Kugoo G-MAX – mestuodolná kolobežka s poriadnym výkonom

Kugoo nám tento krát poslal na test kolobežku, ktorá vybočuje zo zaužívaného trendu malej a ľahkej mestskej kolobežky. Robustný rám, pevná konštrukcia a široké pneumatiky vzbudzujú už na prvý pohľad rešpekt. Aká je kolobežka Kugoo G-MAX v reálnom svete si ukážeme v recenzii.

Kugoo G-MAX – Balenie, špecifikácie

Balenie kolobežky Kugoo G-MAX je podobné ako pri väčšine elektrických kolobežiek. Je v prvom rade veľké a ťažké, ale zároveň dobre chráni obsah. Diera na bočnej stene vzbudzovala obavy, či to cenný stroj prežil bez ujmy. Balenie je našťastie dvojité a pod vonkajším obalom sa nachádza ešte jedna krabica.

  

Vnútro krabice je vystlané presne tvarovanými mäkkými molitanmi, ktoré kolobežku fixujú a nedovolia jej poletovať kade-tade po krabici. Po vybratí kolobežky z krabice stačilo iba namontovať riadidlá pomocou dvoch priložených skrutiek, skontrolovať tlak v pneumatikách a kolobežka bola pripravená na jazdu.

  

Kugoo ako príslušenstvo pribalil napájací zdroj v tvare tehličky, podobne ako majú notebooky, odpojiteľný napájací kábel, sadu čiernych inbusových kľúčov, predlžovaciu hadičku na dofukovanie kolies a stručný manuál písaný jednoduchou angličtinou.

Špecifikácie

Kugoo G-MAX
Max. rýchlosť 35/28/21 km/h, elektronicky nastaviteľná
Dojazd 32 km
Nosnosť 100 kg
Max. stúpanie 30°
Batéria 10,4 Ah, 36 V
Motor 500 W, predný pohon
Kolesá 10", dušové pneumatiky 85/60-R8,5
Brzdy predná elektromagnetická
zadná mechanická kotúčová
Hmotnosť 20 kg
Nabíjací čas 6-7 h
Rozmery (D x Š x V) rozložená 119 x 57,5 x 115 cm
zložená 119 x 57,5 x 53,5 cm
Orientačná cena cca. 542 € (Geekbuying.com)

 

Kugoo G-Max si môžete kúpiť z internetového obchodu Geekbuying za cenu 542 eur s poštovným zadarmo a dodaním z Poľského veľkoskladu.

Pre cenu 542 eur použite kupón: GKB616S

Kugoo G-MAX – Dizajn a konštrukcia 

Vyzerá to tak, že na najnovšie modely v Kugoo zamestnali celkom schopných dizajnérov. Oproti starším modelom, ktoré vyzerali ako skladačka dielov zo železiarstva, je Kugoo G-MAX dizajnovo prepracovaný do detailov a jednotlivé časti na seba plynulo nadväzujú a pasujú k sebe aj po dizajnovej stránke. Kugoo sa pri modeli G-MAX chváli použitím horčíkovej zliatiny s 25% obsahom železa, čo by sa malo pozitívne prejaviť na pevnosti.

Platforma na státie dosahuje šírku 20 cm, čo je pomerne veľkorysý priestor, na ktorý sa pohodlne postavíte nohami vedľa seba, taktiež dĺžka platformy je dostatočne veľká na bezproblémovú zmenu polohy nôh počas jazdy. Plošina je na oboch koncoch zahnutá smerom dohora, pričom sa jedná o pevné časti, na ktoré si môžete pohodlne oprieť nohy. Zahnutá plošina chráni zadný blatník, na ktorý si tak nebudete omylom stúpať. 

Blatník je robustnej konštrukcie z pružného plastu a je uchytený na troch miestach. Na zadnej strane a po bokoch sa nachádzajú červené reflexné prvky. Nad ním je umiestnené nenápadné koncové svetlo, ktoré sa rozsvieti na červeno po každom zapnutí kolobežky a bliká pri stlačení brzdy.

  

Spod blatníka vykúka koleso s 8,5“ ráfikom, na ktorom je obutá pneumatika s rozmerom 85/65-8,5, vo vnútri ktorej sa nachádza duša. Udávaná veľkosť 10“ je teda celkový priemer kolesa. Šírka 85mm je takmer dvojnásobkom toho, s čim sa bežne stretávame pri ostatných kolobežkách. Zadná brzda je mechanická kotúčová s jednoduchým nastavovacím mechanizmom. K dezénu a celkovému správaniu na rôznych povrchoch si povieme v samostatnej kapitole. 

Predné koleso má rovnaké rozmery ako to zadné. Nachádza sa v ňom elektromotor s výkonom 500W, ktorý slúži zároveň aj ako elektromagnetická brzda. Predný blatník nahrádza široká predná časť platformy, ktorá dobre chráni pred striekajúcou vodou aj pri prejazde mlákami.

Nabíjací konektor je umiestnený nad plošinou a je jednoducho prístupný. Gumená krytka je pripevnená okolo konektora, takže sa nestratí. Praktický detail, ktorý poteší.

Na sklápanie riadidiel Kugoo použil skladací mechanizmus, s akým som sa zatiaľ nestretol. Aj samotný Kugoo v prezentačných materiáloch zdôrazňuje, že sa jedná o úplne nový typ mechanizmu. Na jeho uvoľnenie je potrebné otočiť červeným krúžkom, ktorý má dve pevné polohy ON a OFF. Následne treba potiahnuť a držať kovovú kryciu rúrku. Až potom je možné sklopiť riadidlá. Sklápajú sa iba riadidlá, samotná kolobežka je jeden pevný celok.

    

Mechanizmus je pomerne presný, čo je vidno aj na detailných záberoch. V praxi má iba minimálnu vôľu a vďaka kovovému krytu je dobre chránený pred nečistotami. Po sklopení mechanizmu sa dá kolobežka pohodlne prenášať. Výraz pohodlne však berte trochu s rezervou. Odniesť 20 kg vážiacu kolobežku rozhodne nie je žiadna hračka. Niekoľko schodov sa ešte dá zvládnuť, na dlhšie prenášanie to rozhodne nie je.

Riadidlá sú už na prvý pohľad širšie, čo sa prejavuje vyššou stabilitou pri ovládaní. Hneď ma zaujali kvalitné gripy, ktoré sú príjemne mäkké na dotyk a sú vymeniteľné. Brzdy sa ovládajú ľavou rukou, pričom ovládanie je spoločné pre mechanickú kotúčovú aj prednú elektromagnetickú brzdu. Nad brzdovou páčkou sa nachádza klasický zvonček. Použitie klasického zvončeka kvitujem, pretože zo skúseností naň okoloidúci skôr zareagujú, ako na rôzne elektronické klaksóny.

Stred patrí veľkému displeju. Ten zobrazuje aktuálnu rýchlosť aj s animáciou rotácie kolies, stav batérie v šiestich úrovniach, celkovú prejdenú vzdialenosť, indikátor stlačenej brzdy, zvolený rýchlostný profil, spojenie cez Bluetooth s telefónom, signalizuje zapnuté svetlo a prípadný elektronický zámok. Asi všetko, čo sa dalo vtesnať na takýto displej. Jeho jas je možné regulovať cez aplikáciu, avšak aj pri najvyššom jase je čitateľnosť na priamom slnku pomerne slabá.

Napravo od displeja sa nachádza akcelerátor, ktorý sa ovláda palcom a nachádzajú sa na ňom tlačidlá zapínania a predného svetla. Na jeho povrchu je natiahnutý silikónový kryt, ktorý zabraňuje šmýkaniu a zároveň chráni tlačidlá pred vodou.

V prednej časti v strede sa nachádza nenápadný svetlomet. Ten pozostáva z jednej šošovky, pod ktorou sa nachádza biela LED. Svetlený výkon je skôr iba priemerný a vzhľadom na rýchlosť kolobežky by som uvítal o niečo dlhší dosvit. Jeho sklon je nastavený pomerne nízko a neoslňuje tak oproti idúcich cyklistov a chodcov.

  

Kugoo G-MAX – Praktické skúsenosti

Ako je zrejmé z predošlých kapitol, konštrukcia kolobežky Kugoo G-MAX je pevná bez akýchkoľvek tlmiacich prvkov. Toto je však podľa mňa zároveň aj výhodou a hneď vysvetlím aj prečo. Ak ste čítali predošlú recenziu Kugoo ES2, tak je zrejmé, že jednoduché pruženie prinieslo viac komplikácií ako úžitku. V prípade G-MAX na to výrobca šiel inak a zvolil si pevnú konštrukciu, ktorú doplnil robustnými kolesami. Práve tie sa starajú o pohlcovane a tlmenie nerovností, podobne ako je to na bicykloch so širokými kolesami. V praxi tak kolobežka dobre zvláda nerovnosti, ktorých je na bratislavských cestách a cyklotrasách viac než by bolo žiadúce. 

Počas môjho testovania som stihol absolvovať takmer 200 kilometrov, kedy kolobežka dostala poriadne zabrať nielen od našich nekvalitných ciest, ale aj mojich 100 kg. Kolobežku som prevetral prakticky po všetkých povrchoch – asfalt, betón, mačacie hlavy, štrkové cesty aj zablatené lesné cesty. Ani po tejto tortúre kolobežka nevydáva žiadne hrkotajúce zvuky, nemusel som doťahovať jedinú skrutku a je prakticky rovnako pevná ako na začiatku testu.

Široké pneumatiky môžu zvádzať aj na off-roadové výlety mimo spevnené cesty, no v praxi kolobežka zvláda iba mierne hrboľaté povrchy, ako sú vyšliapané chodníčky cez trávniky a vyjazdené štrkové cesty. Vďaka výraznejšiemu dezénu a širokým pneumatikám bezpečne zvládajú aj prejazd cez blato, kde vás inak kolobežky s hladkými pneumatikami pošlú nekompromisne k zemi alebo sa zaboria. Pneumatiky sa ukázali aj dostatočne odolné voči defektom a seknutiu duše.

A keď už januári konečne nasnežilo, tak som neodolal možnosti zajazdiť si na snehu. Pneumatiky nesklamali a dobre držia stopu aj na súvislej vrstve snehu. 

Výkon, dojazd a jazdné režimy

Kugoo G-MAX je vybavený 500W motorom, ktorý sa nachádza v prednom kolese. Vďaka nemu disponuje kolobežka podstatne lepšou dynamikou, ako jej 250W náprotivky a dosahuje v praxi deklarovanú maximálnu rýchlosť 35 km/h. V mojom prípade sa na rovinke pohybuje medzi 33-35 km/h v závislosti od kvality povrchu. Aj pri silnejšom protivetre sa vo väčšine prípadov udrží nad 30 km/h. Podstatne lepšiu dynamiku dosahuje kolobežka aj v stúpaniach, kde dosahuje približne o polovicu vyššiu rýchlosť ako 250 W modely.

Kolobežku som testoval v decembri a v januári, kedy sa teploty v Bratislave pohybovali tesne nad bodom mrazu. Napriek nepriaznivým podmienkam som dosahoval dojazd okolo 25-26 km, čo je na jednej strane menej ako deklaruje výrobca (32 km), na strane druhej treba vziať do úvahy nízke teploty, ktoré neprospievajú li-ion batériám, ako aj moju hmotnosť na hornej hranici nosnosti kolobežky. Tretím faktorom, ktorý má vplyv na dojazd, je profil testovacej trasy. Pohyboval som sa prevažne v uliciach Petržalky a Starého Mesta. Na trase som tak mal množstvo rozbehov, brzdení a zrýchľovaní až na maximálnu rýchlosť, ale aj viacero strmších stúpaní na mosty. Pre porovnanie, udávaný dojazd 32 km Kugoo definuje pri menej ako troch úplných zastaveniach a jazde po rovine s 55 kg vážiacim jazdcom. Ruku na srdce (alebo na brucho? 😊), toto nie je hmotnosť priemerného Slováka.
Maximálny dojazd určite ešte otestujem, keď sa teploty dostanú na prijateľnejšie hodnoty aj na dlhšej a súvislej trase, kde by sa čísla dojazdu mohli pohybovať v priaznivejších číslach. 

Kugoo G-MAX poskytuje tri jazdné režimy. V nich je obmedzená maximálna rýchlosť na 21 km/h, 28 km/h a 35 km/h. Spolu s maximálnou rýchlosťou je obmedzená aj dynamika. To je vhodné najmä pre menej skúsených jazdcov alebo jazdu v hustej premávke. Napríklad také Petržalské cyklochodníky, ktoré sú spoločné aj pre peších, sú v čase lockdownu plné ľudí, medzi ktorými som sa nevyhol neustálemu brzdeniu a vyhýbaniu sa. Jemnejšia a citlivejšia práca s akcelerátorom tak prišla rozhodne vhod.

Brzdy

Kugoo G-MAX má dve brzdy, ktoré sa ovládajú spoločne jednou páčkou. Zadná kotúčová brzda sa ovláda mechanicky a pri plnom zatlačení dokáže zablokovať zadné koleso. Sila brzdy je dobre dávkovateľná, aj keď nie až s takou ľahkosťou, na akú som zvyknutý z hydraulických bŕzd na bicykli. 

Predná elektromagnetická brzda má plynulý nábeh a tiež plynulé dávkovanie sily. Jej sila sa dá nastaviť v aplikácii od úplne slabej, kde sa na brzdení podieľa najmä zadná brzda, až po najsilnejšiu, keď má na starosti brzdenie prevažne predné koleso. Pri všetkých stupňoch nastavenia je však nástup brzdného účinku plynulý a predná brzda je tak bezpečne použiteľná aj na mokrej vozovke.

Mobilná aplikácia

Na detailné nastavenie kolobežky Kugoo G-MAX slúži aplikácia Kugoo Mobility. Na prevádzku kolobežky nie je nevyhnutne potrebná, avšak niektoré funkcie a nastavenia sú prístupné iba z nej. Jej prostredie je prehľadné a účelné. Hlavná obrazovka zobrazuje aktuálne zvolený rýchlostný režim, aktuálnu rýchlosť a prejdenú trasu od posledného spustenia.

Pod tlačidlom napájania, ktorým sa dá kolobežka na diaľku nielen vypnúť, ale aj zapnúť, sa nachádza ovládanie predného svetla a elektronický zámok. Elektronický zámok znemožní používanie akcelerátora a zároveň aktivuje elektromagnetickú brzdu. Sťaží tak pohyb kolobežky odtlačením. Funguje to však iba v zapnutom režime, takže prípadnému zlodejovi iba znepríjemní následné speňaženie kolobežky.

V menu aplikácie je dostupná možnosť OTA aktualizácie firmvéru kolobežky, zmeniť jazyk aplikácie medzi angličtinou a čínštinou alebo pristupovať k detailnejším nastaveniam. V nastaveniach je na výber zmena zobrazovanej rýchlosti medzi MPH a km/h, nastavenie intenzity podsvietenia displeja, intenzity elektromagnetickej brzdy, nastavenie tempomatu (vypnutý/podržanie akcelerátora na 3-30 s) a zmena intenzity akcelerácie motora medzi pomalou, strednou a najvyššou. Práve tu sa nachádzajú drobné chybičky, kde potvrdenie nastavení ÁNO/NIE je v čínštine. Našťastie je to farebne odlíšené červenou a zelenou farbou, takže som nemusel siahnuť po čínskom slovníku.

    

Kugoo G-MAX – Zhodnotenie, záver

Kugoo G-MAX na to ide po svojom – masívna, pevná konštrukcia a mohutné kolesá sú dobrým základom pre kolobežku, ktorá si poradí s nástrahami mesta a neobetuje pritom všetok komfort. Mohutné kolesá so širokými pneumatikami spoľahlivo odfiltrujú nerovnosti a poradia si s rozbitými chodníkmi aj nižšími obrubníkmi. Robustná konštrukcia dobre znáša aj hrubšie zaobchádzanie či preskakovanie retardérov a obrubníkov. Počas testovania som „chytil“ nespočetné množstvo výtlkov, ktoré by inak malé kolieska s úzkymi pneumatikami pravdepodobne neprežili, no Kugoo G-MAX ich zvládol všetky bez ujmy. 

Pevná konštrukcia s dobre premysleným mechanizmom sa ukázala ako správna voľba, pretože práve skladací mechanizmus zakomponovaný do nosných častí býva zdrojom problémov. To pri Kugoo G-MAX odpadá.
Dynamika a rýchlosť je vzhľadom na použitý 500W motor výborná. G-MAX veľmi ochotne akceleruje až na 35 km/h a zvláda prudšie stúpania aj bez pomáhania vlastnou silou. Kugoo tiež skvelo vyladil brzdy, ktoré sú predvídateľné, pričom intenzitu prednej elektromagnetickej brzdy je možné užívateľsky nastaviť tak, aby vyhovovalo ľahším alebo menej skúseným jazdcom. Ak by som im mal niečo vyčítať, tak azda iba to, že zadná brzda nie je hydraulická a tým pádom si vyžaduje z času na čas nastaviť. Jej nastavenie je však prístupné z oboch strán a je tak otázkou niekoľkých sekúnd.

Má Kugoo G-MAX aj slabé stránky? Tie sa hľadajú veľmi ťažko. Ak mi osobne niečo na kolobežke prekážalo, tak je to vyššia hmotnosť. Tá však ide ruka v ruke so silnejším motorom, väčšími kolesami aj väčšou batériou. Kolobežke by tiež neuškodilo o trochu výkonnejšie osvetlenie alebo lepšie čitateľný displej za slnečného dňa. Dobré vlastnosti však pri tejto kolobežke výrazne prevažujú nad tými negatívnymi a preto môžem Kugoo G-MAX jednoznačne odporučiť.

Za poskytnutie kolobežky Kugoo G-MAX na recenziu ďakujeme internetovému obchodu Geekbuying.

Pridať nový komentár
TOPlist