Maťo Urbašík: Autopilotovi Tesly by riadenie v meste nezveril

, Autor: Pavol Bobik

S Maťom Urbašík sme sa rozprávali o Tesle. O aute, ktoré prinieslo do sféry elektromobilov to, čo priniesol iPhone do sféry smartfónov. Tesla priniesla urýchlenie prechodu k elektromobilom, zmenu hry na tvrdo konkurenčnom trhu. 

Prinášame začiatok rozhovoru. Celý rozhovor s jeho 28. otázkami a odpoveďami si môžete prečítať v našom diskusnom fóre na tomto linku.

Na otázky čitateľov odpovedal Maťo Urbašík, ktorý

  • je majitelom Tesly už 2 roky
  • založil startup, NaTesle.sk, ktorý umožňuje ľudom zajazdiť si na tomto elektromobile
  • je nadšeným elektromotoristom

Otázka: Ktorá vec sa ľuďom pri/po jazde v Tesle najviac páčila?
Maťo Urbašík: Jednoznačne zrýchlenie. To najčastejšie. Je to tichý kultivovaný ťah bez prerušovania (bez prehadzovania) ktorý pripomína štart lietadla.

Otázka: Čo Tesle chýba? Niečo čo majú iné autá, a čo by Tesla mohla mať?
Maťo Urbašík: Drobnosti, napr. odvetrávané sedadlá (Model X má, do Modelu S sa nedá ani pri najlepšej výbave dokúpiť - zvláštne), soft-close dverí (Model X má dokonca aj viac - sám dvere aj zavrie, do Modelu S sa nedá nič priobjednať).

Otázka: Jedna rýchla otázka ... Tesla alebo Ferrari? :)
Maťo Urbašík: Toto nie je veľmi na porovnanie, ale keď už, tak Tesla: 1. je lacnejšia 2. je praktickejšia (napr. 5-7 ľudí + batožina) 3. nízke prevádzkové náklady (cca 2-4€/100km) atď...

Otázka: Pre Tesly nakúpené po 1.1.2017 už nebude možnosť zadarmo používať sieť supercharger. Čo to bude znamenať v nákladoch na kilometer v porovnaní s konvenčným pohonom?
Maťo Urbašík: 2-4€/100km

Môj názor: Supercharger (SC) je však od začiatku myslený tak, že človek nabíja denne doma, platí si svoje 2-3€ na 100km a keď ide občas na dlhšiu trasu, použije SC, ktorý má úplne zdarma bez obmedzení. Veľa ľudí to však asi zneužíva a SC používajú stále. Tým prenášajú na Teslu všetky svoje dopravné náklady. A to tak myslené podľa mňa nebolo. Preto musela Tesla zakročiť.

Otázka: Pri masovejšom rozšírení plugin vozidiel sa dá očakávať vyššia náročnosť na kapacitu elektrickej siete v určitých časoch (je predpoklad, že väčšina ľudí zapojí auto na nabíjanie po návrate z roboty). Ako vidíš možné problémy, ktoré s tým súvisia a ich riešenie?
Maťo Urbašík: Nárast vozidiel nebude nárazový, distribučné spoločnosti budu mať podľa mňa dostatok času na prispôsobenie sa. V konečnom dôsledku viac elektriny predajú, viac zarobia. Zároveň čím viac bude elektroáut, tým menej energie (nie len elektrickej), budeme musieť dodávať do rafinérií. Laici často a radi zabúdajú na fakt, že aj výroba paliva stojí energiu a nie málo. Musk dokonca povedal, že keby sme razom switchli všetky vozidlá na energiu a prestali vyrábať palivo, máme pre nich dosť energie už len tým, že "vypneme" rafinérie.

Otázka: Elektromobily sa často prezentujú ako menej kazivé z dovodu absencie motora, napriek tomu na weboch sa občas objavujú informácie o nespoľahlivosti Tesly a predraženych súčiastkach (čelne sklo a brzdové doštičky rádovo za tisícky eur). Aká je tvoja priama skúsenosť?
Maťo Urbašík:
- oprava čelného skla 400€ aj s rakúskou cenou práce. To však bolo v 2015tom a odvtedy vraj zdraželi, vraj to stojí 1000€.
- Doštičky bežným používaním (vďaka rekuperácii) by mali auto prežiť.

Celý obsiahly rozhovor s Maťom Urbašíkom si môžete prečíťať v tomto vlákne diskusného fóra.

Sponzorom rozhovorov s čitateľmi je spoločnosť GIGABYTE.

 

 

Kľúčové slová
Rozhovor s čitateľmi
Po kliknutí na vybrané kľúčové slovo sa vám automaticky zobrazia všetky súvisiace články na pc.sk

startup? kupim si auto a poziciavam ho? to je definicia start-upu? kupim htc vive a tiez budem startup? nic len sa smejem zaujimave..

Z diskusie som sa nedozvedel (nepadla taka otazka) ako je to s dojazdom v zime.
Naschval sa pytam v zime, ked je spustene vyhrievanie predneho aj zadneho skla z dovodu rosenia , pripadne odmrazovania + spusteny ventilator na ufukovanie skla.
Samozrejme aj so zapnutym kurenim.
Predsa sa nabudem v aute za 100k vozit v kozuchu a to bez ohladu, na aku vzdialenost cestujem.
Jasne, ze nejakych 10 min. cloveku nevadi, ale viac ako 20-30 minut uz pri takej cene auta odmietam.
Takze aky je dojazd so zapnutym kurenim (napr. nastavenych 20'C) a aky to ma vplyv na zivotnost baterie?
Alebo je to len na letne predvadzacky pred babami z Los Ancheles?

Zima baterkam pravdepodobne nerobi dobre, dojazd moze byt nizsi. Ale asi to nebude katastroficky zle, pretoze potom by sa Tesla nepredavala tak dobre v Norsku :)

V Norsku je znacnu cast roku zima vacsia nez v LA a Tesla aj ine elektroauta sa tam predavaju viac nez dobre. Len v septembri sa v Norsku predalo 600 Tesiel, do decembra 2015 sa v Norsku predalo viac nez 10 tisic Tesiel Modelu S. Uz v aprili minuleho roka tam mali registrovanych 50 tisic elektroaut.

Mna zaujima realny dojazd, nie predaje v Norsku.
Napriklad o kolko mi klesne dojazd v zime, pri dennom dochadzani do prace 160km (80 tam a 80 spat).
Ze su predaje ake su, je vecou dotacnej politiky tamojsej vlady.
V Norsku je Tesla oslobodena od:
- platby DPH (co je v hotovosti ovela viac, ako nasich 5000Eciek)
- parkovanie zadarno aj v miestami vyhradenymi pre Tesly
- nabijanie zadarmo v hustej sieti verejnych nabijaciek (dotuje stat, nie firma Tesla)
- oslobodenie od myta (Oslo okolo 1000 eur/rok, zvysne oblasti do 2000 eur/rok)
- moznost jazdit v expresnych pruhoch pre autobusy (v Osle uz uvazuju o obmedzeni tej vyhody, pre preplnenost pruhov Teslami)
- oslobodenie od dialnicnych poplatkov
-----------------------------------------------
Ono sa to zda velmi pekne, ale ma to aj druhu stranu.
Tesiel je tam uz tolko, ze ich vlada uvazuje o postupnom zruseni vsetkych vyhod a ponecha len odpustenie DPH.
To moze nakoniec viest k tomu, ze Tesly zdrazeju takmer o polovicu a stanu sa tazko predajne, nakladovo uz budu na urovni klasickych aut.
Ved ich to aj stoji nejake prachy, rocne cca 470mil. eur/rok
.
Ale k tomu dojazdu....
Vyjadrenie realnej Norky "Za najvýraznejšiu nevýhodu elektromobilu považuje nórska diplomatka dojazd. Podľa štatistiky nórskych úradov však dojazd postačuje na väčšinu ciest tamojších vodičov, najmä každodenné cestovanie do práce a naspäť."
Takze aj pri tak hustej a statom dotovanej sieti nabijaciek, je to problem.
Teraz, ked je to zadarmo, to nikto az tak velmi nevnima, ale ked sa dotacie skoncia, co potom?
.
Takze este raz, aky je realny dojazd v zime, v relativnom tepelnom pohodli?

Poslať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
TOPlist