A je to tu! SpaceX úspešne letela a pristála s už raz použitým nosičom

Znovupoužiteľnosť, nová mantra vytúženej revolúcie v kozmonautike je tu. Toľkí tvrdili, že to nie je možné, až nám SpaceX ukázala, že sa to naozaj dá. 

Včera o 18:27 miestného času z Floridy SpaceX po prvý raz štartovala s nosičom, ktorého prvý stupeň už raz letel. Falcon 9 pri tomto lete vyniesol do vesmíru geostacionárny telekomunikačný satelit SES-10. Po prvý raz vôbec, sa tak podaril let s už raz použitým nosičom, ktorý navyše aj úspešne pristál. Prvý stupeň, ktorý včera opätovne letel, bol už raz použitý pri zásobovacej misii CRS-8 minulý rok. Vtedy, 8. apríla 2016, letel Falcon 9 s kozmickou loďou Dragon k Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Záznam včerajšieho štartu a pristátia si môžete pozrieť na nasledujúcom videu.

SpaceX tento let a pristátie prvého stupňa na lodi vníma ako míľnik ku ktorému sa dopracovali po 15 rokoch. Ako najväčší úspech v histórii firmy, čo je celkom pochopiteľné. Ilustruje to aj nasledujúci tweet Elona Muska, zakladateľa SpaceX.

Hovorí v ňom, "Som neuveriteľne hrdý na SpaceX tím za dosiahnutie tohto míľnika! Nasledujúcim míľnikom je opakovaný let do 24 hodín". Vo vyjadrení v priamom prenose, krátko po pristáti prvého stupňa na lodi v Atlantickom oceáne povedal aj, že "Toto  bude ... veľká revolúcia vo vesmírnych letoch. To je rozdiel medzi tým mať lietadlá, ktoré vyhodíme po každom lete, verzus také, ktoré môžete použiť mnoho krát".

Zapamätajme si dátum 30. marec 2017. Pôjde o dôležitý dátum v histórii kozmonautiky.

Komentáre (8)
dlugy
Super. Pekne, pekne. Mám ale jednu otázku. Odhliadnuc od súčasnej politickej situácie, máme tu teda klasické jednorázové riešenie a nové priekopnícke s návratom. Fajn, ale.. Narážam na cenové náklady kde sa to realizuje. Vypúšťa hodne Amerika, Rusko, Európa, Japonsko a aj Čína. V súvislosti so západnou strojarinou mám negatívne skúsenosti s cenou. Síce vysoká kvalita, ale cena je často krát dobrý vtip na naše pomery. Netajím sa, že za celkom rozumnú kvalitu frčíme na východnej produkcii. Hlavne ocele z Čína a polotovary + spojovací materiál je Polsko, Maďarsko a pod. Zaujímalo by ma napr. také porovnanie, či taký modul sa dá ešte vypustiť, prípadne koľko krát a čo stoja náklady na jeho znovu prípravu/vypustenie, a či nezrecyklujú tak náhodou 2/3 súčiastok, atď, atď.... Ako je to s nákladmi napr. oproti takej ruskej spoľahlivej jednorázovke, aj s porovnaním ľudskej práce a výrobe na trhu? Skrátka či náhodou nieje výhodnejšie fúkať nos do papierovej vreckovky, ktorú zahodím, alebo do hodvábneho šatku, ktorý ale musím oprať. Viem, že teraz je to asi skoro hodnotiť, cena tam ešte určite nie je celkom OK oproti klasike, to ešte chvíľu potrvá, ale nejaká vízia ekonomiky tam už musí byť.
Samuelggh
SpaceX vyrába dovolím si povedať že 95% dielov sama v Kalifornskom Hawthorne v jednej továrni a vďaka tomu dostali cenu štartu rakety Falcon 9 na 62 miliónov asi 40 miliónov sú výrobné náklady samotnej rakety zvyšok sú predštartovné operácie a smotný zisk firmy. Firma SES získala na teno štart 10% zľavu a ešte aj tak z toho museli profitovať. Znovupoužiteľnosť aktuálnej verzie je skôr experimentálna max 2-4 krát ale do konca tohto roka má začať lietať verzia Falcon 9 Block 5 ktorá bude znovupoužiteľná viac ako 10 krát! Pre porovnanie poruchovejší jednorazový Proton (Falcon 9 33 štarov 3 neúspechy Proton 412 štartov 47 neúspechov skutočne spoľahlivé sú iba rakety z rodiny R-7 Soyuz) ktorý stojí iba o 2 milióny menej.
odo
neiviem kolko stoja ruske nosice, ale falcon 9 stoji bez naakladu s palivom okolo 60mil.$. Natankovanie vraj stoji 200tisic$. zvysok minaju na vyvoj. predpokladam ze i ked to rusi vedia vyrobit pod 60mil$, tak nikdy nevyrobia nosic pod 200tisic$. zdroj: www.spacex.com
dlugy
Dík za info. To uvedenie do letu schopného stavu tam určite nebude len o palive, ale nejaký melounik navyše (také motory, pravdepodobne budú na jeden krát maximálne dva použitia) ale aj tak to môže byť zaujímavé. Len aby netrpela spoľahlivosť a bezpečnosť "recyklátu". Vesmírny projekt US raketoplánov ekonomicky vôbec nepresvedčil.
Samuelggh
Motory Merlin 1D sú na znovupoužiteľnosť stavané dôkazom je aj fakt že na základni McGregor 10 krát zapálili zachránený prvý stupeň pri misii JCsat 16 a pri tom v minimálne 5 prípadoch zo zvýšeným ťahom na ktorý pôvodne tie motory stavané neboli. SSME (RS-25) boli na hranici možností ale aj tak samotné neboli hlavný problém raketoplánu.
Ondro1
Hej, ako bolo povedané vyššie, uvedenie do letuschopného stavu nie je len natankovanie. Určite to musí prejsť kontrolou a prípadnými opravami, zo začiatku by som povedal, že to celé rozoberajú a skúmajú, kde by sa dal vylepšiť dizajn, kde nastalo najväčšie namáhanie a únava materiálu a podobne. Raketoplány síce boli extrémne drahé na znovupoužitie, ale Falcon nie je raketoplán, nepreváža ľudí, naviac nepristáva natvrdo a bez motorov do mora ako SRBčka, a ak jeho vývoj nespackajú, ako vývoj raketoplánov, tak má veľmi veľkú šancu, že bude ekonomický.
karolkm
Prajem Elonovi aby sa dozil aspon 100r
stano
Pekne aj im clovek praje ale to video sa nejak nepodarilo ci? Cokolvek ohladom pristatia jaksi kamery jak na plosine tak na stupni vobec nezdokumentovali. A hlavne ta kamera na plosine nic, nic, tma, tma a zrazu blik a tam stoji ten prvy stupen. Jeden by mohol povedat ze to moze zavanat podfukom :)
Pridať nový komentár
TOPlist