A je to tu - konzola PlayStation 4 oficiálne ohlásená

Po skoro siedmych rokoch Sony oficiálne odhaľuje špecifikáciu PlayStation 4 a jej periférií. A že sa máme na čo tešiť.

Na akcii "See the future" v New Yorku sa Sony konečne odhodlala zverejniť špecifikácie chystaného PlayStation 4. Bolo možné vidieť nový ovládač Dual-Shock 4, obdobu Kinectu v podobe PS4 Eye, mnoho vychytávok spojených s prepojením konzoly a mobilného zariadenia, no samotnú konzolu Sony neukázalo. 

PlayStation 4 bude po stránke hardvéru takmer ako PC - po MIPS a Power procesoroch Sony poprvýkrát použije procesor AMD s inštrukčnou sadou x86-64, teda rovnakou, akú má bežné PC. To bude mať dozaista výhodu pri portovaní hier z konzol na PC - architektúra oboch systémov už nie je tak odlišná. Samotné srdce konzoly bude SoC (System on Chip) AMD Jaguar s ôsmimi jadrami, zatiaľ však o neznámej frekvencii. Oproti IBM Cell v PS3 má viac jadier, no predpokladá sa, že nebude mať tak vysokú frekvenciu - Cell kmital až na 3.2GHz, výkonnostne by však procesor mal postačovať.

Procesor má tiež integrovaný grafický čip (samozrejme od AMD), s výkonom 1.84 TFLOPs a 18-timi výpočtovými klastrami, čo by malo odpovedať 1152 Stream procesorom a 72 textúrovacím jednotkám. Výkonnostne tak bude o niečo málo pred Radeonom 7850.

Zaujímavým spôsobom bude riešená pamäť systému - CPU aj GPU totižto budú zdieľať 8GB GDDR5 s priepustnosťou 176GB/s. Také Core i7 s DDR3 a priepustnosťou okolo 16-20GB/s môže zblednúť závisťou. Akým spôsobom pristupujú oba čipy k pamäti sa neuvádza, môžeme špekulovať, či majú oba subsystémy každý vlastný radič, alebo len jeden centrálny. Nakoľko GPU je obvykle veľmi hladné, odhryzne si pravdepodobne väčšiu šírku pásma, na druhej strane, procesor sa určite uspokojí aj s troškou, veď bežne je pripojený na zlomok takej prenosovej rýchlosti. Každopádne, "bežný" x86 procesor doplnený o pamäť typu GDDR, to tu ešte nebolo.

Tak ako aj predchádzajúca generácia, aj PlayStation 4 bude mať pevný disk, zrejme už v ďaleko väčšej kapacite než PS3. Opäť bude prítomná BD-ROM mechanika, schopná čitať 6-násobnou rýchlosťou BluRay médiá. Čo sa konektivity týka, k dispozícii bude USB 3.0, gigabitový Ethernet, WiFi 802.11b/g/n, BlueTooth 2.1 (síce nie najnovší štandard, ale pre pripojenie ovládačov stačí), HDMI, optické a analógové výstupy pre zvuk/video. Medzi portami bude aj tzv. aux port, do ktorého sa bude pripájať napr. kamera PS4 Eye.

S novou konzolou príde aj nový ovládač - DualShock 4.

(DualShock 4, kliknutím zväčšíte)

Základ tvorí rokmi overená klasika - štvorica smerových tlačidiel, dva joysticky, štvorica funkčných tlačidiel a štyri tlačidlá na zadnej strane. Je tu však pár zásadných noviniek - prvou je touchpad v strede ovládača, čo by malo trochu oživiť zaužívané ovládanie hier.

Na zadnej strane ovládača pribudol svetelný panel, pod ktorým sa nachádzajú tri LED diódy, pričom okrem informovania hráča tiež slúži k sledovaniu pohybu hráča prostredníctvom kamery Eye. Tlačidlá Start a Select sa po novom zlúčili do jedného tlačidla Options, pribudlo tlačidlo Share, ktoré má slúžiť k rýchlemu zdieľaniu napr. replay videí z hier a pod. Novinkou je tiež integrovaný reproduktor, pokiaľ chcete súkromie, je tu konektor pre headset Mono (mal by byť v balení spolu s konzolou). Ovládač je bezdrôtový, nabíjať ho bude možné dokovacou stanicou, alebo cez microUSB konektor (rovnaký konektor ako majú smartfóny).

Keď Microsoft vyrukoval s Kinectom, bolo len otázkou času, kedy sa niečo podobné objaví aj v druhom tábore. Sony však, na rozdiel od Kinectu, vytvorilo zariadenie s názvom PlayStation 4 Eye, ktoré nie je možné pripojiť k PC, keďže má proprietárne rozhranie (aux port).

Vnútri sa nachádza dvojica kamier snímajúca s rozlíšením 1280x800 pri maximálnej rýchlosti 60FPS so záberom 85 stupňov a schopnosťou vytvárať hĺbkovú mapu a štvorica mikrofónov. Bude fungovať na odlišnom princípe ako Kinect, ktorý vytvára hĺbkovú mapu na základe infračerveného lasera a monochromatického CMOS snímača, uvidíme, ako na tom bude s kvalitou trackingu. Mal by byť schopný podobných psích kúskov, ako Kinect - sledovať hráča, rozpoznávať gestá, dokoca bude vedieť rozpoznávať tvár a tak sa prihlásiť do PlayStation Network.

(screenshot z pripravovanej hry Killzone: Shadow Fall od Guerilla Games)

K samotnému ohláseniu konzoly sa pridali aj herní vývojári, ktorí už nejakú dobu pracujú na prvých tituloch pre PS4 - Activision, EA, Capcom, Konami, Sega, Square Enix či Ubisoft ohlásili svoje tituly na november 2013 až marec 2014. Novým hráčom na poli konzolových hier je Blizzard, ktorý aktuálne portuje Diablo III na PS3 a PS4.

(nemenovaná hra pre PS4 vyvíjaná štúdiom Square Enix)

Čo sa týka starších hier, tie si priamo na PS4 nezahráte. Avšak Sony prišlo so zaujímavým riešením - staršie hry budú hrané cez cloud a streamované na konzolu. To má na starosti team z firmy Gaikai, ktorú Sony odkúpilo práve pre vývoj cloud a streamingovej platformy. Nielenže bude možné hrať staré hry cez vzdialený cloud, ale aj samotná konzola bude môcť poslúžiť ako cloud server - hru budete môcť vzdialene hrať cez napr. cez PlayStation Vita, konzola sa bude starať o výpočty. A nemusí to byť nutne Vita, údajne spadajú do úvahy telefóny, tablety či dokonca bežný desktop počítač.

A kedy sa šialenstvo okolo novej konzoly spustí? Na to si ešte počkáme, PlayStation 4 bude uvedený okolo vianoc. Sony nás trochu navnadila, aspoň sa máme na čo tešiť (a skoro rok na ňu šetriť :) ).

Na záver krátky teaser s ukážkami z pripravovaných hier:

 

Zdroj: xbitlabs.com 1, 2, 3, anandtech.com, bit-tech.net

 

Komentáre (3)
mano8
no na markize z toho boli vysraty ako keby to bola kozmicka lod.. omfg kam speje tento svet..
nManJofo
Ja som zvedavy na novy Hypervisor , resp. zabezpecenie konzoly.
lemmyK
nejde mi sa prihlasit do fora, na stranku ale mozem. Mohol by to admin odblokovat.ple
Pridať nový komentár
TOPlist