Mitsubishi Outlander PHEV – plug-in hybrid ako sa patrí

Svojho času bol Outlander PHEV priekopníkom plug-in hybridov v SUV kategórii. Písal sa rok 2013, keď sa na japonskom trhu po prvýkrát objavil. Ubehlo 7 rokov a Outlander PHEV sa za priekopníka a inovátora stále pokladá. V Mitsubishi Motors mi pred samotným odovzdaním auta povedali niečo, čo som mal v hlave po celý čas testu - Outlander má jeden z najprepracovanejších hybridných pohonov na trhu. Majú pravdu, či ide len o marketingové reči? 

Prvé minúty s PHEV

Od Mitsubishi Motors som na test dostal Outlandera PHEV rovno v najvyššej výbave Instyle+, ktorého cena sa podľa súčasného cenníka pohybuje na úrovni 48.490 eur. Outlander PHEV tak mal kopec vymožeností od aktívneho riadenia stability, elektronického riadenia trakcie, rozdelovania brzdného účinku, asistent rozjazdu do kopca, detekcia chodcov, sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie dopravy pri cúvaní, pasívneho udržiavani v jazdnom pruhu až po 360 stupňovú kameru.

 


To, že máte v rukách plug-in hybrid, prezrádza nápis nad prednými kolesami a na zadnej kapote. Vo vnútri sú to zase nápisy na koberčekoch a tlačidlo EV. Len podotknem, že práve Outlander PHEV bude aspoň na teraz vlajkovou loďou Mitsubishi – Pajero sa totiž v Japonsku prestalo vyrábať v minulom roku.

  

 

 

Motor Zážihový motor, 2 synchrónné elektromotory s permanentným neodýmovým magnetom
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora [cm3] 2360
Výkon - Zážihový motor kW/k/ot./min 99/135/4500
Krútiaci moment - Zážihový motor [Nm/ot/min] 211/4500
Výkon - predný elektromotor kW/k 60/82
Krútiaci moment - predný elektromotor Nm 137
Výkon - zadný elektromotor kW/k 70/95
Krútiaci moment - zadný elektromotor Nm 195
Maximálny výkon hybridného pohonu kW/k 165/224
Prevádzková hmotnosť 1955
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]  10,5
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Spotreba paliva, komb. prevádzka (norma WLTP*) [l/100 km] 2,0
Spotreba elektrickej energie (norma WLTP*) [Wh/km] 169
Kapacita batérie [kWh] 13,8
Objem batožinového priestoru pri 5 sedadlách 463
Cena testovaného vozidla 48 490 eur

Kompletné parametre

Keď som sadol za volant PHEV, tak som si rovno povedal, že ide o klasický Mitsubishi interiér. Nečakajte desiatky tlačidiel, ani ich dokonalé rozloženie a rozhodne nie sci-fi interiér. K výhradám ich samotného rozloženia sa dostaneme neskôr.
S čím som na začiatku zápasil najviac (asi tak 2 minúty) bolo pohnúť sa dopredu 😊 Páka CVT prevodovky totiž nešla posunúť smerom dohora do pozície D, smerom dole do R išla – avšak pokaždé s pípnutím. Riešenie bolo pomerne jednoduché – páku prevodovky treba najprv posunúť doprava a následne hore alebo dole. Po zaradení D alebo R sa páka opäť presunie do pôvodnej polohy – smerom dole totiž ovládate rekuperáciu na tretí a následne na piaty level. Keď sa mi tento jednoduchý „zádrhel“ podarilo vyriešiť začalo sa s testom. Ak hľadáte mód pre P (parking) tak ten je veľmi netradične vyriešený tlačidlom pred samotnou pákou.

 

 

Jazdné režimy

Outlander PHEV ponúka tri jazdné režimy – čisto elektrický, sériový hybridný a paralelný hybridný. Systém ich ovláda automaticky. Predtým než sa dostanem s Outlanderom na cesty, si vysvetlíme ako fungujú jednotlivé pohony.

Čisto elektrický

Ako funguje elektrický režim je pomerne jednoduché – auto je poháňané dvoma elektromotormi – predný má výkon 82 koní a zadný 95 koní. Mimochodom, benzínový motor má 135 koní.


Ďalšie dva režimi sú trochu komplikovanejšie:

Sériový hybridný

Sériový hybridný funguje tak, že je auto poháňané predným a zadným elektromotorom, benzínový motor (s Atkinsonovým cyklom) je súčasne spustený a poháňa generátor energie na dobíjanie batérie počas jazdy. Tento režim funguje maximálne 3-10 minút v prípade, že potrebujete akcelerovať, alebo ste v stúpaní, poprípade má batéria nízku kapacitu. Systém je prednastavený tak, aby sa čo najskôr prepol späť do čisto elektrického jazdného režimu. Keď sledujete PHEV informačnú obrazovku vyzerá to asi tak, že sa batéria dobije na kapacitu dojazdu 4 km a Outlander sa opäť prepne na čisto elektriku.

Paralelný hybridný

Pri paralelnom hybridnom pohone benzínový motor poháňa predné kolesá, predný elektromotor vypomáha benzínovému motoru a zadný elektromotor poháňa zadné kolesá. Režim sa automaticky aktivuje pri vysokých rýchlostiach. Systém je prednastavený tak, aby čo najčastejšie prepínal späť do sériového hybridného režimu.


Ako vidíte, Outlander PHEV má naozaj jeden z najprepracovanejších hybridných pohonov a ak náhodou prepínanie pohonov nechcete nechať na automatiku, môžete pomocou tlačidiedl EV, Save eng/charge meniť režim, ktorý práve uprednostňujete. Čisto elektrický však nejde zapnúť vždy - batéria musí mať dostatočnú kapacitu.

Snow, Lock a Sport

Poslednými možnosťami, ktoré si dokážete navoliť na stredovom paneli sú módy:
Snow: Outlander by mal lepšie reagovať pri rozbehu na zasneženej ceste a tak isto by ste mali cítiť ľahšie zatáčanie na snehu.
Lock: uzamkne centrálny diferenciál a optimálnejšie rozdeľuje krútiaci moment motorov na všetky 4 kolesá.
Sport: jedinú zmenu, ktorú si v režime šport všimnete, je citlivejší plynový pedál - nič iné od tohto módu netreba čakať.

 

 

PHEV na cestách

Tak keď už máme teóriu hybridného pohonu a jednotlivých módov za sebou, môže sa vyraziť na cesty.
Ak štartujete s nabitou batériou, Outlander sa bude snažiť vo väčšine situácií jazdiť práve na batériu, pokým nepotrebuje viac zrýchľovať. V skutočnosti to vyzeralo asi tak, že keď som vyrážal z Galanty do Bratislavy, tak pri menej agresívnej jazde sa benzínový motor začal častejšie zapínať až ďaleko za Zelenčom. Pri Zelenči mi ukazoval info systém jazdu na batériu na 91% (nešlo teda o čisto elektrickú jazdu). Batéria sa dostala k nulovej kapacite pri približne 40 kilometrovej jazde. Pre predstavu, 9 kilometrov som prešiel pri rýchlosti 90 km/h, zbytok pri tachometrových 115 km/h.

 


Nasledujúcich 30 kilometrov sa režim prepínal medzi elektrickým a sériovým hybridným. Pri 70 kilometrovej ceste som do práce dorazil jednotlivé dni s priemernou spotrebou benzínu 4.1/5.5/5.2/5.5 litra. Priemerná spotreba bola na úrovni 5.1 litra, čo je na takto veľké SUV skvelé. Ak však nemáte možnosť nabiť batériu v práci, počítajte cestou späť s vyššou spotrebou. Pri rovnakom štýle jazdy sa priemerná spotreba benzínu dostala na 7.95 litra – stále ide o veľmi dobrú spotreba. Ak by ste z nejakého dôvodu chceli jazdiť s pohonom 4x4, počítajte na diaľnici s vyššou spotrebou o 1 liter. 

 


Ak štartujete s nulovou kapacitou batérie, Outlander ju počas jazdy dobíja a okamžite ako má dostatočnú kapacitu, prepína na čisto elektrický režim. Na mojej trase to tak stále znamenalo ísť na batériu viac ako 50% cesty. Nový Outlander dokáže v čistom elektrickom režime jazdiť až do rýchlosti 135 km/h.
Ku kompletnej spotrebe treba spomenúť ešte dojazd v čisto elektrickom móde. V meste dokážete prejsť na batériu 40 kilometrov, pri kombinácii cesty prvej triedy a diaľnice som dokázal na batériu prejsť 30 kilometrov (9 kilometrov pri rýchlosti 90km/h, 21 kilometrov pri rýchlosti 115km/h). To, čo sa musíte naučiť čo najskôr, je správna jazda s PHEV v meste a v kolónach. Pod správnou jazdou mám na mysli využívanie rekuperácie. Tú môžete ovládať ako som už spomínal pomocou CVT páky – smerom dole idete z levelu 0 na 3 a následne na 5. Ak chcete znížiť účinok rekuperácie musíte použiť pádla za volantom. Tými viete jednotlivé úrovne ovládať po 1 stupni.
V meste budete väčšinou využívať druhý a tretí level, pri prudšom dobrzďovaní však použijete aj posledné dva. 
Pri bežnej jazde nebudete benzínový motore takmer ani počuť, nakoľko sa otáčky motora udržia na hranici okolo 5000. Vyžeňte však motor nad tieto otáčky a z pod kapoty sa ozve mohutnejší zvuk – popravde by ste nepovedali, že ide len o 135 koní, ktoré sa práve prebudili k životu.

 

 

360 stupňová kamera. Vľavo cúvanie na ulici, vpravo v garáži

Zrýchlenie a nabíjanie

Maximálny kombinovaný výkon Outlandera je 224 koní – pri takomto výkone by sa dala očakávať slušná akcelerácia, avšak prevádzková hmotnosť  (hmotnosť auta, prevádzkové náplne, 90% paliva, hmotnosť vodiča [68kg] a hmotnosť batožiny [7kg] ) PHEV je 1955 kg. Z 0 na 100 km/h sa dostanete v čisto elektrickom móde za 14.5 sekundy, v kombinovanom za 9.5 sekundy (Mitsubishi uvádza zrýchlenie z 0 na 100 za 10.5). Počas testu mal Outlander obuté 18“ zimné pneumatiky Nokian, na letných by snáď atakoval hranicu 9 sekúnd. PHEV však pôsobí oveľa živšie v meste – na 50tku vystrelí za 4.2 sekundy. Aj keď nemáte plne nabitú batériu, poprípade nedokážete ísť celý čas na ňu, v meste viete stlačiť spotrebu pod 3 litre, čo je naozaj skvelé.

 

Na ľavej strane nájdete nádrž na benzín, na pravej zase konektory pre nabíjanie z domácej siete a CHAdeMO konektor


Z domácej siete nabijete 13.8kWh batériu za 5 hodín aj 20 minút, na nabíjacej stanici cez konektor CHAdeMO potrebujete približne 45 minút na dobitie 100% kapacity, 25 minút na dobitie 80%.
Ak máte garáž, alebo viete elektrinu vytiahnuť k autu cez pivnicu, oplatí sa vám nabíjať doma a vyhnúť sa nabíjacím staniciam.

 

Je všetko tak ružové ako sa zdá?

Po motorovej stránke a spotrebe zanechal Outlander PHEV dobré dojmy, naneštastie ich občas kazia drobné nedostatky. Ak si zoberiete do úvahy cenu auta a to, že je PHEV vlajkovou loďou Mitsubishi, tak vás umiestnenie niektorých ovládacích prvkov naozaj prekvapí. To, že som si ľavým kolenom pravidelne otváral nádrž na benzín či kufor auta považujem asi za najväčší fail. Niektoré tlačidlá počas jazdy nemáte možnosť ani vidieť – napríklad ovládanie udržiavania v pruhoch (pasívne), alebo varovanie pred čelnou zrážkou. Ak chcete niečo z toho zmeniť, musíte sa nakloniť do strany – toto rozhodne nepovažujem za bezpečné.

 

To, že je ovládanie predného displeja schované za ľavou páčkou, si ani nevšimnete, nakoľko je info systém Outlandera lepšie dostupný. Z pohľadu vodiča sú tlačidlá na ovládanie ohrevu sedadiel viditeľné asi tak na 30%.

 


U tlačidiel to však nekončí. Outlanderu musím vytknúť ešte dve veci – spolujazdec nemôže mať nohy pri sedení kolmo, nakoľko ľavej nohe zavadzia výklenok na podlahe. Druhú vec, ktorú musím spomenúť, je pomerne málo miesta na zadných sedadlách – pri mojich 180cm som si šúchal vlasy o strop Outlandera.

 


Prišlo mi zvlástne , že v aute nie je miesto na odkladanie smartfónu. Telefón si musíte dať do držiaka na pohár.
Napriek negatívam, ktoré som spomenul, je tu aj mnoho dobrých vecí ako panoramatické okno, ktoré sa dá stiahnuť/poprípade vyklopiť, dostatok priestoru pre vodiča (aj keď si budete pravé koleno „búchať“ o prístrojovú dosku) aj spolujazdca, bezkľúčové otváranie dverí, elektricky otvárateľný kufor (aj keď nie najrýchlejší), či dostatok priestoru v kufri – napriek elektromotoru a batériám máte k dispozícii 463 litrov.

 


Aj keď ma niektoré prvky na PHEV trochu hnevali, na cestu s Outlanderom PHEV som sa fakt tešil. Vďaka elektromotoru máte aj z dvoj tonového auta agilné auto, s ktorým je zábava jazdiť. Na diaľnici si zase užijete zvuk motora, priestor pre vodiča a vyšší posed.
Medzi plusy patrí aj 8  reproduktorový audio systém (Mitsubishi Power Sound System). Kvalita ozvučenia sa však ukáže, keď zvuk „vypeckujete“ nad 30, to už však môže pre niekoho príliš vysoká hlasitosť. Hocičo pod túto hranicu však znamená obyčajné rádio - nič špeciálne. Čiže nakoniec plus aj mínus pre Sound system v Outlander.

 

Záver

Musím sa priznať, že značka Mitsubishi patrí k mojim srdcovkám od momentu, kedy Tommi Mäkinen dosiahol s Lancer EVO celosvetové úspechy v rally. Ešte ako dieťa som si povedal, že raz Evo budem mať, no zatiaľ sa dostalo len na civilnú verziu Lancera z roku 2010. Aj keď ma u PHEV hnevali vyššie spomínané drobnosti, na ktoré sa ani časom zvyknúť naozaj nedá, bol by som ochotný za Outlandera PHEV dať spomínaných takmer 49 tisíc eur resp. so štátnou dotáciou vo výške 5 tisíc eur by to bolo len 45 tisíc u testovaného modelu. V momente, keď môžete nabíjať pred každou cestou, tak dokážete slušne stlačiť spotrebu benzínu pod hranicu 6 litrov aj pri rýchlejšej jazde na diaľnici (130 km/h).

 


Ak sa pozriete na oficiálne stránky Mitsubishi, tie hovoria o úžasných číslach spotreby od 2 litrov a dojazde 800 km. Čísla znejú lákavo, ale treba si uvedomiť, že spotrebu 2 litre dosiahnete maximálne v meste, alebo na prvých 30-40 kilometroch jazdy, pokým máte nabitú batériu. Dojazd 800 kilometrov? Áno, ak však dokážete dobiť batériu na stanici každých cca 100-120 kilometrov...
Či možem označiť Mitsubishi Outlander za prémiové vozidlo? Áno aj nie. Hybridný pohon je skvelý, aby sa však Outlander dal označiť za prémiové auto, musí Mitsubishi vyriešiť niektoré drobnosti, ktoré som už spomínal.
 

 

Za zapožičanie Mitsubishi Outlander PHEV ďakujeme importérovi M Motors SK s.r.o.

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

Komentáre (1)
opo

za tu sumu len za eurofondy, na sk pre 90 % obyvatelstva nemyslitelne

Pridať nový komentár
TOPlist