Radeon HD 7970 – AMD opäť vedie

Na vývoji úplne novej architektúry pracovali inžinieri ATI/AMD takmer päť rokov. Tá po dlhých rokoch končí s dizajnom VLIW a výsledok? Jednoznačne najrýchlejšia jednočipová karta.


Radeon HD 7970 - Southern Island

Začiatky návrhu siahajú práve do doby v ktorej sa spoločnosť ATI stala novou akvizíciou AMD. Ako bude vyzerať ich prvý spoločný návrh zverejnili v júni počas "Fusion Development Summit 2011". Tu AMD prvýkrát odhalila viacero detailov o architektúre GCN - Graphics Core Next a zámer opustiť starý známy VLIW dizajn, s ktorým sme sa stretali od dôb R600 až po Caymanov. Za zmenou tohto rokmi inovovaného dizajnu na vektorovo – skalárny stojí najmä GPU computing, s ktorého podporou začali v AMD po vydaní APUs (Brazos, Llano). Stratégia teda veľmi podobná nVidii.

Prvé stretnutie s unifikovanou architektúrou spadá ešte do roku 2007, kedy bola uvedená HD 2900 XT (VLIW-5). S VLIW-5 sa to ťahalo ešte nasledujúce štyri generácie grafických čipov HD 3000, HD 4000, HD 5000, HD 6000 (mimo HD 6900, u ktorých bola nasadená efektívnejšia VLIW-4).

Cieľom novej architektúry, ktorá sa vybrala podobnou cestou ako nVidia s Fermi, bude hlavne GPU computing. Väčší záber na tomto trhu, využite pri vysokom paralelizme a heterogénnom programovaní si v AMD sľubujú práve od nových GPUs. Uľahčením práce pre vývojárov má byť aj jednoduchšie programovanie a vyhľadávanie chýb. Medzi ďalšie dôležité zmeny v architektúre patrí kompletne prepracovaný front end a novinky v pamäťovom systéme.

Prvým a zároveň aj najvýkonnejším členom rodiny Southern Island, ktorý sa na trh dostal len nedávno, je grafické jadro Tahiti. Okrem dnes testovanej HD 7970 sa s ním stretneme aj pri modeli HD 7950 (vydanie odložené pravdepodobne na február). K tejto dvojici sa neskôr pridá jadro strednej triedy Pitcairn zastúpené radou HD 7800 a nižšej Cape Verde v HD 7700. Všetky tri menované sú postavené na architektúre GCN a budú vyrábané 28nm procesom u TSMC.

Radeon HD 7970

Jadro Tahiti obsahuje neuveriteľných 4,3 miliardy tranzistorov a to všetko na rozlohe 365 mm². Ako prvé prináša podporu technológií ako Direct3D 11.1 a rozhrania PCIexpress 3.0. Okrem toho bol zvýšený geometrický výkon, vylepšená kvalita anizotropného filtrovania, ZeroCore a mnoho ďalších noviniek. Viac technických detailov nájdete na druhej strane.

Komentáre (16)
Marto
Oprav si pls tú prvú vetu... Slovensky to bude určite lepšie ;-)
yesper
Vdaka za upozornenie, upravim ked budem pri pc
carodej13
Nechapem preco este testujes stare hry fungujuce na starom Directx 9 a 10 ked to rozbeha kazda s modernych grafik tu ma ist predsa o testovanie najlepsich hier beziacih na najnovsom Directx 11 a na najvyssich detailoch a pri pouziti 3 monitoroch - Eyefinity. lebo testovanim starych hier sa pripravujes iba o cas a mozes robit uzitocnejsie veci ako testovat to co kazda grafika zvladne.
TomKocuR
Prečo by malo ísť o to čo píšeš? Ide - a vždy išlo - o to, aby si porovnal výkon s blízkymi produktami v širokej škále aktuálnych aplikácií (hier). A aktuálne sú vďaka konzolám stále aj DX9 a DX10 aplikácie. Veľmi rád by som videl tvoj výber hier na testovanie. Lebo hry čo boli zvolené v tejto recke mi pripadajú celkom štandardné a veľmi často používané pri recenziách. A dokonca polovica z nich má podporu DX11. A k tým trom monitorom ... verím že by si ich bol schopný poskytnúť na recenzovanie. Uvedom si že monitory z neba nepadajú a ja som presvedčený že keby ich autor mal k dispozícii tak kartu s nimi veľmi rád vyskúša. A navyše, 2560x1600 je podľa mňa dostatočným testom výkonu, väčšina ľudí totiž hrá na polovičnom rozlíšení.
carodej13
Ak si niekto kupuje taku kvalitnu grafiku tak urcite nebude hru hrat na jednom monitore ale minimalne na dvoch a idealne na troch monitoroch lebo je ta grafika stavana do tohto vybavenia hry ktore by som ja testoval by boli Battlefield 3 (DirectX11) DIRT3 (DirectX11) DeusEx: Human Revolution (DirectX11) Metro 2033 (DirectX11) ANNO 2070 (DirectX11) BATMAN: Arklam City (DirectX11) ostatne by som netestoval kedze tie su us davno prekonane grafikamy ktore testuje mal som doma starsiu zostavu ale vzdy som sa snazil aby som s nej vytazil to naco je stavana vydrzala mi a pouzival som 2 monitory aj ked boli mensie ale snazil som sa ich pouzivat co najviac ohladom padania tych monitorov poviem iba tolko Peniaze kazdy mina podla seba a podla toho na co potrebuje a hlavne ako to vyuzije
yesper
coskoro bude zmenena testovacia zostava a s nou aj par hier
yesper
Problem je nielen cas ale aj zbierka kariet k takemu testu. Nehovoriac o eyefinity, kolko ludi to ma doma? Ale ak mi zapozicias dalsie 2 monitory tak vklude otestujem
jk2
Nuž je to poriadna mašina. Vypichujem výborný výkon aj spotrebu. Čo by mňa ešte zaujímalo, tak jej nejaké využitie napr. aj v aplikácii na konvertovanie videa. Okrem hrania hier dosť často využívam aj toto a bonus v urýchlení konverzie by mi hodne bodol.
bledos
Pekne, konecne nieco na 28 nm, aj ked momentalne je HW u grafik trosku pred hrami, co suvisi asi s vyvojom na PC-konzolovom trhu s hrami...Bezny zakaznik nema ziaden dovod taku kartu mat doma...
Mugwai
..pekny testik, vyborne. ..len jedna vyhrada - cip sa nevola TahitY, ale Tahiti, presne tak, ako je to hned na druhom obrazku clanku.
yesper
tak to som posr.l :)
makroelektro
ten crysis stale nic moc. pockam si na radu 8xxx. zatial mi chuderka gtx460 bude musiet stacit..
Eddward
Medzi tym bude este Kepler :)
sanjuro
nj presne, stale bieda a to sme uz 4 roky po jeho vydani.
kakocool
Fajny testik, Bolo by fajn skusit aj nejake podvoltovanie.
sanjuro
kto by uz len podvoltovaval 600 eurovu grafiku, tomu to moze byt jedno
Pridať nový komentár
TOPlist