Minirecenzia knihy, Veľký plán od Stephena Hawkinga a Leonarda Mlodinowa

Každý sa už aspoň raz zamyslel nad tým, prečo je svet okolo nás práve taký aký je a nie iný. Či sme výnimoční a jediní vo vesmíre a či sme už objasnili všetky záhady vesmíru alebo nás ešte len čaká veľký prielom vo fyzike.

Ak ste si vždy priali nájsť odpovede na tieto otázky, tak práve pre vás je určená najnovšia kniha od svetoznámych fyzikov Stephena Hawkinga a Leonard Mlodinowa, ktorí nám chcú týmto brilantným kúskom priblížiť ako a prečo vznikol náš vesmír tak, aby umožňoval život. V knihe sa nezriedka aj za pomoci vtipného výroku alebo anekdoty vusvetľuje ako sa vlastne formuluje fyzikálny zákon, čo to ten zákon vlastne je a čo má správny zákon popisovať. Dozviete sa o dvoch základných pilieroch modernej fyziky, kvantovej mechaniky a teórii relativity. Autori nás cez tieto teórie priblížia k pochopeniu, že nič nie je tak zrejmé a určité, ako sa na prvý pohľad zdá, že aj pod zdanlivo nesúvisiacimi vecami sa skrývajú tie najdôležitejšie otázky modernej fyziky. Dozviete sa o snahe vedcov z celého sveta spojiť teóriu relativity, ktorá popisuje makroskopické objekty ako planéty, galaxie a kvantovú teóriu, ktorá vysvetľuje, ako sa správajú mikroskopické častice hmoty akými sú atómy a ešte menšie subatomárne častice.

Po uvedení do základov problematiky nám autori ukážu, že spojenie mikro a makro teórii, ktoré popisujú náš svet je nevyhnutné k pochopeniu, prečo a za akých okolností vznikol vesmír ako ho poznáme dnes a či ten náš vesmír nie je len jeden z mnohých, ktorý vznikol pri Veľkom tresku (Big bang). Pútavým spôsobom nám knižka ukazuje, či je možné začleniť stvoriteľa do kreácii vesmíru alebo či existuje a ak áno prečo stvoril vesmír presne tak, aby umožnil život. Rozoberá umelú inteligenciu a darvinizmus, kde ukazuje aké to máme vlastne šťastie, že práve ten náš vesmír a naša planéta umožnila inteligentný život.

Vydarenou časťou knihy sú obrázkové príklady, na ktorých sa vysvetľujú kvantové efekty ako dvojštrbinový experiment s Fullerénmi, vlnenie či princíp gravitácie. Ku každému opisovanému javu alebo objavu nechýba menší príbeh, ako sa k nemu došlo. Občas sa zasmejete nad tým, aká cesta k nim viedla. Dozviete sa zaujímavé fakty o známych bádateľoch akým bol nepochybne Richard Feynman a ďalší.

Knihu na slovenský trh prináša vydavateľstvo Slovart. Je preložená do slovenského jazyka výborným prekladateľom a astrofyzikom Igorom Kapišinským. Chválim kvalitnú väzbu, papier a kvalitu obrázkových materiálov. Obsahuje aj tradičný slovníček pojmov, ktoré sa v knihe vyskytujú a vysvetľuje ich.

Umberto Eco bráni filozofiu

Kniha vyvolala zaujímavú reakciu jedného z najvýznamnejších súčasných intelektuálov Umberta Eca (autor kníh Meno ruže, Foucaultovo kyvadlo, Baudolino a  mnohých ďalších). V článku Star Trek a smrť filozofie polemizuje s myšlienkou, že fyzika preberá riešenie základných filozofických otázok a činí tak filozofiu mŕtvou prezentovanou v knihe Veľký plán. Star Trek sa do reakcie zamiešal kvoli spolautorstvu Leonarda Mlodinowa na tvorbe scenárov pre sériu  Star Trek: The Next Generation.

Na Ecov článok zareagoval Igor Kapišinský v eseji Obrana Hawkingova.

Autori: Stephen Hawking a Leonard Mlodinow
Kniha: Veľký plán, Slovart, 2011