Maximalizácia zdieľania verejných bicyklov: je to o lokalite

CATONSVILLE, MD, 6. január 2020 - Popularita systémov pre zdieľanie bicyklov, tzv. verejných bicyklov vzrástla vďaka mladšej generácii, ktorá je ohľaduplnejšia k životnému prostrediu. Hoci vzbudili značnú pozornosť v mestách od Paríža po Washington, D.C., ich potenciál pre transformáciu miest nie je zďaleka naplnený.

Nový výskum publikovaný v časopise INFORMS Management Science prináša zistenie, že hlavným dôvodom je to, že zatiaľ čo spoločnosti prevádzkujúce verejné bicykle sa zameriavajú na aspekty návrhu bicyklov a ich technológie, bol vykonaný len minimálny výskum prevádzkových aspektov, ako sú hustota staníc a úroveň dostupnosti bicyklov.

„Takmer 80% podielu na užívaní bicyklov pochádza z oblastí v okruhu 1 000 stôp od staníc, alebo zhruba zo štyroch mestských blokov,“ uviedla Elena Belavina, jedna z autorov štúdie z Cornell University. "Pre čokoľvek ďalej  než 1 000 stôp, je takmer o 60% menšia pravdepodobnosť, že užívateľ využije stanicu."

Štúdia „Bike-Share Systems: Accessibility and Availability“, ktorú uskutočnili Belavina spolu s Ashish Kabrou z University of Maryland a Karan Girotra z Cornell University, analyzuje vzťah medzi jazdením a prevádzkovým výkonom v systémoch zdieľania bicyklov s cieľom dosiahnuť vyššie využitie bicyklov. 

Na základe údajov zo systému Vélib v Paríži sa v tomto článku odhaduje vplyv dvoch aspektov výkonnosti systému na množstvo jázd na zdieľaných bicykloch: dostupnosť alebo vzdialenosť, ktorú musí používateľ prejsť k staniciam, a dostupnosť bicyklov.

Existujú dva vplyvy na dostupnosť: Po prvé, krátkodobý vplyv je, že ak stanice v blízkosti nemajú bicykle, keď chce užívateľ vyraziť na cestu, musia používatelia ísť na stanice ďalej alebo upustiť od zdieľania bicyklov. Po druhé, ak používatelia zvyčajne očakávajú nižšiu šancu na nájdenie bicykla, je menej pravdepodobné, že pre svoje cestovanie zvážia zdieľané bicykle a systém bude mať z dlhodobého hľadiska menej jázd.

Väčšina používateľov sa rozhodla opustiť používanie zdieľaných bicyklov,“ povedal Girotra, profesor na Cornell Tech a Johnson College of Business. "Celkovo však zistíme, že 10-percentné zvýšenie dostupnosti bicyklov by zvýšilo jazdné výkony o viac ako 12%."

Štúdia zistila, že zvýšenie dostupnosti bicyklov má menší vplyv ako zníženie pešej vzdialenosti (k staniciam). Prevádzkovatelia systémov pre zdieľanie bicyklov s obmedzenými zdrojmi musia uprednostniť výstavbu ďalších staníc bližšie k jazdcom.

Kam majú tieto stanice ísť? Autori odporúčajú lokácie, kde je veľa zaujímavých miest, a miesta s nižšou dostupnosťou bicyklov.

Medzi nimi je pridávanie staníc v oblastiach bližšie k supermarketom výhodnejšie ako ich pridávanie bližšie k staniciam verejnej dopravy a iným zaujímavým miestam,“ pokračoval Girotra.

Autorka tlačovej správy: Ashley Smith

Zdroj: www.informs.org

Pridať nový komentár
TOPlist