Ako funguje technologický doping v cyklistike?

, Autor: kupcik
 
Cyklistika dlhodobo patrí medzi športy neustále bojujúce s dopingom pretekárov. V minulom desaťročí bol v profesionálnom pelotóne rozšírený biologický doping, na ktorý doplatilo množstvo elitných cyklistov na čele s Lanceom Armstrongom. V súčasnosti si pozornosť získava nový spôsob dopingu, ide o doping technologický.

Minulý víkend, na majstrovstvách sveta v cyklokrose, bol odhalený prvý prípad technologického dopingu. Len 19-ročná belgická pretekárka, Femke Van den Driessche, mala vo svojom bicykli, v sedlovej trubičke ukrytý elektromotor. Belgičanka odmieta obvinenia z úmyselného dopingu a tvrdí, že skúmaný bicykel patril jej kamarátovi a mechanik ho omylom pripravil na preteky.
 
Taliansky športový denník Gazzetta dello Sport spravil rozhovor s priekopníkom v tejto oblasti, ktorý tvrdí že s elektrinou sa dajú robiť väčšie zázraky ako s chémiou. Navyše technologický doping má menší vplyv na zdravie pretekárov. Novinár Claudio Ghisalberti je odborníkom na technológie využívané v cyklistike, a jeho anonymný zdroj poskytol detailné informácie o tom, ako sú elektromotory vkladané do bicyklov. Na začiatku procesu je potrebné otvoriť karbónový rám bicykla aby sa následne do neho mohol vložiť elektromotor. Potom je rám uzatvorený, nanovo sa natrie a bicykel je pripravený na používanie. 
 
 
Podľa anonymného zdroja patrí motorček ukrytý pod sedlom medzi staré formy podvádzania, dnes je mechanický doping oveľa pokročilejší a niekoľkonásobne drahší. Ukrytý je v zadnom kolese a jeho cena je 200 000 €. Existujú dva typy, pri prvom sa využíva motorček, ktorý je otáčaný kľukou, druhý je elektromagnetický. Záujemca o takéto vylepšenie bicykla si u výrobcu od ktorého talianský novinár čerpal údaje musí počkať až 6 mesiacov, kým sa dostane na rad!
 
Výrobca pre športový denník tvrdil, že v posledných rokoch predal 1200 modifikácii s motorčekom pod sedadlom. Že keď sa tento výrobca pozeral na výsledky závodov v taliansku musel sa smiať. Dokázal by opraviť výsledky takmer každého z nich.
 
Takýto druh dopingu má veľký vplyv na výkon jednotlivých cyklistov. Elektromotor dokáže zvýšiť výkon od 20 až po 60 wattov, čo je dostatočne veľa na to, aby sa z priemerného pretekára stal špičkový. Profesionálny jazdec dokáže za hodinu dosiahnuť v priemere 5,5 wattu na kilogram hmotnosti, špičkový jazdec dokonca až 6,4W/kg. Práve tento rozdiel môže elektromotor zmazať a prekvapenie je na svete. Celý systém je možné spustiť pomocou diaľkového ovládania a jazdec ani nemusí zaregistrovať, že používa nedovolený prostriedok. Na konci pretekov si môže len tak pomyslieť, že mal dobrý deň.
 
Na základe pravidiel, ktoré vstúpili do platnosti minulý rok v januári, hrozí cyklistom pri dokázaní viny zákaz pretekania na minimálne 6 mesiacov a pokuta až do výšky 200 tisíc švajčiarskych frankov.
 
 
Kľúčové slová
bicykel, cyklistika, doping, zaujímavosti
Po kliknutí na vybrané kľúčové slovo sa vám automaticky zobrazia všetky súvisiace články na pc.sk

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

Už menší ten obrázok dať nešlo?

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

Ja mam tiez podoby elektrobicykel,na prvy pohlad nevidno ze ma elektromotor,pomaha mi do kopca,frajeri cumia ako ich o 30 rokov starsi ujo predbieha,robim sa ze makam he he

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

jasne ... pripravili ti ho v tej talianskej firme pred rokom a zaplatil si 188 000 € ... :-D

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

elektromotor v bajku nie je bajk. Dovidenia. Ak si potrebujes zvysovat ego, ze si vyslapal kopec, ktory by si klasickym bajkom nedal, nech sa paci.
Elektrobajk patri na cestu, lebo ma motor. Dovi, dopo.

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

stoji to necelych 5000 euro a nie 200 000 ako pisete.. zasa fasa kvalitny clanok...

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

Ty si zavodny cyklista? :) Odkial by si to inak vedel :D

La Gazzetta dello Sport je vyznamny sportovy magazin a oni zistili 200 000 eur. Zdroje si na celostrankovy clanok urcite overuju. Mozno nejaka lacna verzia pre chudobnych cyklistov stoji 5000 :)

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

Tak schvalne, za 200 000 € mas Ferrari aj s Mercedesom v kufri... Trosku rozumu treba pouzit a zamysliet sa... 5000€ je uz vela na taku srandu, takze ja by som povedal ze 500€ a 199500€ zaplatis za to, ze firma, v ktorej si si to dal namontovat bude dozivotne mlcat o tom, ze si to pouzil v zavode ;)

Re: Ako funguje technologický doping v cyklistike?

cyklistika je najpovodnejsi najzmanipulovanejsi a najzdrogovanejsi sport na svete bez akychkolvek pochyb.

Poslať nový komentár

TOPlist