Duel slúchadiel s tlakovým meničom – Etymotic Research HF5 vs Creative Aurvana In-Ear 3

Vítame vás pri ďalšej recenzii, ktorá sa bude tradične venovať audiotechnike. Dnes však článok pojmeme trochu inak. Predstavíme si hneď dvojicu slúchadiel!

Technické špecifikácie

Vítam Vás pri dueli dvoch inaurálnych modelov s tlakovými meničmi.

V pravom rohu ringu stojí zdatný borec v hnedých trenkách od výrobcu audiotechniky Creative s modelovým označením Creative Aurvana In-Ear 3. Robustným telom a dvomi tlakovými meničmi vyvoláva v obecenstve pocit dominancie nad jeho súperom.

V ľavom rohu sa na duel pripravuje model od Etymotic Research s modelovým označením Etymotic Research HF5. Borec je síce hneď na prvý pohľad strohý a menší, no súpera môže zaskočiť najmä svojou precíznosťou a rýchlosťou. Osadený je jeden širokospektrálny tlakový menič.

Obecenstvo je nedočkavé, obaja borci si podali káble a rozhodca zahajuje zápas. RING!

 

Technické špecifikácie - Etymotic Research HF5

Frekvenčná charakteristika: 20 Hz -15 kHz
 
Zvuková izolácia: 35- 42 dB (závisí na použitom nástavci)

Akustická polarita: + electrical = + acoustic

Typ meniča: Balanced armature

Citlivosť (1 kHz): 105 dB SPL for a 0.1 VRMS input

Impedancia: 16 Ohms (nominal)

Maximálny výkon: 120 dB SPL

Maximálny trvalý vstup (hf2): 0.55 VRMS

Citlivosť mikrofónu (hf2): -40 dB V/Pa (len pre model hf2,hf3)

Kábel: 1.2m, odolný voči mikrofónnemu efektu

Váha:  zanedbateľná

 

Špecifikácie predpovedajú veľmi dobrú vybuditeľnosť. Taktiež uvádzané hodnoty pasívnej zvukovej izolácie sú viac než odvážne. Hodnotu 35-42 dB nevidno ani pri technológii aktívneho potlačenia okolitého hluku. Frekvenčná charakteristika však tentokrát „len“ od 20Hz po 15 000 Hz. Určite je na mieste otázka, či to nie je malý rozsah vzhľadom na to, aké frekvencie dokáže počuť ľudské ucho. Veď aj tie najlacnejšie modely uvádzajú rozsah od 20Hz-20kHz. Odpoveď je prakticky veľmi jednoduchá. Etymotic uvádza to, čo zmeral v praxi a nie to, čoho je menič teoreticky schopný pri poklesoch niekoľko decibelov. Povedzme, že aspoň niekto to poriadne zmeral a v technických špecifikáciách uvádza reálnu hodnotu. Aj samotný test ukázal, že hranica 15kHz u Etymotic zahrá objemovo a kvalitatívne lepšie výšky ako konkurencia, ktorá má v špecifikáciách dotiahnutú hornú hranicu frekvenčnej odozvy do dvadsiatich kilohertzov. Obmedzenie hornej hranice je samozrejme spôsobené použitím len jedného širokospektrálneho tlakového meniča.

 

Technické špecifikácie - Creative Aurvana In-Ear 3

Frekvenčná charakteristika: 20 Hz -17 kHz
 
Zvuková izolácia: Neudávaná

Akustická polarita: Neudávaná

Typ meniča: Balanced armature

Citlivosť (1 kHz): 112 dB/mW

Impedancia: 28 Ohms (nominal)

Maximálny výkon: Neudávaný

Kábel: 1.2m, bezkyslikatá meď

Váha:  13g

 

O niečo lepšia frekvenčná odozva ako v prípade Etymotic Research HF5. Niet sa čomu čudovať. Dvojica meničov umožňuje pokryť väčšiu časť počuteľného frekvenčného pásma. Slúchadlá s hmotnosťou 13 gramov sa ďalej pýšia 1,2-metrovým káblom z bezkyslikatej medi. Nominálna impedancia 28 ohmov naznačuje stále veľmi dobré vybudenie. Citlivosť meničov je vďaka ich konštrukcii veľmi vysoká. Slúchadlá odhalia aj ten najslabší šum z prehrávača.

Balenie, Tlakový menič

Balenie - Etymotic Research HF5

Slúchadlá Etymotic sa ku mne dostali len v transportnom vrecku. Balenie tentokrát chýbalo, čo však v podstate nevadí. Transportný váčok je zošitý z kombinácie kože a brúsenej kože. Obal je mierne vystužený. Nie je však veľmi tvrdý. Vo vrecku vás tlačiť určite nebude.

Slúchadlá mali na sebe nasadené len jedny trojzávojové (stromčekové) silikónové nadstavce. V plnom balení, v ktorom sa samozrejme produkt dodáva, nechýbajú však ani penové nadstavce, tak isto ako ešte jedny silikónové. Na týchto slúchadlách je dokonca možné vymieňať akustický filter. Náradie na to potrebné je samozrejme dodávané spolu so slúchadlami. 

 

Balenie - Creative Aurvana In-Ear 3

Slúchadlá nám do redakcie prišli vo veľmi štýlovom obale. Skutočne som bol prekvapený. Akoby to ani nebol produkt od Creative...

Celé balenie sa nesie v štýlovom duchu. Slúchadlá sú uložené v priehľadnej kolíske. V nej vyzerajú ako vo výklade v obchode. Veľmi pôsobivé!

Dostať slúchadlá z obalu nebolo nič ťažké. Stačilo odlepiť zopár kúskov priesvitnej pásky a slúchadlá sú na dosah. Teda skoro na dosah. Ešte ich treba zosadiť z estetického stojanu. Pod škatuľkou so slúchadlami nájdeme všetko pribalené príslušenstvo. Nechýbajú samozrejme ani alternatívne silikónové nadstavce.

 

Čo je to tlakový menič a prečo sa používa

Tento menič sa používa najmä kvôli svojej jednoduchosti. Systém sa skladá z magnetu s cievkou a pohyblivej feromagnetickej kotvy, ktorá buď sama tvorí membránu, alebo je s ňou dodatočne pevne spojená. Zmena elektrického prúdu v cievke vyvolá zmenu magnetického toku, a ten pôsobí silou na pohyblivú kotvu spojenú s membránou.

Pojem Balanced armature by sa dal preložiť ako systém s vyváženou kotvou. Keďže tento názov bežnej verejnosti nebude pravdepodobne nič vravieť, zaužívalo sa používanie označenia Tlakový menič.

Tieto meniče sa používajú najmä v TOP modeloch IEM slúchadiel. Kvôli konštrukčným a fyzikálnym obmedzeniam sa spravidla používa v takýchto slúchadlách niekoľko tlakových meničov naraz, pričom každý z nich prehráva určitú časť  frekvenčného rozsahu samotných slúchadiel. Signál je rozdelený pomocou integrovaných, väčšinou pasívnych, výhybiek.

Z osobnej skúsenosti môžem na tento systém písať len samú chválu. Tieto slúchadlá sa vďaka miniatúrnym meničom vyrábajú najmä pre profesionálov na odposluchy. Tlakové meniče nájdeme aj v CUSTOM riešeniach, keď zákazník firme okrem objednávky posiela aj odtlačok svojho ucha, z ktorého mu firma pomocou technologických postupov odleje slúchadlá na mieru. Akustické vlastnosti IEM s použitím tlakových meničov sú veľmi dobré. Vo svete IEM im však na päty šliapu moderné elektrodynamické meniče. Tie však musia mať membránu s relatívne väčším priemerom v porovnaní s tlakovými meničmi, z čoho nám vyplýva, že do elektrodynamických IEM sa zmestia max 1-2 meniče, pričom do custom IEM sa zmestí meničov oveľa viac (napríklad model JH16 PRO CUSTOM IEM v sebe integruje dvojicu nízkofrekvenčných meničov- jeden dvojitý stredový menič a jeden dvojitý vysokofrekvenčný menič). Výhodou býva aj celková impedancia systému. Pri JH16 PRO sa uvádza impedancia iba 18 ohm.

Naše testované modely sa nepýšia počtom meničov. Zatiaľ čo v Creative stavili na kvantitu, v Etymotic Research sa zamerali skôr na kvalitu a vyrábajú slúchadlá osadené len jedným meničom. Meniče od Etymotic Research sú však svetoznáme najmä kvôli svojej presnosti a vyladeniu. V tejto firme ladia svoje meniče podľa frekvenčnej odozvy ľudského ucha. Tým však nechcem naznačiť, že menej znamená viac. V Creative osadili dvojicu tlakových meničov, ktoré ústia do zvukového tunela. Ten je v strede predelený priečkou. Zvuková vlna sa teda skladá až v uchu používateľa.

 

Etymotic Research HF5 - Konštrukcia, Dizajn

Konštrukcia

Konštrukčne sa slúchadlá zaraďujú medzi IEM.  Sú to slúchadlá, ktoré sa vkladajú do sluchovodu tak, že ho svojou konštrukciou tesnia. Pri týchto slúchadlách sa spravidla používajú elektrodynamické a elektromagnetické (tlakové) meniče.

Ozvučnica IEM modelov býva z 90% uzavretá, niekedy sa objaví na trhu polouzavretá ozvučnica. HF5 majú plne uzavretú konštrukciu. Meniče bývajú veľmi malé. Najväčšie kúsky sa pohybujú v priemeroch 12 mm. Hlavnou výhodou tejto konštrukcie býva veľmi dobré pasívne odrušenie okolitého hluku, čo ocenia nielen profesionáli, ale aj konzumenti. Táto konštrukcia je vhodná aj vďaka kompaktným rozmerom na použitie v exteriéroch. 

Použité meniče mávajú nízku impedanciu a vysokú citlivosť. Výnimka však potvrdzuje pravidlo, a teda aj v tejto kategórii nájdeme slúchadlá s relatívne vysokými impedanciami. Toto býva doménou highendových modelov, ktoré využívajú „veľké“ elektrodynamické meniče.

Veľmi známou fámou býva vyjadrenie, že IEM kazia sluch, keďže sa zavádzajú hlboko, pár mm od bubienka. Opak je však pravdou. Vďaka uzavretej ozvučnici a dobrému utesneniu sluchovodu možno slúchadlá počúvať na veľmi nízkych hlasitostiach v porovnaní s klasickými peckami.

 

Silikónové násadky

V balení sa nachádzali žiaľ len jedny. Ako si slúchadlá počínajú s ostatnými, netuším. Osobne mi však trojzávojové stromčeky veľmi vyhovovali, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

Keďže je telo slúchadiel skutočne miniatúrne, po nasadení násadky je možne vložiť celé telo slúchadiel do sluchovodu. Vďaka tomu dokážu násadky úplne na milimetre tesniť priestor medzi slúchadlom a sluchovodom.

Pohodlie je však mierne diskutabilné. Zo začiatku som sa nevedel vyhnúť pocitu cudzieho telesa v uchu. Našťastie ucho neopuchlo, a tak som mohol vždy pokračovať v posluchu. Po čase som na sebe pozoroval, ako si ucho na cudzí objekt  pomaly, ale isto zvyká. Nečakal som, že sa niečo také stane, no už po cca dvoch týždňoch som si mohol bez problému nasadiť slúchadlá a počúvať ľubovoľne dlho bez pocitu nepohodlia.

 

Slúchadlo

Telo slúchadla je skutočne miniatúrne. Má tvar valca, ktorý je na zadnej strane uzavretý zrezaným kužeľom. Etymotic Research HF5 patria k vôbec najmenším slúchadlám na trhu. Miniatúrnosť slúchadiel je podmienená použitím len jedného tlakového meniča. Použitý je matný nástrek, na ktorom nevidno žiadne odtlačky prstov, či iné bežné nečistoty.

Menič je umiestnený vo vnútri pevného tela a ústi do zvukovodu, ktorý je zakončený akustickým filtrom. Ten je odstrániteľný a možno ho vymeniť, či vyčistiť v prípade zašpinenia alebo nechceného poškodenia. Filter upravuje reprodukovanú akustickú vlnu tak, ako to navrhol sám výrobca. Výmenou filtra možno teda dosiahnuť zmenu prednesu.

Každé slúchadlo je zo spodnej strany označené zreteľne a jasne. Zo spodnej časti vychádza kabeláž.

 

Kábel

Spracovanie kabeláže je skutočne na úrovni a dá sa napísať, že tvrdí cenovku produktu. Je dostatočne flexibilný.  Spojenie slúchadlo – kábel je zaistené veľmi hrubou, no zároveň dostatočne hrubou bužírkou. Tá na seba prenáša väčšinu napätia pri ťahaní za kábel. 1,2-metrový kábel je ukončený 3,5 mm jack konektorom, ktorý je samozrejme pozlátený. Konektor je zahnutý do 45 stupňového uhla. Na kabeláži taktiež nechýba zarážka, ktorou možno kábel uchytiť pod krkom.

Kábel však trpí veľmi výrazným neduhom. Mikrofónny efekt je skutočne extrémny a v niektorých prípadoch až nepríjemný. Na akúkoľvek športovú činnosť po nasadení slúchadiel okamžite zabudnite!

Creative Aurvana In-Ear 3 - Konštrukcia, Dizajn

Konštrukcia

Konštrukčne sa slúchadlá zaraďujú medzi IEM.  Sú to slúchadlá, ktoré sa vkladajú do sluchovodu tak, že ho svojou konštrukciou tesnia. Pri týchto slúchadlách sa spravidla používajú elektrodynamické a elektromagnetické (tlakové) meniče.

Ozvučnica IEM modelov býva z 90% uzavretá, niekedy sa objaví na trhu polouzavretá ozvučnica. Creative Aurvana In-Ear 3 majú plne uzavretú konštrukciu. Meniče bývajú veľmi malé. Najväčšie kúsky sa pohybujú v priemeroch 12 mm. Hlavnou výhodou tejto konštrukcie býva veľmi dobré pasívne odrušenie okolitého hluku, čo ocenia nielen profesionáli, ale aj konzumenti. Táto konštrukcia je vhodná aj vďaka kompaktným rozmerom na použitie v exteriéroch. 

Použité meniče mávajú nízku impedanciu a vysokú citlivosť. Výnimka však potvrdzuje pravidlo, a teda aj v tejto kategórii nájdeme slúchadlá s relatívne vysokými impedanciami. Toto býva doménou highendových modelov, ktoré využívajú „veľké“ elektrodynamické meniče.

Veľmi známou fámou býva vyjadrenie, že IEM kazia sluch, keďže sa zavádzajú hlboko, pár mm od bubienka. Opak je však pravdou. Vďaka uzavretej ozvučnici a dobrému utesneniu sluchovodu možno slúchadlá počúvať na veľmi nízkych hlasitostiach v porovnaní s klasickými peckami.

 

Silikónové násadky

V balení ich je niekoľko. Nechýbajú tradičné silikóny, no nájdeme tu aj penové nadstavce, ktoré sa veľmi nápadne podobajú na Shure Olives. Používal som však tradičné silikóny.

Schopnosť tesniť sluchovod nie je taká dobrá ako v prípade Etymoticov. Slúchadlá sa spoliehajú skôr na prekrytie celej časti ucha svojím telom.  

 

Slúchadlo

Slúchadlo je konštruované tak, aby sa slúchadlá mohli nosiť primárne s kabelážou za uchom. Tento spôsob je čoraz populárnejší a pomaly vyraďuje tradičný spôsob z obehu. Výhoda kabeláže za uchom tkvie jednoznačne v obmedzení mikrofónneho efektu, ako aj v lepšom uchytení slúchadla v uchu. Pri potiahnutí za kábel Vám slúchadlá nevyskočia hneď z ucha.

Pomerne veľké je samotné telo slúchadla. To je celé zaoblené a tvarované tak, aby zapadlo do ucha. Tým nemyslím samozrejme sluchovod, ale vonkajšiu časť ucha. Lesklý hnedý lak sa zvykne pomerne rýchlo zašpiniť. Našťastie stačí slúchadlá utrieť do trička, či handričky a špina je preč.

Dvojica meničov je osadená v samotnom tele slúchadla. Oba meniče majú spoločný vývod, ktorým sa prenáša reprodukovaná akustická vlna smerom von z tela slúchadiel. Vývod tvorí plastová trúbka v strede predelená priečkou. Trúbka je pomerne hrubá a pasujú na ňu takmer všetky nadstavce s hrubým veľkým otvorom. Trúbka nie je umiestnená kolmo na telo slúchadla. Je vyosená o cca 40-45%, čo v konečnom dôsledku umožňuje lepšie usadenie slúchadiel v uchu.

 

Kábel

Už na prvý pohľad je jasné, že kvalita kabeláže nedosahuje kvalít tej, ktorá bola použitá na slúchadlách Etymotic Research HF5. Na druhú stranu však Creative disponuje kvalitatívne akceptovateľnou kabelážou. Tá je našťastie pomerne flexibilná, no disponuje pamäťovým efektom. Taktiež by mohol byť kábel po rozdvojení do ľavého a pravého slúchadla o niečo hrubší. Neustále som mal strach, že ho počas testovania nedopatrením roztrhnem. Vydržať však vydržal, a tak boli moje obavy neoprávnené.

Spojenie slúchadlo – kábel je poistené veľmi ohybnou článkovanou bužírkou, ktorá sa ohýba jedna radosť. Ohýba sa skutočne natoľko, až to nie je pekné. Toto po čase určite povolí... Stále je to však lepšie ako nič.

1,2-metrový kábel je ukončený opäť 3,5 mm jack konektorom. Bez pozlátenia sa nezaobídeme ani teraz. Spojenie kábel – konektor je taktiež poistené bužírkou. K tej však nebudem mať žiadne námietky.

Tak ako pri modeli HF5, ani tu nechýba zarážka pod krk.

 

Praktická skúsenosť so slúchadlami, Izolácia okolitého hluku

Prax - Etymotic Research HF5

Nasadzovanie slúchadiel je bezproblémové. Na stránkach Etymotic Research nájdete dokonca inštruktážne video s pokynmi pre riadne nasadenie slúchadiel. Práve správne vloženie slúchadla do ucha je jednoznačne alfa a omega k dosiahnutiu plnohodnotného prednesu. Akonáhle Vám slúchadlá prestanú z akéhokoľvek dôvodu tesniť, o kvalitnom prednese sa nedá diskutovať.

Mne sa skutočne osvedčila metóda, ktorú deklaruje Etymotic za ideálnu. Slúchadlo treba priložiť k sluchovodu s káblom smerujúcim v smere pohľadu užívateľa. Následne stačí slúchadlo pomaly vkladať do sluchovodu. Počas vkladanie však nezabudnite zakrútiť slúchadlo v rukách tak, aby po usadení smeroval kábel smerom dolu.

 

Izolácia okolitého hluku

Tá je pre slúchadlá tejto značky legendárna. Pri použití stromčekových nadstavcov badať priam extrémne potlačenie okolitého hluku aj bez toho, aby ste si do slúchadiel pustili akúkoľvek hudbu.

Izolácia je taká skvelá, až je nebezpečná. Nebudete počuť skutočne NIČ! Pri prechádzaní rušným mestom treba dávať teda väčší pozor. Mať také skvelo izolujúce slúchadlá je síce senzačné, no ak sa necháte uniesť pocitom úplného oddelenia od reality, môže to skončiť nepekne.

Izolácie je dokonca taká intenzívna, že aj staré rozhŕkané autobusy DPB strácajú nárok na parazitovanie vašej hudby. Tento fakt mi umožnil počúvať moju obľúbenú muziku aj vo veľmi rušnom prostredí s nastavením nízkej hlasitosti.

A keďže nie je všetko také ideálne, ako by sme chceli, niečo dobré prináša so sebou samozrejme aj niečo zlé. Tentoraz je to mikrofónny efekt, ktorý je ten najintenzívnejší, aký som kedy počul.

Prax - Creative Aurvana In-Ear 3

Nasadzovanie je voči Etymoticom mierne komplikovanejšie. Slúchadlá treba najskôr napolohovať káblom za ucho a následne pod vhodným uhlom vložiť do sluchovodu. Telo slúchadla vyplní pomerne veľkú časť ucha.

Nosenie za uchom má niekoľko nesporných výhod. Je to pohodlnejšie, zabraňuje to do určitej miery mikrofónnemu efektu, zaisťuje lepšie usadenie slúchadla v uchu.

 

Izolácia okolitého hluku

Tá je na podstatne nižšej úrovni ako v prípade Etymotic Research HF5. Dôvody sú prakticky jasné. Veľkosť tela slúchadiel neumožňuje použitie dlhého zvukovodu smerom von zo slúchadla. Použitá je pomerne krátka umelohmotná trubička, ktorá sa po osadení nadstavcom zasúva do ucha len minimálne. Z toho vyplýva menšia možnosť tesnenia v sluchovode poslucháča.

Slúchadlá teda ponúkajú len základnú izoláciu okolitého hluku. Pri prechádzaní na rušnej ulici to stačí. V MHD Vás však bude rušiť hučiaci motor autobusu.

 

Metodika testovania, Vybuditeľnosť

Na čom sa testovalo?

Testoval som na tradičnej lowendovej zvukovej karte, ktorú mam integrovanú v notebooku Lenovo R500. Karta nesie označenie Conexant 20561 SmartAudio a okrem riadneho šumu, ktorý počuť pri zapojení citlivejších IEM, vyniká pomerne malým vybudením už stredne náročných slúchadiel.

Zástupcom mobilného použitia bol tentokrát skvelý prenosný prehrávač od Apple s označením Apple iPod Classic piatej generácie. Ako kvalitnejšiu zostavu som použil kombináciu FiiO E17 + E9, čím som slúchadlá poriadne nakŕmil a dostal som z nich maximum. V teste však nemôže chýbať ani naša redakčná Asuska, ako zástupca lacnej použiteľnej zvukovej karty.

Skôr, ako sa dostaneme k vybuditeľnosti meničov, zopakujme si technické parametre jednotlivých zdrojov.

 

1. Integrovaná zvuková karta Conexant 20561 SmartAudio

Ide o integrovanú zvukovú kartu notebooku Lenovo R500. Výkonovo je to totálny lowend. Tejto zvukovke robí dokonca problém

reprodukcia nižších kmitočtov. Jednoducho ich nezahrá. Slúchadlá dokáže vybudiť dostatočne no čakajte nižšiu hlasitosť prejavu.

2. Externá zvuková karta ASUS Xonar U1 Station

Ide o  zvukovú kartu s integrovaným slúchadlovým zosilňovačom LM358 OPAmp + Asus Xonar U1, čo je vlastne rebrandovaný C-Media Nitrogen D2 USB audio chip) Bližšie špecifikácie zosilňovača:

Headphone Amp

THD+N< 0.005% @ 47 mW x2/ 32ohms

THD+N< 0.006% @88 mW x2/16ohms

96 dB SNR >1.1Vrms full-scale output voltage for >8 ohms load

Frequency response (-3dB/48KHz): 20~20 KHz for 32 ohms

(headphones with 8~150 ohm @ >10mWx2 recommended)

3. iPod Classic 5th generation

Piata generácia legendárneho prehrávača od Apple sa ujala najmä kvôli osadenému D/A prevodníku a možnosti vykonať na zariadení hardvérový zásah, ktorý umožní vytiahnutie signálu priamo z D/A prevodníka na 30-pinový konektor. Zvuková kvalita je však skutočne vysoká aj pri zapojení slúchadiel priamo do 3,5 mm jack konektora.

4. FiiO E17

Technické špecifikácie

Výstupný výkon

>250mW (16 ohm záťaž)

>30mW (300 ohm záťaž)

Impedancia pripojiteľných slúchadiel

13 – 300 ohm

SNR (signal to noise ratio- odstup signál/šum)

≥109dB(A weight)[AMP];

≥104dB(A weight)[DAC]

Skreslenie:

<0.001%(AMP);

<0.007%(DAC)

Podporované samplovanie

96K/24bit [USB] ;

192K/24bit [SPDIF]

Frekvenčná odozva

10Hz~100KHz[AMP];

10Hz~20KHz[DAC]

Kapacita integrovanej batérie nabíjanie/výdrž

1500 mAh/3.5H/15H

Rozmery

96mm x 55mm x 15.2mm

Hmotnosť

112g

Cena

139,99 €

 

Zo zverejnených špecifikácií nám vyplýva nasledovné. FiiO E17 disponuje pomerne výkonným slúchadlovým zosilňovačom, ktorý si však zgustne prevažne na IEM modeloch, vďaka ich pomerne nízkej impedancii. 250 mW do 16 Ohm je veľmi slušné číslo a takýto výkon by mohol čisto teoreticky vybudiť akékoľvek slúchadlá takejto impedancie. Ak však k zariadeniu pripojíte väčšiu záťaž (300 Ohm), musíte počítať s pomerne slabým výstupom, čo sa týka zosilnenia samotného zariadenia. Prax však vraví, že človek, ktorý vlastní vysoko - impedančné slúchadlá, nepokukuje po podobnom zariadení a radšej nakupuje každý prvok reťazca zvlášť pre dosiahnutie čo najvyššieho možného výkonu.

 

5. FiiO E9

Technické parametre

kmitočtový rozsah - 10 - 100.000 Hz
výstupný výkon - 1 W / 16 Ohm, 80 mW / 600 Ohm
podporovaná impedancia slúchadiel - 16 - 600 Ohm
skreslenie - <0,003 % / 100 mW (line in)
odstup signál/šum - >100 dBA (line in)
Maximálna výstupná úroveň - 2 Vrms
konektory pre slúchadlá - 3,5 a 6,3 Jack
napájanie - 15 V / 1,5 A
rozmery - 149 x 96 x 56 mm
hmotnosť - 445 g

 

Vybuditeľnosť slúchadiel na jednotlivých zdrojoch zvuku

Etymotic Research HF5

1.    Integrovaná zvuková karta slúchadlá nakŕmi tak, aby neboli hladné. Jedlo im však určite nechutilo. Celkovo suchý prednes, s pomerne menším rozlíšením, úplne nulový priestor, všetko hrá v strede hlavy. Bas absolútne ignorovaný, kontrola nad meničom takmer žiadna. Pri agresívnejšej skladbe nepočúvateľný miš-maš. O akejsi dynamike sa nemožno ani baviť. Všetko hrá rovnako nahlas.

2.    Xonarka je opäť akési virtuálne minimum, na ktorom sa už pomaly začína ukazovať cenová kategória produktu. Priestor sa nám pekne začína rozširovať, počuť prvé náznaky dynamiky. Basu však stále ukrutne málo. HF5-ky pýtajú viac šťavy, a tú im Asus Xonar Station U1 nedodá.

3.    IPod už čosi zahral. Prednes bol príjemný, kvalitatívne vyhovujúci a celkovo pomerne uspokojivý. Bas začína už od nízkej hlasitosti. Zlepšuje sa lokalizácia nástrojov, dynamika je zreteľnejšia a výraznejšie počuť prechody medzi jednotlivými nástrojmi. Zvuk získava na objeme.

4.    Ak si myslíte, že toto kombo zahrá lepšie ako samotný iPod, máte len polovičnú pravdu. D/A prevodník v iPode ponúka o kus viac detailu a lepšiu separáciu nástrojov. E7-mička však zo slúchadiel vytrieska lepšiu dynamiku vďaka dodatočnému vybudeniu, ktorého nikdy nie je dosť. Každopádne uspokojivý výsledok a zostava dostatočne výkonná na počúvanie týchto papierovo nenáročných slúchadiel.

 

Creative Aurvana 3

1.    Také malé nároky na vybudenie som snáď ešte nezažil. Zatiaľ čo si jeden menič v Etymotic Research HF5 vyžaduje pomerne riadne zosilnenie, dvojica meničov v Creative Aurvana 3 je voči zdroju viac než benevolentná. Integrovaná karta ich, čo sa hlasitosti týka, nakŕmi už pri 30% úrovni hlasitosti. Čo sa prednesu týka, ten trpí klasickými nedostatkami, akými sú sykavky, nulová dynamika, absencia akéhokoľvek priestoru či nemožnosť lokalizovať jednotlivé nástroje.

2.    Xonarka je podľa môjho názoru absolútne dostačujúci zdroj pre tieto slúchadlá. Hlasitosť je v poriadku, bas už začína vynikať tak, ako sa patrí, miznú sykavky, začína sa črtať ako-taká hudobná scéna. Výraznejší priestor spolu s lepšou separáciu nástojov určite potešia tiež.

3.    IPod vytiahol zo slúchadiel skutočne dosť. Bas začína byť poriadne úderný a ani zvyšok frekvenčného pásma sa nenecháva zahanbiť. Jednoducho napísané, odsýpa to tak, ako sa patrí. Badateľná je najmä pomerne lepšia dynamika. Priestor sa zdá byť veľmi prirodzený, a na IEM pomerne široký.

4.    V podstate zbytočný luxus. Zosilňovač slúchadlám už nič nepomôže, ak vytočím koliesko o čosi viac, ako sa patrí, slúchadlá začnú vykazovať opäť sykavky a výšky začnú rezať do hlavy. Slúchadlá sa dajú veľmi ľahko prebudiť, čo má za následok deformáciu celého prednesu, ako aj bolesť hlavy poslucháča.

 

Etymotic Research HF5 - Zvukový prednes

Ak ste už niekedy čítali moje recenzie, je vám jasné, že počúvam takmer všetko. Dnes to nebude inak. Slúchadlá som otestoval už tradične v reálnej prevádzke na metal/rock/gitarovkách, elektronike, rap/hiphop, no nechýba ani môj obľúbený jazz.

 

Metal/Rock/Gitarová muzika

ACDC, System of a down, Slipknot, Metallica, Muse

to v tomto žánri servírujú s nadhľadom, plne, dynamicky a priam neuveriteľne dobre! Ide jednoznačne o primárny žáner pre tieto slúchadlá.

Pri dostatočnom vybudení znejú bicie veľmi čisto. Vlastne až príliš čisto. Pre niekoho možno málo výrazne, niekto však ocení absolútny detail, ktorý pri tomto nástroji slúchadlá ponúkajú. Dôraz sa kladie skôr na stredné frekvencie. Niekomu môže taktiež chýbať boom od kopáku, ktorý absentuje pravdepodobne kvôli osadeniu len jedného širokospektrálneho meniča.

Dynamika je však priam ukážková, najmä po dobudení vhodným zosilňovačom či po zapojení do dostatočne kvalitnej aparatúry. Každá skladba má tým pádom jasne daný úvod, refrén, či sólo. Túto vlastnosť vyťahujem nad všetky ostatné pozitíva týchto slúchadiel.

Čo sa týka artikulácie hlasu speváka, tá je nadpriemerne dobrá, až výborná. Plná artikulácia, ale hlavne veľmi prirodzený hlas speváka či speváčky. Opäť perfektná dynamika v celom rozsahu hlasu robí z každej skladby veľký zážitok.

Separácia nástrojov taktiež dobrá. Tá až tak nezávisí od dobudenia, ako od D/A prevodníka, ktorý sa stará o rozlíšenie nahrávky. Ak bola nahrávka dobre nahratá a k reprodukcii použijete kvalitný D/A prevodník s veľkým rozlíšením, môžete od týchto slúchadiel očakávať veľmi dobrú separáciu nástrojov.  

Priestor pri slúchadlách od Etymotic Research je pomerne často diskutovaná téma. Podľa mňa je priestor vo svete IEM priemerný. Pri takejto cenovke by som však čakal skutočne viac. Musím však oceniť snahu o trojdimenzionálne podanie priestoru. Žiadne čisto pravo – ľavé predstavenie sa nekoná.

 

Elektronická hudba (dnb, Prodigy, N.O.H.A,....)

Radi si vypečiete hlavu dákym hustým beatom? Skutočne nepoznám človeka, čo by si aspoň občas nepustil dáku elektronickú hudbu. Momentálne pomerne často počúvam Pendulum, ktorých považujem za absolútnu špičku v oblasti živého dnb.

Prezentácia basu je skutočne veľmi detailná. Bas je dokonca v niektorých momentoch úderný. To však platí len pri veľmi prebasovaných nahrávkach. Bas sa skôr charakterizuje svojou rýchlosťou a rozlíšením. Tieto dve vlastnosti však pri počúvaní elektronickej hudby akosi veľmi netreba...

Ak sa mám teda zamyslieť, či možno tieto slúchadlá odporučiť na počúvanie elektroniky, jednoznačne píšem, nie. Úroveň basu Vás nepresvedčí. Žiadne dunenie, žiadne boom, nič. Len čistý detail a vysoké rozlíšenie každého zvuku.

 

Rap/Hip-Hop

Tu platí presne to isté ako pri elektronickej hudbe. Podmaz počúvateľný, no nie taký výrazný, ako si to predstavujú aktívni poslucháči tohto žánru. Ak Vám však ide výhradne čisto len o texty, teda o rap, slúchadlá poslúžia dobre.

 

 

 

 

 

 

Jazz (Diana Krall, Sara K)

Slúchadlá zvládajú tento žáner bez problému.

Skvelo sprevádzali komornú atmosféru jazzových vystúpení. Môj obľúbený saxofón bol prednesený presne. Nechýbala dynamika a detail sa nestrácal ani pri najvyšších tónoch, pri ktorých zvykne vrcholiť slasť zo zahranej melódie.

Miernu agresivitu cítiť najmä po okrajoch frekvenčného pásma. Pre niekoho môžu hrať slúchadlá až príliš výškovo a pre niekoho dokonca až príliš detailne.

Opäť skvelý, no najmä presný Dianin hlas. Slúchadlá ho zahrajú verne a vďaka dobrej dynamike určite vynikne a poteší nejedného fanúšika tejto skvelej jazzovej umelkyne.

 

Celkové zhodnotenie zvuku

Prednes je veľmi lineárny v celom rozsahu. Dominuje najmä svojím zmyslom pre detail. Metalisti ocenia veľmi rýchle reakcie meniča, ktorý nemá problém zahrať šialené sóla umelcov.

Veľmi silnou stránkou slúchadiel je aj dynamika, ktorá je doslova strhujúca.

Toto všetko Vám však slúchadlá ponúknu až po zapojení do kvalitatívne adekvátnej zostavy.

 

Creative Aurvana In-Ear 3 - Zvukový prednes

Metal /Rock/Gitarová muzika

ACDC, System of a down, Slipknot, Metallica, Muse

Poctivo je podaná najmä elektrická gitara, ktorej slúchadlá dodávajú poriadnu dávku dynamiky a mierny gain efekt. Prioritne sa však gitara v prednese nenachádza na prvom mieste. Dosť často ju zakryjú iné nástroje.

Bicie sú prednesené mierne sucho. Dynamika v každom údere paličky o blanu bubna chýba. Kopák je tiež menej výrazný. Celkový prednes bicích je priemerný a mierne nadnesený. Vynikajú však rýchlosťou a detailom. Na HF5-ky sa však nehrabú, na druhej strane zahrajú Aurana 3 bas intenzívnejšie.

Basgitarový podmaz vynikne aj v pasáži, kde hrá veľmi veľa nástrojov. Prednes je mierne melodický, badať výrazný teplý dozvuk...

Hlas speváka je artikulovaný, nie vždy je však vynesený tak, ako by som si to predstavil, no je dostatočne oddelený od „pozadia“.

Priestorovo však slúchadlá zaostávajú. Prednes je skôr komornejší. Šírka priestoru sa blíži priemerným IEM modelom, lokalizácia nástrojov je obtiažna. Problém je pravdepobne v miešaní akustických vĺn z dvojice meničov priamo v uchu poslucháča. Ich separácia je dostatočná. Nebadal som žiadne výrazné zlievanie tónov.

Na rock či metal sa slúchadlá hodia určite dobre, gitara Vás síce nezodvihne z kresla a bicie Vás doň dostatočne zatlačia.

 

Elektronická hudba (dnb, Prodigy, N.O.H.A,....)

Tu v podstate platí takmer to isté, čo v prípade HF5. Creative však podávajú nízkofrekvenčné tóny mierne intenzívnejšie, čím sa ich použitie na tento žáner jednoznačne zlepšuje.

Elektronika nie je to pravé orechové. Slúchadlá vám ju síce zahrajú, no nič viac nečakajte.

Bas je pomerne slabý, nevýrazný, absentuje dunivosť (čo mne osobne nevadí, no pri takejto muzike sa s tým počíta).

Zvyšok je taký, aký ma byť. Zasa nič navyše, tancovať na stoličke z prednesu asi nebudete.

Na elektroniku sa slúchadlá príliš nehodia, aj keď ju zahrajú a neurazia.

 

Rap/Hip-Hop

Tu platí úplne to isté, čo pri elektronike. Keď ku všetkému pripočítame mnou spozorovanú deku na strednom pásme je jasné, že výsledok nemôže byť nič moc. Aj napriek všetkým negatívam, počúvať sa to stále dalo.

 

 

 

 

 

 

Jazz (Diana Krall)

Veľmi solídny prednes. Slúchadlám prekvapivo sadol tento veľmi náročný prednes. Mal by som však zopár výhrad.

Pri prednese saxofónu mi chýbala v prednese tá agresivita, ktorú dokáže z nahrávky dostať napríklad aj ich dnešný súper HF5. Pri tejto cenovej kategórii ale prižmúrim oko.  

Dianin hlas bol prekreslený veľmi pekne. Pre pravidelného poslucháča sa však mohol zdať mierne prifarbený, čo je sčasti aj pravda. Tento fakt má však za následok lepšiu zrozumiteľnosť a artikuláciu speváčky. Opäť vzhľadom na cenovú kategóriu prednes o čosi nadpriemerný oproti konkurencii.

 

Celkové zhodnotenie zvuku

Celkovo zaujímavý prednes, ktorý vynikne slušným detailom v celom rozsahu. Problematická je najmä lokalizácia nástrojov. Výrobca mohol pomiešať akustické vlny z dvoch meničov skôr, ako opustia telo slúchadiel.

Mierna deka je v podstate už posledné negatívum. Za cenu, ktorú Creative stanovil za tieto slúchadlá, je prednes detailný, pomerne dynamický, no hlavne ako-tak lineárny v celom spektre. Škoda toho basu. Keby ho bolo o niečo viac, slúchadlá by sa dali označiť za multižánrové. Takto to však nejde.

 

Záver

Čo dodať na záver... Tento duel skončil jednoznačne víťazstvom modelu od Etymotic Research s označením HF5. Svojou rýchlosťou a neuveriteľným detailom sa slúchadlá radia jednoznačne medzi špičku tlakových IEM aj napriek použitiu len jedného meniča. Netreba však zabúdať na fakt, že HF5 sú o kus drahšie ako Creative Auvrana In-Ears 3.

Creative dokázal, že to v audiotechnike stále ako-tak „umí“. Síce dvojmenič nedosahoval kvalít dobre odladeného jednomeniča, model Aurvana In-Ears 3 možno označiť za vstupnú bránu do sveta tlakových IEM. Prednes je viac než adekvátny cene. Toto však platí pre oboje slúchadlá.

 

Creative Aurvana In-Ear 3  si odnášajú ocenenie redakcie pc.sk za dobrý pomer cena/výkon

 

Graf ceny produktu Creative Aurvana In-Ear 3 poskytuje server Heureka.sk

Za zapožičanie slúchadiel ďakujeme firme CREATIVE

 

 Modelu HF5 od Etymotic Research udeľujeme za podaný výkon ocenenie Tip Redakcie.

Graf ceny produktu Etymotic Research HF5 poskytuje server Heureka.sk

 

Za zapožičanie slúchadiel Etymotic Research HF5 ďakujeme e-shopu sluchatka.net

 


Komentáre (2)
maladaptiv
Pozdávajú sa mi tie hf5. Je nejaký mobil s dostatočne kvalitným výstupom na slúchatka tejto cenovej kategórie? Mám Creative Zen X-fi2,len ten už chcem vymeniť za jedno zariadenie na všetko. Zatiaľ čo som hľadal na sieti, zistil som len ako veľmi túto časť výrobcovia smartphonov zanedbávajú. Nevie niekto k tomu niečo viac?
Broslowski
no v tomto pripade jedine iPhone. Inak ako pisem v recke, cim kvalitnejsi DAC/AMP, tým lepší prednes vo vsetkych ohladoch
Pridať nový komentár
TOPlist