Koniec raketoplánov, smutný míľnik v histórii kozmonautiky

, Autor: Pavol Bobik

Dnešok priniesol posledný štart raketoplánu. Prečo museli skončiť? A prečo je s ich koncom spojený pocit horkosti?

Ku koncu raketoplánov viedla krivoľaká cesta. Bola to cesta krajinou nenaplnených ambícii. Raketoplán mal podľa pôvodných plánov priniesť zlacnenie letov do vesmíru a ich sprístupnenie každému. Kozmické lety sa s ním mali stať bezpečnou rutinou. Nenaplnil sa ani jeden z týchto plánov. Raketoplán nebol bezpečný a už vôbec nebol lacný.

Prečo nevyšli pôvodné plány? Hlavnou príčinou bola kombinácia nedostatočného rozpočtu na vývoj takéhoto projektu, následné kompromisy pri dizajne raketoplánu a politika zasahujúca do vývoja v prospech protichodných požiadaviek rôzných potencionálnych užívateľov a zákazníkov. Znižovanie nákladov na vývoj viedlo k drahej prevádzke. Dizajnové kompromisy k prvej nehode Challangeru. Nakoniec neštastie Columbie k rozhodnutiu raketoplány po dostavaní Medzinárodnej kozmickej stanice penzionovať. Havária Columbie urýchlila koniec raketoplánov. Nebyť tejto udalosti, po ktorej už nebola ochota riskovať tretie nešťastie, raketoplány by pravedepodobne fungovali ešte asi do polovice tridsiatych rokov tohto storočia. To by už technológie  boli zrelé na vytvorenie jeho dôstojného nástupcu.

Projekt Constellation, ktorého nosná raketa Ares I a kozmická loď Orion mali byť náhradou za raketoplány (projekt ohlásený po havárii Columbie), boli vylepšením koncepcie z obdobia pred raketoplánmi. Pocit horkosti, ktorý dnes napĺňa priaznivcov kozmických letov nesúvisí len s koncom raketoplánov. Súvisí aj s tým, že za ne nie je náhrada. Ares I a Orion končia zároveň s nimi. Celý program Constellation sa neúmerne predražoval a oneskoroval až za hranicu únosnosti rozpočtu NASA. To viedlo k jeho nedávnemu zrušeniu. Tak ostal americký program bez raketoplánov a bez ich náhrady. Americkému kozmickému programu tak nevyšiel ani program ktorého kozmická loď sa zdala voči raketoplánu krokom späť.

Navyše, čosi ako raketoplány, tu nebude ešte dlho. Pre porovnanie, v čom raketoplán predbehol svojich protivníkov je dobré pozrieť sa na ikonografiku serveru space.com sumarizujúcu 50 rokov pilotovaných letov. Všimnite si početnosť posádky. Pritom nejde len o počet, každý člen posádky raketoplánu má viac priestoru než celá trojčlenna posádka v Sojuze či iných kozmických lodiach, ktoré boli v prevádzke či sú aktuálne vo vývoji. S raketoplánom sme prešli z kapsúl v ktorých sa tlačia maximálne traja kozmonauti k priestoru v ktorom sa komfortne prepraví až 8 astronautov. Navyše raketoplán ponúka možnosť zniesť z orbity taký náklad ako žiadna iná kozmická loď. 

Raketoplán nekončí preto, že by už technologicky nestačil dobe, je to stále technicky unikátny a krásny stroj. Nie je a nebol slepou cestou vývoja, skôr predbehol svoju dobu a jeho koncept sa časom vráti. Je ho škoda.


See the spaceships that have launched astronauts and cosmonauts into space in the first 50 years of human spaceflight.
Source SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration
 

Kľúčové slová
NASA, X-37B
Po kliknutí na vybrané kľúčové slovo sa vám automaticky zobrazia všetky súvisiace články na pc.sk

Poslať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
TOPlist