EN

Predaje digitálnej hudby klesli, polepšili si vinylové platne

 
Po prvý krát od spustenia hudobnej služby iTunes (28.apríila 2003 v USA)  zaznamenal americký hudobný priemysel pokles predaja digitálnej hudby. Naopak, predaje vinylových platní vzrástli.

Zatiaľ čo pokles predaja digitálnych singlov bol očakávaný kvôli slabším predajom v prvých 3 kvartáloch roka, prepad predajov digitálnych albumov bol prekvapením, nakoľko albumy odštartovali rok slušnými predajmi.
 
V reči konkrétnych čísel to znamená, že za rok 2013 klesol predaj digitálnych singlov o 5,7% na 1,26 miliardy kusov z predchádzajúcich 1,34 miliárd. Predaj digitálnych albumov klesol iba nepatrne o 0,1% za 117,6 milióna jednotiek z predošlých 117,7 milióna. Tvrdí to služba Nielsen SoundScan.
 
Zatiaľ čo hlavní predstavitelia hudobného priemyslu spočiatku odmietali príznaky indikujúce, že digitálne predaje budú oslabené chuťou spotrebiteľov po streamingu hudby, v druhej polovici roka mnoho z nich pripúšťa, že predplatené služby ako Spotify prispeli k oslabeniu digitálneho predaja. SoundScan však zatiaľ nezverejnil výročné čísla vzťahujúce sa k streamovanej hudbe. Mnohí vedúci hudobného priemyslu však veria, že nárast príjmu zo streamovania vykompenzoval pokles príjmov z predajov digitálnej hudby.
 
 
Celkovo klesol predaj albumom o 8,4% na 289,4 miliónov kusov z necelých 314 miliónov albumov predaných v roku 2012. Predaje CD zaznamenali prepad o 14,5% na 165,4 miliónov jednotiek z 193,4 v roku 2012. Naopak, polepšili si vinylové platne. Ich predaj sa zvýšil o 31,9% na 6 miliónov kusov zo 4,55 miliónov v roku 2012. To znamená, že vinylové platne tvoria rovné 2% všetkých predaných albumov v USA. Vedú CD s podielom 57,2% nasledované predajom digitálnych albumov s 40,6%. Predaje kaziet a DVD získali podiel 0,2%.
 
 
Najpredávanejším vinylovým albumom bol Random Acces Memories od zoskupenia Daft Punk. Predalo sa 49000 nosičov.
 
Najlepšie predávajúcim sa albumom je 20/20 od Justina Timberlake, ktorý dosiahol 2,43 milióna predaných kusov. Druhým najviac predávaným albumom je The Marshall Mathers LP 2, od Eminema, ktorého sa predalo 1,73 milióna kusov. Tretí skončil Luke Bryan s albumom Crash My Party. Predalo sa 1,52 miliónov kusov tohto albumu.
 
 
Najlepšie predávajúcou sa pesničkou za rok 2013 bola Blurred Lines od Robina Thicke v spolupráci s T.I.&Pharellom. Predalo sa jej 6,5 milióna kusov. Nasleduje Macklemore & Ryan Lewis featuring Wanz s piesňou Thrift Shop, ktorej sa predalo 6,1 milióna kusov. Pesničke Radioactiove od Imagine Dragon sa predalo 5,5 milióna. Rok 2012 vyhral Gotye s piesňou Somebody That I Used To Know, ktorej sa predalo 6,8 milióna.
 
V roku 2013 prekonalo 106 piesní miliónovú hranicu oproti 108, ktorým sa to podarilo v roku 2012.
 
Pokiaľ ide o žánre tak najlepšie sa v roku 2013 darilo R&B. Predaje tohto žánru vzrástli o 1,2% na 50,7 milióna kusov z 50,1 milióna v roku 2012, čo je úctyhodný výsledok vzhľadom na pokles celkového predaja o 8,4%. Spomedzi ďalších žánrov spomeňme EDM (Electronic Dance Music), ktorého predaje nepatrne klesli o 0,3% na 8,8 milióna kusov. Rock zaznamenal pokles o 5,9% na 100,8 milióna kusov.
 
Zdroj: billboard
 
Pridať nový komentár
TOPlist