Preview: GeForce GTX 275

, Autor: crux2005
Základné informácie o GeForce GTX 275, vydanej 2. apríla, sme na našich stránkach už zverejnili. V dnešnej preview sa preto bližšie pozrieme na túto grafickú kartu z tábora zelených a ďalšie súvisiace novinky. Pokiaľ vás zaujíma táto téma, odporúčam čítať ďalej...

klikni pre zväčšenie
 
Na úvod zhrniem len tie najdôležitejšie fakty novej performance grafickej karty GeForce GTX 275. GeForce GTX 275 je priamy konkurent, takisto 2.apríla oficiálne predstavenej, AMD/ATi Radeon HD 4890. Keďže uskutočnila nVidia len "paper launch", môžeme so širokou dostupnosťou počítať až od 14. apríla. Po technickej stránke je presná "polovička" známej GeForce GTX 295, len s vyššími pracovnými frekvenciami. To znamená 240 SPs, 80 TMUs a 28 ROPs. Použité GPU "G200-B3" je vyrobené v 55nm a na prevádzku karty je preto nutné zapojiť len dva 6Pin PCI-Express 1.0 konektory. Referenčný dvojslotový chladič je tiež dobre známy z novej GeForce GTX 260 (216 SPs, 55nm G200) a GTX 285. Celková dĺžka karty ~27cm takisto nevybočuje z radu posledných GeForce kariet.
 

klikni pre zväčšenie

Po výkonnostnej stránke sa GeForce GTX 275 zaraďuje, ako značí aj jej, názov medzi novú GTX 260 a GTX 285. Vo viacerých hrách a nastaveniach blízko k drahšej GeForce GTX 285. So svojou momentálnou odporúčanou cenou - 239€ patrí tiež medzi tieto dve karty. Má teda všetky predpoklady na veľmi dobrý pomer cena/výkon. Sama nVidia ju prirovnáva k GeForce 8800 GT, ktorá bola na konci roka 2007 hitom v pomere cena/výkon. Takáto nízka cena mohla byť nasadená vďaka lacnejšiemu PCB, ktoré je teraz znovu zelené a nie čierne. Rozloženie stavebných prvkov je na pohľad identické s PCB P897. Informovali sme vás o ňom v novinke: Chystá sa lacnejšia GeForce GTX26. Či sa rovnaké PCB používa aj pre GTX 275 nemáme zatiaľ potvrdené, je to však pravdepodobné. Vrámci šetrenia odpadol referenčnej karte, ako GeForce GTS 250, S-video výstup. Výrobcovia ho ale môžu naďalej zabudovať. Na prednej strane nájdeme preto len dva štandardne tienené dual-link DVI výstupy.

 

klikni pre zväčšenie

Už v prezentácii GeForce GTX 275 pre novinárov sme si všimli absenciu údaju TDP grafickej karty. Na stránke GeForce GTX 275 a v reviewers guide bol ale zverejnený údaj 219W. Ten je prekvapivo vysoký, lebo GeForce GTX 285 má TDP 183W. Prečo má GeForce GTX 275 vyššie TDP, keď nie je výkonnejšia? Dôvod je prostý a zapadá do celkového obrazu šetrenia. Použité GPUs - 55nm G200 na GTX 275 nie sú najlepšie a potrebujú preto pre stabilitu vyššie napätie - podľa prvých meraní to je okolo 1,18V oproti 1,15V na GTX 285. Pre upresnenie, spotreba stúpa s napätím kvadraticky. nVidia takto recykluje inak nepoužiteľné GPUs - na GeForce GTX 295 sa môžu dostať len tie najlepšie, ktoré potrebujú len nízke napätie, aby sa dala karta uchladiť a TDP neprestrelilo 289W. Toto je ďalší dôvod, prečo môže byť odporúčaná cena GeForce GTX 275 už teraz taká nízka.


klikni pre zväčšenie

V každom prípade je referenčná GeForce GTX 275 voči Radeon HD 4890 raz výkonnejšia, raz nie. Všetko závisí od konkrétnej hry. nVidia hovorí o priemerne 15% vyššom výkone vo vybraných hrách. V novinke sme vás ale informovali, že tieto karty sú na podobnej výkonnostnej úrovni. Vlastné merania žiaľ ešte nemáme, veríme ale, že ich budeme môcť čo najskôr uskutočniť a spraviť si tak vlastný obraz o výkone.

Aby sa GTX 275 presadila voči konkurencii vydala nVidia aj nové ovládače - "R185" (release 185). Jedného z prvých zástupcov tejto série - 185.20 sme už testovali v recenzii: Veľké porovnanie GeForce ovládačov. 2. apríla vydaný GeForce 185.65 beta ovládač predchádzal ešte "novinársky" GeForce 185.63 beta. Aby toho nebolo málo, bol nasledujúci deň vydaný GeForce 185.66 beta. Zmeny oproti 185.63 sú ale minimálne - SLI profil pre Down of War 2 a bugfixy pre stabilitu, neovplyvňujúce výkon. Bližšie sa GeForce 185.65 beta ovládačom budeme venovať v recenzii, ktorá by mala byť vydaná o pár dní. nVidia hovorí v release notes o pomerne veľkých nárastoch výkonu. Viaceré nárasty môžeme potvrdiť. Stiahnuť sa dá ovládač zo stránky nVidia.com.
  • Up to 11% performance increase in Call of Duty: World at War
  • Up to 5% performance increase Company of Heroes: Opposing Fronts
  • Up to 22% performance increase Crysis: Warhead with antialiasing enabled
  • Up to 11% performance increase in Fallout 3 with antialiasing enabled
  • Up to 14% performance increase in Far Cry 2
  • Up to 45% performance increase in Mirror’s Edge with antialiasing enabled


klikni pre zväčšenie

Ako mnohí iste vedia, nepodporuje jadro G200, na rozdiel od RV670/770/790, zatiaľ posledný update Direct3D API - 10.1. nVidia sa preto snaží ponúknuť zákazníkom features, ktoré zase nepodporuje alebo nemá konkurencia. Do ovládačov R185 série GeForce preto implementovala možnosť vynútiť ambient occlusion. Informovali sme vás o ňom detailnejšie v poslednej recenzii GeForce ovládačov. Spolu s ovládačmi bol vydaný aj v poradí tretí "Power Pack". Ten obsahuje ako jeho predchodcovia rôzny softvér, ktorý využíva PhysX, CUDA a ukazuje tak ich výhody. nVidia sa venovala výrazne tejto téme aj v prezentácii, keďže zabrali väčšiu polovičku.



klikni pre zväčšenie

Najmä PhysX sa stáva stále väčším argumentom, keďže sa počet hier s jeho implementáciou stále zvyšuje. Okrem starých známych (Warmonger, GRAW2 a UT 3) boli menované aj novinky. Mirror´s Edge, Star Tales, Sacred 2 vďaka patchu a Cryostasis, ktorý bude s nasledujúcim patchom ďalej vylepšený po fyzikálnej stránke. Z plánovaných hier na 4.Q 2009 môžeme spomenúť U-Wars a Metro 2033: Last Refuge. Posledná spomenutá hra - Shattered Horizon od Futuremark zatiaľ nemá presný termín vydania. Vo vývoji sú samozrejme aj ďalšie tituly, ktoré žiaľ nemôžme menovať. Hlavné dôvody stáleho zvyšovania hier s podporou PhysX sú: nulová cena licencie, top vývojári zaoberajúci sa vylepšovaním engine, poskytnuté vývojové nástroje, veľká komunita vývojárov, hardvérová základňa a v neposlednom rade aj relatívne jednoduchá možnosť implementácie vďaka APEX. Tejto téme sa budeme komplexne venovať v novinke nVidia APEX pre lepšiu fyziku v hrách. Okrem toho sa vďaka pluginom rozširuje PhysX aj medzi profesionálnymi DDC aplikáciami - Maya a 3D Studio Max.




klikni pre zväčšenie

Obdobne informovala nVidia o stále sa zväčšujúcom počte GPGPU aplikácií, ktoré využívajú vďaka CUDA na urýchlenie výpočtov GPU. MotionDSP vReveal a Nero Move iT sme sa už venovali v novinkách. Spomenuté boli aj Loilo–LoiloScope‘MARS’ (editačný sw pre videá) rozšírený najmä v Ázii, ArcSoftTotalMediaTheatre (DVD prehrávač, konvertujúci a prehrávajúci videa v kvalite blížiacej sa HD) a CoreCodec‐CoreAVC (H.264 dekódovací sw). Poslednej téme - Compute shaderom a predstaveným technologickým demám sme tiež už venovali priestor v novinke.


klikni pre zväčšenie

GeForce GTX 275 je určite zaujímavá grafická karta, ktorá má ako každá, svoje výhody a nevýhody. Môžeme sa na ňu pozerať aj ako "zrecyklovanú kartu", ktorá má vďaka šetriacim opatreniam relatívne nízku cenu - 249€, avšak vysoký výkon. Kto by neprižmúril pri zohľadnení tejto skutočnosti jedno oko? Vyplýva nám z toho tiež, že nVidia sa poučila a dopredu sa zamerala na cenovú konkurencieschopnosť karty. Keď si porovnáme výkon GeForce GTX 275 s Radeon HD 4890, tak zistíme, že raz je jedna karta vpredu, raz druhá. Všetko záleží od konkrétnej hry a nastavenia. Momentálne je jej cena dokonca nižšia ako Radeon HD 4890, čo by sa v tomto svetle malo určite zmeniť. Oproti Radeon HD 4890 má tiež v zátaži tichší referenčný chladič a spotrebuje menej energie.


Na jednej strane nepodporuje G200 na GeForce GTX 275 Direct3D 10.1 API, na druhej strane má ale podporu PhysX, ktorá sa pre rastúci počet podporovaných hier, stáva stále väčším argumentom. Pozitívne hodnotíme aj nové ovládače, zvyšujúce výkon GeForce GTX 200 kariet a pridané feature ambient occlusion. To by mohla AMD/ATi tiež implementovať do ovládačov, záujem ale nemá. Je až zarážajúce, že ponúka v oficiálnych ovládačoch pre Mac napr. supersampling a profily pre hry, vo verzii pre Windows tieto možnosti chýbajú. Podobne zvláštnu politiku ovládačov má AMD/ATi aj keď sa začne téma AI a súvisiacich optimalizácií. Túto problematiku rieši nVidia vo svojich ovládačoch oveľa lepšie - dáva užívateľom úplnú kontrolu nad optimalizáciami. Je už len na nich, pre čo sa rozhodnú. Podpora CUDA môžeme tiež označiť ako miernu výhodu, rozhodujúce je len, či ju koncový užívateľ využije a nemôžme zabudnúť ani konkurenčné riešenie ATi Stream.


Napriek menej kvalitným jadrám G200B3 by sa mala dať GTX 275 pretaktovať na úroveň GeForce GTX 285. To je ešte výhoda - kúpiť lacnejšiu kartu a pretaktovať ju na úroveň drahšej. Takto sa však dostávame k negatívam. Na GTX 275 sú osadené menej kvalitné jadrá G200, ktoré potrebujú vyššie napätie pre svoje referenčné takty, a tak nevieme presne odhadnúť OC potenciál kariet. Logicky nám z toho vyplýva vyššia spotreba, hlučnosť a teplota pri pretaktovaní ako s GTX 285. Vo vysokých rozlíšeniach je nevýhodou 896MiB veľká VRAM oproti 1GiB na Radeon HD 4890, aj keď sa tento problém snažia riešiť nové GeForce 185.63/65/66 ovládače. Z architektúry jadra tiež vyplýva väčší prepad výkonu s 8xMSAA, ktorý má znovu z časti riešiť R185 ovládač. Žiaden ovládač ale nedokáže zázraky a tak ostávajú tieto nedostatky naďalej, aj keď v zmiernenej forme. Prekvapila nás aj vyššia teplota jadra na GTX 275 oproti Radeon HD 4870. Na koniec uvádzam tabuľku, v ktorej sú zhrnuté jednotlivé výhody a nevýhody GeForce GTX 275.



Odporúčame prečítať aj:







Pridať komentár

Posledné komentáre

Predmet Autor Dátum
snake yesper88 9. apríl 2009 - 20:51
Snake 9. apríl 2009 - 20:42
Sapphire HD4890 1GB=od 204€! juloSVKxxl 9. apríl 2009 - 20:22
re: maugly 9. apríl 2009 - 20:00
cb yesper88 9. apríl 2009 - 18:53
aaa yesper88 9. apríl 2009 - 18:46
hmm fobos 9. apríl 2009 - 18:39
re: crux2005 9. apríl 2009 - 17:52
:D yesper88 9. apríl 2009 - 17:32
re: crux2005 9. apríl 2009 - 17:07
TOPlist