Dnes predstavila AMD oficiálne Radeon HD 6800 sériu, pozostávajúcu z dvoch grafických kariet - Radeon HD 6870 a HD 6850. V tejto súhrnnej novinke sa pozrieme na zmeny a novinky, ktoré tieto karty priniesli...
Obe grafické karty sú založené na novom jadre s názvom Barts, ktoré je vyrobené v 40nm výrobnom procese a na celkovej ploche 255mm2 má okolo 1,7 miliardy tranzistorov. Po stránke výpočtových jednotiek má jadro 14 SIMD jednotiek a 32 ROPs, ktoré sú založené na Evergreen architektúre. Aritmetické jednotky (ALUs) sú preto naďalej Vec5. Keďže sa počet TMUs a ALUs v SIMD nezmenil, znamená to maximálne 1120 SPs a 56 TMUs.
Vďaka tomu má Barts podľa AMD o 35% lepší pomer výkon na mm2 ako Cypress a momentálne najlepší pomer výkon/watt a už spomínaný výkon/mm2. AMD to dosiahla viacerými optimalizáciami v jadre. Jednak bola zvýšená efektivita dispatch procesora, aby sa dali lepšie využiť dostupné výpočtové jednotky. Ďalej boli odstránené prebytočné tranzistory. Odpadla podpora pre Double Precision (FP-64). Pamäťový radič bol prebratý z Redwoodu, ktorý je zhruba o polovicu menej komplexný ako radič v Cypresse. Kvôli tomu bolo nutné znížiť maximálnu frekvenciu pamäte zo 4,8GHz na 4,2GHz. Takisto 40nm proces je už vyzretejší a nebolo preto nutné použiť tak veľa redundantných tranzistorov, ktoré sú prítomné pre bezproblémový chod jadra.
Barts patrí spolu s nevydaným Caymanom do druhej generácie Direct3D 11 GPUs, ktoré majú mať mierne vylepšený teselačný a geometrický výkon. Geometrický výkon Barts GPUs je bez teselácie naďalej 1Tri/s a teda nestúpol priamo voči Cypress. (Len nepriamo vyššou pracovnou frekvenciou jadra) S teseláciou ale nemá Barts už vykazovať taký prepad geometrického výkonu ako to bolo u Cypressu. AMD optimalizovala predovšetkým výkon s nižšími úrovňami teselácie. Radeon HD 6800 séria patrí do tzv. 7. generácie GPUs s teselátorom, pričom teoreticky môže byť až 2x výkonnejšia v tejto oblasti ako Radeon HD 5800 séria. Je zaujímavé, že chystaná Radeon HD 6900 séria patrí do 8. generácie.
UVD, teda unifikovaný video dekóder v jadre bol taktiež zmenený a je už v 3. generácii, ktorá podporuje viacej formátov. Urýchľované sú teraz Blu-Ray 3D, MPEG-2, DivX, xVid, VC-1, H.264 a MVC. Zmenené boli aj štandardné výstupy na referenčných kartách. Na záslepke nájdete preto jeden Dual-link, jeden Single-link DVI výstup, dva mini-Displayport výstupy vo verzii 1.2 a jeden HDMI výstup vo verzii 1.4a. Ten je dôležitý pre 3D zobrazenie. Taktiež môžu karty, ktoré sa držia referenčného dizajnu, naraz komunikovať so štyrmi monitormi. Vďaka Displayportom verzii 1.2 je zase možné zapojiť tzv. chain-linked-displays zasebou alebo zapojenie cez separátny hub. S touto technikou je možné zapojiť na každú Radeon HD 6800 kartu až šesť monitorov do Eyfinity.
AMD sa posunulo aj v oblasti 3D zobrazovania. Radeon HD 6800 generácia podporuje okrem už zmieneného Blu Ray 3D aj HD3D. V spolupráci s TriDef od Dynamic Digital Depth a iZ3D je podporované stereo 3D zobrazenie s príslušnymi 120 Hz monitormi a okuliarmi. Posledné zmeny ktorým sa budem venovať, sa týkajú anizotropného filtra a anti-aliasingu. AF-banding, ktorý vykazovali Radeon HD 5000 grafické karty (venoval som sa mu v recenzii) je s novou generáciou odstránený. Radeon HD 6800 karty teda konečne filtrujú trilineárne. Takisto pozitívna správa je, že rendertarget optimalizácie sa dajú samostatne vypnúť. Ďalšie vylepšenia ale neboli uskutočnené a došlo aj k negatívnym zmenám. Zmenili sa názvy jednotlivých A.I. úrovní. Štandardná úroveň A.I Quality teraz zodpovedá A.I. Advanced a až A.I. High Quality je zhodné so známim A.I. Standard. Inak povedané, defaultné nastavenie kvality AF sa zhoršilo, pretože A.I. Quality spôsobuje väčší shimmering ako A.I. Standard. Celkovo sa teda kvalita AF neposunula smerom hore.
V oblasti AA zmenila AMD tiež len niečo. Nahradila Wide a Narrow-Tent CFAA filtre (viac informácií o nich) tzv. MLAA, teda morphological anti-aliasing-om. Jedná sa o post-processing vyhladzovanie hrán, počítané pomocou direct compute a vyhladzuje blurom celú scénu. Jeho výhody sú relatívne malý prepad výkonu (záleží od hry) a funkčnosť so všetkými verziami Direct3D. Nevýhoda je spôsobený blur na textúrach a miestach, ktoré by mali byť ostré.
To sú asi všetky najpodstatnejšie novinky a zmeny, ktoré priniesli Radeon HD 6800 grafické karty. Pre ďalšie informácie o týchto grafických kartách odporúčam prečítať ďalšie novinky na PC.sk.
Pridať nový komentár