BMW vyvíja laserové svetlá pre automobily

Lasery prinesú vyššiu svietivosť pri podstatne nižšej spotrebe.

Nemecký výrobca automobilov BMW prehlásil, že pracuje na novej technológii pre svetlá používané v automobiloch. Základom majú byť laserové lúče a spoločnosť predpokladá nasadenie v bežne predávaných vozidlách v najbližších rokoch.

Laserové svetlo je veľmi odlišné od toho slnečného, či z bežných zdrojov svetla. Za prvé je monochromatické, čo znamená že má iba jednu vlnovú dĺžku (farbu). Je taktiež koherentné, elektromagnetické vlny majú konštantný fázový posun. Laser dokáže produkovať takmer dokonale rovné lúče svetla pri až tisíc násobne vyššej intenzite ako LED.

Tieto vlastnosti otvárajú celkom nové možnosti osvetlenia v automobiloch.

Laserové svetlo nie je samozrejme do okolia emitované priamo, ale je upravené do podoby, v ktorej neškodí prostrediu ani ľuďom. Inžinieri z BMW sľubujú príjemné, jasné biele svetlo, ktoré je vhodné pre dopravu.

Vďaka neporovnateľne menším rozmerom laserových diód sú možné aj podstatne menšie rozmery svietidiel oproti LED (v rádoch niekoľkých stoviek krát). Umožní to aj nový dizajn, avšak BMW neplánuje zmenšovať samotné sklá a svietidlá na automobiloch. Namiesto toho sa počíta s menšou hĺbkou vsadenia do karosérie v spojení s novými funkciami, ako napríklad natočením a podobne.

Významnou výhodou je aj úspora elektrickej energie, a v konečnom dôsledku aj paliva. Zatiaľ čo dnes používané LED diódové svietidlá produkujú okolo 100 lumenov na jeden watt spotreby, u laserov je to až 170 lumenov. Úspora energie sa očakáva až polovičná voči LED.

BMW zatiaľ laserové svetlá do ostrej prevádzky nenasadzuje, pre predstavenie slúži koncept športového hybridu i8:

Komentáre (7)
passco
a to by ma zaujimalo ako to bude vypadat .. ci to budu luce ako vo votrelcovi co skenuje oblast alebo ako 1000 laserikov osvetlujucich oblast? :D A co oprotiiduci fesaci ked im to osvieti oci?
maladaptiv
Čo takto si najprv prečítať článok a potom sa pýtať. "Laserové svetlo nie je samozrejme do okolia emitované priamo, ale je upravené do podoby, v ktorej neškodí prostrediu ani ľuďom. Inžinieri z BMW sľubujú príjemné, jasné biele svetlo, ktoré je vhodné pre dopravu." Mňa viac ako svetlo do aút zaujíma použitie tejto technológie v svietidlách na batérie. Ak by ten rozdiel bol podobný aj pri nich tak by išlo o veľmi veľký pokrok.
passco
Hej ale stale si mi neodpovedal na druhu polovicu otazky a ten text u mna nebudi ziadnu predstavivost ..
lepermessiah
tak si skus predstavit, ze bude jeden bod z ktoreho to pojde a svetlo bude prechadzat cez specialne tvarovanu rozptylku, aby osvetlovalo vsetko od urovne svetla smerom dole a do stran, velmi tazke si to predstavit? ked pozriem na tie fotky i8, tak by mi to prislo ako celkom pravdepodobne
passco
Hej to mi doslo ze to nebude dioda ktora prska svetlo kde chcem sama od seba bez nejakych rozptyliek .. ale aku "formu" bude mat to laserove svetlo na vysvietenych objektoch? predsa len laser je niečo ako svetelny šum ..
Trunks
No už nové xenony dokáži pořádně vypálit očit.. a laser v jakékoliv podobě... no tak to bude hardcore...
Broslowski
Nebude to HC . ak to prezenu cez dobru optiku, nebude ti to vobec skodit. Co sa tyka laserov, da s apekne vyhrat s vlnovou dlzkou vdaka tomu, ze uz vieme spracovat celkom solidne niektore polovodice, ktore tu pred rokmi neboli. vlnova dlzka vyzarovacieho spektra sa da teda pekne fokusovat na jednu farbu, taku, ktora nebude ludskemu zraku az tak prekazat.
Pridať nový komentár
TOPlist