konektorov garantuje až 375W.

2GiB GDDR5 pamäť je od Hynixu a jej produktové označenie je H5GQ2H24MFR R0C. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1500MHz, na karte ale pracujú s nižšou (1375MHz).

Radeon HD 6970 DirectCUII má tieto výstupy: 2x (DL/SL) DVI-I konektor a 4x DisplayPort konektor. Pre Multi-GPU zapojenie tu máme dvojicu CrossFire konektorov.

Pracovné frekvencie grafickej karty ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII sú 890/1375MHz. Trocha zamrzí takt jadra, len 10MHz viac od referenčnej verzie.

 

MSI Radeon HD 6970 Lighting

Po recenzii MSI GeForce GTX 580 Lighting sa do redakcie dostal aj najrýchlejší Radeon z tejto úspešnej série. HD 6970 Lighting dorazil vo veľkom červeno čiernom boxe. Karta je tradične bezpečne uschovaná v pevnej penovej výplni v antistatickom sáčku.  

Po vybalení vás ohromí jej "lightweight" dizajn, čo dokazuje obrázok vpravo. Pod kartou Lighting sa vraj ukrýva Radeon HD 6990. HD 6970 Lighting je dlhšia vďaka obrovským rozmerom chladiča, cca 31cm. Jej nereferenčné PCB je o niečo kratšie (približne 28cm).

Súčasťou príslušenstva je okrem dvoch redukcií napájania 6pin -> 8pin aj CrossFire mostík, 3x meracie redukcie, 1x redukcia mini-HDMI-> HDMI a jedna redukcia z DVI-I na D-sub. Samozrejmosťou je užívateľská príručka, krátky manuál a inštalačné cd s ovládačmi.

Menšie porovnanie chladičov DirectCUII a Lighting aka Twin Frozr III. Masívny pasív TF III s piatimi heatpipe trubicami ofukuje dvojica 92mm ventilátorov s technologickou novinkou Propeller Blade. 

Nereferenčné PCB je vybavené vysokokvalitnými Military Class II komponentami a všetky dôležité časti (pamäte, napájacie regulátory) sú pokryté hliníkovým krytom, ktorý dopomáha chladeniu.

Po odstránení hliníkového krytu z PCB je vidieť obrovskú napájaciu časť, celkovo až 18 fáz (referenčná verzia disponuje „smiešnymi“ 8 fázami). 14 fáz patrí napájaniu GPU, 3 fázy pamätiam a jedna pre PLL obvod. Napájanie pamätí je podobne ako u GeForce GTX 580 Lighting riešené z 8pin PCIe konektora, ktoré je voči klasickému PCIe slotu stabilnejšie a menej zašumené.

Priestor pri extrémnom OC zväčšuje dvojica 8pin PCIe napájacích konektorov, ktorá je schopná podľa špecifikácií dodať karte až 375W. 2GiB GDDR5 pamäť pochádza od Hynixu a jej produktové označenie je H5GQ2H24MFR R0C. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1500MHz, na karte ale pracujú s nižšou frekvenciou (1375MHz). 

Pre lepšiu kvalitu napájania je na zadnej strane karty PCB osadená štvorica NEC/Tokin proadlizerov (špeciálny kondenzátor s vysokou kapacitou a nízkym ESR), z ktorých tri patria GPU a jeden pamätiam. Prepínač BIOSov vám umožňuje voľbu medzi dvoma režimami: štandardný BIOS a BIOS so zvýšeným Overdrive limitom v CCC (2000MHz pre GPU a 2000MHz pre pamäte) spolu s 2,5x zvýšením limitu TDP (PowerTune). 

Pozdĺž PCB je umiestnená trojica konektorov s ktorými je možné sledovať veľkosť napätia pre GPU, pamäte a PLL obvod, samozrejme s použitím multimetra. Zaťaženie každej zo 14tich fáz jadra indikuje jej vlastná LED dióda. Blízko nich je vidieť aj dvojicu DIP prepínačov.

Grafická karta HD 6970 Lighting má tieto výstupy: 2x (DL/SL) DVI-I konektor, 1x HDMI a 2x mini-DP konektor. Každý z nich je pozlátený. Pre Multi-GPU zapojenie tu máme dvojicu CrossFire konektorov.

Pracovné frekvencie grafickej karty MSI Radeon HD 6970 Lighting sú 940/1375MHz.

 

Testovacia zostava, Metodika testovania

Testovacia zostava:

  • Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
  • Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 82)
  • RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
  • HDD: 500GB Samsung
  • Zdroj: Enermax MaxRevo 1350W
  • DVD mechanika: Samsung
  • Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
  • Skrinka: SilverStone FT02B-W

Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.

Testované grafické karty a použité ovládače:

nVidia GeForce

  • GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
  • GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
  • GeForce GTX 580 (772/1.544/1002 MHz 1,5 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33

AMD Radeon

  • AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview
  • ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII (890/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.8
  • MSI Radeon HD 6970 Lighting (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.8

Použité rozlíšenia v teste:

  • 1.920 x 1.200
  • 2.560 x 1.600

Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pre náročnosť na grafický výkon je rozlíšenie 2.560 x 1600 doplnené o režim 1xMSAA. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.

Testované hry a benchmarky:

  • Direct3D 10:
    • Just Cause 2 (verzia 1.1)
    • Crysis Warhead (verzia 1.1)
  • Direct3D 11:
    • Metro 2033 (verzia 1.1)
    • Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
    • Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
    • S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)

Syntetické benchmarky:

  • Direct3D 11:
    • 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
    • Unigine Heaven (verzia 2.1)

 

Za zapožičaniie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax

 

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

 

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

 

Nastavenie ovládačov grafických kariet:

Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:

 

3DMark 11, Unigine Heaven

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

 

Alien vs Predator, Colin McRae: Dirt2

Alien vs Predator

ilustračný obrázok

Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Colin McRae: Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

 

Crysis Warhead, Just Cause 2

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

 

Just Cause 2

ilustračný obrázok

Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

 

Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1920x1200 1xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA    2560x1600 4xMSAA

 

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

 

CrossFire

Dvojicu nereferenčných Caymanov som využil pre menší test škálovania v Multi-GPU zapojení. Jedna z kariet musela byť zapojená v treťom PCIe slote (x8 2.0), čo mohlo spôsobiť menší pokles výkonu ~ 1-2%. Obe karty boli podtaktované na referenčné frekvencie Radeonu HD 6970 880/1375MHz. V tabuľke je porovnanie s referenčným Radeonom HD 6970 so staršími ovládačmi (11.2), ktoré jasne dokazuje, že nové ovládače (11.4 a vyššie) prinášajú badateľný nárast výkonu. 

  HD 69702x HD 6970%
3DMark 11Extreme Preset1760349198,4
Unigine Heaven2560x1600 Normal T.19, 28.728.5, 41.444,3
2560x1600 Extreme T.10.3, 20.316.5, 31.957,1
Alien vs Predator2560x1600 1xMSAA19, 34.2642, 71.36108,3
2560x1600 4xMSAA14, 24.2631, 51.32111,5
Colin McRae Dirt 22560x1600 1xMSAA45, 50.1781, 92.283,8
2560x1600 4xMSAA38, 42.6367, 78.283,4
2560x1600 8xMSAA34, 39.4167, 74.3388,6
Crysis Warhead2560x1600 1xMSAA21, 24.0342, 49.53106,1
2560x1600 4xMSAA18, 21.5337, 44.1104,8
2560x1600 8xMSAA17, 19.4334, 40.13106,5
Just Cause 22560x1600 1xMSAA40, 47.1283, 98.56109,2
2560x1600 4xMSAA35, 41.673, 87.52110,4
2560x1600 8xMSAA32, 37.466, 78.12108,9
Metro 20332560x1600 1xMSAA14, 15.328, 31102,6
2560x1600 4xMSAA11, 12.8323, 26.7108,1
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat2560x1600 1xMSAA35, 44.549, 64,3744,7
2560x1600 4xMSAA26, 34.0743, 57.969,9

Spotreba dvoch HD 6970 v Idle bola 167W a 545W v hre Crysis. Teploty 1.GPU (ASUS) = 83°C, 2. GPU (MSI) = 63°C.

 

Spotreba, Hlučnosť, Teploty

Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570/580 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Kvôli skresleným výsledkom boli odstránené merania vo Furmarku.

Spotreba

Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF. 

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Spotreba ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII je vo windowse o nejaký ten Watt vyššia než u referenčnej verzii, rozdiel dosť zanedbateľný. To isté sa dá povedať aj o spotrebe v testovanej hre Crysis.

MSI Radeon HD 6970 je v Idle naopak mierne náročnejšia, vypýta si o 13W viac než Radeon HD 6970 DirectCUII, teda mierne sklamanie. Horšia spotreba v záťaži nie je prekvapením a ide na vrub vyšším taktom a hlavne napätiu.

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Chladenie DirectCUII je v 2D vcelku tiché avšak jeho najväčšou prednosťou je záťaž, v ktorej jeho otáčky vzrástli len minimálne. Tak tichú kartu som v rukách ešte nemal, samozrejme ak nerátam pasívne a alternatívne riešenia.

Riešenie Lighting je vo windowse tichšie, no v záťaži sa vplyvom vyššieho napätia dostáva do vyšších otáčok ako verzia od ASUSu. Napriek tomu ide stále o kultivovaný zvukový prejav, ktorý je tichší ako referenčné karty. 

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 IdleCrysis
jadropamäteVRMjadropamäteVRM
ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII37°C40,4°C42°C74°C87,8°C92,3°C
MSI Radeon HD 6970 Lighting36°C41,8°C54°C67°C73,5°C

93,8°C

 

Pretaktovanie, Výkon po OC

Pretaktovanie je celkom obľúbený spôsob ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia.

ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII TOP

Pretaktovanie ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII je aj napriek skvelému chladeniu a nereferenčnému PCB jedno veľké sklamanie, ktoré začalo nereferenčným regulátorom. Ten nie je možné regulovať iným softvérom než ASUS SmartDoctor. Bez zmeny napätia bol testovaný kus nepretaktovateľný. Situácia sa príliš nezmenila ani so zmenou napätia na 1.25V, stabilné takty boli len 910MHz na jadro, čo sa nedá porovnať ani s pracovnými frekvenciami konkurenčnej karty Lighting.

MSI Radeon HD 6970 Lighting

Podobne ako u GTX 580 Lighting je možné u tejto karty regulovať pomocou programu MSI Afterburner tri rôzne napätia. Okrem U jadra umožňuje zmenu aj U pamätí a PLL obvodu.

Takt jadra tejto nereferenčnej MSI sa pri štandardnom napätí dostal na 970MHz a takt pamätí na 1515MHz, čo je nárast o 3,2% pre jadro a 10,2% pre pamäte. 

Po zdvihnutí napätia pre jadro na 1.25V, pre pamäte na +100mV (PLL obvod ponechané na referenčnom napätí), bola schopná ustáť takty na 985/1570MHz, čo je nárast o 4,8% pre jadro a 14,2% pre pamäte. 

OC výsledok MSI Radeon HD 6970 Lighting pri štandardnom a zvýšenom napätí 1.25V

 

Výkon po pretaktovaní

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

 

Zhrnutie výsledkov

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy zo 6 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 580.

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA    2560x1600 4xMSAA    2560x1600 8xMSAA

 

Záver

ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII

Karta ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII vo mne zanechala mierne zmiešané pocity. Pri prvom zoznámení vás určite ohromí jej masívny chladič. Trojslotové chladenie DirectCUII patrí určite k tým najväčším a zároveň najvydarenejším, hlavne čo sa týka zvukového prejavu v zaťaženom stave. Karta však beží takmer na referenčných taktoch a chladenie má menej práce ako TFIII u konkurenčnej Lighting. V porovnaní s ňou je pozitívom spotreba karty v Idle, ktorá kopíruje referenčný Radeon HD 6970.

No kto pri tak obrovskom chladiči očakáva aj lepšie možnosti pri pretaktovaní bude dosť sklamaný. V tomto smere sa nepriblížila po zvýšení napätia ani pracovným taktom Lighting.

 

MSI Radeon HD 6970 Lighting

Po vydarenej GeForcke GTX 580 z rovnomennej série sa budem z veľkej časti opakovať, pretože MSI spravilo skvelú prácu aj u červených. MSI Radeon HD 6970 Lighting je rovnako vydarená a jej výkon, chladič Lighting a nereferenčné PCB s obrovským potenciálom z nej robia výnimočnú kartu. Oceňujem  najmä obrovské napájanie a možnosť zvýšenia TDP (PowerTune), ktoré odstráni obmedzenie limitujúce ostatné Cayman karty pri vyššom pretaktovaní. MSI k nim pribalila aj možnosť úpravy troch napätí (jadro, pamäte, PLL obvod). Výsledkom vyšších taktov je karta o 6% výkonnejšia ako jej referenčná verzia. K plusom radím aj chladič TwinFrozr III, ktorý podáva solídne výsledky a udrží kartu na nízkych teplotách.

K slabším stránkam patria najmä jeho obrovské rozmery a vyššia spotreba v Idle. MSI Radeon HD 6970 Lighting je dokonca väčšia ako dvojjadrový Cayman HD 6990 a do skrinky SilverStone FT02B-W ju bolo možné osadiť až po odstránení krytu ventilátora. K menšej kritike musím zaradiť aj spotrebu v Idle, ktorá je podstatne vyššia ako u ostatných kariet AMD v tejto výkonovej kategórii.

ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII
Plusy
Mínusy
- Tiché chladenie v režime 3D
- Spotreba bez záťaže
- Eyefinity
- Rozmery
- OC potenciál
MSI Radeon HD 6970 Lighting
Plusy
Mínusy
- Pretaktovaná od výroby
- Nadštandardne vybavené PCB s možnosťou zmeny napätia GPU, Mem, PLL
- 2 BIOSy (vyššie TDP, 2.5x PowerTune)
- Extrémne možnosti v pretaktovaní
- Tiché chladenie v režime 2D
- Eyefinity
- Rozmery
- Spotreba bez záťaže

Za zapožičanie grafickej karty Asus Radeon HD 6970 DirectCUII ďakujeme spoločnosti Asus.

 

 

Za zapožičanie grafickej karty MSI Radeon HD 6970 Lighting ďakujeme spoločnosti MSI.

 

 

Za zapožičaniie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax

 

Komentáre (19)
emPORiO
Tieto Asus grafiky s chladicom DirectCUII su riadny fail. Daju na nu obrovsky chladic ktory sa neda ani poriadne vyuzit. Len upravit BIOS, zvysit napatie a taktovat co to da. Moja GTX570 DCUII ma asi tiez ten regulator napatia ... no nemozem menit napatie v ich softe.
LordKJ
"Len upravit BIOS, zvysit napatie a taktovat co to da." A co viac si chcel? , teda naco upravovat bios? k recke ako , ze sa nedostal ani na 910 , zaujimave no ..
davison
:) S tým som sa ešte nestretol, aby sa niekto sťažoval na super chladenie. Bol by si radšej, keby bol chladič menší a uhučaný? :) Neviem či sa to dá porovnávať, ale mal som v poslednej dobe česť s viacerými verziami VGA s chladením DCII od Asus, ale s menšími dvojslotovými verziami a tie na mňa veľký dojem nespravili. Najmä ventilátory ani nie tak úrovňou hluku, ale skôr charakterom hluku rušili omnoho viac než napr. fany na kartách Gigabyte. Neviem či sa to dá spájať aj s týmito trojslotovými chladičmi. Naopak mám veľmi dobrú skúsenosť s Gigabyte Windforce 3x na viacerých kartách. Ventilátory sú aj pri 70% otáčok veľmi tiché, dokonca aj pri 100% otáčkach to nie je nič rušivé a hlavne charakter hluku, ktorý produkujú je pre ucho veľmi "príjemný". Mierim práve tam, pretože namerané hodnoty hluku sú jedna vec, ale subjektívne vnímanie vec druhá. Ak by autor článku mal osobnú skúsenosť s obidvoma riešeniami, rád by som vedel jeho názor v tejto veci ohľadom porovnania Windforce 3x a tohto trojslotového riešenia od Asusu. Twin Frozr III ani nespomínam, tie ventilátory sú na tom jednoducho zle. Zachraňuje ich len to, že na väčšine kariet je pasív veľmi efektívny a nemusia ísť do vyšších otáčok. Ale skúste im len tak na skúšku vytočiť 100% otáčok a z toho tornáda sa človek zblázni. Oproti Windforce 3x sa jedná o rádovo niekoľkonásobne vyšší hluk, pocitovo. Majitelia GTX 560 Ti Hawk by o tom vedeli rozprávať.
Kyselinka
Musim s tebou suhlasit. Mam 580-ku s windforce a aj na 100%rpm zvuk fanov nie je vobec otravny. No skoda tej vapor chamber. K recke: GJ yesper :)
davison
Toto som nepochopil, vysvetlíš bližšie? ... "No skoda tej vapor chamber."
Kyselinka
Mal som na mysli to, ze keby GB vyriesili chladenie inak, ako pouzitim vapor chamber, bolo by chladenie este ucinnejsie a pri este nizsom hluku ;)
davison
To si nemyslím. Podľa mňa je vapor-chamber momentálne najefektívnejší spôsob odvádzania tepla u PC komponentov /čo sa týka vzduchového chladenia samozrejme/ a je priestorovo najmenej náročný. Heatpipes potrebujú priestor na otočetie a prechod rebrovaním. Navyše efektivita heatpipe je daná veľkosťou styčnej plochy s čipom /u heatpipes s priamym kontaktom/, čo je vždy problém u heatpipes umiestnených po stranách čipu. Naopak ak je použitá ešte základňa ako styčná plocha s čipom, tak je to ďalší medzikus medzi zdrojom tepla a heatpipes, čiže každé z týchto riešení má svoje "muchy". Vapor-chamber je v tomto smere na tom lepšie, pretože tvorí jednoliaty kus a odvod tepla je tak nezávislý od miesta kontaktu s čipom. Samozrejme vždy záleží od nadimenzovania chladiča pre danú kartu. Ale práve na riešení Asus je vidieť, že ak treba spraviť ultimátne chladenie s použitím klasických heatpipes, vyžiada si to zrejme viac miesta než pri použití vapor-chamber. Aspoň takto to dedukujem ja, aj keď nie som žiadny odborník v tomto smere. :)
flanker
OC? Zkus pro ASUSku utilitu GPU Tweak, je kompatibilní se všemi novějšími kartami! A funguje, možná ten SmartDcotor jen blbne...Nebo byla karta nějaká je*lá :)
Satano
.
Satano
tak, tak... 560Ti HAWK je super karta so super chladením... :)
DeerDance
Po precitani OC casti som zagooglil a pozrel zo 4 eng recenzie... dvaja to vytiahli na vyse 1GHz s asusom - guru3d, hardwareheaven. HardOCP to dal na 950, pureOC 965 a asi nezvisovali napatie aspon tak to znie popisu.. takze tak...
yesper
takychto vysledkov som videl kopec, na mile vzdialene od stability... takze tak
emPORiO
Mne je chladic nanic ... ja mam na nej vodny blok. Len to som zopakoval, ze daju vykonny trojslotak a plosny spoj nieje dobre navrhnuty / napatie sa da zdvyhnut len mierne. Cize preto modifikaicia BIOSu a povolenie vatcsieho rozsahu maximalneho napatia jadra. Napr. na GTX570 DCUII je zakladne napatie 1.038mV a maximum povolene je 1.1mV. JJ vyborna recka ... recky grafik mam najradsej. V teste s prehladom kraluje MSI grafika. Keby AMD grafiky mali podobny vykon vo foldingu, tak uz davno by som mal tuto MSI.
davison
Jaj takto... tak som ťa správne nepochopil. Ono je to asi navrhnuté s iným zámerom, s ohľadom viac na prevádzkové vlastnosti než na taktovací potenciál. Mne osobne to sedí, aj keď obetovať na to 3 sloty sa mi vidí tiež zbytočné. Hlavne keď iní to vedia spraviť podobne aj v dvojslotovom prevedení. A možno je to tak trochu aj zámer, lebo pri vyššej dostupnej voltáži by to mohlo výrazne ohroziť predaj výkonnejších modelov výrobcu /v tomto prípade GTX 580 DCII/ a to u Asusu asi nechcú. :)
LordKJ
zaujimave , ja u 6950 DCII nemam problem zvysovat voltaz.. ale to nevadi , mozno u nvidie to je zas inak , neviem. keby mal GB 2GB verziu 6950tky tak by som bral tu , ale mal som na vyber MSI vs Asus (TFIII vs DCII) tak som zobral Asus :) bodaj by MSI "nekralovala" ked ma vyssi takt ...
davison
Ťažko tipovať, nejaký zámer za tým určite bol, ale to môžme len hádať...
emPORiO
Nejde len o to, ze ma viac MHz ... bral som to celkovo. Sice ta spotreba je o nieco vyssia ale to bude tymi MHz navyse.
LordKJ
no ved , a vcom inom "kraluje" ?
radek1910
aj ked teraz napisem od veci,ale nevieti mi niekto poradit kde by som nasiel test alebo recenziu na tuto kartu? Gigabyte Radeon HD 6850, 1GB DDR5 (256 Bit), DVI, HDMI, DP, BOX mam o nu zaujem...vdaka....
Pridať nový komentár
TOPlist