SpaceX prichádza s finálnym Falconom

Vylepšenie za vylepšením, test po teste, krok za krokom vylepšovala SpaceX svoj raketový nosič Falcon 9. Cieľom bol mnohonásobne znovupoužiteľný nosič a zdá sa, že k nemu SpaceX čoskoro dospeje.

Aktuálna verzia prvého stupňa rakety, nazývaná Block 4  je znovupoužiteľná, no plánovaný počet použití spočítate na prstoch jednej ruky. Nová verzia Block 5 má plánovaný počet znovupoužití odhadovaný na 10 až 100 letov. Podľa vyjadrenia Elona Muska pôjde o finálnu verziu Falconu 9. Dôležitou charakteristikou Bloku 5 je okrem vyššieho stupňa znovupoužiteľnosti aj skrátenie času medzi letmi stupňa. Rýchla znovupoužiteľnosť je dôležitý faktor v ekonomike prevádzky, hovorí o počte kontrol, testov či potrebe výmeny častí na nosiči po lete. Všetko testovanie stojí peniaze a ako vedia veľmi dobre napríklad prevádzkovatelia lietadiel, lietadlo na zemi nezarába. A keď nezarába tak neplatí ani náklady na svoj vývoj a doprava nákladu je potom relatívne drahšia.

SpaceX sa s verziou Block 5 chystá na to čo všetci od počiatku považovali za mnohonásobnú použiteľnosť. Všimli ste si, že začali namiesto pojmu znovupoužiteľný, v anglickom originále reusable, používať slovné spojenie letom preverený, tj. flight proven. Výstižne to popisuje myšlienku, že nosič, ktorý už letel nie je horší ako prvý krát použitý. Naopak, bol letom overený.

Motory novej verzie Block 5 by mali mať o 7-8 percent vyšší ťah. Systém pre kontrolu letu je vylepšený o optimalizáciu nábehového uhlu pre pristávanie, čo zníži spotrebu paliva. Viacero vylepšení je spojených so znovupoužiteľnosťou. Block 5 má nový viacnásobne použiteľný tepelný štít chrániaci motory a rozvody na spodnej časti rakety, vylepšené titánové kormidlá, redizajnované a pre vyššiu výdrž rekvalifikované ventily motorov. Pre rýchlu znovupoužiteľnosť sú to nové pristávacie nohy. 

Block 5 by mal po prvý krát letieť v apríli. Aktuálne na 5. apríla naplánovaný štart vynesie na geostacionárnu dráhu prvý Bangladéšsky telekomunikačný satelit. Satelit Bangabandhu-1 s hmotnosťou 3500 kg postavila spoločnosť Thales Alenia Space. Od tohto letu budú všetci počítať, koľkokrát jednotlivé päťky poletia. 

Mimochodom, horúcou aktualitou je podpis rozpočtu NASA Donaldom Trumpom, potom čo ho minulý týždeň schválil americký kongres. V rámci nového rozpočtu boli navýšené prostriedky na vývoj SLS a Orionu. Na vývoj SLS pôjde v roku 2018 2,15 miliardy dolárov a na Orion 1,35 miliardy. Doteraz vývoj SLS stál 10 miliárd dolárov. Všeobecne sa posledné roky hovorilo, že keď SpaceX dotiahne Falcon 9 k skutočnej znovupoužiteľnosti a Falcon Heavy poletí skutočne za desatinu ceny letu SLS, čo sa napĺňa, bude ťažké udržať financovanie SLS programu. A vidíte, svet je iný, je to presne naopak.  

Zdroj: www.nextbigfuture.com

Komentáre (1)
zajko smejko
Všeobecne sa posledné roky hovorilo, že keď SpaceX dotiahne Falcon 9 k skutočnej znovupoužiteľnosti a Falcon Heavy poletí skutočne za desatinu ceny letu SLS, čo sa napĺňa, bude ťažké udržať financovanie SLS programu. A vidíte, svet je iný, je to presne naopak. ... neviem co je na tom divne ... snad niekto necakal ze cely vesmirny program velmoci ako USA sa bude spoliehat na nejakeho eleonóra mušku a jeho space-x ... to by USA museli to space-x proste znarodnit/zostatnit/kupit ...
Pridať nový komentár
TOPlist