Neúmerne vysoký počet dopravných nehôd spojených s motocyklami môže súvisieť so spôsobom, akým ľudský mozog spracováva alebo nedokáže spracovať informácie. Podľa nového výskumu uverejneného v magazíne Human Factors, "Sústreďovanie pozornosti na detekciu motocyklov: úloha neúmyselnej slepoty. " Štúdia skúma, ako by mohol fenomén neúmyselnej slepoty, alebo nevšimnutie si neočakávaného objektu v zornom poli, vysvetliť výskyt nehôd nazývaných LBFTS, ktoré sú najbežnejším typom nehôd s motocyklami.
Podľa výskumníkov Kristena Pammera, Stephanie Sabadas a Stephanie Lentern, sú LBFTS havárie (zo skratky looked-but-failed-to-see) obzvlášť znepokojujúce, pretože aj napriek jasnej viditeľnosti a neprítomnosti iných rizík alebo rozptýlení sa vodiči pozerajú smerom k blížiacemu sa motocyklu - a v niektorých prípadov sa zdá, že sa pozerajú priamo na motocykel - ale stále smerujú do jeho dráhy.
Pammer, profesor psychológie Austrálskej národnej univerzite, poznamenáva: "Keď šoférujeme, náš mozog sa musí vysporiadať s ohromným množstvom senzorických informácií. Na všetko sa nemôžeme sústrediť, pretože by to spotrebovalo obrovské kognitívne zdroje a trvalo príliš dlho. Takže náš mozog musí rozhodnúť, ktoré informácie sú najdôležitejšie. Frekvencia LBFTS nehôd naznačuje spojenie s tým, ako mozog filtruje informácie."
Výskumu sa zúčastnilo 56 dospelých. Výskumnici ich požiadali, aby preskúmali sériu fotografií zobrazujúcich rutinné situácie pri šoférovaní z hľadiska vodiča. Respondenti mali určiť, či obraz predstavoval bezpečné alebo nebezpečné prostredie pre jazdu. Na záverečnej fotografii výskumníci manipulovali s obrazom tak, že obsahoval neočakávaný predmet, a to buď motocykel alebo taxík, a spýtali sa účastníkov výskumu, či si všimli jeden z objektov.
Hoci 48% všetkých účastníkov uviedlo, že si nevšimli žiadny ďalší predmet, bolo oveľa menej pravdepodobné, že odhalia motocykel (65%), než že si všimnú taxík (31%).
Ďalšie dôkazy o tom, že neúmyselná slepota by sa vo výsledkoch prieskumu mohla mať vplyv ukázali výsledky prieskumu uskutočneného pred experimentom, ktorého cieľom bolo posúdiť celkovú citlivosť účastníkov na každé vozidlo na fotografiách. Hoci účastníci verili, že motocykel je na ceste rovnako častým zjavom ako taxík, mysleli si, že je oveľa menej pravdepodobne všimnúť si motocykel.
Pammer a spoluautori sa domnievajú, že ich štúdia poukazuje na potrebu varovať vodičov, aby si na motocykle dávali väčší pozor. Možno bude potrebné zaviesť tréningové programy pre nových vodičov.
"Motocykle sa zdajú byť veľmi nízko na zozname priorít mozgu, keď ide o filtrovanie informácií," dodáva Pammer. "Tým, že motocyklistov umiestni vyššie na radar mozgu vodiča, dúfame, že bude pravdepodobnejšie, že ich vodiči uvidia. Medzitým musíme byť počas jazdy ostražitejší, aktívnejší a viac sústredenejší."
Zdroj: hfes.org
wingo
Lofko
spanatko
Svarog
tenis
Vodič
fantomaas