Každé lietadlo s ktorým ste doteraz prišli do kontaktu malo nejakú pohyblivú časť. Žiadne lietadlo sa nedokázalo pohnúť bez pohyblivých častí. Či už to boli listy turbín alebo listy rotorov. Takto to bolo od počiatkov letectva, no už to neplatí.
Výskumníci z MIT vedení Stevenom Barrettom predstavili model lietadla, ktorý nemá žiadnu pohyblivú časť. Je poháňané iónovým motorom. Výsledky svojho výskumu zverejnili v prestížnom časopise Nature. Autori článku očakávajú, že tento spôsob pohonu môže najskôr nájsť uplatnenie v tichých dronoch. Na rozdiel od klasických pohonov iónový produkuje omnoho menší hluk.
Inšpiráciou pre výskum boli malé raketoplány zo Star-Treku. Barret sa tomuto výskumu začal venovať pred deviatimi rokmi. Na začiatku prvé približné výpočty ukazovali, že íónový pohon by mohol byť v letectve použiteľný no trvalo roky kým vývoj dospel k prvému letu. Lietadlo je veľmi ľahké, pri rozpätí krídel 5 metrov váží 2,2 kilogramu. Okolo lietadla sú natiahnuté tenké drôtiky slúžiace ako elektródy. Na krídlach ako pozitívne vzadu na lietadle ako negatívne. Batérie dodávaju pozitívnym elektródam napätie 40 tisíc voltov.
Toto vysoké napätie ionizuje okolitý vzduch, vytrháva elektóny z atómov a priťahuje ich na pozitívne nabité elektródy. Vzniknuté ióny su naopak priťahované negatívnymi elektródami vzadu na lietadle. Každý z týchto iónov pri svojej ceste k chvostu lietadla sa milióny krát zrazí s molekulami okolitého vzduchu. To vytvára ťah smerom k negatívnej elektróde.
Tím testoval lietadlo v najväčšej miestnosti akú na univerzite našli, v 60 metrov dlhej hale atletického centra. Pohon lietadla vytvoril dostatočný ťah na let dlhý 60 metrov. Tím pracuje na zvýšení efektivity pohonu, tak aby bol výkonnejší pri nižšom napätí a produkoval vyšší ťah.
Zdroj: news.mit.edu
AM
Anonymous
Cyrko