Honda Jazz e:HEV – hybrid primárne do mesta

Japonský výrobca automobilov Honda má vo svojej ponuke hneď niekoľko eko áut – medzi štyrmi hybridmi nájdete model Jazz, Crosstar, CR-V, NSX (na našom trhu nedostupné) a jedno čisto elektrické auto, ktoré sme nedávno testovali – „éčko“. Na test sme sa dostali práve Jazz, ktorý vďaka hybridnému pohonu sľubuje v meste spotrebu menšiu ako 4l/100km.

 


Dizajn


Nový Jazz je už štvrtou generáciou tohto malého auta, ktorého filozofia je pomerne jasná – malé auto do mesta čo s najväčším využiteľným priestorom pre posádku. Napriek tomu, že už ide o štvrtú generáciu a dizajn do určitej miery zahŕňa všetky predošlé verzie, novinka ma popravde neoslovila tak ako predošlé dve generácie. Osobne sa mi páči viac ostrejší dizajn ako oblé tvary, ktoré Honda aplikovala primárne na prednej maske. Pre mňa je súčasný dizajn pomerne nudný a nezachránia ho ani vydarené predné LED svetlá. Športovejšie ladený Crosstar je na tom o kúsok lepšie.

 


Malý Jazz mal obuté 16“ kolesá, červenú farbu a ochranné a možno aj dizajnové plasty na dverách.


Z pohľadu vodiča


Výhľad pre vodiča je grandiózny a pri prvom nasadnutí máte pocit, že vám predné sklo končí snáď na svetlách – v propagačných materiáloch ho Honda označuje ako panoramatické sklo.

 

K veľmi dobrému výhľadu prispieva aj tenký A stĺpik po bokoch, ktorý nijak neruší výhľad do strán. Daňou za predĺžené predné sklo je však pomerne dlhá palubná doska. Do mesta je tento dizajn skvelý, nakoľko takto stavané sklo poskytuje dostatočný prehľad na situáciu pred vami.
Ak Honda e prekvitala displejmi a grafikou, Jazz je toho presný opak. Veľmi jednoduchý displej za volantom, ktorému by ste odhadli rok výroby možno tak na 2010, či menší 9“ hlavný displej infotainmentu.

 

Ten je na môj vkus umiestnený trochu nižšie ako by mal byť - pri sledovaní navigácie musia ísť oči nižšie ako by možno bolo treba. Ak vám nesedí grafika Honda navigácie, máte tu možnosť pripojenie telefónu s operačným systémom Android aj iOS. Čo mi prišlo trochu zvláštne na hlavnom displeji boli tlačidlá – väčšina z nich je dotyková a sú súčasťou infotainmentu, tlačidlá Home, Back a ovládanie hlasitosti sú klasické fyzické tlačidlá.

 


Honda Jazz ponúka kufor o objeme 304 litrov ale vďaka skvelému systému sklápania zadných sedadiel – Magic Seats sa viete dostať na hodnoty 844 resp. 1205 litrov. Sedadlá viete dať do roviny alebo ich vytiahnuť na zadne operadlá, čo vám vytvorí obrovský priestor za prednými sedadlami.

 


Výkon


Honda Jazz je klasický hybrid – neviete ho teda nabíjať a tým pádom ani neviete manuálne meniť medzi elektrickým/hybridným, či klasickým benzínovým režimom. To všetko má na starosti počítač auta. Nečakajte však nejaký dlhý dojazd v elektrickom režime – batéria Jazz má kapacitu iba 0,8 kWh a o pohon sa starajú dva elektromotory. V meste s ľahkou nohou viete ísť aj na čisto elektrický režim, Honda tvrdí, že na batériu dokážete prejsť až 3 kilometre.

 

Keďže si neviete manuálne nastaviť elektrický režim, pri mestských podmienkach som toto tvrdenie nevedel úplne otestovať. Pocitovo by som však povedal, že to bolo skôr niekde na úrovni 1,5 až 2 kilometre. Akonáhle kapacita batérie klesne pod určitú úroveň, zapne sa benzínový motor – ten však nepoháňa kolesá ale generuje elektrinu pre dva elektromotory. Ak však stúpite na plynový pedál razantnejšie, o slovo sa prihlási 1.5l benzínový motor. Spojka sa prepojí s hnacím ústrojenstvom a Jazz začne využívať benzínový motor. Zaujímavosťou je, že Jazz nevyužíva CVT prevodovku a má len jeden prevodový stupeň. Ak stupíte na plynový pedál až na „podlahu“ vyprodukuje Jazz nie je práve uchu lahodiaci zvuk/hluk – ľudovo povedané: povedali by ste, že idete na plný plyn na 1 alebo 2 prevodovom stupni.

 

História spotreby ukazuje hodnoty aj z predošlých testov iných redakcií


Elektromotory spolu s benzínovým motorom dokážu dodať auto výkon 108 konských síl, čo dodáva Jazz pomerne slušnú agilitu v meste. Pocitovo by ste povedali, že sa na 100 km/h dostanete skôr ako za, nameraných 9.4 sekundy. Ako to je však so spotrebou? 
V meste s ľahkou nohou dokážete ísť so spotrebou aj pod 4 litre – to však musíte myslieť na eco jazdu. Pri takej normálnej jazde kedy som si zase na spotrebu nedával až taký pozor, to bolo v priemere 4,5 l/100, čo je vcelku dobré číslo. Obavy som mal trochu zo spotreby na diaľnici, avšak tie sa nakoniec nepotvrdili. Výsledná spotreba z BA do Galanty pri 110 km/h resp. 130 km/h + mesto bola 5,5 l/100km.

 


Záver


Honda Jazz je vydarené auto do mesta, ktoré poskytuje dostatok priestoru pre cestujúcich a aj na prípadný prenos väčšieho nákladu vďaka systému Magic Seats. Záujemcov poteší nízka spotreba hlavne v meste, kam je auto aj primárne určené. Ak už Jazz vytiahnete aj na dlhšie cesty, so spotrebou sa dostanete pod 6 litrov, čo je slušná hodnota.

 


Mínusom je pomerne hlučný motor pri väčšom zrýchľovaní kedy máte naozaj pocit, že idete na 1 alebo 2 prevodovom stupni na plný plyn, čo nemusí byť práve najpríjemnejšie.
Osobne ma nepresvedčila ani prevodová páka s dlhými presunmi medzi jednotlivými prevodovými rýchlosťami, či jednoduchý displej za volantom. Dizajn je subjektívna vec ale ako som spomenul v úvode, predošle dve generácie Jazz boli podľa mňa krajšie. 

 

 

Za zapožičanie Honda Jazz e:HEV ďakujeme Honda Slovakia.

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

Komentáre (1)
Walker

Po pečítaní popisu tohoto auta som rád, že mám Suzuki Vitaru 1,4 S /140 ks/

Pridať nový komentár
TOPlist