Radeon HD7000 grafické karty sa budú viac podobať tým od nVidie

AMD plánuje s budúcou generáciou grafických čipov veľké zmeny, najväčšie od dôb HD2900.

Budúca generácia grafických kariet od AMD, s kódovým značením Southern Islands a novinárskou verejnosťou nazvanou HD7000, sa objaví už tento rok. Pred pár dňami to oficiálne potvrdila samotná spoločnosť AMD. Francúzsky Hardware.fr priniesol aj niekoľko veľmi zaujímavých faktov o tom, ako budú tieto nové čipy vyzerať.

Nová generácia zaznamená úplný odklon od architektúry Radeon čipov, akú poznáme dnes. AMD opustí svoj dizajn VLIW (Very Large Instruction Word), ktorý zaviedla s príchodom HD2900 a  ktorý s úpravami prešiel až do dnešného VLIW4 u Radeon HD6000. Dá sa povedať, že s predchodcami nebude mať táto už 5 rokov vyvíjaná architektúra veľa spoločného.

Pozornosť sa venuje hlavne všeobecným výpočtom prostredníctvom grafického procesora, alias GPGPU. Podobný smer nabrala už dávnejšie aj konkurenčná nVidia. Vo všeobecnosti má architektúra za úlohu uľahčiť vývojárom softvéru programovanie jednak pre GPU-computing, tak aj pre 3D rendering. Veľký dôraz je kladený na vyššiu efektivitu celého procesu výpočtov na GPU.

Obdobne ako nVidia u svojich GeForce, aj AMD v nových Radeonoch použije skalárne jednotky, ktoré dokážu spracovávať dáta na sebe celkom nezávisle. Okrem architektúry shaderov sa zmenia aj ďalšie časti jadra, ako napríklad Front-End či štruktúra Cache pamäte.

Pribudne nová časť nazývaná ACE - Asynchronous Compute Engine. Táto bude slúžiť iba pre podporu výpočtov, do procesu 3D-renderingu zasahovať vôbec nebude. Je to rozdiel oproti staršiemu dizajnu, kde sa na obe úlohy používali rovnaké jednotky.

Tradičné SIMD jednotky už nebudú prítomné, namiesto nich AMD zavedie tzv. CU - Compute Units. Každá CU obsahuje jednu skalárnu a štyri malé, nezávislé SIMD jednotky, podobne ako u nVidia čipov. Výpočtový výkon by mal byť podobný ako u dnešných Cayman VLIW4 čipov, no s podstatne lepšou efektivitou.


Pohľad na nový stavebný prvok Radeon grafických čipov - Compute Unit (CU).

Výraznejšieho zlepšenia by sa mala dočkať aj teselácia. Rovnako ako u nVidia Fermi pribudne podpora ECC - korekcie chýb pre pamäte, čo je nutnosťou pre profesionálne nasadenie vo výpočtových farmách a pracovných staniciach.

Bližšie detaily budú známe až v priebehu nasledujúcich mesiacov. Herný výkon ani ďalšie informácie nie sú zatiaľ k dispozícii. Dá sa ale konštatovať, že AMD zvolila veľmi podobnú cestu, akou sa uberá už dlhšie roky nVidia.

Komentáre (6)
mmichalll
Uvidíme ako to dopadne, možno aj prejdem na červenú stranu :D
LordKJ
hmm , bude to zaujimave.. , momentalne grafiky su fajn :) , do dlhodobeho hladiska aj lepsia volba. (neratam 580)
Frosty
ja by som uvital physx
TomKocuR
Na PhysX u AMD kariet zabudni (myslím že je jasné prečo). A navyše, na akú riť by to tam aj dávali, keď nVidia to už optimalizuje pre procesory, ktoré na to majú ajtak dosť výkonu. Takže podľa mňa podpora PhysX na kartách je čím ďalej, tým väčšia zbytočnosť, a navyše strašne preceňovaná u zelených.
Frosty
vsak to ze je to len na Nvidiach to je kruty rasizmus.
LordKJ
"PhysX is a proprietary realtime physics engine middleware SDK developed by Ageia (which itself was acquired by Nvidia in February 2008[1])" nestaci ako vysvetlenie?
Pridať nový komentár
TOPlist