Vo štvrtok sme sa zúčastnili prezentácie revolučného projektu InovEduc. Projekt plánuje využiť virtuálnu realitu s cieľom výučby.
Projekt využíva technológie ako Samsung Gear, HTC Vive ako aj Oculus Rift, konečne sme tak mohli technológie odskúšať. Najlepším dojmom na nás pôsobí pripravovaný Oculus 2. generácie. Headset je relatívne ľahký, rozlíšenie nie až také super ako to na prvý pohľad vyzerá. Raster je viditeľný aj keď to nie je až tak rušivé. Celý problém spočíva v relatívne nízkom rozlíšení - len 1200p (2160×1200). Je nutné si ale uvedomiť, že obraz máte doslova načapený na nose a aj prenos cez zväčšovaciu čočku nie je ideálny. Skrátka zariadenie bude potrebovať rozlíšenie aspoň 4K pre obe oči. Mimochodom mozog bol takmer okamžite oklamaný, že je v reálnom svete. Keď sme sa postavili na vežu, mali sme skutočne pocit výšky a podlamovania kolien.
Samsung Gear je taktiež založený na Oculuse, avšak rozlíšenie je ešte horšie, je závislé od mobilného zariadenia a taktiež aj pridáva na váhe. Plusom je ale ovládanie. To je však kompatibilné iba so Samsung zariadeniami.
HTC Vive sme žiaľ odskúšať nemohli. Vizuálnym mínusom je ale nadmerná váha headsetu. Toľko k naších dojmom. Veríme, že sa nám Oculus podarí získať do redakcie aspoň do konca roka, jeho vydanie je stále odkladané.
"Fakulta informatiky Paneurópskej vysokej školy (FI PEVŠ), spoločne so svojimi slovenskými a ukrajinskými partnermi, realizuje inovatívne aktivity pre vzdelávanie študentov na stredných školách s využitím najmodernejších informačno-komunikačných technológií. V rámci projektu vznikajú digitálne 3D modely 14 pamiatok z východného Slovenska a 10 pamiatok z Ukrajiny (Zakarpatskej oblasti), ktoré budú použité v školskej výučbe pomocou metód zobrazovania vo virtuálnej a rozšírenej realite. "
Projekt vznikol za podpory Nórskeho fondu. Technológia rozšírenej ako aj virtuálnej reality má slúžiť stredoškolákom v predmetoch ako história, geografia či informatika.
„Pre jednotlivé spôsoby zobrazenia objektov vyvíjame softvér pre ich zobrazenie vo virtuálnej a rozšírenej realite. Kultúrne artefakty budú sprístupnené aj na mobilných zariadeniach a webových stránkach,“ povedal RNDr. Ján Lacko, PhD., odborný riešiteľ projektu z Paneurópskej vysokej školy. V tomto prípade pôjde o aplikácie pre mobilné zariadenia založené na tzv. augmentovej (rozšírenej) realite.
„Priamo na mieste sme nasnímali asi 160 GB dát pre 14 slovenských objektov. Následne sme spustili prípravu 3D modelov objektov a začali realizovať testovacie aplikácie pre virtuálnu a rozšírenú realitu,“ dodal Lacko.
Projekt počíta s interaktívnymi objektami a taktiež je v plánu vydanie aplikácie, ktorá umožní používateľom nazrieť na históriu pamiatok, dostupná bude pre iOS a Android avšak až budúci rok (apríl 2017). Skrátka, predstavte si zrúcaninu hradu či zámku a vďaka aplikácii budete môcť vidieť ako vyzeral hrad v dobe najväčšej slávy či pred prestavbou na súčasnú podobu. Projekt vyvíjajú študenti denného a externého štúdia Aplikovanej informatiky na FI PEVŠ. Projekt do budúcna uvažuje aj s implementáciou jednoduchej fyziky, tú by mala zabezpečovať technológia PhysX od spoločnosti NVIDIA.
Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky - Granty EHP a Nórska. Výška projektového grantu je 579 486 EUR.
Digitalizované pamiatky
Židovský cintorín Topoľa
Židovský cintorín, Užhorod
Gréckokatolícky drevený chrám sv. Archanjela Michala, Topoľa
Drevený chrám Kostrina
Pravoslávny drevený chrám sv. Archanjela Michala, Ruský potok
Drevený pravoslávny chrám Danilovo
Hrad Zborov
Hrad Nevice
Tokajská pivnica – Takáč, Veľká Tŕňa
Pivnice Seredné
Kaštieľ Humenné
Hrad Užhorod
Ľudová architektúra dom – Humenné, skanzen
Zaričevo, Lemkivska sadiba
Viadukt Hanušovce n/Topľou
Lisičevo - vyhňa
Kostol Veľká Tŕňa
Údolie narcisov
Bardejovské suburbium, synagóga
Horjanská rotunda
Drevený chrám Hrabová Roztoka
Drevený chrám Šmigovec
Drevený chrám Inovce
Zubor
Add new comment