Hyundai Kona Hybrid - crossover do mesta

Pred približne trištvrte rokom sme si vyskúšali Hyundai Konu s čisto elektrickým pohonom. Novú hybridnú verziu Kony s celkovým výkonom 104kw sa mi podarilo otestovať ešte pred celou dnešnou COVID-19 situáciou. Nejde však o plug-in hybrid, ale o klasický hybrid bez možnosti nabíjania.


Hybridný pohon

Kona je dostupná vo viacerých variantoch od klasického benzínu až po čisto elektrickú verziu. Plug-in verzia však v ponuke chýba. Na test sme od slovenského importéra dostali hybridnú verziu Kony v krásnej modrej farbe. Pod kapotou Kona hybrid sa schovávajú dva motory – benzínový 1.6 GDI s výkonom 105 koní a elektromotor s výkonom 43,5 koní. Kombinovaný výkon je  teda141 koní s krútiacim momentom 265Nm (benzínový dodáva krútiaci moment o veľkosti 147Nm a elektromotor zase 170Nm).

 


Batéria v Kone je pomerne malá - 1,56kWh a o jej nabíjanie sa stará čisto riadiaca jednotka auta, ktorú vodič auta nevie nijak ovplyniť, ani sám nevie prepnúť na čisto elektrický pohon. Z pohľadu vodiča zvyknutého na benzín či diesel sa takmer nič nemení. Aby ste však maximálne využili možnosti hybridu, v meste prudko nezrýchľujte a pri spomaľovaní zase nechajte auto čo najviac dobíjať batériu. Rozhodne nečakajte, že môžete jazdiť ako „blázon“ a vďaka hybridnému pohonu vám nijak nestúpne spotreba.


Ak jazdíte rozumne, v meste viete stiahnuť spotrebu na 4,7 l/100 kilometrov. Mimo mesta a na diaľnici nie je problém s ľahšou nohou a nižšou rýchlosťou (90 km/h mimo mesta, 110-115 km/h na diaľnici) udržať spotrebu na úrovni 5,5l/100 kilometrov alebo menej. Ak však na spotrebu nebudete brať veľký ohľad, budete prudšie zrýchľovať a na diaľnici si nastavíte tempomat na 130 km/h, spotreba sa ľahko dostane na úroveň 7l/100 kilometrov a viac. Pri takejto jazde už nie je malý elektromotor až tak nápomocný (ak by mala Kona obuté letné pneumatiky, išla by celková spotreba o niečo nižšie.)

 

Po prepnutí do športového módu sa zmení farba stredového info panelu


Elektromotor sa dokáže zapojiť počas jazdy v hociktorej rýchlosti a pomáha autu aspoň k lepšiemu zrýchľovaniu. Zaujímavosťou je, že Hyundai použil pri Kona hybrid dvojstupňovú DCT prevodovku a nie bezstupňovú, ako býva zvykom u iných výrobcov. Za volantom máte k dispozícii pádla, ktorými môžete meniť stupne a radiť jednotlivé rýchlosti podľa seba - rovnako tak môžete spraviť pohybom riadiacej páky hore alebo dole. Tú však treba najprv presunúť do manuálneho radenia. Akonáhle začnete meniť rýchlosti, palubný počítať sa prepne do oranžového športového módu. Mení sa info-grafika a spôsob, akým benzínový motor pracuje – ten je teraz zapnutý stále, dobíja batériu a poháňa kolesá. Vyšší výkon však neočakávajte, iba citlivejší plynový pedál. Hyundai dáva na samotnú batériu záruku 8 rokov alebo 200.000 kilometrov.

 

Testovaná Kona Hybrid mala vyhrievanie aj chladenie predných sedadiel.

 

 

Motor Zážihový
Počet valcov/ventilov 4
Zdvihový objem motora [cm3] 1580
Výkon - Zážihový motor kW/k/ot./min 77/105/5700
Max. krútiaci moment - Zážihový motor [Nm/ot/min] 147/4000
Výkon elektromotor kW/k 32/43.5
Max. krútiaci moment - elektromotor Nm 170
Maximálny výkon hybridného pohonu kW/k 104/141
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1376
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]  11
Maximálna rýchlosť [km/h] 160
Spotreba paliva (l/100km) 4.3
Kapacita batérie [kWh] 1.56
Objem batožinového priestoru pri 5 sedadlách 361
Cena testovaného vozidla 27 490 eur
Pridať nový komentár
TOPlist