BMW i3 – prémiové, agilné a hlavne zábavné...

Za posledný rok mi prešlo rukami už zopár elektrických a hybridných áut. Popravde, až na Hyundai Konu EV a IONIQ, vo mne zatiaľ žiadne auto nevyvolalo extra pocity nadšenia. Kona vynikala výkonným motorom a dojazdom, IONIQ zase menej tradičným dizajnom (Recenzia na IONIQ bude uverejnená čoskoro)
Po dohode s BMW na teste i3 som bol, povedzme si pravdu, nadšený. i3 má všetko, čo má elektromobil mať - výkon, slušný dojazd a nadčasový dizajn.

Dizajn

Dizajn BMW i3 je tak netradičný, že rozhodne nebude vyhovovať každému. Buď spadnete do kategórie tých, ktorí ho budú milovať (či už hneď, alebo až po pár hodinách/dňoch), alebo si cestu k nemu nenájdete vôbec. Zo začiatku som tiež bojoval s celkovým dizajnom, avšak po pár dňoch, ktoré som s i3 strávil, to bolo jasné a i3 si ma získalo na 100%. Treba však povedať, že farba má nato výrazný vplyv. Ak pôjde okolo vás hnedá i3 tak si poviete, že to auto vyzerá super. Biela farba vytvára na môj vkus príliš veľký kontrast medzi čiernymi prvkami. 

   

Možno by ste ani nepovedali, ale i3 meria na dĺžku len 4006mm a na šírku iba 2039mm. Napriek malým rozmerom je vo vnútri dostatočne veľká a kľudne sa s autom môžete vybrať aj na dlhšie cesty. Vzadu majú ľudia na sedenie viac miesta na nohy a hlavu než v bežných hatchbackoch (i30, Ceed, IONIQ, Lancer). Počítajte však s tým, že i3 je určená maximálne pre 4 ľudí. Vzadu preto nájdete len dva pásy a miesto medzi cestujúcimi je oddelené držiakmi na poháre/fľaše. S netradičným dizajnom súvisí aj netradičný dizajn zadných dverí a samotného nastupovania.

 

BMW i3 nemá pevný B-stĺpik a dvere sa otvárajú oproti sebe. Cestujúci vzadu môžu nastúpiť aj bez otvorenia zadných dverí a to sklopením predných sedadiel. Takéto neobvyklé riešenie však prináša so sebou pár úskalí.
Pri zatváraní dverí musíte vždy zatvoriť najprv tie zadné a až potom predné. Ak to spravíte naopak hrozí, že poškodíte predné dvere či sklo.
Na vodičovi vo väčšine prípadov zostáva zatvoriť obe predné dvere, na ktoré zadný cestujúci nedosiahne úplne ideálne. Mimochodom, pozor pri vystupovaní zo zadných sedadiel. Pomerne ľahko si môžete buchnúť hlavu o držiak dverí alebo spodnú hranu dverí (aj keď je pokrytá gumou). V zadných dverách sa mimochodom nachádza aj vodičov/spolujazdcov pás.
 

  

Trochu nezvykle má i3 dva kufre – zadný s objemom 260 litrov (po sklopení zadných sedadiel by mal mať až 1100l) a predný, veľký akurát tak na menšiu nákupnú tašku alebo na schovanie nabíjacieho kábla.

Dizajn i3 je tak ojedinelý, že drvivá väčšina ľudí sa bude stále za vami otáčať.

Motor Elektro
Výkon kW/k 125/170
Krútiaci moment - zadný elektromotor Nm 250
Pohotovostná hmotnosť 1345
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,3
Maximálna rýchlosť [km/h] 150
Kapacita batérie [kWh] 42,2
Objem batožinového priestoru pri 5 sedadlách 260l
Dĺžka 4006
Rázvor 1592/1586
Cena vozidla od 38.950 eur

Z pohľadu vodiča

Pri nastupovaní vás prekvapia materiály, ktoré BMW použilo. Nečakajte luxus, kožu či mäkké plasty. Na prvý pohľad sadáte do športovo ladeného auta – na veľkej palubnej doske a pod oknami nájdete niečo, čo pripomína odľahčený plast. Presnejšie ide o kenaf, ktorý je o 30% ľahší ako klasické materiály používané v iných autách. 

 

Sedačky vyzerajú presne ako zo športového auta – tvarovo aj hrúbkou. Musím povedať, že som sa v sedačke cítil komfortne aj na dlhšej trase. Výrobca tvrdí, že až 95% materiálov z i3 je recyklovateľných.
V BMW mysleli na komfort vodiča aj tým, že vytvorili dostatok odkladacích priestorov – na veľkej palubnej doske však využijete akurát tak miesto pod hlavným displejom. 

 

Palubná doska je mimochodom na prvý pohľad obrovská a viacerí ľudia zostali zaskočený, keď ju po prvýkrát uvideli. Tým, že konštruktéri presunuli riadiacu páku tesne za volant, vznikol priestor pre nohy na stredovom paneli. Riadiaca páka má tri polohy (prepína sa sivou časťou) – D, N, R. Parking mód a naštartovanie/vypnutie auta sa zase aktivuje stlačením tlačidla na páke.

 

I3 má dva displeje – jeden za volantom a ten ktorý slúži pre infotainment umiestnený nad stredovou konzolou. Displej za volantom vám primárne ukazuje rýchlosť, či sa batéria aktuálne dobíja alebo poháňa vozidlo (charge alebo power). Tlačidlom na ľavej páčke si môžete na displeji zobraziť prejdenú rýchlosť, vonkajšiu teplotu, rádio a iné základné informácie.

 

Hlavný displej má veľkosť iba 5.7“ (dokúpiť sa dá 6.5“ a 10.3“) a ovláda sa pomocou skvelého otočného kolieska, ktoré BMW používa pre svoje infotainmanty. Najdlhšie sa ním zadáva adresa do navigácie (písmená vyberáte otáčaním kolieska), ale na druhej strane systém je bleskurýchly a všetky možnosti sa vám zobrazujú ihneď. Ak sa vám nechce točiť kolieskom, môžete po ňom písať – na vrchu je totiž touchpad.

 

Jazda

Samotná konštrukcia auta je z hliníka, karoséria zase z ultraľahkého karbónu. Pridajte k tomu zadný pohon, 170 koní a napriek úzkym pneumatikám (na vtipy o bicyklových pneumatikách si časom zvyknete) máte v rukách jedno z najzábavnejších elektrických áut. 

 

170k elektromotor dokáže vystreliť i3 z 0 na 100 km/h za 7.3 sekundy a je to po každé skvelá zábava. Áno áno na elektroaute pomaly, šetriť batériu pre čo najväčší dojazd... Čert to ber, s i3 sa vám to podarí maximálne, keď bude vaše malé dieťa sedieť vzadu. Dokonca aj to si časom zvyklo a pri zrýchľovaní sa jednoducho rukami chytilo sedačky. 
Samotná jazda v meste a mimo neho vám častokrát vyčaruje úsmev na tvári, avšak na diaľnici to až tak ružové nie je. Ak poženiete i3 nad 120 km/h výrazne sa zvýši hluk vo vnútri (do 90km/h je i3 jedno z najtichších áut) a utrpí aj samotná stabilita auta. Tu sú tenké pneumatiky mínusom a hocijaké väčšie zafúkanie vetra vyústi do silnejšieho vyrovnávania auta.
BMW i3 je do mesta ako stvorené – malý polomer otáčania predurčuje auto do užších ulíc a na parkoviská. V zákrutách a na kruhových objazdoch nebudete trhať rekordy v rýchlosti, ale na to malá i3 nie je ani určená.

 

Pod sedadlá sa zmestila batéria s kapacitou 42,2 kWh, čo pri rôznych rýchlostiach spraví nasledovnú spotrebu a dojazd. 
V meste sa pohybovala spotreba batérie na úrovni 14 kw/h s teoretickým dojazdom 301 kilometrov.


Pri rýchlosti 90km/h spotrebovala i3 14,7 kw/h a teoretický dojazd klesol stále na slušných 287 kilometrov. Pri rýchlosti 120km/h sa spotreba batérie zvýšila už na 17,9 kw/h, kedy teoretický dojazd  klesol na 235 kilometrov. Pri bežnom používaní a jazdení po meste a mimo neho (max. rýchlosti 90km/h) sa spotreba pohybovala v rozmedzí 11,7 kw/h až po 14,4 kw/h takmer vždy so zapnutou klimatizáciou. Tá dokáže ubrať z dojazdu približne 20 kilometrov.
BMW i3 som nabíjal na 50kw nabíjačke ZSE a ako príklad uvediem zopár nabíjaní, ktoré som absolvoval.

  • 20 minútové nabíjanie s počiatočným stavom batérie 78% (dojazd 227 kilometrov) znamenalo dobitie batérie na kapacitu 99% s dojazdom 278 kilometrov.
  • 11 minútové nabíjanie s počiatočným stavom batérie 60% znamenalo zvýšenie dojazdu z 180 kilometrov na 243 kilometrov. Priebeh nabíjania bol nasledovný:   
     
Čas

Dojazd podľa 

palubného počítača

17:47 180 kilometrov
17:52 208 kilometrov
17:54 219 kilometrov
17:56 231 kilometrov
17:58 243 kilometrov

 

U viacerých elektrických áut dokážete rekuperáciu ovládať buď tlačidlami za volantom alebo pomocou riadiacej páky. BMW i3 nič také neponúka a sila rekuperácie je riadená samotným autom. V prvom momente sa vám bude zdať rekuperácia príliš silná, hlavne vo vyšších rýchlostiach. Keď si však zvyknete na spôsob, akým BMW aplikuje rekuperáciu, dokážete jazdiť len jedným pedálom a brzdu častokrát vynecháte.

 

Praktické využitie, mobilita inak

Kufor i3 je malý. V číslach je to presne 260 litrov, po sklopení zadných sedadiel však kufor dosiahne slušných 1100 litrov. Do auta kočík len tak tak dostanete (bez zadného plata), no BMW i3 nie je rodinné auto. Ak beriete zo sebou okrem kočíka aj tašky, prípadné drobnosti musia ísť do malého predného kufra alebo k nohám ľudí. Na druhej strane nízke zadné okno znamená pre deti veľmi dobrý výhľad a zábavu na dlhé cesty. Pre jedného alebo dvoch ľudí je auto ako stvorené a zbalíte sa aj na kratšiu dovolenku. 

 


Ak sa už aj vyberiete na dlhšie trasy, či už sami alebo s partiou, môžete sa spoľahnúť na komfortné sedačky (aj keď tak vôbec nevyzerajú) a vozenie. O schopnosti absorpcie nerovností na ceste som mal pochybnosti, hlavne kvôli úzkym 19“ kolesám a na slovenských weboch som sa dočítal, že to nie je na i3 práve najlepšie. Tu by som rád nesúhlasil. BMW i3 až prekvapivo dobre absorbuje všetky nerovnosti. Malý test, ktorý robím vždy, je prejsť autom v rýchlosti 50km/h po zvlnenom asfalte na jednej ceste blízko miesta kde bývam. Zvlnený asfalt má tvar kužeľa s rozmermi - dĺžka 3 metre, šírka asi 7 centimetrov a výška približne 5 centimetrov.  .  

 


Prechod tohto miesta na mojej i30 je doprevádzaný silným buchnutím náprav a tlmičov - auto to síce nijak nerozhádže ale viete, že toto miesto treba obehnúť alebo spomaliť. BMW i3 sa popasovalo s daným miestom tak dobre, že som o hrbole takmer ani nevedel – malé nadhodenie nepočítam. Podobné je to aj s bežnými nerovnosťami na ceste. Komfort na 19“ kolesách hodnotím veľmi pozitívne. Za príplatok si viete do i3 dať aj 20“ disky – tie však odskúšané nemám. 

Čo v prípade ak musíte nechať auto na nabíjačke a prácu nemáte na skok od vás? Nechce sa vám  ísť MHD alebo taxíkom? BMW myslí aj na toto a svojim zákazníkom ponúka možnosť dokúpiť si elektrickú BMW kolobežku. Práve jednu z nich mi k i3 pribalili – BMW E-Scooter, ktorá vznikla v spolupráci so spoločnosťou Micro.

 

Takže ak máte nabíjačku na auto ďalej od práce, stačí vytiahnuť kolobežku z kufra a do práce prísť štýlovo. BMW E-Scooter síce nebude trhať rekordy v rýchlosti – maximálka tejto kolobežky je 20 km/h. Dojazd má 12 kilometrov (áno mohol by byť väčší, ale idea kolobežky nie je používať ju na dlhé trasy) a váži len 9 kilogramov. 
E-scooter som brával so sebou v kufri i3 takmer stále (v zloženom stave sa zmestí aj do jej kufra). Dojazd som síce nameral menej než uvádza výrobca - 10,8 kilometra, ale samozrejme záleží na počasí a poveternostných podmienkach, ktoré neboli práve najlepšie počas môjho testovania. Fúkalo snáď každý deň – s tým súvisí aj maximálna rýchlosť, ktorú som s kolobežkou dosiahol - 17km/h.
 

 

Pomerne dobrým doplnkom kolobežky je Micro mobility aplikácia, ktorá vám okrem aktuálnej rýchlosti a prejdenej vzdialenosti ukáže aj mapu s vašou polohou.
Cena kolobežky však môže zaskočiť nejedného záujemcu – 799 eur. Kolobežka však nie je určená pre masy.

Záver, zhodnotenie

BMW i3 urobila na mňa veľmi dobrý dojem. Auto je zábavné, agilné a dizajnovo zapadá presne tam, kam by každé elektroauto malo smerovať.  Vo vnútri tak isto nevyzerá ako štandardné auto. Samozrejme, i3 nie je pre každého a jedným z hlavných dôvodov je samotný dizajn – futuristický a netradičný, ktorý si vás buď hneď získa, alebo nie.
 

 

Ak jazdíte viac v meste a mimo mesta bez diaľnic, dojazd bude viac než dostatočný. Problém môže nastať ak by ste mali na i3 najazdiť denne viac než 120 kilometrov a nemáte v okolí práce či domova  rýchlonabíjačku.
 

 

Stále však platí, že je i3 jedno z najzábavnejších elektrických áut v súčasnosti a BMW pri jeho výrobe odviedlo naozaj veľký kus práce.

 

Za zapožičanie BMW i3 ďakujeme spoločnosti BMW.

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

Komentáre (3)
XMen

A hlavne skarede. Tato krabicka robi hanbu normalnym EV.

shamaz.zeb@gma…

Je to celkom dobry pokus o ev... ale bude ho treba re-vitalizovat o cca 2 roky.

otazne

Toto je vtip ????
Toto auto za 38 950€ ?????
Vsak pridas 550€ a mas tTesla model 3 Standard range, co je uplne ine auto. Oproti tomu je toto ..........no ked chcem byt slusny radsej ani nic nenapisem co..... - co ma zrychlenie na 100km/h za 3,4s, dojazd 530+km.....atd......
Toto auto malo stat tak MAXIMUM 15 000 € !

Pridať nový komentár
TOPlist