Návratnosť investícií do online marketingu

Tlačová správa: Až 96% ľudí na Slovensku vyhľadáva cez Google, preto je pre Váš biznis dôležité zamerať sa najmä na marketing vo vyhľadávaní.

 Ten môžeme robiť viacerými spôsobmi. Medzi najpoužívanejšie techniky patrí SEO a PPC reklama. SEO, alebo anglicky Search Engine Optimization je súbor techník, ktorými sa môže dostať webová stránka na popredné výsledky vo vyhľadávaní na kľúčové slová, ktoré zadávajú ľudia do vyhľadávačov. Na rozdiel od toho je PPC (Pay Per Click ) reklama platenou reklamou vo vyhľadávaní Google. Princíp PPC reklamy spočíva v tom, že inzerent za reklamu platí až vo chvíli, keď na ňu potenciálny klient klikol.

Na začiatku by sme však mohli podotknúť, že sa snažíme porovnávať dva dosť výrazne odlišné online marketingové nástroje. SEO považujeme za nástroj s dlhodobou návratnosťou (efekt sa dostaví po niekoľkých mesiacoch a môže trvať až roky), avšak PPC je nástroj s krátkodobou až strednodobou návratnosťou (efekt sa dostaví za pár dní, až mesiacov, pričom trvá bezprostredne len počas kampane, alebo krátko po nej).

Je chybou, že niektorí marketéri sa snažia často SEO a Linkbuilding službami nahradiť práve PPC aktivity. Jednoducho, je to podobné ako by sme sa snažili nahradiť počítač myšou, alebo klávesnicou. V prípade nášho počítača, myši a klávesnice ide o komplementárne produkty, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Taktiež SEO a PPC sa z pohľadu marketingu vzájomne dopĺňajú. Pokiaľ 77 % užívateľov kliká na organické výsledky vyhľadávania, ďalších 23 % užívateľov kliká na platené výsledky vyhľadávania.  

SEO vs. PPC
1. Podľa štatistík Google kliká na platené PPC reklamy 23% užívateľov a zvyšných 77% užívateľov prichádza z organického vyhľadávania.

 

Ak si zoberieme podiel klikov na prvý odkaz vo vyhľadávaní Google, tak 43% má neplatený výsledok a 23% zostáva plateným výsledkom.  


  


2. Ideálne je využitie SEO v niektorých špecifických segmentoch, kde je zákaz reklamy, prípadne je neetické reklamovať služby, ako sú napríklad farmaceutický priemysel, právne služby, či tabakové výrobky. Vybudujete si veľmi účinnú a nenásilnú reklamu, ktorá neporušuje žiadne právne a ani etické pravidlá. Užívateľ sa dostane na Vašu stránku prirodzeným vyhľadávaním a nenásilnou formou. Ako príklad môžeme uviesť nášho klienta DentalPlus, kde po zapracovaní SEO nastal 10 násobný nárast bežných pacientov a 5 násobný nárast pacientov v oblasti zubných implantátov a protetiky.  


  


- 13 kľúčových slov v TOP 3 pozíciách Google,
- zvýšila sa celková návštevnosť webu 2 násobne,
- zvýšila sa návštevnosť z Google 3 násobne,
- zvýšili sa počty objednaných pacientov telefonicky až natoľko, že klient v strede spolupráce zmenil stratégiu a začali sme budovať pozície stránky v Google na iné výkony (pôvodne bežní pacienti, potom zubné implantáty, teraz dentálna hygiena).
Bod pre SEO.

  3. Aby sme však nevyzdvihovali len SEO, musíme pripomenúť, že platená reklama Google AdWords, teda PPC reklama prináša takmer okamžitú návštevnosť. Ako náhle prebehne rýchla kontrola reklamných textov zo strany Google, tak sa reklama začne zobrazovať ihneď vo vyhľadávaní. Efekt môžeme pozorovať okamžite, na rozdiel od SEO, čo je dlhodobý proces.
Bod pre PPC.

  4. V súčasnosti platená reklama Google AdWords ponúka veľký počet variant reklám s čoraz presnejším zacielením. Môžete mať reklamu vo vyhľadávaní a v obsahu (search a content) pričom v rámci contentovej reklamy, čiže reklamy v obsahovej sieti je možné zvoliť viacero formátov reklám, ako sú napríklad bannery, video reklama na YouTube, alebo kombinácia viacerých médií súčasne. Mimochodom, vedeli ste, že YouTube je druhý najväčší vyhľadávač hneď po Google?
 Bod pre PPC.

Návratnosť investície

ROI, alebo v preklade „Return On Investments“ vypočítame nasledovne:
ROI (%) = výnosy / investície *100%
Ako ROI označujeme pomer zarobených peňazí k peniazom investovaným. ROI teda uvádza výnos v percentách z minutej čiastky.
Pre lepšiu predstavu výpočtu ROI uvádzame príklad: predávate tenisky a z predaja každého páru máte 100€. Platíte si PPC reklamu a jeden návštevník Vás stojí 1€. E-shop máte dobre SEO optimalizovaný a dokážete predať tenisky každému 20-temu návštevníkovi. Konverzný pomer máte slušných 5%.  

Ako z toho vypočítať ROI? Predaj jedného páru tenisiek Vás stojí 20€ (20 návštevníkov po eure), výnosy sú 100€. ROI teda bude 100 / 20 * 100% = 500 %. Predaj tenisiek sa Vám oplatí. Pokiaľ by však ROI vyšiel pod 100% (napríklad keby ste predali iba každému 110-temu návštevníkovi), už sa Vám tento spôsob predaja neoplatí, pretože ROI nižší než 100% znamená stratu.
 Z vyššie uvedeného príkladu je zrejmé, že ROI je jeden z rozhodujúcich marketingových ukazovateľov obchodnej efektivity webu.
Mimochodom, vedeli ste, že podľa prieskumu 45% firiem vôbec ROI nemeria?  

Čo je lepšie? SEO, alebo PPC?
Nemôžeme jasne vylúčiť ani jednu možnosť. Klady a zápory oboch nástrojov sú dosť vyrovnané, avšak správne načasovanie a rozdelenie rozpočtu na online marketing je to najdôležitejšie. Každý projekt je individuálny, avšak základom je dobré SEO, kedy máte istotu, že Váš web ostane vždy vyhľadávaný.
Pri krátkodobých projektoch, ako napríklad sezónne podnikanie, školenia, jazykové kurzy, či časovo limitované ponuky, je ideálne ich posilňovať PPC reklamou. Ak efektívne rozdelíme rozpočet medzi SEO a PPC, tak dosiahneme veľmi zaujímavé výsledky.

  Ako prvý príklad uvádzame klienta Bittner print, kde bol použitý produkt Go to market a boli dosiahnuté nasledujúce výsledky:

  

- zvýšili sme počet vyplnených objednávok 10 násobne po 3 mesiacoch spolupráce a 11 násobne po 4 mesiacoch spolupráce,
- zvýšili sme hodnoty PageRank web stránky,
- zvýšili sme organickú návštevnosť web stránky o 88,84 %,
- zvýšili sme počet kľúčových slov na prvej stránke v Google z 2 na 60,
- zoptimalizovali sme web stránku na 104 kľúčových slov v top 20tke,
- zvýšili sme povedomie značky BITTNER PRINT na internete o 15%.

  Ako druhý príklad uvádzame klienta z oblasti vzdelávania, konkrétne ide o jazykovú školu, kde bol efektívne rozdelený rozpočet z PPC kampaní na SEO a PPC:



- dynamicky a efektívne sme rozdeľovali rozpočet
- zvýšili sme počet konverzií o 46%, pričom sme takmer vôbec nenavyšovali celkový mesačný rozpočet na marketing
- zvýšili sme počet celkových návštevníkov o 29,20%
- zvýšili sme počet jedinečných návštevníkov o 39,42%
   Veríme, že Vám tento článok dostatočne objasnil problematiku návratnosti investícií do online marketingu. V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať na www.onlinetoro.sk.
 

Pridať nový komentár
TOPlist