Privítajte hru roka - God of War - vrchol súčasných konzol

Prakticky z ničoho nič nám spoločnosť SONY oznámila nový titul z prostredia God of War. Úprimne, pokračovania nebodaj reštartu, som sa obával, ale zbytočne. Hru som mal možnosť nejaký ten týždeň otestovať. Aká teda je?

Úvod

God of War je pravdepodobne vrchol toho čo uvidíme na konzole PlayStation 4 a PlayStation 4 Pro. Ja som hru testoval na PS4 PRO v UHD móde (4K). Dovolím si tvrdiť, že niektoré scény a objekty sú najprepracovanejšie aké sme doteraz mohli či už u konzolových alebo PC hier vidieť. To čo dokázali programátori vytiahnuť z relatívne slabých konzol je obdivuhodné. Kvalita textúr v 4K rozlíšení je priam neuveriteľná. Vo veľkej miere vďačíme starej známej tesalácii. Pocitovo sa hra nezasekáva, takže namerané hodnoty Digital Foundry sa budú zhodovať s realitou. V „resolution móde“ zvláda PS4 PRO väčšinou na 30 FPS s malými prepadmi v určitých scénach k 28 FPS. V prípade FHD/performance režimu sú dosahované FPS na úrovni 45-50. Výrazne sa ale zlepšuje dynamika hry. Je tak na vás čo si zvolíte. Ani v prípade FHD režimu nie ste ukrátený o grafickú časť. Na grafike hry pridáva aj rozmanitosť prostredia. Do hry je taktiež integrovaný HDR režim. Hra skrátka vyzerá úchvatne.

A čo gameplay?

God of War je umiestnený do prostredia mýtických bohov severu, hrdina pritom pochádza z Grécka. Hlavnou doménou hry je sekera Leviatan, pomocou ktorej budete ničiť nepriateľa. Novinkou v sérii je, že dokážete sekerou hádzať a následne ju podobne ako Thorovo kladivo privolať späť. Kratos môže samozrejme bojovať rukami, prípadne odrážať útoky štítom. Ak sa vám nabije ukazovateľ „supersily“, môžete zapnúť „zúrivosť“. To je chvíľa, kedy nepriateľov masakrujete rad radom.

Už prvé minúty gameplayu začínajú z ostra, kedy vás napadne jeden z bohov. Dôvod ale netušíte, ten sa dozvedáte až koncom hry. Boje s bossmi ale aj NPC sú na veľmi prepracovanej úrovni. Niekde som čítal, že sú postupom času stereotypné. Nie je to úplne pravda, pretože autori nám do hry zabudovali celkom rozsiahli systém rozvoja postáv. Áno postáv. V hre vystupuje aj syn Kratosa, ktorému nedávno zomrela mama – Artreus. Boje tak nie sú vlažné, ale niektorí bossovia vám dajú zabrať. Teda v prípade, že nehráte na najľahšej – príbehovej úrovni. Táto úroveň neponúka prakticky žiadnu výzvu. Ak si chcete normálne zahrať, zvoľte aspoň druhú úroveň. Úrovne sa dajú počas hry prepínať. Boje s trolmi sú aj na druhej najľahšej úrovni celkom „challenge“. Sekundárna postava nie je len do počtu, niekedy vie výrazne ovplyvniť priebeh boja, dokáže vás napríklad oživiť. AI spoluhráča je na dobrej úrovni a častokrát vám kryte chrbát. Veľmi dobre sa dá využiť, keď útočia osy.

Rozvoj postáv je celkom slušný a taktiež si viete vybrať systém boja. Súboje tak môžu mať kompletne odlišný náboj. Atreus je taktiež ovládateľná postava – jedným klikom – kockou viete strielať šípy. Inak je plne autonómny, a ako som už spomenul, dokáže vám častokrát pomôcť. Ak chcete hardcore mód, môžete úplne vypnúť HUD. Kratos má aj jednoduchý inventár a môžete tak okrem striebra zbierať aj suroviny, každopádne Zaklínača nečakajte. Artreus inventárom nedisponuje.

V hre môžete obe postavy vybaviť rôznym náčiním či brnením. Aby ste to nepochopili zle, zbrane zatiaľ možné meniť nie je, ale podľa mojich informácií to autori v ďalších patchoch úplne nevylúčili. Nechýbajú mimochodom ani talizmany. Všetky itemy majú iné vlastnosti a schopnosti a je tak nutné vyberať s rozumom, hlavne v prípade ťažších úrovní. Osobne nemám rád prešpekulované systémy rozvoja postáv s miliónmi kombinácii. Tu je tých kombinácií sotva pár desiatok. Rozvoj je jednoduchý a prehľadný. Strom rozvoja hodnotím na jedničku. Mimochodom, autori zabudovali aj nejaký ten slow motion, takže boje sú o to dynamickejšie. Ten sa spustí tesne pred porazením bossov alebo pri spustení super-schopností. Super schopnosti si môžete vyberať a prepínať. Naraz viete používať dvojicu, pričom sa aktivujú dvojhmatom L1+R1/R2.

Sekera má viacero funkcií a nepatrí len do boja. Častokrát s ňou plníte mini úlohy, aby sa ste dostali do ďalšej fázy hry. Hádanky nie sú vždy najjednoduchšie a občas sa zdržíte.

Čo sa týka mapy, tá je rozsiahla ako už býva u hier tohto typu zvykom. Tentokrát musíte cestovať aj medzi svetmi – Bifrostom, ktorý „napája“ Yggrdrasil – strom života. Väčšina hry sa odohráva v Midgarde, avšak navštívite napríklad Álfheimr či Jötunheimr. Z celkového počtu 9 svetov, zatiaľ nie sú prístupné všetky. Je tak otázne, či ich autori odomknú cez DLC alebo musíte mať hru prejdenú na 100%, čo sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Spomína sa totiž, že hlavnú dejovú líniu viete spraviť za 20 – 25 hodín. Pri ťažšej úrovni sa ale doba hrania kľudne natiahne na 40 hodín. Vedľajšie dejové misie síce nie sú tak prepracované ako v prípade Zaklínača, avšak aj tu môžete získať legendárne brnenie. Hlavná dejová línia je pútavá a scenár je v súčasnosti jeden z najlepších, aký bol kedy pre hru napísaný. Zvláštnosťou je, že sa v hre nestretnete s retrospektívou, celý príbeh prebieha v prítomnosti, nie sú tu teda žiadne flashbacky. Hra je síce značne lineárna, avšak dokážete sem-tam odbehnúť na bočný quest - väčšinou po ukončení niektorých z kapitol hlavnej dejovej línie.

V hre je tiež zabudované rýchle cestovanie, ktoré sa odomyká postupne. Dynamika a diferenciácia prostredia je jednoducho na špičkovej úrovni. Hru dotvára aj epická sprievodná hudba od renomovaného autora. 

Záver

God of War je dokonalý titul. Nečakal som, že ma tento žáner dokáže po Zaklínačovi ešte niekedy chytiť. Po grafickej stránke sa blížime pomaly k fotorealizmu – je skrátka skvelá. O hudbu sa postaral Bear McCreary, ktorý nie je žiaden nováčik a má za sebou mnoho úspešných projektov. Optimalizácia je taktiež výborná, aj keď s chybami. Atreemovi sa občas podarí sa zaseknúť jemne vzadu ale takmer okamžite vás dobehne. Pcčkári túto hru budete závidieť! Ak má PC či XBOX One X svoju Forzu, tak PS má Horizon a God of War. Systém boja a rozvoja postáv je vysokej úrovni a hlavne pragmatický. Dej je vyrozprávaný tak epicky, že sa snáď dočkáme aj filmového spracovania, podobne ako v prípade Zaklínača. 

Ak som v hre našiel jediné mínus, tak v jej dĺžke. K dokonalosti chýba ešte aspoň 10 hodín hrania. Snáď sa dočkáme aj nových svetov. Dámy a páni privítajte titul roka.

Plusy Mínusy
4K grafika Uvítal by som viac hodín hrania
Prostredie a mapa  
Množstvo brnení  
Bojový systém  
Sprievodná hudba  
Pútavý dej  

Hru poskytla spoločnosť SONY.

Pridať nový komentár
TOPlist