EN

Až 3000 kilometrov autom na jedno nabitie s hliníkovo-vzduchovou batériou

Nový typ batérií dokáže napájať auto takmer 4x dlhšie ako dnešné autobatérie od Tesla Motors.

Za novinkou stojí izraelská spoločnosť Phinergy. Spoločne s kanadskou spoločnosťou Alcoa zaoberajúcou sa výrobou hliníka, dokázali pri teste na jedno nabitie odjazdiť až 1800 kilometrov. Na napájanie bola použitá kombinácia hliníkovo-vzduchových a lítium-iónových batérií. Hliníkovo-vzduchová batéria dokáže pri váhe 100 kg dodávať autu energiu až do 3000 kilometrov na jedno nabitie. Súčasné batérie od Tesla používané v Model S sú schopné na jedno nabitie pracovať okolo 500 km a naviac majú 5x väčšiu váhu.

Hliníkovo-vzduchová batéria pracuje na základe vzduchovej elektródy schopnej zachytávať okolitý vzduch a extrahovať z neho kyslík. Dnešné batérie uchovávajú a uvoľňujú kyslík z chemických látok obsiahnutých v tekutine alebo pevnej katóde. Hliníkovo-vzduchová batéria nemusí meniť ani nabíjať svoju katódu. Ďalšou výhodou je jej oveľa ľahšia váha a schopnosť dlhšie napájať auto. Batérie od Phinergy používajú porézne elektródy s veľkým povrchom, zachytávajúcim kyslík zo vzduchu. Elektróda obsahuje katalyzátor na báze striebra, ktorý neprepustí CO2.

Katalyzátor tak rieši problém vzduchovej batérie, ktorú by inak CO2 poškodzoval. Hliníkovo-vzduchové batérie sa priebehom času rozkladajú a z hliníka sa stáva hydroxid hlinitý. Recyklácia je bezproblémová. Batérie vydržia niekoľko mediacov prevádzky a výmena nie je nijak zložitá. Tesla Motors vie vymeniť svoje batérie do 90 sekúnd. Podobne je to aj u hliníkovo-vzduchových batériách.

Phinergy testuje aj iné technológie založené na kombinácii kovu a vzduchu. Vyvinuli tiež zinkovo-vzduchové batérie, majúce niekoľko výhod v porovnaní s hliníkom. Zinkové sú podľa nich extrémne odolné a vydržia tisíce hodín bez chemického poškodenia. Spoločnosť dúfa, že sa jej podarí presadiť kovovo-vzduchové batérie na báze hliníka či zinku ako primárne zariadenie na dodávku energie pre dopravu, priemysel či obranu.

Zdroj: 21stcentech.com

Komentáre (22)
m2fizy
fuuuuha, ... tak toto uz vyzera fakt zaujimavo ... hmmm ... vsak len "nedavno" TM uvolnila svoje patenty, aby sa zacali masovejsie produkovat el.mobily a zrazu toto (jasne vyskum trval omnoho dlhsie, ako len odkedy TM uvolnila patenty, ale aj tak). Vyzera to tak ze sa pomaly ale isto "oslobodzujeme od fosilnych paliv" ... GREEN POWER :D
tonyloco
Problém nebude v technickej realizácii ale v tom čo povolí ropná loby a skorumpovaní politici, keďže z ropy (benzínu, nafty) sú dnes rozprávkové zisky a ako vieme prachy určujú tak smerovanie politiky ako aj ekonomiky.
Ad0lf
tak tak a problem bude v daniach... Budu musiet vymysliet nove a zatazit danami baterie, elektromobily, lebo vypadok na dani z mineralnych olejov a DPH by bol obrovsky
Stewee
Tu nejde len o lobby a zisky skorumpovanych ludi vratane politikov, ale dalsi tlak, ktory bude proti greenpower je fakt, ze v petrochemickom priemysle pracuje statisicova armada zamestnancov, ktorí by zrejme vo vacsine prisli o zamestnanie, co by mohlo sposobit kolaps ekonomiky... je to komplexny problem, ktory sa vsak musi zacat riesit. EU sa tiez nepyta vodicov co oni na rozne nove poplatky, jednoducho ich zavedu a& vodici vyrovnajte sa s tym...
WannabeeP.
Ale väčšina elektrární ide na fosílnych palivách. Používanie batérií teda z hľadiska ochrany životného prostredia zatiaľ vela nerieši.
JaroslavDzunko
Veľmi sa netešte výhodnou senzáciou. V hliníkovej batérii sa premieňa nenávratne kovový hliník na hydroxid hlinitý. Aká je zložitá a energeticky náročná výroba kovového hliníka Vám povedia v hlinikárni Žiar nad Hronom. Mudrlanti musia hľadať iné veľmi jednoduché riešenie, ale neprezradím inšpiráciou.
fabi888
Green power :D TO zalezi podla toho z coho tam tu energiu dostanes, pokial to budu tepelne elektrarne tak to asi green nebude :)
Lyzicka
tak to znie skutocne zaujimavo. este by ma zaujimalo kedy to bude dostupne.
slimboyfat
10 r. ako aj li-ion baterie.
miro77777777
no ale už HIJOOOOOOO
Murkoslav1
nahradit spalovacie motory elektrickymi ? spocitajte si kolko elektrarni by sme museli mat aby sme zabezpecili elektrinu pre vsetky auta. 10 nasobne viac ako teraz.
passco
Raz som videl v časáku takú peknú infografiku.. Tema bola tie Bio autá, resp. autá, ktoré šetria prírodu. Na obrázku bolo zelené autíčko a okolo neho text kolko bordelu vznikne pri jeho výrobe :) Zrhniem to asi tak, že toho bordelu bolo viac ako ja spravím s dieselom za celý život. Ano všetko má dve strany mince, taký nemci by pálili viac uhlia a emisie by to pridalo :P
Lovap
To je taktiež blbosť. Tie údaje vznikajú tak, že sa zoberie to, čo je pre ekoauto charakteristické: batérie. Zistí sa, že na ich výrobu je potrebný nikel (NiMh batérie), alebo lítium, či grafit (Li-ion batérie) a hurá, ekoauto je neekologické, lebo ťažba, spracovanie atď poškodzuje prírodu a je drahé atď. Tých pakov vôbec nenapadne, že napríklad nikel je v takmer všade (viac ako polovica sa ho spotrebuje na metalurgické procesy) a len časť z 6% spotreby ide na batérie. V prípade niklu je 29% spotreba priemyslu vyrábajúceho sklo a keramiku, 27% na výrobu batérii (ale drvivá väčšina ide na spotrebnú elektroniku), 12% na priemyselné lubrikačné zmesi atď. ďalšou výtkou je, že sa suroviny (nikel, niklová kaša a podobne) prevážajú na veľké vzdialenosti - ale zasa, prevážajú sa pre všetky použitia a teda platí to napríklad pre všetky autá. A prevážanie hotových výrobkov cez pol sveta taktiež platí pre všetkých ...
Lovap
Blbosť. 1. väčšina el. áut sa nabíja v noci, kedy je el. energie prebytok (prečo asi sú nočné tarify lacnejšie?) 2. Ani cez deň sa všetky el. autá nenabíjajú naraz. Takže potreba bude, ale 10 násobok to nie je ani omylom. K týmto "výpočtom" totiž dochádza idiotským spôsobom: zoberie sa počet áut, zoberie sa ich spotreba, to sa prevedie na el. energiu a voilá - máme tu senzáciu. To, že niekto pri výpočte zabudol zapojiť mozog, je už akosi jedno ...
sestra-janka
Včera bolo neskoro....
WannabeeP.
Ale väčšina elektrární ide na fosílnych palivách. Používanie batérií teda z hľadiska ochrany životného prostredia zatiaľ vela nerieši.
zero_cool_001
A nabijat sa to bude ako? Napadlo niekoho kolko energie treba naakumulovat do tychto baterii? Alebo sa to bude nabijat neskutocne dlho, alebo bude treba neskutocne velke prudy.
Ad0lf
urcite nad tym nikto neuvazoval a ty si prvy clovek na svete.. chod sa pozriet do Holandska, tam mas nabijacie stanice na kazdom kroku.
zero_cool_001
No nejde o nabijaciu stanicu, to nie je problem a vacsine citatelov na rozdiel od Teba to asi doslo, ale napr. model Tesla S s kapacitou akumulatorov 85kWh ma za optimalnych podmienok dojazd okolo 400 km. Pri dojazde 3000km musia mat akumulatory kapacitu aspon 260kWh, co je uz mala elektraren. Ak by sa pouzilo nabijacie napatie 260V a mali by sa nabit do plnej kapacity urcite si vies zratat nabijaci prud. A to je celkom slusna zataz.
JaroslavDzunko
Veľmi sa netešte výhodnou senzáciou. V hliníkovej batérii sa premieňa nenávratne kovový hliník na hydroxid hlinitý. Aká je zložitá a energeticky náročná výroba kovového hliníka Vám povedia v hlinikárni Žiar nad Hronom. Mudrlanti musia hľadať iné veľmi jednoduché riešenie, ale neprezradím inšpiráciou.
passco
Lenze oni nespomínajú, že sa jedná o perpetum mobile, ktoré ti vypluje viac energie ako bolo do nej vložené :D
Ladislav1
Na dinamiku benzinoveho alebo deasloveho auta, elektrickemu staci 20% vykonu. To znamena ze prechodom na elektricky pohon sa spotreba elektriny nezvysi o celkovy vykon benzinovych motorov ktore boli nahradene, ale iba o 20%. 100kw benzinove vozidlo jazdi tak dinamicky ako 20kw elektricke. Tym padom netreba dalsie elektrarne, pretoze svetove vyrobne kapacity maju rezervu minimalne 30%. Prechod na elektricky pohon bude plynuli a trvat prinajmensom niekolko rokov, podla potreby budu doplnovane kapacity na vyrobu elektriny. Treba ratat s postupom technologii alternativnych zdrojov a technologii uskladnenia elektrickej energie. Takze ziadnu paniku. Vyroba elektriny z teraz drahych alternativnych zdrojov bude dostupnejsia ,lacnejsia a ekologickejsia.
Pridať nový komentár
TOPlist