Forza Horizon 2 - Poctivé závody pre každého!

V dnešnom článku sa budem venovať recenzii len pár dní starej hry pre nextgen konzolu Xbox One. 

Na tento titul mnoho fanúšikov virtuálneho motoršportu čakalo, vlastne, niet sa čomu čudovať, prvý diel Forza Horizon zožal zaslúžený úspech či už u fanúšikov série Motorsport, tak u milovníkov arkádových závodov. Forza Horizon 2 verne pokračuje v šľapajach svojho prvého dielu, na nextgen konzole však získava nový rozmer.

Rýchlosť, skill, arkáda?

Vytvoriť kvalitný závodný titul je očividne ťažké. Na trhu nenájdeme mnoho skutočne kvalitne spracovaných hier, ktoré by svojou obťažnosťou neodradili priemerne skúseného hráča, no zároveň potešili náročnejšieho virtuálneho jazdca. Hneď po prvých hodinách hrania Forzy Horizon 2 som nadobudol pocit že Horizon 2 je skôr arkáda ako simulácia. Na druhú stranu, na toto je predsa Forza motorsport.

Po čase však človek objaví nový rozmer, hneď ako zavíta do nastavení hry. Obťažnosť, ako aj celkový dojem hry, možno pohodlne meniť za pomoci nastavení či už asistenčných systémov, ktoré sú v niektorých situáciách skutočne potrebné, ale aj celkovej náročnosti protivníkov, s ktorými sa budete deliť v tom lepšom prípade o nejaký ten stupienok víťazov.

 

Nový diel populárnej jednotky Forza Horizon v podstate nemení štýl hrania. Hra sa odohráva na polostrove, ktorý skrýva mnoho tajomstiev. Príjemným osolením je súbeh hudobného festivalu, ktorý je prepojený s obrovským závodným podujatím. Presne tak, ako to poznáme z tunningových zrazov.

Ihneď v úvodnej časti hry cítiť výraznejšie arkádové prvky, ako možnosť kedykoľvek strhnúť volant a zrezať zákrutu cez les, veľmi ťažko deformovateľný automobil, alebo priam dokonalo fungujúce brzdy, ktoré reagujú skutočne ukážkovo. Toto sa však dá všetko v rámci nastavení doladiť na Vami preferovanú úroveň, a tak si hneď po úvodnom zoznámení sa s prostredím festivalu môžete hru prispôsobiť. Malý tip od Brosla, vypnite si rewind a uvidíte, čo to spraví s celkovou náročnosťou hry.

 

Hru možno veľmi jednoducho nastaviť ako arkádu. Taktiež ju možno prestaviť natoľko, že s 800-koňovým Shelby GT 500 neprejdete 45-stupňovú zákrutu po polhodinovom tréningu bez toho, aby ste výrazne vyleteli z trate.

Hru teda začínam nastavením vhodných podmienok. Na počiatočných nastaveniach je hra skutočne skôr arkádovým závodom. Avšak už po nastavení vyššej úrovni, vypnutí asistenčnej čiary, aktivácii ABS a vypnutí trakčnej kontroly rázom nedokážete zvládať riadenie Vami zvoleného tátoša. Je skutočne úctyhodné, aké obrovské možnosti nastavení ponúka „arkádová“ Forza Horizon 2.

Ready, set, GO!

Už po spustení hry je jasné, že toto bude niečo iné. Hra Vás do deja festivalu vtiahne veľmi pekným úvodným videom. Okamžite pocítite taký ten príjemný pocit spokojnosti, keď Vás hra vtiahne do seba ihneď po spustení a nepustí! Skutočne, nepustí. Celkovému dojmu pridáva vynorenie sa na Francúzskej riviére. To však zďaleka nie je na tom to najlepšie. Nechápte to zle, určite je skvelé byť na Francúzskej riviére len tak na nákupoch, no byť tam na novom nablýskanom Lamborghini Huracán je predsa len o niečom inom. Čakali by ste okamžitú akciu a závod? Omyl! Hra Vám dovolí užiť si nespútanosť ponúknutého automobilu a zároveň krásu krajiny len tak, pre radosť z jazdy. Hra sa týmto štýlom doslova vyznačuje. Existuje však aj automatické presúvanie, tzv. fast travel, skrz jednotlivé pozície na mape, to však stojí credit (CR), ktorý je akýmsi lokálnym platidlom. Verte mi, vždy sa radšej preveziete po skutočne krásnej krajine, ktorá neskrýva len niekoľko bežných podujatí, svet je plný prekvapení, a to hneď od začiatku.

V hre nájdeme niekoľko tradičných, no a niekoľko netradičných závodov. Štandardom zostáva šprint, ktorý spočíva v prepravení Vašej mašiny po vyznačenej trase cez checkpointy z bodu A do bodu B. Pre mňa bolo celkom zaujímavé stretnutie s checkpointom v rámci šprintu, hra tak umožňuje skutočne variabilný postoj hráča ku závodu. Niekto preferuje čistú jazdu po ceste, iný to radšej vezme cez pole. Každému, čo sa mu páči. Niekedy Vás však hra v rámci šprintu prinúti opustiť cestu i tak, a tak sa Vám v hre stane, že sa so svojím Mercedesom, ktorý nebol skutočne určený pre offroad prevádzku, ocitnete na otvorenom poli brázdiac vinice či kvetinové pole. Samozrejmosťou sú rôzne prekážky ako stohy slamy či drevené kolíky na poli.

 

O kolízie taktiež nie je núdza. Vraziť môžete do kadečoho, niečo sa od Vás len odrazí, niečo zlomíte, no a taký strom odrazí Vás. Čo si vodič môže dovoliť prejsť a čo nie si musí každý natrénovať sám. Skúsenejšieho závodníka však nič neprekvapí a práve deformovateľný model určitých prekážok v mnohých prípadoch prináša ovocie vo forme skratky pred checkpointom či menším uhlom nábehu do zákruty. Aj vďaka tomuto prvku nastáva istá úroveň zábavy, ktorá sa niektorým hráčom, napríklad mne, aj napriek zasadeniu hry celkom nehodí. Ak Vás prestane baviť koncept šprintu, je tu aj klasický okruhový závod, opäť sa však nevylučujú offroad pasáže. V tomto prípade to však až tak nevadí, nakoľko majú okruhové závody poväčšine aspoň dve či tri kolá, ani po výraznej chybe nie je nič stratené.

Voľná jazda ponúka ďalšie podujatia. Chcete si zazávodiť proti vlaku? Či niekoľkým teplovzdušným balónom? Posledné dve vety môžu voľne pohodené v texte skutočne vyzerať priam absurdne, pravda je však taká, že v praxi tieto "eventy" fungujú a hráč si ich unikátnosť naplno užije. Taktiež nechýbajú rôzne výzvy, kde sa snažíte s predloženým automobilom buď dostať z bodu A do bodu B v určenom čase, poprípade prefrčať určitým úsekom za určený čas. Apropo, vo svete je mnoho rýchlostných kamier, ktoré vždy pri ich prejdení zaznamenajú Vašu rýchlosť. Tá sa porovnáva jak lokálne v rámci Vašich priateľov, tak celosvetovo. Aj toto môže byť skvelým impulzom pre hráča, prečo hrať Forzu Horizon 2 aj po splnení všetkých dostupných kariérnych závodov. A možno po ceste nájdete aj nejaký opustený vrak. 

Protivníci vedia byť riadne svine...

Ako som už spomínal, nastavenie obťažnosti súperov nie je problém. V hre by ste však márne hľadali doslova vygenerovaného protivníka, ktorý pôjde na najvyššej obťažnosti jednoducho trať ako robot bez jedinej chybičky. Každý jeden protivník je vytvorený na základe jazdného profilu reálneho hráča (tzv. drivatar). Tak isto aj Vám sa jazdením vytvára vlastný drivatar, ktorý je použitý pre potreby hry a dodatočne synchronizovaný s komunitou. Za využitie Vášho drivataru budete denne odmeňovaní creditom, čo je skvelá motivácia zlepšovať sa na konkrétnom úseku.

Znie to dobre a ešte lepšie to funguje. Protivníci skutočne nepôsobia digitálne. Aj pri veľmi vysokej obťažnosti stretnete virtuálneho kolegu, ktorému jednoducho nevydá zákruta a poriadne pleskne o strom popri ceste.

Má to však jeden háčik. Nakoľko mnoho hráčov „jazdí ako prase“ virtuálni protivníci vedia byť poriadne agresívni. Niekedy až do takej miery, že sa bojíte konkrétneho drivatara predbehnúť, nakoľko na ceste vytvára poriadny chaos. V praxi to teda vyzerá niekedy tak, že sa hneď po prvej zákrute poberiete poslušne do menu a reštartujete závod, poprípade použijete tlačidlo rewind z dôvodu úplnej deformácie automobilu. Jazdiť sa dá aj na mierne poškodenom automobile, prichádzate však o výkon, auto sa riadi pomerne ťažko. Model poškodenia je podobný, až rovnaký ako v prípade Forza motorsport 5. Vo Forze Horizon je však veľmi benevolentný a hra Vám aj pri nastavení poškodenia na simuláciu odpustí nejaké to oťukávanie v zákrutách.

Osobne mi vie niekedy agresivita drivatarov poriadne pokaziť závod, hlavne pri offroad pasážach, kde je úplne jednoduché vybehnúť z trate tak podstatne, že sa Vám neoplatí nič iné ako reštart/rewind. Zvýšená miera agresie protivníkov skôr nahráva do kariet arkádovo nastavenej hre, keď sa môžete smelo oprieť v zákrute do protivníka takmer bez zmeny trajektórie pohybu.

Ukážkový vozidlový park a rovnako skvelý multiplayer

Vozidlový park je rozdelený podľa viacerých parametrov do niekoľkých skupín tak, aby mohli hráči v rámci jednej skupiny spravodlivo súperiť. V hre nie je len samotný výkon tátoša, ale aj iné parametre, akými sú náhon, typ dezénu pneumatík a v podstate každý jeden možný upgrade v garáži. Tu je toho skutočne veľa a vymeniť možno všetko od vzduchového filtra cez celý chladiaci systém, končiac pretlakovaním či podtlakovaním použitých pneumatík. Za veľmi zaujímavú považujem možnosť kompletnej výmeny hnacieho agregátu, preplňovania (turbo/kompresor), či dokonca hnacej nápravy (4WD/ RWD). Tieto zmeny majú obrovský dopad na celkové správanie automobilu na ceste.

Autá v hre nájdete jak nové, tak staré, jak super športy, tak old school americké svaly. Vyberie si každý. Najlepší na tom je fakt, že skutočne možno "koštovať", každé auto sa ovláda inak. Aj preto Vás bude hra držať kým neskúsite každé jedno auto s každou jednou modifikáciou na každej jednej trati. A ak by Vám nestačili tie, čo sú v hre zdarma a máte chuť čosi priplatiť, nech sa páči, hra, samozrejme, integruje systém mikrotransakcií, ktorý hráči dôverne poznajú.

Multiplayer je v rámci hry zakorenený, a to doslova. V podstate niekedy ani neviem, či hrám online alebo offline. Síce je to jednoznačne poznať na mape sveta, ak sa na ňu nepozriete, ani neviete. Online "eventy" sú na vlas rovnaké, ako keby jazdíte proti drivatarom. Tých však, samozrejme, nahradia reálni hráči. A ak sú tými hráčmi Vaši priatelia z Xbox live komunity, ktorých aj osobne poznáte, môžete si na druhý deň v práci zažiť známu scénku z Fast and furious –"muscle beats import every time....every time."

"Čo dodať na záver, hra má skvelú grafiku, ako aj fyziku, skvelý jazdný model, ktorý je nesmierne modifikovateľný, skvelý systém multiplayera len dopĺňa skvelo navrhnutú hru. Na svoje si prídu aj fanúšikovia poriadneho soundtracku. Hra je príjemne prepletená rôznymi žánrami hudby, nechýba dokonca ani klasika. Hranie Forzy Horizon 2 som si naplno užíval a vlastne užívam si do teraz. Hru hodnotím pozitívne a z celkového hodnotenia hra u mňa dostáva (90/100)%. "

Komentáre (11)
hocico
-mozem sa spytat ,co roby tato hra (xSROT zero/WC) na pc.sk a este k tomu v sekcii Počítačové hry ??!!!!! toto je velky faux pass...., takto hlboko klesnut a dat na pc scenu konzoloidnu hru a este na nespravne miesto...
Broslowski
Momentalne nemame sekciu Konzolove hry - pravdepodobne sa premenuje jednoducho na HRY. Ten Flame si môžete nechať pre seba..ak neviete že konzola je len iná forma PC, treba sa dodatočne vzdelať nie flamovať. Ďakujem za komentár
podkurovac
Ok, v tom pripade poprosim aj recenzie na vsetky druhy PS / Xbox hardweru, kedze su to "formy PC". A aj recenzia xbox one a ps4 by nebola naskodu. P.S: Mala tu byt recenzia Wasteland 2 / Alien isolation atd, staci sa pozriet na Vase forum co sa akurat hra, a nie recenzia na FFFTAKOVINU.
Broslowski
Komunikujeme so Sony vo veci PS4 - zatiaľ ju však nemáme. Taktiež komunikujeme aj vydavateľov PC hier, zatiaľ to len rozbiehame - snáď čoskoro :)
hocico
Dakujem za odpoved -to neni flame, len zdrave rozculenie, ze aj ked su konzole ina forma pc, (a vola sa to pc.sk -web) tak si nemyslim ,ze na konzolovom webe nebudu recenzovat pc hru..., myslism si skor, ze mesto tejto recenzie, ked uz chcete recenzovat hry -tak jedina na PC ! ,vzdelanost chyba jedine konzolakom - asi tazko bude nejaky amik s kolou a hambacom riesit chladnie ,ci taktovanie, beh stroja (sw+hw) ,ked ma konzolu ,vsakze ?! ;-)
Broslowski
Musím byť amik aby som hral konzolové hry? Hw sa venujem už 4 roky, hráč som od malička, obsah máme na PC.Sk rôznorodý :) ako ja rozumiem tvojmu postoju ale doba sa mení.. a hlavne, cela PCvs konzola a xbox vs PS war je uplna hlupost. Hraci ako komunita maju drzat spolu! A takto sa na to pozeram aj ja
_Mato_
Ak už máš naozaj potrebu urážať "konzolákov", tak sa prosím aspoň nauč písať po slovensky. Pretože napísať "roby", ako máš vo svojom prvom príspevku, tiež o niečom svedčí.
Michal Bajánek
OMG, co Vas doma mlatia alebo co? Co to tu trepete za koko..... Nikto Vas nenuti tu citat clanky, ktore nesuvisia priamo s PC. Tento web uz dlhodobejsie prinasa novinky aj z inych oblasti a je to len dobre. Pre podobne typy ludi ako ste vy, su urcene stranky ako napr. CAS.sk a podobne. Tam je hlupost povolena. Tento web asi pre Vas nie je.
x3m
Recenzia sa mi pacila, ale strasne sa mi nepaci pozitie slova "obtaznost" a "jak" :) Aj ked su teda oba slova spisovne, tak to vo vysledku znie strasne cudne.
Broslowski
Ďakujem za pripomienku.
pepkopav
Minule som si to zahral u suseda,mne sa páčila agresivita protivníkov.Závody v plechových autách sú aj o tom.Nejaké to blokovanie aj prekríženia trasy sú aj v reálnych závodoch,tiež aj búračky.Blancpain séria je toho jasným dôkazom.Ja hre dávam za celkový dojem 1+ aj recenzia je na veľmi dobrej úrovni.Palec hore.
Pridať nový komentár
TOPlist